Lichte trilling met 18" wielen

tvdp

Lid
Bestel allemaal,

Misschien zijn er mensen met dezelfde ervaringen en hopelijk een oplossing.

Betreft een 1.6 TDI station Edition uitvoering.

De Octavia heb ik gekocht met 16" velgen met winterbanden. Bijna direct na de aankoop (originele) 17" velgen met zomerbanden van 205 breed via marktplaats gekocht. Met beide sets geen problemen gehad.
Na een een tijd viel het mij pas op dat de wielen te veel naar binnen stonden. Dus ben ik opzoek gegaan naar bredere velgen, en maar gelijk 18" genomen met 225/40/18 banden, allemaal nieuw.

Helaas ben ik al een tijd bezig om alles trillingsvrij te krijgen, het is niet heftig maar het is wel voelbaar. Heel erg licht in het stuur. Met de 16" en 17" wielen had hier helemaal geen last van.
Wat er al gedaan is:
Bij de banden garage, meerdere malen opnieuw laten balanceren, wielen van voor naar achter laten plaatsen, 1 band vervangen.
Naar een andere banden garage geweest met speciale balanceer apparatuur alles opnieuw laten balanceren. Trilling is wel wat verminderd, maar nog steeds licht voelbaar.

Snap wel dat met 18" wielen het comfort achteruit gaat, maar dit had ik niet verwacht. De auto is ook een keer uitgelijnd met 17" er onder, maar er was minimaal aan gesleuteld.

Herkenbaar voor iemand? Alvast bedankt voor eventuele reacties.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
De 18 inch velgen zijn die origineel VAG? Of wellicht van een merk waarvan de centreer ringen niet helemaal pas zijn?
 

tvdp

Lid
Dank voor de reactie.
Het zijn geen vag wielen, maar van Rial. Naafgat is 57,1 dus past wel gewoon en heb geen centreer ringen nodig. Er zit ook geen speling op.
 

Duijzer

Donateur
Een trilling kan ook uit andere componenten van de aandrijflijn komen. Iets wat wellicht net even anders belast wordt door de montage van zwaardere wielen. Een wiellager, de aandrijfas, een kromme remschijf. Als de wielen allemaal per stuk gebalanceerd zijn (en goed zijn) kun je overwegen om ze aan de auto te laten balanceren. Dan weet je welk wiel er trilt.
Je zou ook eens een andere set kunnen monteren. Als hij dan nog trilt, zijn het niet de wielen. Als het trillen dan weg is zijn het dus wel de wielen en dan zou ik eens met de leverancier gaan praten…
 

tvdp

Lid
Bedankt voor het mee denken. Ik heb nog de winterset liggen en kan dat eerst nog proberen. Is ook de makkelijkste manier om te testen idd.

Ik heb toen ook meegekeken met het balanceren, de velgen waren kaarsrecht. Maar ja, zegt niks natuurlijk.
 

JeSko

Forumguru
Heel herkenbaar, heb het hier laatst nog eens gepost, weet niet meer juist waar, maar er zitten enorme verschillen op velgen, en neem maar van mij aan dat Rial velgen degelijk zijn, maar gewoon (te) zwaar, aftermarket velgen in die prijsklasse nieuw (500-1000 /Set) zijn altijd relatief zware wielen, merken zoals GMP Italy, Rial, MAM, etc etc zijn degelijk maar puur op looks gericht en niet op prestaties.

Komt nog eens bij dat je een maatje groter gaat dan de ideale 17 inch maat, en je hebt te maken met nog meer onafgeveerde massa, die geheid trillingen veroorzaakt, die voelbaar zijn bij remmen, optrekken en sturen, je vraagt gewoon meer vermogen van je auto om meer massa rond te gooien en weer te doen stoppen, deze onafgeveerde massa kan enorme krachten/gewichten in het spel brengen die, zeker bij lichter gemotoriseerde voertuigen het rijden onaangenaam maken.

Mijn eigen voorbeeld, de GMP'S die ik op de auto had liggen wegen bijna 15 KG per velg, de huidige set JR's weegt maar ca 12.5 kg per velg, elke kilo daarvan word bij het rijden nog eens vele malen zwaarder, 1 kg aan onafgeveerde massa is gelijk aan meerdere kilo's afgeveerde massa. Je kan dus bij wijze van spreken sneller betere prestaties halen door lichtere velgen te monteren, dan door bv een zware achterbank te verwijderen. Mijn auto trilt niet meer dankzij de JR velgen, op de GMP's viel bijna niet te rijden besefte ik achteraf, trillingen in het stuur zowel tijdens het remmen als optrekken, ook gewoon trager optrekken en afremmen, slechter bochtenwerk met meer gebonk onderin de auto etc etc.

De JR's zijn duurder maar een stuk performanter, deze zijn uit één stuk gegoten en behoren tot de lichtgewicht reeks, wat zorgt voor een aangename rij ervaring. Ze kosten wat meer, maar zijn het meer dan waard!


Dit is een stuk van het internet;

INVLOED VAN HET VELGGEWICHT

Hebben het gewicht van de velgen en het gewicht van het interieur dezelfde invloed op de performance van het voertuig? Met andere woorden, is 5kg extra wielgewicht hetzelfde als 5kg extra interieurgewicht? Nee, want het wiel (velgen en banden) is een onafgeveerde massa, onderworpen aan 2 krachten:

Translatie kracht, omdat het wiel vooruit gaat.Rotatie kracht, omdat het wiel draait.

Een onafgeveerde massa is alles wat niet met het voertuig meeveert. 1kg onafgeveerde massa is evenveel als meerdere kilos afgeveerde massa.

Om het vermogen in de zomer te optimaliseren, kunt u door het verkleinen van de onafgeveerde massa, het optrekken, het afremmen, de grip, en het comfort verbeteren, en ook het verbruik verminderen.

Om het vermogen in de winter te optimaliseren, is het belangrijk om sterke grip te hebben. Het wordt dan ook aanbevolen om zwaardere wielen te monteren voor een betere grip, want dan is de wrijving tussen het wiel en de grond groter. Daarom gebruiken veel mensen stalen velgen in de winter, die vaak zwaarder zijn, en aluminium velgen in de zomer.

OPTREKKEN EN AFREMMEN

Hoe zwaarder het wiel, des te meer kracht er nodig is om het in beweging te brengen en om te laten stoppen.

Een zwaar wiel vereist meer koppel (Nm), wat de optrekkracht vermindert. Met een lichter wiel daarentegen, trekt het wiel makkelijker op.

Het is gemakkelijker om een wiel van 1kg te stoppen dan een wiel van 100kg, omdat het minder inertie creëert. Hoe zwaarder het wiel is, des te minder krachtig de afremming.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Succes ermee, diverse fora staan ook goed gevuld met mensen die meer trillingen ervaren met goedkopere aftermarket velgen, dan met hun OEM velgen.

Merken zoals JR wheels, BBS, maken echte lichtgewicht wielen die naast goede looks ook echt licht zijn. Ik zou altijd daar voor gaan, OEM, of een steengoed aftermarket wiel.
 

tvdp

Lid
Hallo JeSko,

Duidelijk en interessant verhaal, bedankt! Zoals ik al zei, ik weet dat ik op comfort ging inleveren, zeker met minder rubber op de velgen.

De trillingen zijn wel minimaal, maar wel irritant. En alleen bij hoge snelheden vanaf 80 km/u. Niet bij optrekken, afremmen of sturen. In het stuur is het eigenlijk ook niet te voelen, maar meer in de rest van de auto. Het is duidelijk te zien aan de telefoon houder bijvoorbeeld. Als mijn telefoon hier in zit dan trilt de telefoon licht bij die hoge snelheden, alsof je over een weg met klinkers rijdt.

Ik had meer het idee dat de Octavia misschien gevoelig is grotere formaat wielen, maar als ik op de (snel)weg om mij heen kijk dan zie ik genoeg Octavia's rijden met dikke sloffen. Die zullen dan wel originele wielen hebben of de wat duurdere after market.

Het probleem is (voor mij) dat ik alweer zoveel heb geïnvesteerd en niet aan de gang wil blijven. Maar aan de andere kant moet het opgelost zijn, of ik moet ermee leren leven.

Ik ga sowieso nog even testen met de winterset.
 

JeSko

Forumguru
Minder rubber doet veel ja, maar Skoda's zijn af fabriek zo soft ingesteld, dat er wel wat marge is. Bv een Superb zoals mijne op 19 inch en met Eibach veren is nog altijd softer als een Audi A4 met af fabriek S-Line onderstel, die zijn op het kneiterhard af. 18 inch zit nog genoeg rubber rond, pas vanaf 19 vind ik de verschillen in comfort duidelijker, zelf ook van 18 naar 19 gegaan.

Als het enkel en alleen bij rechtuit rijden is en dan nog vanaf bepaalde snelheid, zou het wat anders kunnen zijn dan de velgen, oftewel worden vanaf 80 de onafgeveerde krachten zo groot dat je het dan pas voelt. Inderdaad best eens testen met je andere wielen, dan weet je gelijk een hoop meer. Dat gevoel alsof je over klinkers rijd komt mij ook bekend voor, nu gelukkig niet meer.

Houd ons, als je wil, op de hoogte :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: tvdp

JPs_OC2

Donateur
Één en ander kan eventueel ook afhankelijk zijn van de kwaliteit banden.

Welk merk en type heb je gekozen/is je verkocht? Daarnaast wellicht een open deur intrappen en/of overbodige vragen stellen maar: klopt de gewichtsindex en snelheidscategorie? Vergeet daarbij ook de bandenspanning niet. Deze kloppen helaas vaker niet dan wel na een bezoek aan een bandenmontagebedrijf.

Wat mij trouwen opviel was
1 band vervangen.
De reden hiervoor? Schade/onbalans/of iets anders?
 

tvdp

Lid
Ik zal zeker een update geven zodra ik met de winterset heb gereden. Hoogstwaarschijnlijk zal dat morgen zijn.
 

tvdp

Lid
JPs_OC2,
Om eerlijk te zijn heb ik 2 merken banden, dit ivm al die extra investeringen. Ik weet het, het is niet ideaal, maar kon even niet anders op het moment.

Ik had 2 Hankooks achter en 2 Hiflys voor. Rechts voor 1 Hifly vervangen omdat er toch een bobbel op het loopvlak zat. Trilling zat er nog steeds in.
Nu de Hankooks voor en de Hiflys achter, nog steeds een trilling. Daarom denk ik dat het met dit euvel niet uitmaakt wat voor merk er onder zit. Dezelfde type banden rondom en a-merk is natuurlijk beter.

De rest is wel oke, zoals bandenspanning, gewichts index enz
 

catch me

Forumguru
Banden doen idd ook veel, had vorig jaar Goodyear high performance efficiency grip eronder, nu dunlop, de dunlops zijn veel harder en geven veel meer door dan de goodyears.
Beide in 225 40 R18
 

tvdp

Lid
catch me,
Dit heb (nog) niet laten controleren, maar heb voor de rest ook geen andere klachten en/of geluiden.
De auto is van 12-2015, ik vermoed dat het allemaal niet zo snel zal slijten.
 

catch me

Forumguru
@tvdp het zal waarschijnlijk wel meevallen, maar als ik bij mijn auto kijk, staat nu 270000 km op, heb geen last van trillingen of andere gekkigheid, maar vorige week de achterschokbrekers vervangen ( voor staat ook op de planning) en ik moet zeggen, ook alleen achter nieuw nu is al een hele andere rijervaring
 
Bovenaan Onderaan