Lichte trilling met 18" wielen

SjoerdS

Actief lid
Uitlijnen gaat echt helemaal niks helpen. Dat doe je als de auto naar 1 kant trekt, het stuur scheef staat of de banden vreemd slijten. Maar gaat niks nada noppes veranderen aan eventuele trillingen.

1 ding is heel simpel, zit het er na het het vervangen van die Hifly’s nog in, dan komt het voor 99% zeker uit (1 van die) die andere twee band/wielcombinaties… dus die plaats je dan achter, dan zou je in ieder geval de trillingen uit het stuur kwijt moeten zijn.
 

brepus13

Forumguru
:cool: @tvdp :cool: Kan het me levendig voorstellen dat nu zelfs de inslag van een insect op het voorruit al de gedachten van een bezoek aan de autoruitenboer doet denken.....maarrr....je hebt het voor elkaar dat je de Hifly's kan wisselen voor (ik hoop) dezelfde Hankooks als die je er al onder hebt zitten. Da's in ieder geval een stap 1. :D

Denk er daarnaast toch ook ff over na om de auto uit te laten lijnen. Ik weet 't, kost ook geld (misschien kan je nog korting bedingen bij de bandentoko onder het mom van "dan weten jullie en ik dat we er alles aan gedaan hebben en dan zijn jullie van me af....) maar dan sluit je in ieder geval nog een mogelijk "probleem" uit.
@PizzaPieter weet er alles van, hij verkocht zelfs zijn Octavia er voor!
 

PizzaPieter

Forumguru
En nog steeds.
Met dit verschil, dat ik het ook voel (als een vd weinigen) met lange snelheden. Stapvoets.
Moet het nog steeds uittesten/tekenen, maar ik denk iedere halve of hele wielomwenteling.

Call me crazy, maar ik voel.

Rond 55kmu resoneert ie en voel je het erger, maar voelen doe ik het altijd.

2x uitgelijnd, 5x gebalanceerd, nieuwe banden, banden voor achter.

Was t maar winter, dan kon ik de nieuwe wintervelgen proberen
 

tvdp

Lid
@JPs_OC2,
De bandenman waar ik als eerst, en eigenlijk bijna altijd, heen ga is puur en alleen voor banden wissel, balanceren en eventueel reparatie. Dus hij heeft alleen basis apparatuur. Bij hem "krijg" ik nieuwe Hankooks voor de Hiflys. Gelukkig doet hij niet moeilijk, en wil zelfs weten of het goed of niet goed is na (opnieuw) balanceren.
Uiteindelijk wel bij een ander bedrijf geweest voor "speciaal" balanceren. Dit had wel een beetje geholpen. Hier kan ik ook eventueel laten uitlijnen, maar als SjoerdS zegt dat het niet veel uit zal maken dan moet ik er wel over nadenken.
 

tvdp

Lid
En nog steeds.
Met dit verschil, dat ik het ook voel (als een vd weinigen) met lange snelheden. Stapvoets.
Moet het nog steeds uittesten/tekenen, maar ik denk iedere halve of hele wielomwenteling.

Call me crazy, maar ik voel.

Rond 55kmu resoneert ie en voel je het erger, maar voelen doe ik het altijd.

2x uitgelijnd, 5x gebalanceerd, nieuwe banden, banden voor achter.

Was t maar winter, dan kon ik de nieuwe wintervelgen proberen

Mag ik van dit verhaal uitgaan dat het dus wel een Octavia dingetje is?
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik ben in ieder geval niet de enige die het merkt/merkte.

Heb nu een Leon, same story, al was de Octavia een stuk vervelender.

Vervanging wielnaven hielp wat bij Octavia, maar weg kreeg ik het niet
 

PizzaPieter

Forumguru
Octavia had 17".
Wielnaven kosten ca €50 per stuk.
Wielnaven achter heb ik volgens mij laten vervangen destijds door mijn schoonpa
 

tvdp

Lid
Dan waren 18" wielen helemaal een drama...
Maar wielnaaf vervangen is dus ook niet dé oplossing.
 

PizzaPieter

Forumguru
Dat is natuurlijk niet uit te sluiten.
Mijn Octavia had 17", mijn Seat heeft 18".
Dat het bij mij niet lukte, wil niet zeggen dat dit bij niemand in de wereld verder enig probleem op zou kunnen lossen.
 

tvdp

Lid
*UPDATE*

Gister ochtend de 16" Continental winterset er onder gedaan en 's middags een avonddienst gedraaid. Ideaal om tijdens de rit naar werk uit te testen.

De rit was rustig(er) en trillingsvrij. Ik kan nu dus aannemen dat de 18" extra aandacht nodig hebben. Maar zoals eerder vermeld, de trillingen zitten ook niet echt in het stuur, maar is zeer licht te voelen in de rest van de auto.

Misschien morgen of overmorgen even langs de bandenman voor de Hankooks.
 

Duijzer

Donateur
Oke, dan kun je andere oorzaken dan je wielen uitsluiten. Dan is het zaak om goed naar je wielen te kijken. Gewicht, balans, en de banden. Het kan zeker trillingsvrij, ik rij standaard al op 18”. Maar ik weet uit ervaring dat de ene of de andere band een enorm verschil kan maken. En hoe groter je gaat, hoe groter dat verschil wordt. Michelin is goed, maar ik heb er nu Dunlop Sportmaxx onder zitten die ook niet verkeerd zijn. En budgetair wat vriendelijker.

Als het financieel even niet uitkomt zou ik voor nu even op de andere velgen blijven rijden en doorsparen voor een set goede A-merk banden. Het is je enige contact met de weg..
 

catch me

Forumguru
Rij ook met 18 inch, heb geen trillingen verder, wel eibach verlaagd, helpt misschien ook wel.....
 

tvdp

Lid
...........
Als het financieel even niet uitkomt zou ik voor nu even op de andere velgen blijven rijden en doorsparen voor een set goede A-merk banden. Het is je enige contact met de weg..

Ik ga eerst even kijken wat die Hankooks doen. En dan de overweging maken.

Een bijkomend voordeel met de 16" is dat ik gisteren met 120km/u gemiddeld 1:25 naar huis reedt.:jaja:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

catch me

Forumguru
Dat geeft de bc sowieso wel aan, heb ik met mn 18 inch ook, 100 op cc 1;31 gemiddeld, bij 120 1;26/27 gemiddeld
uiteindelijk bij de pomp altijd rond de 1;22
 

Tees

Donateur
Idd, reken jezelf niet rijk: de BC weet niet welke omtrek wielen eronder liggen, dus als je opeens wielen met een x% andere omtrek eronder hebt liggen, gaat het verbruik op de BC met x% omhoog of omlaag. Maar het werkelijke verbruik zal niet enorm veranderen (wel iets natuurlijk afhankelijk van vooral de banden zelf)
 

tvdp

Lid
Dat is mij wel helemaal duidelijk, maar was wel even grappig om te zien wat een verschil er ineens ontstaat. Net als vanmiddag bijvoorbeeld, dikke wind mee richting werk. 100 km/u met 1:35 op de BC.
Zie wel bij de pomp wat ik "bespaar"
 
Laatst bewerkt door een moderator:

catch me

Forumguru
Denk afhankelijk van, type versnellingsbak, rijstijl, veel, weinig snelweg etc zal het tussen de 1:20---24 zitten aan de pomp, das beetje mijn ervaring uiteindelijk aan de pomp
 

tvdp

Lid
*UPDATE 2*

Vandaag dus 2 nieuwe Hankooks ipv de Hiflys. Helaas nog steeds een lichte trilling, wat ik bij de winterset helemaal niet had (Even een kleine correctie, de winterset is zelfs 15" ipv 16").

Ik denk dat ik maar de winterset ga gebruiken, ook ivm de langere afstanden die ik ga maken met de vakantie (als dat nog door gaat). En dan de 18" verkoop en vervangen met 17". Maar wil dan eigenlijk een set 17" eerst even testen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan