Longlife olie & onderhoud 1.2 TDI GL

Chatslet

Forumguru
Ik zit nu bij de dealer voor de grote beurt. Ze willen hem best op variabel onderhoud zetten maar ze raden me aan om dat pas te doen wanneer de auto uit de garantie is om gezeik met Pon te voorkomen. Kan ik me op zich in vinden.
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb hem nu ongeveer 1 jaar en was zojuist voor de grote beurt. Dus nog een jaar. Met het aantal KM per jaar dat ik rijd is dat dan nog 1 kleine beurt en een grote beurt. Dan direct over op VOI.
 

Bart1979

Actief lid
Even een update: net bericht op mijn email van de dealer. VOI is mogelijk en wordt bij de volgende beurt ingesteld als ik het vermeld. Mooi zo!
 

Bart1979

Actief lid
Aanvullend nog wat rondgemaild met garages in de buurt, onder andere Bosch car service om eens prijzen te vergelijken. Een garage gaf het verhaal dat zij niet op longlife over willen gaan en dit dus ook sterk afraden vanwege, ik citeer:

Deze motoren hebben vaak olie nodig omdat er veel roet moet verwerkt worden en deze zwevend gehouden moet worden door de motor olie Longlife is leuk aan het begin maar een lang leven bereik je door olie eerder te verversen. Zelf een brandstoffilter moet voor deze diesel elke 30k vervangen. Dus mijn welgemeende advies 15k olie elke 30 olie&brandstoffilter en de rest van de filters indien noodzakelijk zie voorschrift

Lijkt mij een beetje een overtrokken verhaal, dus ik ben er wel uit dat ik vooralsnog lekker naar de dealer ga en daar het onderhoud laat doen, tenminste tot afloop garantie. Als ik longlife service kan hebben, dan scheelt dat in de kosten en is dealer onderhoud ook nog redelijk te betalen.
 
Laatst bewerkt:

Bart1979

Actief lid
Ok, nu nog wat heen en weer gemail, en krijg toch de indruk dat de beste man weet waar ie over praat... Volgens hem is het longlife-verhaal vooral bedoeld om voor fleetowners en leasemaatschappijen de kosten te drukken, maar dat bij hogere km standen dat wel degelijk tot problemen leidt. Hij verwijst op de verkorte intervallen intussen bij o.a. PSA, Renault en Opel die hiermee te maken zouden hebben (vooral nokkenas-schades, etc). Volgens deze garage is het voor een langer leven van de motor verstandig om vaker verse olie toe te passen. Bezuinigen is dan dus verkeerde kostenbesparing, want die krijg je later dubbel terug.

Toch nog maar eens even slapen over het toe te passen onderhoud...ook al rijd ik veel. To longlife or not to longlife...that's the question.
 

Canon-Eye

Forumguru
Auto is geleverd in juni 2012. Zijn er al mensen geweest die VOI hebben laten aan zetten? (tekst van Chatslet)
Ik niet - geen behoefte aan. Mijn jaargemiddelde tot nu toe komt uit op 27666 km (zag ik net bij het invoeren van een tankbon), dus 1 kleine en 1 grote beurt per 13 maanden is wel te overzien. En dan weet ik zeker dat alles op tijd wordt gecheckt.
Alles overziende, blijf ik gewoon bij het bovenstaande (post #145). Ik wil er nog wel een aantal jaren mee doen.

De (relatief) korte termijn-besparing kan interessant zijn voor eigenaren (particulieren of leasemaatschappijen die weten dat de auto na uiterlijk 4 jaar of zeg 180000 km wordt afgestoten, omdat de problemen daarna pas komen. Voor wie er (veel) langer mee wil doen, geldt echter Penny-wise, pound-foolish, zoals de Engelsen dat noemen.
En het ontkracht dan meteen het idee dat een ex-leasewagen een verstandige aankoop is "omdat die altijd op tijd zijn beurten heeft gehad".
't Is maar net hoe je dan het begrip "op tijd" definieert...
 

Bart1979

Actief lid
Klopt, ik ben intussen ook wat genuanceerder gaan denken door een wat bredere informatievoorziening uit uiteenlopende bronnen.
Kortom, net een afspraak ingepland bij mijn eigen garage voor onderhoud bij 30k (kleine service). Dus, gewoon vast interval aanhouden vooralsnog, maar toch ietwat besparen (ca 20%) door bij de onafhankelijke garage onderhoud te laten doen. Dit onderhoud wordt uiteraard wel gedaan met originele onderdelen en de juiste olie (al gebruikt mijn garage geen Shell zoals de pon-dealers, maar Texaco. Spec wel 507.00, dus ok).
Ik verkies de persoonlijke benadering en wat kleinschaligere aanpak boven die van de dealer. Pechhulp regel ik dan wel zelf.

Zodra ik de rekening heb, zal ik deze posten ter info.
 

Jkz

Lid
Heb vandaag een offerte laten maken bij de plaatselijke onafhankelijke garage en een Duitse dealer. Duitsland exact 400 euro voor de 60000 km beurt, plaatselijke onafhankelijke....... Euro 183,05 voor precies dezelfde beurt! Ik weet het... Auto is uit de garantie, ben lid bij ANWB, ik ga de plaatselijke economie opkrikken en gun die hardwerkende zelfstandige ook wat. Wat betreft garantie of coulance? Onderdelen worden bij de Duitse dealer gehaald en bij hen ook de garantie of coulance gevallen geclaimd. Niet door mij maar door de garage die de beurt uitvoert. Garagehouder geeft aan dat dit nog nooit voor problemen heeft gezorgd. Tevens doen ze volgens deze garage in Duitsland minder moeilijk dan bij Pon betreffende garantie cq coulance. Voor mij is het helder!
 

Bart1979

Actief lid
@Jkz ik ben met vakantie geweest de afgelopen weken dus lees je post nu pas.
Mijn Fabia moet op 1 november voor de beurt bij de garage, dus dan zal ik de rekening posten.

Goed dat je de offertes hebt opgevraagd, dat onderstreept het verhaal dat de dealer gewoon relatief duur is. Voor wat betreft garantie en coulance, exact hetzelfde verhaal als bij mijn garage: onderdelen halen ze via Skoda, coulance zaken regelen zijn direct voor mij met een dealer. Leenauto is altijd gratis bij mijn garage, bij veel dealers betaal je daar ook nog eens extra voor (en ook bij mijn garage is het een nieuwe auto en geen afgeragd blikje).

En ja, de dealers verdienen niet veel op een auto, en halen het dus via de werkplaats binnen. Op zich niets mis mee, maar de tarieven zijn aanzienlijk gestegen de afgelopen jaren (volgens mij doordat lease maatschappijen een tijd lang 'toch wel betaalden'. Ook dat verandert nu langzaam.). De lokale Vakgarage doet goed werk, kent mij bij naam en heeft een veel persoonlijkere benadering. Ik prefereer dat boven de grote dealer met een flashy pand waarvan de hoge kosten, opgelegd door de importeur ivm 'merkidentiteit, etc. worden doorberekend in de tarieven van alle diensten.

Ik denk dat kostenbewust zijn niet verkeerd is, en die trend zal ofwel dealers nekken of dwingen tot andere aanpak (vandaar de vele reclame voor de 'all-in' onderhoudsbeurten bij veel merken).
 

83-RGP-1

Nieuw lid
@Jkz ik ben met vakantie geweest de afgelopen weken dus lees je post nu pas.
Mijn Fabia moet op 1 november voor de beurt bij de garage, dus dan zal ik de rekening posten.

Goed dat je de offertes hebt opgevraagd, dat onderstreept het verhaal dat de dealer gewoon relatief duur is. Voor wat betreft garantie en coulance, exact hetzelfde verhaal als bij mijn garage: onderdelen halen ze via Skoda, coulance zaken regelen zijn direct voor mij met een dealer. Leenauto is altijd gratis bij mijn garage, bij veel dealers betaal je daar ook nog eens extra voor (en ook bij mijn garage is het een nieuwe auto en geen afgeragd blikje).

En ja, de dealers verdienen niet veel op een auto, en halen het dus via de werkplaats binnen. Op zich niets mis mee, maar de tarieven zijn aanzienlijk gestegen de afgelopen jaren (volgens mij doordat lease maatschappijen een tijd lang 'toch wel betaalden'. Ook dat verandert nu langzaam.). De lokale Vakgarage doet goed werk, kent mij bij naam en heeft een veel persoonlijkere benadering. Ik prefereer dat boven de grote dealer met een flashy pand waarvan de hoge kosten, opgelegd door de importeur ivm 'merkidentiteit, etc. worden doorberekend in de tarieven van alle diensten.

Ik denk dat kostenbewust zijn niet verkeerd is, en die trend zal ofwel dealers nekken of dwingen tot andere aanpak (vandaar de vele reclame voor de 'all-in' onderhoudsbeurten bij veel merken).

Binnenkort zit ik aan 60.000 km beurt. Mijn dealer om een offerte gevraagd. Gaat tenminste € 519 kosten. Via Carsom offertes gevraagd. Bij Bosch Car Service zelfde beurt met originele onderdelen € 285,- Was dit voorjaar ook al zo geschrokken van de prijs voor een kleine beurt. Hebben jullie ervaring met Bosch Car Service?
 

Gerke

Forumguru
Vreemd bedrag?
Ik was voor de 120K beurt 570 euro kwijt. Inclusief nieuwe remblokken voor en een reservewielset.
Ik zou eens informeren bij een andere Skodadealer
 

Bart1979

Actief lid
Lijkt me een hoog bedrag voor een 60k beurt. Andere Skoda-dealer vragen zou kunnen, maar in principe moet hetzelfde bedrag eruit komen aangezien men vaste prijzen hanteert.
Bosch car service is een netwerk net zoals bijvoorbeeld Vakgarage. Geen ervaring met Bosch car service, wel met Vakgarage. E.e.a. staat of valt nog steeds met de garage in kwestie, net zoals er goede en minder goede dealers zijn.
Ik ben zelf nu een tijdje klant bij Vakgarage Vught, en die bevallen erg goed. Persoonlijke benadering, kennis van zaken en relatief scherpe prijzen. Bij een dergelijke garage (niet-dealer) liggen de prijzen gemiddeld zo'n 20% lager, indien er originele onderdelen worden gebruikt. Garantie, etc blijft gewoon behouden, dat is bij wet vastgelegd.

Betreft pechhulp (mobiliteitsgarantie): ik heb via mijn verzekeraar een pechhulp verzekering afgesloten voor het lieve bedrag van 3.50 Euro per maand. Inclusief Europadekking en woonplaatsservice. Dat verschil heb ik er al met een beurt bij de Vakgarage uit.

Ik zou zeggen: kijk eens op de site van Bovag of er recensies zijn van de betreffende garage. Dan gewoon er op wagen. Succes!
 

83-RGP-1

Nieuw lid
Lijkt me een hoog bedrag voor een 60k beurt. Andere Skoda-dealer vragen zou kunnen, maar in principe moet hetzelfde bedrag eruit komen aangezien men vaste prijzen hanteert.
Bosch car service is een netwerk net zoals bijvoorbeeld Vakgarage. Geen ervaring met Bosch car service, wel met Vakgarage. E.e.a. staat of valt nog steeds met de garage in kwestie, net zoals er goede en minder goede dealers zijn.
Ik ben zelf nu een tijdje klant bij Vakgarage Vught, en die bevallen erg goed. Persoonlijke benadering, kennis van zaken en relatief scherpe prijzen. Bij een dergelijke garage (niet-dealer) liggen de prijzen gemiddeld zo'n 20% lager, indien er originele onderdelen worden gebruikt. Garantie, etc blijft gewoon behouden, dat is bij wet vastgelegd.

Betreft pechhulp (mobiliteitsgarantie): ik heb via mijn verzekeraar een pechhulp verzekering afgesloten voor het lieve bedrag van 3.50 Euro per maand. Inclusief Europadekking en woonplaatsservice. Dat verschil heb ik er al met een beurt bij de Vakgarage uit.

Ik zou zeggen: kijk eens op de site van Bovag of er recensies zijn van de betreffende garage. Dan gewoon er op wagen. Succes!


Bedankt voor je ractie en advies
Hans
 

Bart1979

Actief lid
Gisteren het 30k onderhoud laten uitvoeren aan mijn combi greenline bij de lokale garage.
Totale kosten: 199 euro.
Uitgevoerd: kleine onderhoudsinspectie (olie, filter, controle); interieurfilter vervangen; controle en schoonmaken trommels achter; aircocheck.

Voor specificatie: zie bijlage.

Bij de dealer zouden de kosten alsvolgt zijn (volgens folder 2013):

Beurt: 180
Interieurfilter: 35
Aircocheck: 19,95
Remmen reiningen: niet bekend (schatting: 40 euro)

Totaal bij de dealer zou dan circa 275 euro bedragen.

Tevens deze week de winterwielset binnen gekregen: Michelin Alpin A4 op stalen velgen in de originele maat (185/60/15). Besteld via autobandenmarkt (duitse leverancier) voor 475 euro inclusief bezorging. Nette prijs lijkt me. De winter kan dus beginnen!
 

Bijlagen

  • foto (1).JPG
    foto (1).JPG
    1,9 MB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Gisteren de 90.000 km grote beurt laten doen.

Naast de grote beurt zijn ook de remmen achter gereinigd en de remolie ververst.
Totaal 365,- euro

275,- beurt
44,- remolie
46,- reiniging remmen achter

Puntjes voor volgende beurt; Remblokken + schijven voorkant en de zomerbandjes voorkant.

Nu hij uit de garantie en coulance (EGR) is ga ik de volgende keer wel informeren voor VOI. Ik rijd rond de 30.000 per jaar dus dat moet goed uitkomen.
 

83-RGP-1

Nieuw lid
Vandaag voor de wintercheck geweest. Advies: 1 nieuwe band kopen (voor 2,5 mm profiel) en ongebruikte reserveband omruilen voor eentje met 3,2 mm. Dat zou me totaal 153 euro kosten. Toch nog maar even rondgekeken. Bij Kwitfit nu 2 banden voor 189 euro (besteld) met ook nog ledenkorting van de ANWB.
 
Wat voor banden heb je nu gekocht als ik vragen mag ?
Het advies voor de volgende beurt van mij betreft namelijk de standaard 16 inch Continental premium contact 2, maar die kosten bij de dealer 175,- euro voor 2 stuks inclusief montage. (prijs opgave)
 

83-RGP-1

Nieuw lid
Wat voor banden heb je nu gekocht als ik vragen mag ?
Het advies voor de volgende beurt van mij betreft namelijk de standaard 16 inch Continental premium contact 2, maar die kosten bij de dealer 175,- euro voor 2 stuks inclusief montage. (prijs opgave)

Ik heb gekocht Goodyear Efficient Grip Perf 84H Go 185/60H15EGP (volgens de Kwikfit Website de beste volgens ANWB Volgens gegevens ook zuinig, en kortere remweg. Je kunt ze vinden op de website van Kwikfit
 
Bovenaan Onderaan