Koelventilator motor

Cordoba

Forumguru
Waterpomp
- met koelvloeistofcirculatie:
Het motorregelapparaat sluit de regelklep voor
de waterpomp N513 en op de membraan van de
pomp heerst geen onderdruk. De veren drukken
de membraan en de hiermee verbonden regelschuif
terug in de uitgangsstand. Het schoepenwiel
van de pomp wordt vrijgegeven en de koelvloeistof
wordt rondgepompt in het motorcircuit.
Voor het opnieuw inschakelen van de waterpomp
worden klep N513 meerdere malen per seconde
met een frequentie van ca. zeven seconden
gesloten
en geopend.

Begrijp ik het verkeerd, of zit er een foutje in de tekst: 'een frequentie van ca. 7 seconden' ik neem aan dat hier de trillingstijd van 7 seconden wordt bedoeld, dus een frequentie van 1/7 oftwel een ongeveer 0.14 Herz, dus duidelijk minder dan 'meerdere malen per seconde'. Of heb ik iets verkeerd begrepen?:pieker:
 

Monteurtje

Forumguru
Begrijp ik het verkeerd, of zit er een foutje in de tekst: 'een frequentie van ca. 7 seconden' ik neem aan dat hier de trillingstijd van 7 seconden wordt bedoeld, dus een frequentie van 1/7 oftwel een ongeveer 0.14 Herz, dus duidelijk minder dan 'meerdere malen per seconde'. Of heb ik iets verkeerd begrepen?:pieker:


Zal dan wel een vertaalfoutje zijn. Heb het uit studieboekje gehaald. Copy Paste.
 

Cordoba

Forumguru
Zal dan wel een vertaalfoutje zijn. Heb het uit studieboekje gehaald. Copy Paste.

OK, dan gok ik er op dat er sec-1 stond (hetzelfde als Herz) en dat de macht -1 niet mee is vertaald, dan zou het dus een frequentie van 7 Herz zijn, en dan klopt alle tekst verder.
 
Oorzaak is ontdekt en verholpen! :thumbsup:
Het was een zogenaamde magneetklep (of vacuumklep) op de foto.

Als ik het goed onthouden heb zit hier een klepje in dat via de waterpomp wordt aangestuurd middels vacuum. Klepje zou open moeten gaan als de motor na een koude start op bedrijfstemperatuur is om koelwater door te laten naar het lange koelcircuit. Dit klepje was kapot. Het zou zo geconstrueerd moeten zijn dat het klepje automatisch open blijft bij uitvallen van vacuum of bij desfunctioneren ervan. Echter, in dit geval bleef het klepje dus hangen.

Dit geeft tevens de verklaring waarom de temperatuur incidenteel al opliep en na een kilometer weer terugliep. Het klepje ging dan alsnog open. Afgelopen vrijdag was dit niet meer het geval. Het koelwater bleef in het korte circuit rondgepompt worden.

@Monteurtje weet vast een technischere uitleg ;)

Onderdeel was 68,-.

Ik had trouwens de primeur, de dealer had dit onderdeel nog nooit stuk gezien.


Bekijk bijlage 28830

Ik heb exact hetzelfde probleem. Kunnen ze eenvoudig constateren dat dit klepje defect is? Anders kan ik weer in discussie met de garage over wel niet waterpomp vervangen. Juist omdat dit weinig lijkt voor te komen.
 
Bovenaan Onderaan