LED verlichting?

bobby45

Actief lid
bij mijn zitten er ook niet de goede in

@bobby45: Hey die heb ik ook nog liggen van m'n vorige auto. Was er toen heel tevreden mee!!
Ik heb ze nog niet in de O2 gezet, eerst even afwachten hoe de fabriekslampen het volhouden.
De O2 heeft een projectorlens...helpt die de zone's van de Philips lamp niet om zeep?

Ik werk in ploegen en moet over de n33 bij nacht en ochtend.
Had in mijn seat 2005 dus gewone lampen ,maar ik heb de rechter van de o2
de oude h7 van mijn seat geplaatst en wit is witter berm is beter.
maar de osram samen met de philips prima:super:
 

O2_1.2TSI

Actief lid
@bobby45: osram samen met philips?
Wat bedoel je, osram links en philips rechts? Is dat beter dan in beide koplampen philips?
 

bobby45

Actief lid
Klopt ,werkt prima en je ziet echt het verschil als je achter en witte auto staat.
Zie je de gele en blauwe spectrum. ook de witte strepen zijn duidelijker.

de ander was kapot dus ja rechts philips en links osram

dik te vrede:super:
 
vandaag me fabia greenline opgehaald en gelijk met die dagrijlampen aan de gang gegaan. staat in het onderhoudsboekje hoe je er bij moet komen en dat is NIET via de bodemplaat. maar door stukje van de gril er uit te trekken, ging simpel.

En dat was ook het enige wat goed gaat!
Eerst gewoon de led dagrijlampen er in en aanzetten...ja error lampje brand maar de LED lamp brand gewoon helemaal NIET. wissel ik weer met normale lamp.. werkt.

Toen voor dezekerheid weerstandje er parallel over gesoldeerd. ledje er weer in..nee hoor led blijft uit en error op scherm dat lamp kapot is.

iemand een idee waarom de led geheel uitblijft? (en ja ze zijn heel..heb ze getest op een voeding..)
 
Bij een z'n bajonet lamp gaat dat niet, plus zit aan de onderkant en min aan de zijkant. maar ik ga nu serieus twijfelen of die orgineel wel goed gepoold zit in de lampfitting zelf. dat heb ik niet nagemeten.. next thing to do..!
 

Brains

Nieuw lid
Gisteren heb ik ook ledlampjes besteld. Die ga ik ook in de dagrijverlichtingsunit zetten. Ik hoop dat het werkt.
Het error-lampje in dashboard brand bij mij altijd, helaas. Ik kan geen parkeerlicht-ledjes vinden zonder error-melding(zelf canbus-ledjes geven error bij onze canbus 2)

Ik blijf dit topic volgen.....
 
Zo dankzij @wimus toch maar even de polariteit in de lampfittingen bij de nieuwe greenline nagemeten. en wat blijkt ? juist de "buitenkant is plus en de onderzijde is - contact. Dat is dus echt niet juist gestekkerd! En omdat LEDs polariteit gevoelig zijn (L.E.Diode) deden ze het de vorige keer niet.

Okey...gloednieuwe fabia..*knip* in de orginele bedrading dan maar! De stekkertjes lospeuteren dat ging namelijk niet!. Hop de bruine is de min, de grijze is de plus. nu ff bruin aan grijs solderen en de andere via versa. gelijk ook een weerstand meegesoldeerd (let op: parallel geschakeld!) en fitting zit weer vast. Nu testen en TADA werkt!

En nog beter geen canbus fout in het dashboard. de error lamp blijft UIT.
Wat is de magische truck? een weerstandje van 1 MOhm / 5 watt er parallel over gesoldeerd. De weerstandjes gekocht in autozaak en zijn van het merk autostyle (nr: EU 0410) kosten 2,95 per 2 stuks. Mogelijk zou je het ook al redden met iets lichtere weerstanden van 1 MOhm en 2 of 3 watt. helaas had ik geen zin om dat uit te testen

Foto's natuurlijk gemaakt onder het werken:
picture.php
> weerstandje zie je in het midden achter het "blauwe"stukje draad.

De ledjes heb ik op ebay gekocht. echt super goedkoop 3 euro inclusief verzenden (zoek op led P21W).


Dit zijn ze dan in de fitting en lampen module van de fabia greenline: Wat mooi is > er zitten een aantal leds 90 graden gedraaid, plat zodat ze ook naar de zij en achterkant licht geven:
picture.php


Op deze foto zie je het verschil, links LED rechts originele P21W lamp:
picture.php



Zo en na het netjes te hebben afgewerkt met krimpkous en daarover weer isolatie tape ziet het er dan zo uit:
picture.php
 

Wimus

Actief lid
Ziet er heel goed uit !!
Jammer dat je er bij de Yeti niet zo makkelijk aankomt, anders zou ik ze er ook inzetten.
 

Brains

Nieuw lid
Jaaaa super vet!! Hier hebben we wat aan. Enorm bedankt nightcrawler28 voor de duidelijke uitleg mét foto's. Je hebt me goed op weg geholpen.
Respect!!!!

Ik probeer meteen zo'n weerstandje parrallel bij te prikken bij m'n parkeerledjes en hopenlijk heb ik dan daar ook geen error melding meer.
btw. De knipperlampjes heb ik vervangen door goedkope zwarte gecoate bolletjes die oranje knipperen. De silver visions van phillips zijn zilvergecoat maar geven toch nog net te veel oranje gloed in mijn beleving. In toekomst worden dat gegarandeerd ook ledjes als ik dat canbusgeneuzel doorkrijg.

Chapau ga zo door.

btw. In m'n enthousiasme vergeet ik helemaal te zeggen dat ik het optisch waanzinnig goed vind uitzien!
 

Captain Hook

Forumguru
Wat is de magische truck? een weerstandje van 1 MOhm / 5 watt er parallel over gesoldeerd.
Goede tip! Maar, 1MOhm; dat lijkt me sterk... 1 MegaOhm vormt geen belasting dus dat zou geen nut hebben.
Als je zo'n weerstand doormeet, wat voor een weerstandswaarde meet je dan?
Uitgaande van een belastingssimulatie van ca. 5W, schat ik een weerstandswaarde van ca. 20 a 25Ohm, klopt dat?

Bij de reguliere elektronika winkels (zoals Conrad) haal je 5W vermogensweerstanden voor 70 cent per stuk en 50W exemplaren voor een tientje. Dus dat is wellicht een mogelijkheid om die op een elegante manier in de bekabeling te integreren.

ps: ben benieuwd of in mijn nieuwe Roomster ook die plus/min omwisseling van kracht is...
 

Brains

Nieuw lid
Ik heb weerstand(carstyle EU-0708) bij een T10 ledparkeerlampje bijgeprikt om uit te proberen. Ook hier TADAAA, geen canbus error meer.
Vraagjes:
Maakt het wat uit hoe je zo'n weerstand aansluit wat betreft + en -?
Is het normaal dat die weerstand flink warm wordt, zelfs na aantal seconden?
 
Zijn deze lampen hetzelfde als op de Octavia?
Oftewel, werkt de beschrijving van nightcrawler28 ook op een O2?
 

O2_1.2TSI

Actief lid
Maakt het wat uit hoe je zo'n weerstand aansluit wat betreft + en -?
Nee dat maakt niet uit.

Is het normaal dat die weerstand flink warm wordt, zelfs na aantal seconden?
Let op dat het vermogen [P] van de weerstand klopt, oftewel het aantal Watt.
Eerst de te verwachten stroom (I) berekenen I = U/R [U=spanning delen door R=weerstand]
Daarna het benodigde vermogen [P] van de weerstand berekenen P = U x I (uitkomst in Watt)

Is het vermogen van de gekochte weerstand te laag dan wordt hij snel erg warm waarna hij kapot gaat. Pas op: brandgevaar!
 
Nee dat maakt niet uit.


Let op dat het vermogen [P] van de weerstand klopt, oftewel het aantal Watt.
Eerst de te verwachten stroom (I) berekenen I = U/R [U=spanning delen door R=weerstand]
Daarna het benodigde vermogen [P] van de weerstand berekenen P = U x I (uitkomst in Watt)

Is het vermogen van de gekochte weerstand te laag dan wordt hij snel erg warm waarna hij kapot gaat. Pas op: brandgevaar!
Weerstanden hebben geen +- of min. dat hebben alleen diodes, elco's en wat ander fijner spul (triacs etc). kijk ook gewoon eens op wiki als je wil weten hoe het werkt. begrijp je het niet. blijf er dan vooral af!

Goede tip! Maar, 1MOhm; dat lijkt me sterk... 1 MegaOhm vormt geen belasting dus dat zou geen nut hebben.
@ captainhook. ik kan er nu niet meer bij, maar had me meter er opgezet als het dan niet 1 Mohm was zou het wel 100 kOhm ofzoiets zijn geweest. ze worden wel redelijk warm. zeg maar handwarm graadje of 40 a 50. niet bijzonder maar heb ze wel voor de zekerheid met galvanische tape omwikkeld en iets LOS van de bedrading gezet.

Zijn deze lampen hetzelfde als op de Octavia?
Oftewel, werkt de beschrijving van nightcrawler28 ook op een O2?
ja dat werkt prima. heeft niks te maken met een fabia maar gewoon met canbus algemeen.

Verder ben ik al weer druk bezig geweest met een subwoofer aansluiting te maken. was ook een redelijke "hel" omdat je slecht door het schutbord komt en dat je bedrading van de achterspeakers moet aftappen om een high/low converter te monteren. maargoed dat wordt straks een ander topic als ik alles onder elkaar zet. heb overal foto's van hoor, camera bij de hand gehouden hihi!
 

Brains

Nieuw lid
Had ik maar beter opgelet in de paar maanden MTS die ik heb genoten. Ik snap vooralsnog niks van al die berekeningen. Ik ga me inlezen en zorg dat ik het begrijp omdat ik het wel interessant vind.
Bvd voor de info.

btw Nightcrawler
Ik heb in onze niet canbus Toyota IQ ook zo'n woofer ingebouwd. Als ik je daar ergens mee kan helpen dan hoor ik het wel. IK denk dat het aansluiten voor jouw een eitje is. Het meeste werk is inderdaad zoeken hoe je alles loskrijgt en waar alles loopt of lopen moet. Suc6 ermee
 

Captain Hook

Forumguru
als het dan niet 1 Mohm was zou het wel 100 kOhm ofzoiets zijn geweest. ze worden wel redelijk warm. zeg maar handwarm graadje of 40 a 50.
Kom er toch nog ff op terug. Want ook dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

100K weerstand vormt op 12V boordspanning vrijwel geen belasting.
Dat zou betekenen 12/100.000 = amper 0,12mA. En dat stookt bij 12V amper 1,4 mW (geen MW) op. M.a.w. daar zou een weerstand nooit warm van worden.
Aangezien die weerstanden een belastingssimulatie moeten vormen voor de CAN-bus. En een gloeilamp van 5W belasting nagebootst moet worden, denk ik eerder dat er een laagohmige vermogensweerstand wordt toegepast van ca. 30Ohm. (en dat zijn vaak van die vierkante keramische uitvoering en/of met koelribben)
30 Ohm is geen standaard E-waarde, dus waarschijnlijker is 27 of 33 Ohm.

Bronnen: wet van Ohm; U=I*R
vermogen; P=U*I
 
Bovenaan Onderaan