Longlife olie & onderhoud 1.2 TDI GL

Hoi,

Ik las in een bericht van "Newbee" dat hij gereden had in een demo GL welke gevuld was met longlife olie. Hoe is dat bij de al afgeleverde GL's ?
Heeft iemand het met z'n dealer gehad over VOI, dus onderhoud om de 30.000 km net als bij de Polo BM ?
In het onderhoudsoverzicht 2010 viel mij trouwens op dat een grote beurt van een F2(diesel) €295 kost en die van een O2 €270 en een S2 €280.:crazy:
http://www.skoda.nl/media/downloads/Prijslijsten/Onderhoudsprijzen_2010.pdf
Ps. Mijn GL Artic Green + dakrails is vandaag binnengekomen, volgende week afleveren:yeah:
 

hemi24

Forumguru
Is het niet zo dat vrijwel alle VAG-producten worden afgeleverd met de configuratie QG1, oftewel afgevuld met Longlife olie en ingesteld op VOI (variabele onderhouds interval)?!?

Sticker met de uitvoeringen/opties van de wagen zit bij de uitsparing voor het reservewiel in de kofferbak, en hoogstwaarschijnlijk vooraan in het serviceboekje.
(beetje lastig checken als je nog zitten te wachten op de auto...)
 

Newbee

Actief lid
De groene sticker die ik aantrof zat in het motor-compartiment links van de motorkapvergrendeling. De tekst betrof een waarschuwing i.g.v. onderhoud.

Ik heb mijn dealer nu tweemaal gevraagd of longlife OH interval voor de GL mogelijk is, maar beide keren (ook na contact met Pon) kreeg ik een ontkennend antwoord. Als de OH interval inderdaad rond de 15000km ligt verwacht ik 2, misschien wel 3x per jaar bij de dealer te staan.....

Wat mijn dealer ook niet kan beantwoorden is of je na het verlopen van de standaard garantietermijn een verlengde garantie kunt afnemen. Bij VW is deze optie aanwezig (zeker bij Voorkeur Select auto's).

Ik houd het voorlopig maar op onbekendheid met dit nieuwe voertuig (alhoewel na 6 maanden hierin wel eenduidigheid mag komen).


Besteld 04-06: GL, satin grey, maxidot, mdi, middenarmsteun, lederpakket, multifunc stuur, sunset, dakrail, trekhaak, 16" atria
 
Mijn dealer kan of wil er ook nog geen antwoord op geven wat betreft de VOI.
Ik verwacht ook helaas 2* per jaar bij de garage te staan voor onderhoud.
De verlengde garantie was volgens mijn dealer waarschijnlijk wel mogelijk maar wat het gaat kosten moest hij nog uitzoeken.
Ik hoop volgende week meer te weten.
 

bobby45

Actief lid
Verschil is de olie.
Mijn seat tdi ,ging top olie in en de teller dan op 15000km stond ,ging het sleuteltje branden.
Maar ik doe het onderhoud zelf.
de computer van longlife olie kijkt naar div dingen en past interval aan.
Dus max 30000km ,is de olie te warm,rij je teveel toeren/verbruik hoog.
dan zal hij eerder gaan.
De olie nu is zo goed dat als je goed je olie pijl in de gaten houd zal het los lopen.

de optie zit in de boardcomputer en dit kan de dealer niet aan zeten wel uit als deze computer dit kan.

lees hier maar http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Opmerkingen-over-Longlife-olieumln-2002-10.htm

http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/Oliesoorten.htm
 

Monteurtje

Forumguru
De fabia is nog gewoon om de 15.000 of 1 jaar. En de diesel motor moet inderdaad olie in die aan de vw norm VW 507 00 voldoet. Maar dat was het ook al voor de facelift. Alleen kon je in de PD diesel motoren pompverstuiver olie doen en die was iets goedkoper dan long life olie. Maar long life olie kon er ook in. Doen wij als garage ook altijd al. Wordt de pakket prijs niet anders van.
 

hemi24

Forumguru
Er is nu nog steeds niemand die heeft uitgelegd waarom een fabia met CR TDI NIET op een variabele interval kan worden ingesteld van 30k of 2 jaar...
Volgens de documentatie kan deze gewoon op QG1 ingesteld worden...
 

hemi24

Forumguru
waarschijnlijk is de redenatie dat Fabia rijders in het algemeen niet zoveel kilometers maken als bijvoorbeeld Octavia rijders en dat een interval van 15.000 ruim genoeg is...

Dit veranderd natuurlijk als er steeds meer veelrijders een auto als een F2 Greenline gaan rijden.

Edit: even gekeken op de site van de oosterburen:



F2 1.2 CR TDI Greenline:

Motoröl und Inspektion - km : nach Serviceintervall-Anzeige, bis zu 30.000 km bzw. maximal 2 Jahre
http://skoda.de/index.php?e=348-9-1-3-1

rest my case... ;)
 
lees in nou goed op die duitse site dat er aangegeven word dat de 1.2 tdi daar 230 nm heeft ipv de 180 hier in Nederland?
 

hemi24

Forumguru
zat ik ook al raar naar te kijken: de 105pk 1.6 CR TDI heeft er (maar) 250...

Volgens mij zijn dit de gegevens van de Fabia met 75pk 1.6 CR TDI, kijk maar eens naar de boring en slag
 

Monteurtje

Forumguru
Je kunt het wel instellen dat de auto om de 30.000 km onderhoud krijgt. Maar de fabriek schrijft anders voor. Je kunt dat aan de sticker voor in het serviceboekje zien. Daar staan allemaal codes. PR nummers. 1 daarvan is QG0, QG1 of QG2. Als je iets verder in het boekje bladert staat de betekenis.
QG1 is VOI en de andere 2 vaste interval
 

hemi24

Forumguru
dus zorgen dat de auto ingesteld is voor QG1 en je zegt tegen de dealer: "tot over 30k of 2jaar..!"???
 

paulus474

Senior Member
Tja, ik vind het ook wel een beetje een vreemd verhaal.
VW Polo en Skoda Fabia hebben dezelfde motor, maar wel een ander onderhoudsinterval? :confused:
Het interessante leek mij juist ook dat VOI: elke 30.000 km naar de dealer i.p.v. elke 15.000 km...
Maar goed, zal dit nu wel of niet gaan: mag dit voor de fabrieksgarantie, of kan de motor sneller beschadigd raken etc. etc. :smiley29:
 

Monteurtje

Forumguru
Wat dacht je van Seat dan. Daar moesten tot op heden, sinds de Exeo of zo iets, verandert. Altijd om de 15.000. Leon, zelfde motor als skoda en vw. Dus zo vreemd is het niet.
 

bobby45

Actief lid
bizar

ik doe 1 keer per jaar olie in mijn auto:rockon:
nu zit ik met longlife olie in mijn nw 1.4 tsi dus moet ik wel 30000 km of om de 2 jaar verversen.

daarna ga ik weer zelf olie verversen:yeah:
 
Bovenaan Onderaan