Lichte trilling met 18" wielen

JPs_OC2

Donateur
Per as een merk kan, helemaal mee eens @tvdp. Niet optimaal maar het kan. Mijn O3 stond op Pirelli's voor en Vredestein's achter toen ik 'm kortgeleden kocht. Formaat 225/40 R18 op de Alaris velg van Skoda.

Reed op zich goed maar ik merkte toch een zekere onrust in het weggedrag. Tikkie gevoelig voor spoorvorming en licht onderstuur. Dit was volledig weg met de montage van 4 nieuwe velgen en Michelin's.

Toen ik het "oude" set banden en velgen vervolgens thuis opborg viel het grote verschil in bouw tussen de Pirelli's en Vredestein's pas goed op. De Pirelli's zijn vlakker en de Vredestein's ronder. Die laatsten lijken daardoor een stuk smaller dan dat ze zijn. Allebei 225/40 R18 overigens. Maar goed, het verschil in karakter zou misschien een verklaring kunnen zijn voor de trillingen die je ervaart?

Een test met je winterset lijkt me een strak plan om één en ander te testen. Als je wil kan je mijn set (Pirelli/Vredestein) ook nog proberen. (Maar ja, daarvoor is de afstand Voorburg/Emmen misschien wat te groot?)
 

tvdp

Lid
JPs_CO2,
Emmen is wel een eind weg voor mij idd. Alhoewel ik de Octavia helemaal in Groningen heb gekocht. Maar bedankt voor je aanbod, kan er natuurlijk altijd over nadenken.

Ik kan ook nog altijd bij de banden garage proberen om die Hifly banden om te ruilen voor Hankooks (onder garantie).

De winterset heeft trouwens 4 dezelfde Continental.
 

tvdp

Lid
Zijn je wielen gebalanceerd op een drukrol ?
Is je auto goed uitgelijnd ?

Ja, bij een andere banden garage met speciale apparatuur waar idd een drukrol op de band wordt gedrukt. Hun noemen het superbalanceren.

Mijn auto is 1 keer uitgelijnd, maar wel met de 17" wielen.
 
Bestel allemaal,

Misschien zijn er mensen met dezelfde ervaringen en hopelijk een oplossing.

Betreft een 1.6 TDI station Edition uitvoering.

De Octavia heb ik gekocht met 16" velgen met winterbanden. Bijna direct na de aankoop (originele) 17" velgen met zomerbanden van 205 breed via marktplaats gekocht. Met beide sets geen problemen gehad.
Na een een tijd viel het mij pas op dat de wielen te veel naar binnen stonden. Dus ben ik opzoek gegaan naar bredere velgen, en maar gelijk 18" genomen met 225/40/18 banden, allemaal nieuw.

Helaas ben ik al een tijd bezig om alles trillingsvrij te krijgen, het is niet heftig maar het is wel voelbaar. Heel erg licht in het stuur. Met de 16" en 17" wielen had hier helemaal geen last van.
Wat er al gedaan is:
Bij de banden garage, meerdere malen opnieuw laten balanceren, wielen van voor naar achter laten plaatsen, 1 band vervangen.
Naar een andere banden garage geweest met speciale balanceer apparatuur alles opnieuw laten balanceren. Trilling is wel wat verminderd, maar nog steeds licht voelbaar.

Snap wel dat met 18" wielen het comfort achteruit gaat, maar dit had ik niet verwacht. De auto is ook een keer uitgelijnd met 17" er onder, maar er was minimaal aan gesleuteld.

Herkenbaar voor iemand? Alvast bedankt voor eventuele reacties.



Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik kocht de auto met 16 inch lm velgen, nergens last van. Afgelopen week 18 inch turini's + Continental EcoContact 6 (225/45 R18 91W) gemonteerd en ondervind ook trillingen. Het rare is dat het niet continue is..
Deze week even contact opnemen met de banden boer
 

SjoerdS

Actief lid
Heel herkenbaar, heb het hier laatst nog eens gepost, weet niet meer juist waar, maar er zitten enorme verschillen op velgen, en neem maar van mij aan dat Rial velgen degelijk zijn, maar gewoon (te) zwaar, aftermarket velgen in die prijsklasse nieuw (500-1000 /Set) zijn altijd relatief zware wielen, merken zoals GMP Italy, Rial, MAM, etc etc zijn degelijk maar puur op looks gericht en niet op prestaties.

Komt nog eens bij dat je een maatje groter gaat dan de ideale 17 inch maat, en je hebt te maken met nog meer onafgeveerde massa, die geheid trillingen veroorzaakt, die voelbaar zijn bij remmen, optrekken en sturen, je vraagt gewoon meer vermogen van je auto om meer massa rond te gooien en weer te doen stoppen, deze onafgeveerde massa kan enorme krachten/gewichten in het spel brengen die, zeker bij lichter gemotoriseerde voertuigen het rijden onaangenaam maken.

Mijn eigen voorbeeld, de GMP'S die ik op de auto had liggen wegen bijna 15 KG per velg, de huidige set JR's weegt maar ca 12.5 kg per velg, elke kilo daarvan word bij het rijden nog eens vele malen zwaarder, 1 kg aan onafgeveerde massa is gelijk aan meerdere kilo's afgeveerde massa. Je kan dus bij wijze van spreken sneller betere prestaties halen door lichtere velgen te monteren, dan door bv een zware achterbank te verwijderen. Mijn auto trilt niet meer dankzij de JR velgen, op de GMP's viel bijna niet te rijden besefte ik achteraf, trillingen in het stuur zowel tijdens het remmen als optrekken, ook gewoon trager optrekken en afremmen, slechter bochtenwerk met meer gebonk onderin de auto etc etc.

De JR's zijn duurder maar een stuk performanter, deze zijn uit één stuk gegoten en behoren tot de lichtgewicht reeks, wat zorgt voor een aangename rij ervaring. Ze kosten wat meer, maar zijn het meer dan waard!


Dit is een stuk van het internet;

INVLOED VAN HET VELGGEWICHT

Hebben het gewicht van de velgen en het gewicht van het interieur dezelfde invloed op de performance van het voertuig? Met andere woorden, is 5kg extra wielgewicht hetzelfde als 5kg extra interieurgewicht? Nee, want het wiel (velgen en banden) is een onafgeveerde massa, onderworpen aan 2 krachten:

Translatie kracht, omdat het wiel vooruit gaat.Rotatie kracht, omdat het wiel draait.

Een onafgeveerde massa is alles wat niet met het voertuig meeveert. 1kg onafgeveerde massa is evenveel als meerdere kilos afgeveerde massa.

Om het vermogen in de zomer te optimaliseren, kunt u door het verkleinen van de onafgeveerde massa, het optrekken, het afremmen, de grip, en het comfort verbeteren, en ook het verbruik verminderen.

Om het vermogen in de winter te optimaliseren, is het belangrijk om sterke grip te hebben. Het wordt dan ook aanbevolen om zwaardere wielen te monteren voor een betere grip, want dan is de wrijving tussen het wiel en de grond groter. Daarom gebruiken veel mensen stalen velgen in de winter, die vaak zwaarder zijn, en aluminium velgen in de zomer.

OPTREKKEN EN AFREMMEN

Hoe zwaarder het wiel, des te meer kracht er nodig is om het in beweging te brengen en om te laten stoppen.

Een zwaar wiel vereist meer koppel (Nm), wat de optrekkracht vermindert. Met een lichter wiel daarentegen, trekt het wiel makkelijker op.

Het is gemakkelijker om een wiel van 1kg te stoppen dan een wiel van 100kg, omdat het minder inertie creëert. Hoe zwaarder het wiel is, des te minder krachtig de afremming.

Leuk verhaal maar hier heeft hij niks aan. Om te beginnen is de kans op trillingen juist groter bij een lichter wiel. Dus dat gaat al helemaal niet op hier. Daarbij is Rial gewoon een topmerk velg dat ook velgen levert voor eerste montage vanaf fabriek.
Ik heb jaren in de bandenbranche gewerkt, onder meer bij importeurs waar ik garantiegevallen behandelde dus ik heb wel het een en ander voorbij zien komen in de jaren.
In elke band/wielcombinatie zit onbalans en dat haal je eruit met (goed) balanceren. Wat je daarbij nooit weghaalt is mogelijke hoogteslag. Een velg is nooit 100% rond en een band ook niet. Dat kan gunstig uitpakken ten opzichte van elkaar maar kan ook slecht uitpakken als het hoogste punt van de velg bij het hoogste punt van de band zit. Een goede bandenspecialist kijkt daar ook goed naar en zal bij degene die het meeste hobbelen ook de band verdraaien op de velg. Dat kan de oplossing zijn.
Dat het 18” is doet niks aan het verhaal af. Elke auto moet trillingvrij te maken zijn, maar dan moet er wel een echte specialist aan werken met goede apparatuur.
 

JPs_OC2

Donateur
@Basti 225/45 R18 91W op 18" Turini's. Kan me vergissen maar hoort daar niet de maat 225/40 R19 92Y op? De 45 hoog is voor de 17".
 

Kanerr

Forumguru
Wilde net het verhaal gaan typen over dat een gegoten velg en een rubberen band nooit 100% rond zijn, maar bedankt @SjoerdS voor het uitleggen :D

Zou alle banden en velgen laten verdraaien van elkaar dat helpt veel
 
@Basti 225/45 R18 91W op 18" Turini's. Kan me vergissen maar hoort daar niet de maat 225/40 R19 92Y op? De 45 hoog is voor de 17".

Wil je daarmee zeggen dat de trillingen ontstaan door deze maat? 45 ipv 40? In combinatie met turini's?

Als ik het niet verkeerd heb is het middelste getal (in dit geval 45) een percentage van de breedte
(225). Dus dat zou betekenen dat bij 40 de band 9cm hoog is en bij 45 de band 10cm hoog is. Is te verwaarlozen toch..
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Donateur
Wil je daarmee zeggen dat de trillingen ontstaan door deze maat? 45 ipv 40?

Nee, is enkel en alleen een observatie. Het viel mee gewoon op dat de band hoger is en een lagere gewichtsindex heeft.

Dus dat zou betekenen dat bij 40 de band 9cm hoog is en bij 45 de band 10cm hoog is. Is te verwaarlozen toch..

De rolomtrek van de 225/45 R18 is 69 mm meer tov de 225/40 R18. Dat komt neer op een plus van 3,5 %.
Of dat verwaarloosbaar is...daar zijn -tig fora over vol gediscussieerd met complete verhandelingen die in sommige gevallen tot een acceptabele waarde van 5% gaan......

De ANWB geeft aan tussen de 1,5 en 2% acceptabel te vinden. De meeste bandenboeren zeggen ook tot maximaal 2% te gaan. Zoek maar eens op internet: maximale afwijking rolomtrek, genoeg leesvoer maar kennelijk geen wettelijk vastgelegde regelgeving.
 

tvdp

Lid
Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik kocht de auto met 16 inch lm velgen, nergens last van. Afgelopen week 18 inch turini's + Continental EcoContact 6 (225/45 R18 91W) gemonteerd en ondervind ook trillingen. Het rare is dat het niet continue is..
Deze week even contact opnemen met de banden boer

Bij mij is het constant, maar wel de ene keer meer dan de andere, voor mijn gevoel.
Ik heb kunnen regelen dat ik de 2 Hifly banden kan omruilen voor 2 Hankooks. Kijken of dat werkt.

Zelf dacht ik ook aan heel iets anders. Misschien de motorsteunen. Het is natuurlijk een tdi en dat trilt wel wat meer dan een TSI bijvoorbeeld.

Ik ben nu in een stadium dat ik van alles hoor, voel en er aan ga irriteren. Ben bijna in staat om alles om te gooien naar 17", maar wat ik al schreef, heb al aardig wat geïnvesteerd.:cry:
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Donateur
:cool: @tvdp :cool: Kan het me levendig voorstellen dat nu zelfs de inslag van een insect op het voorruit al de gedachten van een bezoek aan de autoruitenboer doet denken.....maarrr....je hebt het voor elkaar dat je de Hifly's kan wisselen voor (ik hoop) dezelfde Hankooks als die je er al onder hebt zitten. Da's in ieder geval een stap 1. :D

Denk er daarnaast toch ook ff over na om de auto uit te laten lijnen. Ik weet 't, kost ook geld (misschien kan je nog korting bedingen bij de bandentoko onder het mom van "dan weten jullie en ik dat we er alles aan gedaan hebben en dan zijn jullie van me af....) maar dan sluit je in ieder geval nog een mogelijk "probleem" uit.
 
Bovenaan Onderaan