Lekkage voorin... Zwembad :(

turboturbo

Forumguru
Je rijdt deze Fabia sinds vorige week en mag alsnog 150 euro aftikken? Of had je de auto daar niet gekocht? (ik bedoel; parafaan bak controleren staat op de lijst van een [grote] beurt, bij aflevering zou ik het wel netjes vinden als de garage dat even had nagekeken)
 

Cordoba

Forumguru
Mooi dat het grootste probleem is opgelost Matthijs. Maar drie afvoergaten?? er zit er toch één links en één rechts, of heb ik wat gemist? (en ik heb bij mijn auto ooit de complete waterbak eruit geschroefd)

Wat de lekkage bij het interieurfilter betreft: meerdere keren gehoord dat mensen lekkage hadden door omgevouwen rubberflapje op raam van interieurfilter. Het lijkt bizar, maar komt echt voor, ik durf alleen niet te zeggen of dat ook bij een Fabia I was, in elk geval bij een Vag-auto, en die lijken in dit soort zaken heel sterk op elkaar.
 

turboturbo

Forumguru
Is het niet een idee om die gaatjes voor eens en voor altijd meteen een stuk groter te maken? Opdat ze niet meer verstoppen door een paar blaadjes, zeg maar?
 

Ronnie

Forumguru
Gaat niet...... zit een stuk rubberslang aan om te voorkomen dat er eventueel gassen uit het motorcompartiment
in de frisse-luchtdoos (parafan) komen. Bij modernere, latere auto's komt het afvoerwater in de wielkuip terecht.
Is ook geen ideale oplossing; het blad en zand hoopt zich dan op achter de plastic binnenkuip tegen tegen de A stijl. ( dit blijft heel lang vochtig omdat er geen ventilatie is en zodoende bevorderd dit roestvorming.......)
 

turboturbo

Forumguru
Hm. Oke, ik snap het. Blijft in mijn beleving toch een gek probleem. Alsof een middeleeuws probleem (waar laat je al dat water) de huidige ontwerpen / ontwerpen maar blijft lastig vallen....

Ook dakgoten kunnen verstopt raken door bladeren, maar die kan je dan weer heel simpel zelf leeg scheppen.

Je zou haast iets moeten uitvinden om dat afwatering systeem gemakkelijk door de gebruiker te laten reinigen... Als je googlet op 'parafaanbak verstopt' komen werkelijk alle merken met problemen met afwatering voorbij...
 

Joske

Forumguru
Gaat niet...... zit een stuk rubberslang aan om te voorkomen dat er eventueel gassen uit het motorcompartiment
in de frisse-luchtdoos (parafan) komen. Bij modernere, latere auto's komt het afvoerwater in de wielkuip terecht.
Is ook geen ideale oplossing; het blad en zand hoopt zich dan op achter de plastic binnenkuip tegen tegen de A stijl. ( dit blijft heel lang vochtig omdat er geen ventilatie is en zodoende bevorderd dit roestvorming.......)
Ronnie, je hebt ooit eens ergens een tip geschreven over hoe de ruitenwissers los te krijgen (voor het losmaken van de parafaan) want deze zitten op een tapse spie. Ik wou daarnet "even" de goot uitkuisen maar ik krijg de ruitenwissers niet los na het losschroeven van de moertjes.. jij idee? :)
 

Desperado

Forumguru
De wisserarmen? Best gebruik je een kleine poelietrekker. Eventueel even wat inspuiten, wil nog wel eens wat aanslag in gaan zitten.
 

Joske

Forumguru
Nu de parafaanbak zit vast met friespluggen, deze term staat zo in Elsawin. En bij de wagen aangekomen, weet ik ook wat er mee bedoeld wordt, alleen: wil je dit googelen.. kom je bedrogen uit. Ik wordt alsmaar verwezen naar "vriespluggen", welke in een motorblok zitten maar dus niet naar de zwarte plastic "doppen" die ik dus nodig heb. Iemand een idee of betere benaming om op te zoeken?

Want deze moeten afgeknepen worden voor demontage van de parafaanbak en zijn dus niet herbruikbaar ;)

het is nummer 1 op de tekening (onderste stuk tekening) :

S66-0089.png
 

Sparkie

Forumguru
Het lijkt me dat de dealer je hiermee zou moeten kunnen helpen?
Ik zou het vreemd vinden als ze die niet op voorraad hebben liggen.
 

Cordoba

Forumguru
Als je de dealer uitlegt dat het om de bevestigingspluggen van de parafan van een Fabia I gaat, moet ie je zo kunnen helpen. Overigens, als je de pluggen niet afknijpt, maar er voorzichtig uittrekt, dan zijn meestal 1 of 2 exemplaren nog wel herbruikbaar (of goed als reserve, voor het geval dat)
 

Joske

Forumguru
@Cordoba , bedankt, ik denk dat jij ook wel ervaring hebt met deze job?

zie linkje seatonline: http://www.seat-online.nl/archive/index.php?t-3798.html

maar hoe heeft de monteur ze nu losgekregen... (zonder kapotte parafaan liefst ;) )

want ik krijg nog steeds de ruitenwisserarmen niet los.. :mad:
de poelietrekker die ik heb mogen lenen is veel te groot dus dat schiet ook niets op en voor de rest weet ik er echt geen beweging in te krijgen :banghead:

en als ik dan zie hoeveel troep er in die parafaanbak ligt... het moet en het zal er uit gaan :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
Als bij jouw de wisserarmen maar niet net als bij mij zijn vastgelijmd Joske. Ik heb zelfs speciale kleine trekker gekocht om de wisserarmen los te krijgen, maar had uiteindelijk net te weinig ruimte (dus trekkertje retour automaterialenhandel, die gegarandeerd hadden dat het paste). Andere optie is met de waterpomptang, daar heb ik er één van de twee mee los gekregen. Met de waterpomptang, was een speciale truc die ik volgens mij hier op het forum heb gelezen, misschien afkomstig van Ronnie.
 

Joske

Forumguru
waterpomptang.. speciale truc.. verklaar je nader ;)

EDIT: je bedoelt vast deze:

Ik heb nog een tip gehad, en voor de passagierszijde heeft dit resultaat gehad:
- de moer een paar gangen op de as draaien en vervolgens met de waterpomptang: één bek boven op de moer, de andere bek onder de ruitenwisserarm.
Vanmorgen een ruitenwisserarmtrekkertje (3x woordwaarde) besteld, en die kan ik morgenochten ophalen, zodat ook de andere arm er eindelijk af kan na een halve week klooien.
 

Cordoba

Forumguru
Yep, precies Joske, ik kon 'm zelf niet zo snel terug vinden.:thumbsup:

Overigens de andere arm uiteindelijk door de garage los laten halen, die hadden een trekkertje dat net wel paste, maar het was geen simpel klusje, maar echt tobben.
 

ertromp

Forumguru
Op ebay staan ze zat die tools om je wisserarm te verwijderen. Kosten om en nabij de 10 dollar.
Zoek maar eens op wiper arm removal tool
 

Cordoba

Forumguru
Op ebay staan ze zat die tools om je wisserarm te verwijderen. Kosten om en nabij de 10 dollar.
Zoek maar eens op wiper arm removal tool

Dat is nu juist het punt erik: de meeste van die tools hebben net teveel ruimte nodig, en zit óf de motorkap in de weg, óf heb je onvoldoende grip.

@Joske: ik had al geschreven dat de garage de klus uiteindelijk heeft geklaard, maar daarvoor is wel de motorkap gedemonteerd.
 
Bovenaan Onderaan