Led verlichting H4

Captain Hook

Forumguru
@Arjann Leuk die link naar eBay. Maar no way dat die LED units 40.000 lumen zouden leveren qua lichtopbrengst! Dat is met CSP LEDs schier onmogelijk. :nono:
En als je die advertentie dan ook verder doorleest, staan er bij iedere foto weer andere waardes/beweringen.
6500K als tekst, 6000K bij de foto. Dan weer 40000, 50000 per set, dan weer 8000lumen/lamp, etc. Dan weer 50W/LED, dan weer 28W/LED, kortom: :fool:
Bovendien zie ik geen losse driver unit; knap dat ze die weten te integreren in de voet, met koelvinnen. :pieker:
Nou zegt prijs lang niet altijd wat over de kwaliteit, maar voor minder dan 20 euro/set kan er gewoon geen fatsoenlijke LED Hx vervanger geproduceerd worden met de juiste eigenschappen... (nog niet)
Als dat namelijk wel het geval zou zijn, zou dit een uniek en zeer bijzonder model zijn!

Ik zou de daadwerkelijke lichtopbrengst wel eens willen zien en de echt gemeten temperaturen op zowel het chiplichaam als de voet. En wat is de stroomopname van zo'n unit?
En je krijgt geen lampje-kapot melding?

Philips/Luxeon Lumileds zijn op dit moment de enige LED chips die gebruikt worden door menig fabrikant met voldoende lichtopbrengst/chip bij de gewenste elektrische eigenschappen. En dan nog is het precair om daar een compleet betrouwbaar werkend geheel mee te creëren...
 

Arjann

Forumguru
Om eerlijk te zijn maakt het me niks uit of ze nou 5000k of 6000k zijn, evenals het type led wat gebruikt word of lichtsterkte, temperatuur en de rest wat je opsomt @Captain Hook . Waar het in deze om gaat is dat het lichtbeeld uitstekend is, net zoals de lichtopbrengst op de weg. Ik begrijp ook wel dat je voor 2 tientjes geen wonderen kan verwachten, en dat er best betere setjes te koop zullen zijn, maar voor dat geld vallen ze me absoluut niet tegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Ted

Forumguru
Zijn exact dezelfde dan die van mij en het licht beeld komt mooi overeen!

Fijn dat je ook zo verrast bent over het resultaat!

Succes!
 

floyd2

Forumguru
Prima lichtbeeld denk ik zo....

Nou, dat valt te bezien.
Op de lichtkast ziet het er goed uit maar op de weg??
Dat lijkt mij belangrijker en ik verwacht eigenlijk een hotspot vanwege de beperkte afstraalhoek van een led.
Ik zou nog wel eens een foto van een stuk weg willen zien met het verschil tussen led en halogeen.
En dan om het helemaal af te maken de foto's gemaakt met een drone want er werkt hier vast niemand in de lichtunnel van Hella:D
 

Arjann

Forumguru
Sjonge jonge, maak je een foto van het lichtbeeld op een afstelapparaat, is het weer niet goed :pieker:. Zoals ik al aangaf is het lichtbeeld op de weg ook goed en ben ik er voor die 2 tientjes zeer content mee. Het enige wat me opvalt is dat de schuine lijn een fractie langer is dan bij een normale h4 lamp. Echter totaal niet storend en belangrijker, niet verblindend
 

Captain Hook

Forumguru
Vraagje aan @Arjann : heb jij geen problemen gehad met het vastklemmen van die H4 LEDs in je koplampunit?
Of, misschien een betere vraag; wat voor een klemmechanisme zit er in jouw auto om de H4's vast te zetten?
Een openklapbeugel of een bajonet-achtige-kwart-slag-draai mechanisme?

Want in mijn Roomster krijg ik met geen mogelijkheid een H7 halogeen vervangen door een H7 LED, simpelweg omdat het originele klemmechanisme zo specifiek is toegespitst op de oorspronkelijke fysieke afmetingen van een H7 halogeen. Ik heb nu al twee verschillende extra klemmetjes geprobeerd, maar het wil gewoon niet lukken.
zie hier: https://www.skodaforum.nl/forum/i/hb4-led-mistlicht-ombouw.34644/#post-737797 voor het soort klemmetje...
 

Arjann

Forumguru
@Captain Hook met een klemmechanisme. Eerst het ronde deel in de koplamp vastklemmen en daarna kan het lampje zelf daarin vastgezet worden door hem daarin vast te draaien
20180109_212644.jpg
 

servies

Forumguru
Nou, dat valt te bezien.
Op de lichtkast ziet het er goed uit maar op de weg??
Dat lijkt mij belangrijker en ik verwacht eigenlijk een hotspot vanwege de beperkte afstraalhoek van een led.
Ik zou nog wel eens een foto van een stuk weg willen zien met het verschil tussen led en halogeen.
En dan om het helemaal af te maken de foto's gemaakt met een drone want er werkt hier vast niemand in de lichtunnel van Hella:D
Ok, dus nu is een lichtkast ineens niet meer goed... Dan vraag ik me af hoe je überhaupt het lichtbeeld van een lamp nog moet keuren... Die kasten zijn toch speciaal daarvoor gemaakt?
Als het in die lichtkast goed is, dan is het op de weg ook goed...
 

floyd2

Forumguru
De lichtkast is harstikke goed(in de juiste handen)
Wat je met de lichtkast niet goed kan is zien is de lichtverdeling.
Is de weg egaal uitgelicht of zijn er plekken die fel uitgelicht zijn en ergens stukken donkerder zijn?
Het oog reageert soms nogal vreemd op licht.
Als voorbeeld, je hebt je xenon die mooi egaal uitlicht tot 90m ver en nu zet je een paar extra schijnwerpers aan die de weg vlak voor je neus heel fel verlichten.
Daardoor lijkt het alsof het licht verder weg minder is geworden wat uiteraard niet zo is maar zo werkt het oog nu eenmaal.
Kortom, de lichtkast is een goed hulpmiddel om het maximale te halen uit de afstelling van je koplampen maar is nog geen garantie voor goede lichtverdeling.
Ik verwacht vrij snel goede vervangingsledlampen voor halogeen maar voor nu voorzie ik nog problemen door een te smalle lichtuittreding van een ledmodule.(en het daardoor verslechterde lichtbeeld)
Het brandpuntprobleem lijkt met de nieuwste generatie ledlampen wel opgelost. (Wat de lichtkast ook bevestigt)
Daarom zou een foto van voor en na de ombouw op een donker terrein of op een egale muur van wat grotere afstand een mooie vergelijking geven van hoe groot de verschillen zijn.
 

hemi24

Forumguru
Ik weet niet hoor, maar ik vindt het beeld op de testkast verre van goed!

Of je kast staat scheef...

bge.png
 

Arjann

Forumguru
Ik weet niet hoor, maar ik vindt het beeld op de testkast verre van goed!

Of je kast staat scheef...

Heb je zelf in de praktijk ervaring met het beoordelen van lichtbeeld op een kast? Doe je dit vaak, of heb je dit weleens gedaan?
 

hemi24

Forumguru
Vaak genoeg meegekeken en de handleiding van Hella kun je op internet opzoeken.

Kort: gedeelte links van het knikpunt hoort nagenoeg horizontaal te lopen; jouw plaatje loopt deze gewoon van de stippellijn weg... Verder heb je een blinde vlek in het centrum.

Eigenlijk lijkt je lichtbeeld meer op een combinatie van dim- én groot licht gelijktijdig.

Veel monteurs schuiven domweg wat met het apparaat voor de auto langs en draaien wat met een imbussleutel, maar aandacht voor een goede positionering en instelling van het juiste percentage zie je ze maar zelden doen..!
 

Arjann

Forumguru
Die vlek die je in het midden ziet komt door het led stads/dagrijlicht wat ook in de koplamp zit. Daarnaast kan ik je garanderen dat hij kaarsrecht voor de auto staat, ik weet namelijk hoe zo'n apparaat werkt. De horizontale lijn loopt nagenoeg horizontaal, loopt misschien heel heel iets weg van de stippellijn maar dat komt met normale lampjes ook voor, is niks bijzonders.
 

floyd2

Forumguru
Het probleem van de juiste uitlichting met ledlampen wat ik probeer te beschrijven is het volgende;
De ledlamp is tegenover een halogeenlamp natuurlijk superieur maar wel in het juiste armatuur die specifiek hiervoor ontworpen is.
Met H4/H7/etc. ledlampen is namelijk de afstraalhoek en/of het brandpunt van de ledchip het probleem tot nu toe.

koplamp1.jpg Een halogeenlamp vult nagenoeg de gehele reflector
koplamp2.jpg voorbeeld met een lumiledlamp die een groot gedeelte van de reflector verminderd gebruikt omdat deze niet rondom schijnt maar een afstraalhoek heeft van 100-130 graden.

Dit betekend dus dat er een kleiner gebied op de weg verlicht word!

Als men probeert dit te ondervangen door meerdere ledchips onder een hoek te plaatsen in de ledlamp krijg je weer het probleem dat het gedeelte waarop ze gemonteerd moeten worden weer dikker wordt waardoor het brandpunt weer niet klopt.

Kortom, de ledlamp heeft potentieel maar is nog niet geheel ideaal als H4/7/8/etc. vervanger.
Vandaar dat ik ook door blijf mekkeren dat een lichtkast niet alleszeggend is.
 
Bovenaan Onderaan