Led verlichting H4

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt ook kiezen voor "Neu anmelden", dan kun je meteen ook doorgaan met de bestelling op een eigen account... :pardon:
 

Arjann

Forumguru
Ik heb ze ook besteld, voor de Up van m'n vrouwtje. Voor dat geld durf ik wel een gokje te wagen. Als ik ze gemonteerd heb zal ik een foto plaatsen van het lichtbeeld op een koplamp afstelapparaat
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Nog even een correctie:
De lampen konden op 2 mogelijke manieren gemonteerd worden en ik had beiden 180 graden verkeerd gemonteerd. Nu is het resultaat veel beter en is het strooilicht vergelijkbaar wat normaal is en ook de opbrengst is veel beter vandaar nog even een update van het lichtbeeld.

Bovendien heb ik ook een aantal metingen uitgevoerd:
1,15 A bij 14 V
46 graden celsius met de infrarood meter.

Ik zie nu niet meer dat de bomen aan de rechterkant van de weg op 2-3 meter hoogte vol in het licht staan, en vanuit de auto die ik geen hele rare dingen meer op de foto. Overigens kan ook strooilicht aan de rechterkant bloedirritant zijn, denk aan fietspaden, parallelwegen, of verkeer dat aan de rechterkant op een uitrit of een zijweg staat te kijken of men veilig de weg op kan.

Nog even een aanvullend punt: dat een lamp niet voor een bepaald type lampunit is ontworpen, hoeft niet persé een probleem te zijn. In de loop der tijd gaan de ontwikkelingen door en een auto van 10 of 15 jaar terug, heeft geen lampen die voor een ledlamp is ontworpen. Als je in zo'n lamp een Led zet, waarbij het punt waar het licht ontstaat en de richting van het licht in het lampje gelijk is, is er geen probleem. Het echte probleem zit vaak in het feit dat het punt waar het licht ontstaat niet gelijk is, dus ook de afstand tot de fitting niet, dat heeft als gevolg dat de reflector (of de lens) niet juist is ontworpen voor het andere type lamp. Daarnaast heb je nog problemen als de lichtkleur: alle optische componenten in een koplamp zijn ontworpen op een bepaald lichtspectrum, als je een nieuwe lamp met een ander lichtspectrum (kleurtemperatuur) monteert, kan het betekenen dat optische coatings in de lamp (zowel coating voor reflectie als anti-reflectie coating) dat nieuwe spectrum niet aankunnen, en bijvoorbeeld 'opgeblazen' worden, doordat ze de verkeerde kleur licht absorberen, waardoor de coating door de hitte opgeblazen wordt.
 
Laatst bewerkt:

Ted

Forumguru
Het mooie van deze Led lampen zijn dat de led grootte en positie aardig overeenkomt met de gloeidraad en daardoor in het brandpunt van de parabool bevinden. Deze initiëren dan ook evenwijdige bundel . Daarnaast hebben ze ook interne reflectors gemonteerd die de lichtbundel op analoge wijze naar boven laten reflecteren als de conventionele (niet verkeerd monteren zoals ik dat gedaan had). Dat was ook de reden dat ik vertrouwen had in deze lampen. immers blijken deze ook bij de apk weinig problemen op te leveren. Vele verkoop sites garanderen dat immers. Nogmaals tot nu toe vind ik ze scherper lichtbeeld hebben als mijn xenon H7 op de Fabia en die functioneren al 14 jaar probleemloos tot volle tevredenheid.
 

floyd2

Forumguru
Daarnaast hebben ze ook interne reflectors gemonteerd die de lichtbundel op analoge wijze naar boven laten reflecteren als de conventionele


De nieuwere ledlampen zien er veelbelovend uit qua brandpunt maar bij die reflectortjes zet ik toch wel wat vraagtekens:pieker:
Voor mijn gevoel zijn die niet helemaal ideaal van vorm om de reflector van de koplamp voor de helft te verlichten.(voor een H4 koplamp)
Het helpt dan ook al niet dat de leds van bijvoorbeeld een Luxeon Z-ES niet 180graden wijd stralen waardoor die reflectortjes eigenlijk nauwelijks nut hebben.
Daardoor wordt volgens mij het lichtbeeld een stuk vlekkeriger dan van een halogeenlamp en is dit ook de reden dat de lichtbundel wat smaller wordt.
 

Arjann

Forumguru
Vandaag de H4 led's binnen gekregen en gelijk even gemonteerd. Helaas de foto met de originele lampen gemaakt met een te hoge resolutie, die krijg ik niet geupload. Hier alvast een foto van het lichtbeeld op de garage deur, foto van het beeld op een koplampafstel apparaat volgt.
20180103_214922.jpg
 

Arjann

Forumguru
Zoals beloofd, hierbij een foto van de H4 led op een koplamptester. Niks mis mee dacht ik zo :D

20180104_122552.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

innocenti

Forumguru
Zoals beloofd, hierbij een foto van de H4 led op een koplamptester. Niks mis mee dacht ik zo :D

Bekijk bijlage 64398
Mooi lichtbeeld. Maar dat is met projectorlampen?

Projectorlampen geven altijd een mooie cut-off doordat de uittredende lichtbundel geblokkeerd wordt door een plaatje die de Cut-off maakt. Reflectorlampen werken anders.

Als het wel reflectorlampen zijn is het lichtbeeld erg mooi.
 

Arjann

Forumguru
Mooi lichtbeeld. Maar dat is met projectorlampen?

Projectorlampen geven altijd een mooie cut-off doordat de uittredende lichtbundel geblokkeerd wordt door een plaatje die de Cut-off maakt. Reflectorlampen werken anders.

Als het wel reflectorlampen zijn is het lichtbeeld erg mooi.

Gewoon in een originele Vw Up koplamp
 
Bovenaan Onderaan