Lekkage Fabia En vervangend vervoer !!

ertromp

Forumguru
Algemeen europees consumentenrecht volgens mij Erik. Omdat ik net als jij techneut ben, heb ik het wetboek niet op zak om het juiste artikelnummer even na te zoeken, maar als je googled op 'europees' en 'consumentenrecht' en 'garantie' vindt je het waarschijnlijk wel. Een aantal jaren terug toen dat eigenlijk net nieuw was heb ik dat redelijk goed gevolgd, dus vandaar dat er af en toe nog wel eens wat komt bovendrijven.
Nee helaas niet terug te vinden.
Jammer dat je dan zomaar wat naar boven brengt want ik ben er wel nieuwsgierig naar
 

ertromp

Forumguru
Of een verkeerd gemonteerde doorvoering
Ik ben benieuwd want met een auto van 7 maanden oud moet dit niet voorkomen
Op de Duitse Skoda Community lees ik nog geen problemen oid
 

Race Bleu 18inch

Senior Member
He allemaal, bedankt voor het meedenken !:thumbsup:
Als ik mijn geld ergens op zou moeten zetten, zet ik het op de airco afvoer !. Want als ik er nu over nadenk, heb ik afgelopen maanden nooit zo'n plasje met water onder de auto zien liggen:nailbiting:.
Dus hopelijk is het dat en een tevens een kleinigheidje:banghead:.
 

Race Bleu 18inch

Senior Member
Hallo, ben ik weer.

Vanmorgen de auto weggebracht en einde van de middag gebeld door de dealer.
Het blijkt, zoals al gezegd was, dat het slangetje van de airco geknikt zat en het condenswater in de auto lekte !!, kleinigheid maar wel erg vervelend :nailbiting:
Alles wordt keurig droog gemaakt en natuurlijk gerepareerd.
En mbt het vervangend vervoer, een gratis leenauto !!:jaja:
 
Hoe is de ervaring bij anderen met het beslaan van de ruiten? Mijn auto heeft meer dan 2 maanden buiten stil gestaan voor aflevering (september-november), in het begin erg vochtig, tegenwoordig (na nog maar 1600km) wel stukje minder, maar zoals vanmorgen dan is het bij instappen wel zo dat de binnenzijde weer deels direct in het begin beslaat.

Heb al even gekeken, maar ik kan geen natte plekken aan de voorzijde onder de mat voelen :)
 
@PatrickK

Ik had dit probleem ook, maar je moet effe goed hard drukken, want is dikke geïsoleerd mat.

Suc6

Ik had dit uiteraard al gedaan, mede door jouw berichtgeving nieuwsgierig geworden. Net weer een keer geprobeerd, maar onder de matten blijft het bij mij wel droog zo te voelen. vandaar mijn vraag of er meer mensen iets last van hebben naast de natte matten van jou :)
 

servies

Forumguru
Nee helaas niet terug te vinden.
Jammer dat je dan zomaar wat naar boven brengt want ik ben er wel nieuwsgierig naar
Ik weet het niet precies te staan, maar er staat iets van dat je geen hinder van de reparatie mag ondervinden. Nou heb je die hinder altijd als je je auto niet kunt gebruiken dus betekent dat een gratis leenauto.
 

ertromp

Forumguru
Ik weet het niet precies te staan, maar er staat iets van dat je geen hinder van de reparatie mag ondervinden. Nou heb je die hinder altijd als je je auto niet kunt gebruiken dus betekent dat een gratis leenauto.
En dat is juist de vraag: waar staat dat???
 

Altos

Banned
Bij mij is de auto ruit licht beslagen als ik s'ochtends instap maar na 30 seconden is deze volledig vrij dmv de climate control ontwaseming op de ruiten.
Mijn ruiten worden wel iedere 2 weken goed gereinigd dmv daartoe behorende middelen, dat scheelt een hoop.
 
Hier dan maar eens mijn waterprobleem beschrijven en vorderingen kwa zoeken bijhouden....

Skoda Fabia Combi III bj 2016

Ben de laatste dagen enorm veel aan het inlezen over water problemen. Ook ik heb een voetenbadje aan de bestuurderskant.
Had alles onder de bekleding droog gemaakt en gisteren regende het en er stond weer een beetje water in de auto.

(AIRCO)
Dus ik kon nu eindelijk de airco uitsluiten en ook opspattend water, want met de auto was niet gereden.

(PARAFAAN)
De parafaan al verwijderd en geen bladeren gevonden.

Snap alleen niet zo goed wat iedereen toch bedoelt met de opvangbak onder de parafaan. Ik zie niet echt een "bak" bij mijn Fabia III



De bekleding van de wielen vorige week losgehaald en daar vielen wel wat bladeren uit, maar die waren allemaal gort droog.

(DEUREN)
Bij de deuren zijn de rubbers allemaal droog, dus het is niet zo dat het via de deuren naar binnen loopt.



Vandaag weer regen en nogmaals gekeken in de auto. De binnenbekleding is al grotendeels los gehaald om te kijken of ik zie waar het water vandaan komt. Dat heeft nog niets opgeleverd, helaas.
Hoger zit ook veel bekleding zodanig vast dat je haast geneigd bent om het dashboard los te gaan halen, maar ook dat heb ik al gelezen dat je dit beter niet kan doen (heul veul werk en terug plaatsen is bijna ondoenbaar zonder kraak en squeek geluiden over te houden).

(KABELBOOM)
Wat ik nog niet heb gevonden is de plek waar een kabelboom naar binnen gaat en of daar eventueel de afdichting niet (meer) goed is.

(OPENDAK)
Geen opendak / panorama dak aanwezig.

(RUITEN)
Ruiten code bekeken en op de 2 kleintjes in de achterdeuren na, alles code 6 , wat 2016 zou moeten betekenen. Gelijk aan bouwjaar van de auto zelf. De 2 kleintjes hebben code 5, wat 2015 zou moeten zijn.

Eventueel lek af fabriek zou dan nog een optie zijn. Testen op lek met plantenspuit en druk >> carglass / autotaalglas bedrijven?
 

Hakar

Donateur
@Combi_Marc
Die bak waar jij op doelt is in feite een deel van de carrosserie.
Wanneer je de parafen wegneemt, komt de ruimte daaronder vrij, in feite kijk je op de metalen delen van je carrosserie.
In ieder geval aan de zijkanten van die "bak"zitten twee doorstroomgaten waardoor water afgevoerd zou moeten worden.
Dit komt dan weer achter de kunststoffen afdekkappen in je wielkasten uit, vanwaar het naar beneden moet vloeien.
De net genoemde gaten willen wel eens dicht gaan zitten met een mengeling van stof, blad en andere ongerechtigheden, en laten dan het af te vloeien water minder goed door.
Wellicht zie je van bovenaf niets, maar kan het zijn dat wanneer je de kunststof afdekkappen in je wielkasten verwijderd, en bovenin zoekt naar de gaten, er daar wel vuil zit opgehoopt.

Of de auto's van jouw bouwjaar ook nog last kunnen hebben van ophoping van vocht zoals bij de eerste Fabias is mij niet bekend.

Zie nummertje drie op de bijgaande foto, dat is de "bak"
672803150.png
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Afbeelding binnenkant spatbord.

aile-avant-gauche-occasion-skoda-fabia-blanc-001201867.jpg

Links boven de sticker zie je een doffe plek.
Dat is de locatie waar de uitstroom uitkomt.
Daaronder zie je doffe strepen, dat is waar het water langs vloeit
Links onder zie je wat zwart van ophoping van vuil.
(niet dezelfde ophoping die ik eerder noemde)
Helemaal links onder stroomt uiteindelijk het water weg.
 
Oke.

Wielkas bekleding hangt los, maar krijg 'm er niet helemaal af. Denk haast dat het wiel er eerst nog af moet, voordat ik overal goed genoeg bij kan om de plastic kap eraf te kunnen trekken. Of er zit ergens nog een schroef verborgen die ik niet zie (heb de 2 schroeven aan de onderkant van de auto wel al gevonden en losgedraaid.

Verder heb ik aan de bestuurderskant een gaatje (die overigens niet aanwezig is aan de passagierskant) , waar plastic achter lijkt te zitten. Van onder kon ik met mijn vinger erbij en daar voelt het als foam ofzo. Kan er verder niet bij komen (geprobeerd de koplamp eruit te halen en dan van voren in het frame gedeelte te komen waarin dat "plastic" verborgen zit.
B01800BB-07A1-434E-93F7-6CEF8B241AA3.jpeg

Zie foto ... het foam onderaan de foto is het foam dat boven op ligt en naar de rubberen rand gaat die om de parafaan zit. Als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Verder twee foto's van binnen in de auto waar het nat is. Zoals eerder al vermeld kan ik niet goed zien van hoever het water komt. Hoger dan dit krijg ik de bekleding er niet uit / weg.


Rechts van de schroevendraaier zie ik geen water strepen. Dus mag concluderen dat water vanaf de linkerkant van de schroevendraaier ergens binnen komt.
 

Bijlagen

  • 31BF76FA-E01A-4850-8388-B013C460DC21.jpeg
    31BF76FA-E01A-4850-8388-B013C460DC21.jpeg
    534,4 KB · Weergaven: 47
  • A6695373-EE95-4D09-93F4-9BCEEF8865BF.jpeg
    A6695373-EE95-4D09-93F4-9BCEEF8865BF.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 45
@Combi_Marc


Zie nummertje drie op de bijgaande foto, dat is de "bak"
672803150.png

Wat is dat deel met nummer 15 dat met bout 23 vast zit?
Volgens mij is dat het zwarte gedeelte dat ik zie achter de stuurkolom. Dat zit met rubbers tegen de carrosserie aan? Wat als de rubbers niet goed zitten of lekken?
Vervelende is dat ook vanuit het motorcompartiment je er niet even kan kijken. Daar zit het ook weer achter bekleding.
 

Hakar

Donateur
Wiel er af geeft je ruimte en zicht op de binnenkant van je wielkast.
Uit mijn hoofd zeg ik er zit er nog 1 of 2 schroeven achter het wiel.
Krijg je het los, ga dan met je hand aan de binnenkant van de wielkast omhoog, daar moet je aan de motorzijde ergens een ovaal gat kunnen voelen.
Dit is het uitstroom gat.
Mogelijk dat daar vuil blijft steken.
 
Net terug van fietstocht naar fa. Broekhuizen. Daar even gekeken onder de motorkap van een Combi 2016 en dat gat zit ook daar dicht. Dat is dus in ieder geval niet een gat wat open hoort te zijn voor de afwatering. Wellicht wel goed dicht om ervoor te zorgen dat er geen water inkomt (?) ... kan de mijne eens proberen af te plakken met ductape als test. Eerst maar weer eens naar buiten , zolang het droog blijft kan ik nog zoeken, en de wielkap verder los zien te krijgen.
 
Bovenaan Onderaan