Longlife olie & onderhoud 1.2 TDI GL

Ik lees al een tijdje mee op dit forum maar heb nog geen eerdere berichten gepost.
Ik rij nu met mijn tweede fabia II sinds juli 2012. Voorheen 1.4 16v en nu de 1.2 TDI greenline.
Mijn dealer is auto Noordhoek in Tilburg. Mijn fabia heeft toch echt pas zijn eerste onderhoudsbeurt nodig na 30000 km of twee jaar.
Als dat dus volgens pon niet mag, dan zou mijn auto nu al buiten de garantie vallen omdat ik er nu 18000 km mee heb gereden zonder onderhoud. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die vorig jaar een greenline bij Noordhoek heeft aangeschaft....
 

Okke

Lid
Wat ik dus denk, is dat vanaf eind vorige jaar alle greenlines wel met VOI worden geleverd, en dus pas met 30K een onderhoudsbeurt! Waarschijnlijk wordt er geen ruchtbaarheid aan gegeven, kan mij voorstellen dat dit inderdaad discussie gaat opleveren voor de net wat eerder geleverde exemplaren.

Nogmaals, mijn greenline staat ook op 30K. Tot ik dit topic las en begreep dat dit eerder niet het geval was...
 

MacManiac78

Forumguru
Hier worden 2 zaken door elkaar gehaald. Een roetcatalysator en een roetfilter zijn 2 geheel verschillende dingen. Alleen de roetcat is open en kan een retrofit zijn. Een roetfilter is nooit open en kan ook niet retrofitted zijn.
 

Chatslet

Forumguru
Ik ben eind augustus weer aan de beurt. Op dit moment heb ik geen VOI. Auto is geleverd in juni 2012. Zijn er al mensen geweest die VOI hebben laten aan zetten?
 

Canon-Eye

Forumguru
Auto is geleverd in juni 2012. Zijn er al mensen geweest die VOI hebben laten aan zetten?
Ik niet - geen behoefte aan. Mijn jaargemiddelde tot nu toe komt uit op 27666 km (zag ik net bij het invoeren van een tankbon), dus 1 kleine en 1 grote beurt per 13 maanden is wel te overzien. En dan weet ik zeker dat alles op tijd wordt gecheckt.
 

mois

Nieuw lid
Ik heb het om laten zetten naar VOI omdat ik gemiddeld eens per 4 à 5 maanden weer in de garage sta. En aangezien de longlife olie dit makkelijk hebben kan en een kleine beurt niets anders is dan olie verversen en vloeistoffen nakijken is lijkt mij een kleine beurt iets totaal overbodig,


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk 2
 

andrehj

Forumguru
Ik niet - geen behoefte aan. Mijn jaargemiddelde tot nu toe komt uit op 27666 km (zag ik net bij het invoeren van een tankbon), dus 1 kleine en 1 grote beurt per 13 maanden is wel te overzien. En dan weet ik zeker dat alles op tijd wordt gecheckt.
Juist met zo'n jaarkilometrage is één beurt per jaar precies goed. Dan heb je nooit oude olie en kun je je beurten mooi combineren met de APK. Ik zou het wel weten.
 
Die van mij staat aan. Aangezien ik veel lange stukken rij, had ik 34600km tussen de laatste 2 beurten. Wel vervang ik zelf het luchtfilter elke 15k. Dat merk je.
 

CDK

Forumguru
Die van mij staat aan. Aangezien ik veel lange stukken rij, had ik 34600km tussen de laatste 2 beurten. Wel vervang ik zelf het luchtfilter elke 15k. Dat merk je.
Of een K&N inlegfilter kopen, dat merk je nog beter :) die kan je overigens gewoon reinigen en gaat levenslang mee


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk 2
 

MacManiac78

Forumguru
mijn staat al vanaf de aankoop op VOI
Heb ik zelf gedaan. Dealer beweerde dat het niet kon.
Dealers vertellen allemal mooie en verschillende verhalen, de een nog smeuiger dan de ander.
De motor zou vastlopen bij onvoldoende smeering; dat was wel de mooiste.
Sportfilters monteren hebben geen enkele zin alleen n diepere brom bij optrekken.
Diesels hebben al een overmaat aan lucht.
 

CDK

Forumguru
deze filters worden wel afgeraden bij diesel motoren dit heeft te maken met de olie van het luchtfilter die de luchtmassameter vervuilen
Als je je aan de voorgeschreven reinigingsmethode houd, heb je daar geen last van
 

MacManiac78

Forumguru
Als je zo'n nutteloos filter niet plaatst ook niet. Hahaha
Het enigste voordeel wat je met zo'n filter hebt, is dat je niet steeds weer een nieuw luchtfilter moet laten plaatsen.
 

Bart1979

Actief lid
Deze discussie nu een tijdje gevolgd, en ik moet zeggen, ik vind het interessant.
Ik heb een Fabia GL combi uit augustus 2011, en er staat nu 21.000 op de klok. Met mijn jaarkilometrage van zeg 45.000 per jaar zou ik 3x per jaar bij de garage/dealer staan voor onderhoud.
De dealer gaf bij aankoop aan (juni dit jaar, km stand 15.000) dat VOI niet mogelijk was, pas vanaf modeljaar 2013. Op mijn vraag waarom dan nu ineens onderscheid wordt gemaakt, kreeg ik geen antwoord. Kortom, ik begin het wel erg vreemd te vinden dat dit niet zou moeten kunnen. Met mijn kilometers krijgt ie nog steeds 2x per jaar onderhoud, en de olie moet 30k makkelijk kunnen hebben (het is immers longlife olie).

Kun je dit nu bij de dealer laten aanpassen, of is dat afhankelijk van de dealer? Het is dus schijnbaar wel mogelijk in de computer te veranderen? Hoe zit het dan met garantie? :pieker:

Als het mogelijk is, dan zou ik het meteen laten veranderen, vind het onzinnig zoveel extra geld uit te geven aan (onnodig) verversen van dure olie, die veel langer mee kan.
 

Bart1979

Actief lid
Dan ga ik het toch nog eens navragen. Zal er ee mailtje aan wagen naar de service afdeling van mijn dealer (Nieuwkoop in 's-Hertogenbosch)... Kijken wat ze zeggen. Denk dat ik het antwoord al weet, maar bon, proberen kan altijd.
 

mois

Nieuw lid
Mijn dealer heeft het ook gewoon gedaan zonder enige opmerking, ik denk dat het puur een geldkwestie is die opgesteld is door PON/Dealers omdat de Skoda laaggeprijsd is ten opzichte van de Seat/Volkswagen met dezelfde motor.
De meeste greenline's zijn leasebakken en daar maakt het niet uit de leasemij betaald toch wel.
het resultaat is dat de particulier zoals ik ondergesneeuwd zijn in het oplichtingsverhaal van de lease-auto.
Op het moment dat ik geen garantie meer had is het gelijk omgezet.
Per saldo scheelt mij dit twee beurten per jaar dus zo een €500,- en dat is voor sommige mensen een hoop geld
 

Bart1979

Actief lid
Klopt, dat scheelt nogal. 500 Euro is in alle gevallen evenveel geld, maar als je dat kunt besparen is dat mooi meegenomen lijkt me zo. Ik zou 3 tot 4 beurten per jaar moeten doen, dus als dat terug gebracht kan worden naar 1 a 2, dan is dat netjes. De auto en de olie kunnen dat gemakkelijk aan. De techniek is er, dus aan het gewin voor PON of de dealer heb ik even geen boodschap. Klanten houden lijkt me voor hen ook belangrijk, en dan is het wat waard dat men gewoon eerlijk is en de technische mogelijkheden ten volle benut. Ik wacht af op de reactie van de dealer. Geven ze toe dat het gewoon mogelijk is zoals door dealers bij andere personen hier al het geval is, dan laat ik dat de komende 30k beurt doen. Onderhoud zal ik dan gewoon bij de dealer houden.

Willen ze er niet aan, dan gaat de auto vanaf nu naar mijn lokale vakgarage voor onderhoud, en laat ik het zelf aanpassen zodra de garantie verlopen is. Ik ga niet de Skoda prijzen betalen bij elke 15k, dat vind ik niet realistisch. Niet dat ik het hen niet gun, maar ik werk niet zonder meer mee aan het gegraai dat PON bezigt op die manier.
 
Bovenaan Onderaan