Longlife olie & onderhoud 1.2 TDI GL

Okke

Lid
Volgens mij heb ik een erg bijzondere greenline als ik dit topic zo lees.

Ik heb in mijn service-plan boekje code Q16 staan: variabel service interval. Dat klopt, in mijn maxidot display wordt ook afgeteld naar 30k voor de eerste beurt. ik heb hier verder niet om gevraagd. Ik weet dan ook niet beter dan dat de auto binnen 2 jaar of maximaal met 30k voor de eerste service beurt naar de dealer moet!

Mijn vraag: zijn er meer mensen die dit hebben vanaf aflevering, mijn auto komt uit dec.2012. En ja, het is de 1.2tdi.
 

erik2907

Actief lid
Volgens mij heb ik een erg bijzondere greenline als ik dit topic zo lees.

Ik heb in mijn service-plan boekje code Q16 staan: variabel service interval. Dat klopt, in mijn maxidot display wordt ook afgeteld naar 30k voor de eerste beurt. ik heb hier verder niet om gevraagd. Ik weet dan ook niet beter dan dat de auto binnen 2 jaar of maximaal met 30k voor de eerste service beurt naar de dealer moet!

Mijn vraag: zijn er meer mensen die dit hebben vanaf aflevering, mijn auto komt uit dec.2012. En ja, het is de 1.2tdi.

Interessant in deze is:

- is het een fout van SKODA of:
- heeft de dealer zelf de auto geïmporteerd (en als nieuw verkocht) vanuit een ander EU land waar WEL de variabel service interval van toepassing is.
 

MacManiac78

Forumguru
Laat je toch niet misleiden, ELKE 1.2 TDI kan op de variabele interval. Ze zijn immers ALLEMAAL voorzien van een oliekwaliteitssensor. Dat men je voor elke 15k terug laat komen..... dat doet men voor..... ?

MON€Y MON€Y MON€Y!

PS... men dealer zei dat ze dit pas vanaf model 2013 kunnen. (Leugentje om bestwil.)
Elke 1.2TDI van Seat en VW kon het vanaf begin af aan. (Raar dat het alleen bij de Skoda niet kon?)
Als je onder je auto kijkt, dan zie je onder de carterpan 3 draden van de sensor lopen.

Via VCDS is elke 1.2TDI op de variabele interval te zetten.
 

Okke

Lid
Mogelijk dat idd vanaf MY2013 dit wel anders op de stickers vermeld staat met code's. Daarom vroeg ik het mij af, of meer mensen dit nu ook op de sticker als code met variable service interval hebben. En ook op de maxidot aftellen naar 30k.

Want: wordt de code op de sticker door Skoda aangepast, of op verzoek van de importeur? Uiteraard ziet de dealer je graag elke 15k terug, dus waarom is het dan in mijn geval 30k? Ik vind het uiteraard wel prettig, controleer zelf uitereraard wel regelmatig olie niveau en visueel andre vloeistoffen. Hou niet van verrrassingen, en ook al is het een lease auto ga ik er niet anders mee om dan een auto van mijzelf.
 

erik2907

Actief lid
Laat je toch niet misleiden, ELKE 1.2 TDI kan op de variabele interval. Ze zijn immers ALLEMAAL voorzien van een oliekwaliteitssensor.

Correct, maar wil men de garantie behouden dan zal men toch ELKE beurt moeten laten uitvoeren, helaas. Het stempeltje van het voorgeschreven en uitgevoerde onderhoud is heilig voor PON, ongeacht wie nu de stikker geplakt heeft!
 

Chatslet

Forumguru
Ik ben over zo'n 5000 km weer aan de beurt. Zal eens vagen bij de dealer hoe het nu zit en of er dingen veranderd zijn. Mocht het nu wel kunnen dan ben ik wel geinteresseerd omdat ik per jaar toch al snel zo'n 30 dkm rij.
 

MacManiac78

Forumguru
Correct, maar wil men de garantie behouden dan zal men toch ELKE beurt moeten laten uitvoeren, helaas. Het stempeltje van het voorgeschreven en uitgevoerde onderhoud is heilig voor PON, ongeacht wie nu de stikker geplakt heeft!

Het gaat hierbij puur om de mobiliteitsgarantie. (Na de 2 jaar fabrieksgarantie.) Die mobiliteitsgarantie is zo spannend niet.
 
Mobiliteitsgarantie is volgens mij dealer geldig tot 2 jaar na de laatste grote beurt en word met de kleine beurt niet verlengd. Dus ook geen probleem lijkt mij
 

Okke

Lid
Ben ik eiegenlijk wel benieuwd of er dan technisch iets veranderd is. Of was alleen voor Nederland die 15k ingesteld, en hebben ze inderdaad een "foutje" gemaakt bij mijn auto?
 

erik2907

Actief lid
Ben ik eiegenlijk wel benieuwd of er dan technisch iets veranderd is. Of was alleen voor Nederland die 15k ingesteld, en hebben ze inderdaad een "foutje" gemaakt bij mijn auto?

Ik ben met het onderwerp Variabele Interval al in 2010 bezig geweest. Het antwoord destijds van PON was dat ZIJ ervoor gekozen hadden dat dit beter was voor de motor en dat er in NL géén longlife olie werd gebruikt. Ik verwees hun naar de omringende landen waar de Variabele Interval wel werd uitgevoerd. Ook hier hadden ze een verklaring voor, namelijk, doordat de prijzen voor onderhoud 'vaste prijzen' zijn en relatief goedkoop hebben ze goedkopere olie gebruikt waardoor het onderhoud om de 15.000 nodig is. Ook bepaalde onderdelen van het motorblok zouden anders zijn.

Kortom, PON ging niet overstag en gaf aan dat als ik ervoor zou kiezen om het onderhoud om de 30.000 km uit te laten voeren met Long Life olie de garantie zou vervallen bij het ontbreken van de wel bekende stempels in het onderhoudsboekje.

Tja, doe je voordeel ermee!
 

turboturbo

Forumguru
dat doet men voor..... ?

MON€Y MON€Y MON€Y!
Toch vraag ik me af of een dit wel echt zo voordelig is voor de eindgebruiker.

De 206 van m'n schoonmoeder hoeft ook elke 30dkm / 2 jaar pas een beurt. Ze rijdt 15dkm per jaar dus dat kom precies uit. Toch is ze elke 2 jaar goed aan de beurt, want man wat moet er dan een hoop gebeuren en die 2 jaarlijkse garage rekening schiet regelmatig boven de duizend euro uit.
Daarnaast moet ze alsnog wel tussendoor naar dezelfde garage voor de APK keuring. Daar komt soms ook nog een reparatie bij kijken (en dus ook kosten)

Volgens mij is zij onder de streep helemaal niet goedkoper uit met die long life interval, zeker niet met de dealer prijzen van de long life olie vergeleken met niet-long life olie... Zou zij jaarlijks tegelijk met de APK een beurt laten doen, komt ze misschien op min of meer hetzelfde bedrag uit, en kan er juist iets meer bespaard worden. Immers, de staat van onderhoud en de vloeistoffen moet voor de long life beurt 'gekeurd' worden op nog eens 2 jaar / 30dkm mee te kunnen gaan. Ipv nog 1 jaar / 15dkm. Dus bijv. de koelvloeistof, of de remvloeistof zou nog best 1 jaar / 15dkm mee mogen gaan, maar niet meer het dubbele. En wordt de boel alvast maar ververst.

Wellicht dat nog anders ligt, als je bijv. meer dan 30 of 40dkm per jaar rijdt, zodat je niet elke 6 maanden in de garage staat voor een beurt...?
 

Gerke

Forumguru
Wel vreemd dat er dan iedere keer longlife olie op de factuur staat ;)
Sent from my Lumia 900 using Board Express
 

Cordoba

Forumguru
Correct, maar wil men de garantie behouden dan zal men toch ELKE beurt moeten laten uitvoeren, helaas. Het stempeltje van het voorgeschreven en uitgevoerde onderhoud is heilig voor PON, ongeacht wie nu de stikker geplakt heeft!

Als je dit combineert met het gegeven dat steeds meer dealers ook gewoon in het bezit zijn van Pon, wordt het wel heel dubieus.
 

erik2907

Actief lid
Wel vreemd dat er dan iedere keer longlife olie op de factuur staat ;)
Sent from my Lumia 900 using Board Express

Vraag maar eens naar het 'nut en noodzaak' hiervan en opper dan maar eens dat het wel 'slechte' motoren moeten zijn indien er EN longlife in moet EN elke 15.000 km olie wisselen. Elke dealer heeft zijn (eigen) waarheid.

Kortom, een duidelijk antwoord komt er niet, ook al verwijs je naar de andere Europese landen waar WEL longlife olie gebruikt wordt met een onderhoudsbeurt elke 30.000 km (VI). Dan volgt automatisch het verhaal dat er in Nederland andere onderdelen in de motor zitten om de auto betaalbaar te houden gelet op het Nederlandse Belastingstelsel. En als je DAN weer verwijst naar het feit dat de auto BMP vrij is en dat een fabriek geen aparte motor uit kosten overweging zal bouwen voor één land, tja, dan weten ze het ook niet meer.

De waarheid zal nooit op tafel komen ...................................
 
Het gaat Pon maar om één ding en dat is algemeen bekend PING PING.
De eindgebruiker is uiteindelijk de dupe en het verhaal over andere motoronderdelen is flauwekul want waarom heeft de Polo en de Ibiza dan wel resp 30.000 en variabele interval
 

Chatslet

Forumguru
Laten we alvast een fabeltje uit de wereld helpen. Dat er geen longlife olie wordt gebruikt is onzin. De Greenline zoals we allemaal weten heeft een dieselmotor. Omdat er een dieselmotor in zit, beschikt de auto ook over een roetfilter. Normale olie mag je nooit in een motor met een roetfilter doen want die gaat daar helemaal kapotstuk van. Er moet dus gewoon longlife olie in. Sterker nog, in het boekje staat ook duidelijk dat er uitsluitend longlife olie gebruikt mag worden. Kom je tijdens de garantie met een verstopt roetfilter en wordt er normale olie aangetroffen dan heb je pech. Pon gaat dan geen garantie geven en je krijgt dan een dikke rekening voor het vervangen van het roetfilter.

Dus als je dealer zegt dat er normale olie in gaat dan zijn er 2 opties:
1. Hij neemt je als klant niet serieus en verteld je onzin om van de discussie af te zijn.
2. Het is een prutser en hij mikt er echt normale olie in.

Ik heb dit ook aan mijn dealer voor gelegd. Die was hier gewoon eerlijk over. Ze zouden het heel graag voor me doen maar het mag niet van Pon ivm garantie. Wel hebben ze voorgesteld om na het verlopen van de garantie de auto op VOI te zetten.
 

Huibert

Forumguru
Een kleine nuance in dit verhaal is dat er wel één ander merk is (zover ik heb kunnen vinden) die een geschikte 5w40 olie heeft. Dit is de "low sap" olie van Meguin, heeft mijn 1.9TDI met filter 60000 km mee gereden. Deze olie is via Ebay.de te koop :)
Het voor deze discussie wezenlijke verschil tussen gewone en longlife olie is dat de laatste altijd een zo genoemde "low sap" olie is. Dit betekend dat hij weinig as resten achterlaat bij verbranding, deze asresten kunnen namelijk niet meer verder verbrand worden waardoor ze het roetfilter zullen verstoppen. Heb trouwens in het onderhoudsboekje van mijn auto gelezen dat hij de eerste 120.000km met normale 5w40 olie heeft gereden, zit nu op 190.000km en nog steeds geen problemen met het filter. Het gaat volgens mij pas echt fout wanneer door technische problemen zoals olie verbruik of een kapotte turbo er grotere hoeveelheden olie in dit filter terecht komen.
 

Chatslet

Forumguru
Hangt ook heel erg af van het type roetfilter. De wat oudere dieselmotoren hebben bijna allemaal een open roetfilter dus daar kan het niet zo veel kwaad. De nieuwere TDi's hebben allemaal een gesloten roetfilter en dan is het na zo'n 30.000 km toch echt wel over met de pret als je daar verkeerde olie in doet.
 

Chatslet

Forumguru
De retro filter is inderdaad een open filter maar er zijn ook genoeg open filters fabrieks af geleverd. Bij nieuwere auto's is het inderdaad altijd een gesloten filter vanwege de emissie normen.
 
Bovenaan Onderaan