LED dagrijverlichting

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hetzer

Forumguru
Hier een foto van alleen mijn dimlichten

2hzlceh.jpg
 

Hetzer

Forumguru
Ik heb toch de normale lampen weer gemonteerd, ik vond de blauwe gloed toch een beetje te, ik gebruik ze nu als reserve setje in mijn auto.
Ben nog wel op zoek naar een ander passende oplossing, het liefst zou ik ik led Dagrj, mist en led h4 lampen willen hebben, zodat ze allemaal de zelfde gloed hebben in de koplamp units.
Ik las overigens een stukje op het Britse UP forum, over een Citigo rijder in Noorwegen die zonder veel aanpssingen de FABIA RS mistlampen in de Citigo heeft gemonteerd.

2mond.png
 

Tino

Senior Member
Hetzer ik had door het solderen mijn led verprutst maar ben vandaag gebeld dat er nu wel plug en play T20 zijn dus geen geklus.
Even langs Ralva.nl gereden moest toch langs de dealer hegeman voor wintercheck en mijn aanpassingen laten zien en inderdaad plug en play 18 mm diameter.
De dealer vondt hem er ook top bij staan.
 
Tino, ik kan ze op hun site niet vinden.. Heb je toevallig merk en type of een link? Ik heb ook wel interesse! :)

De dagrijverlichting die ik heb is trouwens 27 watt. Geven LED's evenveel licht?
 

Tino

Senior Member
Heb wel zijn nummer want ze zijn net binnen en nog niet verwerkt denk ik 0263814641 zijn wel 39 euro
 

Tino

Senior Member
Mooi lekker fel wit :cool:het is niet ver van jou vandaan er hingen nog twee setjes hij heeft er geen probleem mee als je ze eerst even gemonteerd wil zien, doe ik ook altijd ik wil wel zien of het me waard is daarom ben ik niet zo fan via internet valt toch vaak tegen plus voor die 6.95 verzend kosten rij je zo even heen en weer met die zuinige Skoda;)
 

Inge

Lid
Misschien een domme vraag - maar waarom zou je de standaard verlichting aanpassen naar Led/ PIAA's (wat dat dan ook moge zijn? :confused:) of Xenonlook? Wie zou voor mij in simpele bewoordingen het nut en voordeel hiervan willen uitleggen.
 
Ik heb in mijn auto Bosch Plus 90 dimlicht. Dat is een witter licht dan standaard en geeft je meer en helderder licht 's avonds. Het zijn feitelijk halogeenlampen die met xenongas gevuld zijn, en een witte, voorzichtig naar blauw neigende gloed geven. Volgens Bosch heb je met deze lampen 90% meer zicht - dat betwijfel ik, maar ik zie absoluut wel verschil. Ze komen als beste uit de ADAC-test en dat is een reden om hiervoor te kiezen.

Mijn dagrijverlichting is van PIAA. PIAA is een merk. Ik koos hiervoor omdat LED tot voor kort niet plug & play mogelijk was. Deze dagrijverlichting heeft een groot voordeel: hij heeft een hoger wattage (27w vs. 21w) en verbeterd mijn zichtbaarheid overdag. Een andere reden om mijn dagrijverlichting te vervangen, is dat de kleur op deze manier beter overeen komt met het dimlicht.

Als ik deze lampen door LED zou vervangen scheelt dat een hoop stroom, waarschijnlijk zo'n 22w per stuk. Dat is marginaal beter voor je verbruik.

En tja, ik vind het sowieso mooier staan op de auto. :winkie:
 

EdK

Forumguru
Laten we even voorop stellen dat domme vragen niet bestaan.

Wat voordeel van LED is , wel dat het wat witter en feller licht is en dus als voordeel heeft als je het las binnenverlichting toepast dat je alles net even beter ziet in de cabine in het donker dan met die standaard peertjes.
En tsja Xenonverlichting ................. sommige zweren erbij en andere halen hun schouders er voor op.
Het geeft in donker meer en betere verlichtingsbundel op de weg voor je.
Maar mijn ervaring is dat als je de zelfinbouw setjes s'avonds tegenkomt ze je in algemeen ( sommige daar gelaten ) lekker verblinden vanwege slechte inbouw en afstelling.

Tsja het is voor een ieder een eigen afweging of je dit wel of niet wil.
Xenon naderhand inbouwen komt er bij mij niet op
LED heb ik daarintegen wel op verschillende plekken toegepast.
 
We vullen elkaar mooi aan EdK! We geven een alletwee totaal verschillend antwoord op dezelfde vraag, maar ze zijn beide nuttig. :xyxthumbs:
 

Inge

Lid
Heren , mijn dank is groot - ik begrijp nu beter waar jullie het over hebben.

Michel, EdK als ik het dus goed begrijp zou het voor mij voor de zichtbaarheid ook beter zijn om er andere dan de standaard lampen in te (laten) monteren. Michel de lampen (Bosch Plus 90 dimlicht + dagrijverlichting PIAA) waar jij het over hebt waar heb je die besteld? En moet ik dan nog letten op bepaalde aansluitwaardes/ type?

Ed waar heb jij de led verlichting toegepast?

Als ik ze bestellen zou 1 van jullie ze dan op de meeting in de auto willen monteren? :) - weet nog van mijn Corsa dat ik dat nooit voor elkaar kreeg.
 
Inge, als jij andere lampen koopt wil ik ze er wel inzetten voor je. Je kunt ook even kijken naar mijn dimlichten op de meeting, ik heb sowieso wel een reserve-setje achterin liggen dus als het je bevalt kunnen de lampen er zo in. Dan krijg ik wel een nieuw setje van je terug ;)

Het vervangen stelt niet zoveel voor vind ik. De Citigo heeft relatief veel ruimte bij de koplampunits. Laatst wou ik hetzelfde doen bij een Peugeot 107 maar dat was lastiger.

Ik heb de Bosch-verlichting bij Amazon.de gekocht: klik!
De PIAA dagrijverlichting komt bij KEW.nl vandaan: klik!

Lampen zijn er met verschillende aansluitingen, de Citigo gebruikt voor het dimlicht/grootlicht 'H4', de dagrijverlichting is 'T20'. De mistlampen zijn 'HB4'.
 

EdK

Forumguru
Het plaatsen zal niet gaan want ik rij de Grote citigo ook wel Yeti genaamd.

Hoe je er achter komt wat je voor lampen hebt op welke plek zal je even in je manual moeten kijken daar staat in principe het soort lamp in.

En mijn favoriet mbt leveren van de LEDS zijn Hypercolor.de - LED Technik made in Germany en Home
En ja ze zijn wat duurder maar de kwaliteit is in algemeen beter dan de ebay lampen en andere .
Maar dit zullen menig andere leden uiteraard niet met me eens zijn wat dan hun goedrecht is
 

Inge

Lid
Gave auto de Yeti - een van mijn favorieten.

Dank voor de tip in het manual te kijken - morgen eens kijken of ik daaruit kom.

Fijn de link naar een goede leverancier - ook iets om morgen naar te kijken.
 

EdK

Forumguru
pas op zijn 2 links naar leveranciers hoor !
Zie je nu spreken over 1 en denk dat je daar hypercolor mee bedoeld
Maar led4ucar is dus de 2e
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan