Led verlichting H4

Arjann

Forumguru
Ach ja, zover heb ik me er niet in verdiept dus er zal absoluut een kern van waarheid in je verhaal zitten. Maar uiteindelijk ben ik blij (nogmaals, voor die 2 tientjes), met het lichtbeeld én de lichtopbrengst op de weg :thumbsup:.
 

innocenti

Forumguru
Het probleem van de juiste uitlichting met ledlampen wat ik probeer te beschrijven is het volgende;
De ledlamp is tegenover een halogeenlamp natuurlijk superieur maar wel in het juiste armatuur die specifiek hiervoor ontworpen is.
Met H4/H7/etc. ledlampen is namelijk de afstraalhoek en/of het brandpunt van de ledchip het probleem tot nu toe.

Bekijk bijlage 64480 Een halogeenlamp vult nagenoeg de gehele reflector
Bekijk bijlage 64481 voorbeeld met een lumiledlamp die een groot gedeelte van de reflector verminderd gebruikt omdat deze niet rondom schijnt maar een afstraalhoek heeft van 100-130 graden.

Dit betekend dus dat er een kleiner gebied op de weg verlicht word!

Als men probeert dit te ondervangen door meerdere ledchips onder een hoek te plaatsen in de ledlamp krijg je weer het probleem dat het gedeelte waarop ze gemonteerd moeten worden weer dikker wordt waardoor het brandpunt weer niet klopt.

Kortom, de ledlamp heeft potentieel maar is nog niet geheel ideaal als H4/7/8/etc. vervanger.
Vandaar dat ik ook door blijf mekkeren dat een lichtkast niet alleszeggend is.
Mooie uitleg. Het verhaal is ook mijn ervaring. LED als halogeenvervanger zal een verbetering zijn zoals @Arjann aangeeft. Maar als je t gaat vergelijken met bv xenon heb ik nog geen setjes gezien die in de buurt van xenon komen als Hx vervangingslampen.

Speciaal voor LED ontwikkelde koplampen zijn meestal wel erg goed. Ook niet allemaal, want de Seat Leon met LED verlichting vind ik matig. Subaru Levorg, Opel Astra hebben geweldige LED lampen.
 

floyd2

Forumguru
@ Arjann

Nou,daar gaat het om en je verblind niemand dus veel plezier er van.:)
Laat nog wel ff wat weten als ze de geest mochten geven.
Daar heeft een ander ook weer wat aan;)
 

innocenti

Forumguru
Idd, de totale afstraalhoek is niet compleet rondom.
https://www.lumileds.com/uploads/542/DS134-pdf
Maar wel 140 graden! Total angle at which 90% of total luminous flux is captured.

Heb ff snel een 2 x 140 graden afstraalhoek afgezet op een gradenboog, en dat is toch behoorlijk wat meer dan het plaatje wat @floyd2 laat zien:
Bekijk bijlage 64483
Dit plaatje laat de waarheid niet zien. 100gr haal je waarschijnlijk. De laatste 20gr links en recht is de intensiteit veel minder dan in het midden en mag je in de vergelijk met halogeen en xenon eigenlijk maar gedeeltelijk meenemen.
 

floyd2

Forumguru
@Hook,
Er staat nog een regeltje onder in dat DS134 document bij de optische gegevens.
Iets met helft van het licht en 116graden?
En als ik het document bekijk op pagina 11 dan zie ik dat 100% lichtsterkte wel een hele kleine hoek is. (15graden of zo?)
 

Ted

Forumguru
Nog even een update:

De led lampen zijn zonder enige opmerking door de APK gekomen. Gezien de zichtverbetering en geen seinende weggebruikers durf ik gerust te zeggen dat als de levensduur in orde is dat het voor ons een prima upgrade is.
 
Bovenaan Onderaan