Koelventilator motor

Rob

Forumguru
Dit onderwerp kwam ik na zoeken nog niet tegen en ben benieuwd of hier kennis over is.

Het valt mij op dat de koelventilator van de motor soms dagenlang niet werkt en dan weer opeens te pas en te onpas wel z'n deuntje meeblaast. Buitentemperatuur lijkt hierop geen invloed te hebben. Met de tropische temperaturen van afgelopen week deed de ventilator het bijvoorbeeld regelmatig niet, terwijl je eigenlijk zou verwachten van wel. Als ie aanslaat is het meestal bij een stoplicht of tijdens inparkeren. Zomer en winter.

Wie is bekend met het functioneren van de koelventilator? Ook ben ik benieuwd of er iets kan worden ingesteld (door de dealer?) zodat ie vaker/sneller aanslaat.

Groet, Rob
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Waarom en wanneer zou hij volgens jou dan wel moeten draaien? Dit is puur afhankelijk van de temperatuur van je koelwater en daarvoor zit er een prima sensor in het systeem. Ik begrijp je vraag daarom eigenlijk niet? Loopt je motortemperatuur dan te hoog op?
 

Rob

Forumguru
In korte tijd inderdaad 2 keer oplopende temperatuur gehad. Misschien had dit topic beter "Melding Check Coolant" kunnen heten ;)

Beide keren op de snelweg. Temperatuurmeter loopt op tot 110-120 graden, even wat snelheid minderen en temperatuur loopt weer terug om daar vervolgens keurig te blijven. Garage kan niks vinden. Geen storing, geen lek.
Wel zwaar irritant. Buitentemperatuur bij beide keren 20-22 graden.
 

Rob

Forumguru
Haha, misschien wel:)
Nee, al 12 jaar dik tevreden en heb er nog steeds goed vertrouwen in.
 

Noord26

Forumguru
Temperatuurmeter van wat loopt naar 110-120 graden? Olie? Dat is toch een normale temperatuur voor olie?
 

Rob

Forumguru
Temperatuurmeter in de toerenteller (zie plaatje, van google geplukt) loopt op tot rood, i.c.m. een melding in het scherm "Check Coolant" Snelheid 100 km/h, geen caravan. Koelwater niveau is perfect, geen lekkage. Even vaart minderen en alles loopt weer netjes terug. Hierna maakt het niet uit of ik 100 blijf rijden of desnoods 150-160. Geen waarschuwingen en oplopende temperaturen meer. Koelvin gaat bij mij niet draaien door ingeschakelde airco.
 

Noord26

Forumguru
Dat is de watertemperatuur. Dan slaat de fan idd (te) laat aan. Kun je aflezen wat de olietemperatuur is, of zit dat niet op je boordcomputer?
 

peterrapid

Forumguru
Ja maar de informatie die de sensor doorgeeft kan verkeerd zijn, en je hebt de thermostaat van de Koelventilator die contact moet geven, zou eens laten uitmeten de thermostaat en sensor, zijn ohmse waarden normaal gezien die binnen een bepaalde plage moeten vallen, als die een andere waarde geven dan zijn ze kaput.
 

Joske

Forumguru
Linksonderaan op de radiator zit alleszins een thermoschakelaar die de koelluchtventilator moet aansturen, is die al gecontroleerd door de garage?
 

The bone collector

Senior Member
Bij een snelheid van 100 km/h en 20 graden hoeft de ventilator niet te draaien, de rijwind koelt de vloeistof dan gemakkelijk tot pakweg 60-70°C. In tegendeel dus, de thermostaat zal een stuk sluiten, zodat er minder koelvloeistof door de radiateur loopt. Ik zou het probleem dus eerder bij thermostaat zoeken.
 
Bovenaan Onderaan