Lekkage voorin... Zwembad :(

MatthijsTM

Nieuw lid
Hallo,

Even voorstellen. ik ben Matthijs en rij sinds vorigeweek maandag een mooie blauwe Skoda Fabia 1.4 16V uit 2001 met 101PK.

ik "was" erg blij met deze auto totdat ik vanochtend mijn achterportier wou gaan dichtkitten omdat ik op dit forum al zoveel had gelezen hierover en ook weleen vochtige vloerbedekking had dus om toch het zekere voor het onzekere te nemen wou ik hem maar vast dichtkitten.

ik wou mijn auto verplaatsen toen ik ineens een geklots hoorde naast mij en tot mijn grote schrik stond er aan de complete passagierskant zo'n 5cm water in mijn auto :'(

ik baal hier natuurlijk heel erg van aangezien ik hem nog geen week heb..

iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? ik zit zelf te denken aan het Parafan omdat ik hier op internet over heb gelezen dat als dit verkeerd zit het water je ventilatie in kan lopen en daarna je auto.

heeft eventueel iemand hier ervaring mee oid?

alvast bedankt allemaal!
 

Cordoba

Forumguru
Eerste optie: verkeerd geplaatst interieurfilter (in de middenconsole) waardoor rubbers niet goed afdichten, toegang aan passagierszijde van de middentunnel.

Parafan is alleen het rooster onder je ruitenwissers, dat maakt niet zoveel uit. Onder die parafan zit de zogenaamde waterbak, en als de afvoer van de waterbak niet goed vrij is, kan de waterbak vol lopen en kan het via de inlaat voor verse lucht zo het interieur in lopen.

Zet als eerste instantie de recirculatieklep dicht (dus de luchtverversing van de auto op recirculeren zetten) dat kan zorgen dat er in elk geval even geen water meer bijkomt.
 

MatthijsTM

Nieuw lid
Onder die parafan zit de zogenaamde waterbak, en als de afvoer van de waterbak niet goed vrij is, kan de waterbak vol lopen en kan het via de inlaat voor verse lucht zo het interieur in lopen.

dit zou natuurlijk heel goed kunnen... weet je misschien ook hoe ik dat parafan er goed af kan krijgen want het lijkt wel alsof hij op mijn voorruit zit vast gekit.. ?

Zet als eerste instantie de recirculatieklep dicht (dus de luchtverversing van de auto op recirculeren zetten) dat kan zorgen dat er in elk geval even geen water meer bijkomt.

hele goede tip, ga ik meteen doen!
 

Cordoba

Forumguru
Parafan eraf is een k...-klus: eerst de ruitenwisserarmen van de assen af, dan de 3 pluggen waar ie mee vast zit eruit trekken (gaan meestal kapot, dus moet je nieuwe voor halen), dan de motorkap open en het rubber loshalen dat op de rand van de waterbak zit (rand die tegen de motorruimte aan zit, en tegen de onderkant van de motorkap), en dan kun je de parafan loshalen.

Overigens kun je door de parafan zien of er water in de waterbak staat?
 

MatthijsTM

Nieuw lid
Niet onnodig quoten aub!

Er staat geen water onder het parafan en de hoeken zijn ook leeg dat wel... maar het water stroomt naar binnen via mijn ventilatie :/ dat is zeker.

ik kan wel een foto plaatsen als het dan duidelijker word
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Als er geen water onder de parafan staat, heeft het niet zoveel zin om die te verwijderen, probleem is dan zeer waarschijnlijk een verkeerd gemonteerd interieurfilter. Kijk even in het downloadcentrum, ik vermoed dat Ronnie daar al eens voor een eerdere vraag een handleiding heeft geupload voor het verwijderen/vernieuwen/schoonmaken van het interieurfilter.
 

MatthijsTM

Nieuw lid
Niet onnodig quoten aub!

je hebt gelijk. ik heb de bestanden gevonden. ik kan helaas nergens ontdekken waar de interieurfilter zit :s
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MatthijsTM

Nieuw lid
Niet onnodig quoten aub!

ik heb hem al gevonden via een andere topic, heel erg bedankt en ik laat weten hoe het is afgelopen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MatthijsTM

Nieuw lid
ik heb de interieurfilter eruitgehaald en deze zat helemaal vol met blaadjes en dennennaalden. hij was wel lichtelijk nat maar het lijkt niet echt het probleem te zijn. weet jij misschien waar de ingang dan zit van de ventilatie in het motorcompartiment? want het lijkt er echt op dat daar het probleem vandaan komt..
 

Joske

Forumguru
zijn de afvoerkanalen wel vrij? eenvoudig te testen door een emmer water op de voorruit te kappen, het water moet binnen de paar seconden er langs de wielkassen uitstromen. Indien niet het geval zitten deze verstopt. Bladeren op interieurfilter wijst ook op feit dat auto regelmatig onder bomen gestaan heeft of nog steeds staat. Dan is het ook niet ondenkbaar dat de kanalen verstopt zitten met prut en dergelijke.
 

MatthijsTM

Nieuw lid
zijn de afvoerkanalen wel vrij? eenvoudig te testen door een emmer water op de voorruit te kappen, het water moet binnen de paar seconden er langs de wielkassen uitstromen. Indien niet het geval zitten deze verstopt. Bladeren op interieurfilter wijst ook op feit dat auto regelmatig onder bomen gestaan heeft of nog steeds staat. Dan is het ook niet ondenkbaar dat de kanalen verstopt zitten met prut en dergelijke.

Ik kan via de afvoer kanalen aan beide zeiden naar beneden kijken en dan zie ik de straat. Horen dit slangen te zijn of alleen gaten onder de voorruit? Want er zitten in mijn geval geen afvoer slangen maar alleen gaten in de carrosserie.
 

Joske

Forumguru
die dan vervolgens in je wielkassen uitkomen? Heb zelf de test ook al regelmatig gedaan, maar inderdaad nog niet gecontroleerd of het nu slangen zijn of gewoon een "gat". Maar je antwoord is al bemoedigend ;)
 

Cordoba

Forumguru
Matthijs als de rubberflap van het interieurfilter niet goed zit, kan dit toch wel het probleem zijn, maar ondertussen heb ik bedacht dat ik niet weet of je een dakraam hebt. Verstopte afvoer van het dakraam kan bij diverse types ook overstromingen veroorzaken, en water komt dan vaak ergens bij de A-stijl aan de passagierszijde binnen.

Volgens mij zitten er in de wielkast een soort rubber tuutje dat het water netjes moet sturen, maar dat tuutje op zich wil ook nog wel eens verstoppen met stukjes blad, zand en bagger, dus mogelijk dat bij jouw auto die tuutjes zijn verwijderd om dat te voorkomen.
 

MatthijsTM

Nieuw lid
Niet onnodig quoten aub!

Ik heb de simpelste versie haha, alleen elektrische ramen en geen dakraam
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Je hebt echt niet de eenvoudigste, je hebt mistlampen vóór (had die van mij origineel niet) én je hebt 100 pk, dus voor die tijd één van de snellere Fabia's.

Overigens stel je ook even voor in het meet&greet gedeelte Ik heb er in eerste instantie niets over gezegd, omdat ik begrijp dat oplossen van de wateroverlast even voorrang had.
 
je hebt gelijk. ik heb de bestanden gevonden. ik kan helaas nergens ontdekken waar de interieurfilter zit :s
Daar moet je het helemaal niet zoeken.
Dat interieurfilter en die hele plek heeft niets met de lekkage te maken die je hebt.
Het (papieren) filter zit in een plastic raampje wat in een ruimte wordt geschoven waarin de luchtstroom van de inlaat/ventilator zich verplaatst, en die luchtstroom wordt filtert.
Het geheel wordt op zijn plaats gehouden door een plastic kapje.
Laat Cordoba maar eerst eens uitleggen hoe het geheel daar in elkaar zit voor je je allerlei onnodige ellende op de hals gaat halen.
 

turboturbo

Forumguru
Nou, zo vaak zit @Cordoba er anders helemaal niet naast, als je de topics zo'n beetje bijhoudt....

Echter twijfel ik in dit geval ook aan een mogelijke oorzaak van een verkeerd geplaatst interieur filter. Het is niet meer en niet minder dan een raampje waar een papieren filter in zit. Ik zie ook even niet hoe die mogelijk waterlekkage zou kunnen door laten of niet.

Kan je ergens water zien of horen lopen als je (iemand) een emmer water over de auto laat leeg keilen?
 
Nou, zo vaak zit @Cordoba er anders helemaal niet naast, als je de topics zo'n beetje bijhoudt....
Ik zeg alleen dat in dit geval Cordoba er naast zit, want het filter kan geen oorzaak zijn van die lekkage, al draai je het hele ding om, of al doe je het ding er helemaal niet in.
Cordoba weet best wel hoe een auto in elkaar steekt en de werking van het geheel, dat heb ik al lang gelezen, maar daarom kan hij het wel een keer mis hebben, en daarom mijn suggestie om eens uit te leggen hoe de situatie daar er uit ziet, niks mis mee hoor, niks aanvallend, gewoon normale discussie, tenminste in mijn gedachte...
 

EdK

Forumguru
niets menselijker dan fouten maken.
en maak je geen fouten............ ben je gewoon geen mens.
 

MatthijsTM

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Gister bij de garage geweest en ik heb blijkbaar met mijn ogen dicht gekeken...
de opvangbak onder het parafan was helemaal verstopt, alle 3 de afvoergaten zaten vol met dennennaalden en bladeren van de vorige eigenaar :(

maar ondertussen! 150 euro lichter, maar een hoop minder wateroverlast! nu hoef ik mijn passagiers in elk geval niet meer te weigeren als ze niet in het bezit zijn van een zwem diploma hahaha

nu elke rit mijn auto lekker opstoken tot temperaturen a la Afrika.. maar ik ben blij dat ie weer (bijna) waterdicht is! (ik heb namelijk ook het welbekende skoda probleem van de lekkende achterdeur..)
 
Bovenaan Onderaan