Lotgenoten gezocht: trillingen bij 1.6 TDI H6 bij 80/kmh +

Highway

Forumguru
Je weet niet of ze mogelijk toch iets hebben vervangen van de aandrijflijn.

Als eerste zou ik, indien ik dit probleem had, de band/velg 2 a 3 boutgaten verdraaien (zoals @hemi24 ook aangeeft). Dan weer onbalans -> dan zou ik de band/velg op een balanceerapparaat laten controleren. Blijkt hieruit dat er een (te grote) onbalans in zit, dan weet je dat het probleem niet is opgelost, maar 'verstopt'. Dan weet je ook meteen hoeveel gram onbalans er aanwezig is.

Dan met de rechtsbijstand bellen (indien je deze hebt), en het geval en je feiten voorleggen.

Je kan wel genoegen nemen met deze oplossing, echter moet je dan altijd je band/velg aan de auto laten balanceren. Wisselen van banden kan ook niet, en je moet de band altijd precies hetzelfde monteren.

Indien het trillen nu wel weg blijft, zou het wel eens kunnen dat ze iets meer hebben vervangen dan je bekend is.

Over de Hunter GSP9700 - niet alle bedrijven hebben er een. Het is even goed zoeken naar een bedrijf die deze wel heeft.
 

Dirkmk1

Senior Member
Update:

Gisteren een goed gesprek gehad met de verantwoordelijke personen bij Van den Udenhout Skoda, over het oplossen van het probleem.
Maandag 18 april staat hij een dag bij de Skoda dealer/werkplaats voor montage van de 18" "originele Skoda" zomerwielen met zomerbanden.
We zijn benieuwd of de trilling dan terug is, zo ja.... Dan "liegt" PON 100% zeker over dat de trilling voortkomt uit de wielen/banden.
Dan gaat de melding direct retour naar PON, ben wel erg nieuwsgierig wat er dan gaat gebeuren. Ondertussen zijn we al wel 18.500 km verder.

Er zijn nu al wel meer vergelijkbare meldingen van deze trilling bekend (alleen bij de SC3 1.6tdi H6) alleen nog te weinig voor actie vanuit PON.

Afwachten...
 
Herkenbaar hoe Pon dit oppakt. Zelf een (voorzichtig uitgedrukt) slechte ervaring met allerhande problemen op een Golf VII en vooral de wijze waarop Pon ermee omgaat (ontkennen, feiten verdraaien en tijd rekken terwijl de dealer zich met het schaamrood op de kaken in de kosten werkt om e.e.a. op te lossen).

Ik hoop dat je problemen snel en goed opgelost worden. Een meewerkende dealer is goud waard bij dit soort problemen. En idd een goed idee om je bij aanhoudende problemen direct tot directie Skoda te wenden
 

Dirkmk1

Senior Member
Zo, de zomerwielen liggen eronder.
De trilling is niet meer aanwezig, dit is voor zowel de skoda werkplaats als mijzelf onverwacht gezien de voorgeschiedenis.
Ik kan het niet verklaren.
Wellicht dat PON toch iets in de aandrijfas/aandrijving heeft gebalanceerd en dit niet gemeld heeft op de lijst met uitgevoerde werkzaamheden. Een andere verklaring heb ik niet.....

Maar ik ben tevreden. (tot de winterwissel ;) )

Plaatje:

 
Zo, de zomerwielen liggen eronder.
De trilling is niet meer aanwezig, dit is voor zowel de skoda werkplaats als mijzelf onverwacht gezien de voorgeschiedenis.
Ik kan het niet verklaren.
Wellicht dat PON toch iets in de aandrijfas/aandrijving heeft gebalanceerd en dit niet gemeld heeft op de lijst met uitgevoerde werkzaamheden. Een andere verklaring heb ik niet.....

Maar ik ben tevreden. (tot de winterwissel ;) )

Plaatje:

:ot: Dikke wielen. Staat hem goed!!!
 
Ik heb nu een paar weken een Skoda superb combi 2.0 TDI 140kw, verlaagd onderstel. Er wordt door velen hoog opgegeven over het rijcomfort. Ik ben echter hoogstverbaasd over de trillingen: stuur, bodemplaat en stoelen. Ook vind ik de auto erg gevoelig voor allerlei oneffenheden in de weg. Heel onaangenaam. Ik heb er inmiddels ruim 4K mee gereden. Hij staat nu voor de derde keer bij de dealer. Ik heb nu een 1.6 TDI demo mee. Zelfde probleem.

Hiervoor had ik een Passat. Gisteren nog even gereden met de golf van mijn vrouw, om te testen of ik het me allemaal niet verbeeld. Niet dus! Een Passat of golf stap ik met plezier in. Geen trillingen en oneffenheden worden netjes geabsorbeerd. Heerlijk rijden. Kortom, wat is er aan de hand? Anderen met dezelfde ervaringen? Kan ik ervan uitgaan dat deze problemen kunnen worden opgelost? Hoe? Of heb ik me akelig vergist en met de Superb een miskoop begaan?
 
Laatst bewerkt:

Jan A

Actief lid
Ik heb nu een paar weken een Skoda superb combi 2.0 TDI 140kw, verlaagd onderstel. Er wordt door velen hoog opgegeven over het rijcomfort. Ik ben echter hoogstverbaast over de trillingen: stuur, bodemplaat en stoelen. Ook vind ik de auto erg gevoelig voor allerlei oneffenheden in de weg. Heel onaangenaam. Ik heb er inmiddels ruim 4K mee gereden. Hij staat nu voor de derde keer bij de dealer. Ik heb nu een 1.6 TDI demo mee. Zelfde probleem.

Hiervoor had ik een Passat. Gisteren nog even gereden met de golf van mijn vrouw, om te testen of ik het me allemaal niet verbeeld. Niet dus! Een Passat of golf stap ik met plezier in. Geen trillingen en oneffenheden worden netjes geabsorbeerd. Heerlijk rijden. Kortom, wat is er aan de hand? Anderen met dezelfde ervaringen? Kan ik ervan uitgaan dat deze problemen kunnen worden opgelost? Hoe? Of heb ik me akelig vergist en met de Superb een miskoop begaan?
Ik kan mij hier met de standaard ophanging in ieder geval niet in vinden.
 
Heden mijn Superb weer terug gekregen. Er is niets aan gedaan. De importeur geeft richting de dealer aan dat de trillingen een producteigenschap zijn. De nieuwe Superb zouden hardere veringen hebben. Vreemd en als ik de ervaringen van andere forumleden lees, maakt de importeur er zich wel vaker gemakkelijk van af. Ik heb toch al heel wat verschillende auto's gereden en nooit zo'n irritante trilling meegemaakt. Jan, betekent jouw reactie dat je de auto als trillingvrij ervaart? Ben erg benieuwd wat er bij andere forumleden is gebeurd om uiteindelijk de trillingen er uit te halen.
 

Jan A

Actief lid
Heden mijn Superb weer terug gekregen. Er is niets aan gedaan. De importeur geeft richting de dealer aan dat de trillingen een producteigenschap zijn. De nieuwe Superb zouden hardere veringen hebben. Vreemd en als ik de ervaringen van andere forumleden lees, maakt de importeur er zich wel vaker gemakkelijk van af. Ik heb toch al heel wat verschillende auto's gereden en nooit zo'n irritante trilling meegemaakt. Jan, betekent jouw reactie dat je de auto als trillingvrij ervaart? Ben erg benieuwd wat er bij andere forumleden is gebeurd om uiteindelijk de trillingen er uit te halen.
Inderdaad geen trillingen.
2.0 TDI DSG van 11/'16
 

s_janssen

Actief lid
Ik heb een 1.6 TDI DSG. Nu 11.000 km mee geregden. Geen trillingen, wel gehad, zowel met zomer als met winterbanden. Beide keren opnieuw laten balanceren en opgelost.
 

Renkie

Forumguru
Ik heb ook getril tussen de 60 en 100 (S3 jan 2016, 140pk 2.0 H6). Ben nu nog bezig met balanceren etc maar het voelt raar aan. Update volgt...
 

1.6 TDI

Nieuw lid
Hallo Heek1609,

Even mijn ervaringen met een Skoda Superb 1.6 TDI. Handgeschakeld. 18 Inch wielen. Ik ken je ervaringen onderschrijven en ook je ervaringen met de importeur....

Rond Mei 2016 heb ik de bestelling geplaatst voor de auto. Deze auto is afgeleverd in November 2016. (!) Na enige tijd kreeg ik last van trillingen in de carrosserie en stuur. Met deze problemen ben ik diverse keren bij de Pon dealer geweest maar zij konden deze niet oplossen, sterker, het probleem werd uiteindelijk steeds erger. De trillingen zijn niet heftig, maar uitermate irritant op de lange afstand.(enkele honderden kilometers). Je gaat dit voelen in je vingers en benen. Alles is geprobeerd. Balanceren, optimaliseren, uitlijnen, maar resultaat negatief. Uiteindelijk hebben ze de auto op mijn verzoek doorgestuurd naar de importeur en deze heeft de auto beoordeeld. Hij kwam terug met de melding “We hebben de auto op nieuwe banden gezet en nieuwe wielen en hierin is door 4 onafhankelijke berijders geen afwijking geconstateerd van de standaard, derhalve geldt hiervoor geen repartie advies”. Conclusie, ze rijden de auto niet zoals je hem brengt, maar ze passen hem aan en laten dan testrijden. Ik kreeg de auto dus terug met dezelfde problemen als gebracht met alleen de melding dat een van de wielen niet recht zou zijn. Wel raar want dit waren nieuwe wielen geleverd door Skoda enkele maanden daarvoor. Deze waren gewisseld omdat tijdens de oplevering de originele wielen niet beschikbaar waren. Dit wiel is uiteindelijk gericht door de PON dealer (moest ik ook gewoon betalen. Het probleem was wel een stuk minder maar nog steeds niet weg. De overige problemen werden afgedaan als product eigenschap uiteindelijk. De dealer wilde uiteindelijk niks meer doen en adviseerde om de auto in te ruilen voor een Passat. Het voorstel wat ik kreeg zou er toe leiden dat er extreem veel op de auto zou worden afgeschreven dus niet acceptabel. Een auto moet gewoon goed kunnen rijden was mijn mening.

Uiteindelijk heb ik de auto afgeleverd bij een lokale onafhankelijke garage (geen VAG dealer) met de opdracht om de auto te onderzoeken wat nu exact het probleem is en hoe dit op te lossen. De conclusie was; De banden vertonen een onregelmatig slijtagepatroon (vlakke stukken in het loopvlak) wat de trillingen veroorzaakt. De trillingen komen uit de achterkant van de auto. (de voorbanden waren inmiddels net gewisseld door de VAG dealer). Maar ze constateerden ook het volgende; De auto slaat te snel door op de voorwielen, zeker met nat wegdek, de demping slaat extreem snel op het eindpunt en de auto is in het algemeen te zacht geveerd. Hun conclusie; als je nu alleen nieuwe banden monteert en je doet verder niks dan is het probleem even weg, maar komt terug.

Het advies was om het onderstel aan te passen. In overleg met KONI kwam het advies om FSD dempers monteren plus andere banden monteren, Michelin Pilot Sport 3 banden in plaats van de originele Pirelli P7 banden. Ik deze opdracht laten uitvoeren en heb daarna een auto teruggekregen die je niet meer herkent. Het doorslaan van de wielen is opgelost, wegligging is extreem veel beter, evenals het sturen van de auto. Door het overhellen van de auto voelde dit ook als “zwaar” aan. Uiteindelijk is ook het comfort beter, maar de auto veert wel “harder”. Zit je met meerdere mensen in de auto dan voelt dat ook veel beter aan, maar ook als je allen rijdt is het veel prettiger. De extreem zachte vering wordt misschien door sommige mensen gewaardeerd, maar de meeste berijders zullen toch liever iets meer “contact” willen met auto en wegdek.

Mijn conclusie: Het lijkt erop dat Skoda er alles aan heeft gedaan om deze auto geschikt te maken voor de 20% bijtelling met kunstmatige ingrepen tenkoste van de rijeigenschappen. Het verlagen van de carrosserie in combinatie met slappe vering en te harde banden monteren leidt tot onregelmatige slijtage van de banden die uiteindelijk deze problemen veroorzaken. Mochten er nog meer Skoda Superb rijders zijn die gefrustreerd zijn over de rijeigenschappen en tegen een muur aanlopen bij de dealer en importeur (en die zijn er zoals ik dat lees) dan adviseer ik om bovenstaande aanpassing uit te laten voeren. Je krijgt een veel beter auto terug. Ik ben nu weer een zeer tevreden Skoda rijder (mijn 3e Superb inmiddels) maar helaas niet tevreden door Skoda zelf maar door een onafhankelijke plaatselijke dealer. Mochten er mensen zijn die interesse hebben in de gegevens van deze garage laat het dan even weten..
 

Renkie

Forumguru
Bij mij (S3 jan 2016, 150pk 2.0 H6) heeft het balanceren van de winterwielen ook niet alles verholpen. Het rijdt gewoon onrustig. Ben als test een week met mijn oude auto op pad geweest die ik ook nog heb (Passat 35i, 850.000km van 1996). Dat rijdt gewoon veel rustiger en mooier.

Ik rij in de basis vaak hetzelfde traject met woon/werk verkeer. De moment dat ik het meeste last heb zijn vaak wel op dezelfde weggedeeltes maar bij andere auto's merk je daar niets. Het is net alsof de S3 totaal verkeerd reageert bij bepaalde minimale oneffenheden in de weg.
Hetzelfde gevoel heb je soms ook als je met een aanhanger rijdt waarvan de wielen niet gebalanceerd zijn, dat voel je ook door de hele auto.

Wat is jullie ervaring met bepaalde weggedeeltes? Als je daar op let gaat het dan ook opvallen dat het vaak het ergst is bij sommige weggedeeltes?

Dat de vering van een S3 voor vrij slap is klopt. Ik ben zelf heel erg benieuwd hoe een S3 zou rijden als je de veren en dempers van een Passat B8 er onder zet.
 
Laatst bewerkt:

Renkie

Forumguru
Maar ze constateerden ook het volgende; De auto slaat te snel door op de voorwielen, zeker met nat wegdek, de demping slaat extreem snel op het eindpunt en de auto is in het algemeen te zacht geveerd. Hun conclusie; als je nu alleen nieuwe banden monteert en je doet verder niks dan is het probleem even weg, maar komt terug.

Dit is wel interessant. Wanneer je bij een "normale" auto met een versleten onderstel rondrijdt krijg je een beetje hetzelfde inclusief raar slijtage patroon volgens mij.

Ik zal hier eens naar kijken bij mijn winter en zomer set. (Beide de standaard 17" velgen)
 

Superbst

Senior Member
Iemand een idee of de "Rough Road Package" (theoretisch) minder kans heeft op trillingen?

Deze veren zouden alleszins minder slap moeten zijn: ze zijn sowieso stijver én bovendien ook progressief. De "gewone" veren (zowel met als zonder DCC) zijn niet progressief vermoed ik?
 

1.6 TDI

Nieuw lid
Waarschijnlijk heeft een Rough Road Package ook hetzelfde effect. Je krijgt stijvere veren maar waarschijnlijk lever je dan comfort in en dat is iets wat je niet wilt neem ik aan. Tenminste ik niet. Ik heb deze auto voor de lange afstanden gekocht en om het comfort....
 

1.6 TDI

Nieuw lid
@Renkie ....je opmerking over verschil in wegdek klopt echt. Doordat ik veel problemen heb gehad ga je heel testen. En je merkt dan ook verschillende soorten asfalt anders reageren op de auto, althans andere trillingen doorgeven.

Een leuke test is om je auto eens met 1 kant stapvoets te laten rijden op de betonnen waterafvoer langs een wegkant en dan kijken welk effect dit heeft op je demping. Dat is ook niet helemaal normaal...

Maar het doorgeven van de trillingen lijkt ook te kunnen worden veroorzaakt door het verkorten van de veerpoten. Hierdoor is door TNO ook al eens onderzoek gedaan. Zie hiervoor http://www.sikoss.info/images/pdf rechtszaak/productie-11.pdf
 
Bovenaan Onderaan