Koelventilator motor

Cordoba

Forumguru
Als we het moeten uitvoeren moet de motor wel afkoelen voor we die voelers kunnen vervangen, want anders loopt het koelwater van 90 a 100gr over je handen en dat voelt niet echt fijn."

conclusie: de garage wil de vingers niet branden aan dit probleem.

[serious mode on]
Bij mijn weten hebben de meeste Vagmotoren een dubbel uitgevoerde sensor, en zijn deze er in 3-pins en in 4-pins versie, waarbij de 3-pins dus één poot gemeenschappelijk heeft voor beide sensoren. Overigens met een weerstandsmeting (eerder in dit topic geloof ik Ohmse meting genoemd), kun je direct meten of een sensor (en welke) kapot is. Wat mij nog veel waarschijnlijker lijkt, is dat er een probleem is met de stekkerverbinding (corrosie) of draadbreuk, en dat verklaart ook direct waarom het niet continue optreedt.

Edit: een andere optie is dat de waterpomp niet goed is. Er is een serie waterpompen geweest binnen de VAG-groep met kunststof schoepen, en die blijken na verloop van tijd soms af te breken, waardoor de waterpomp onvoldoende functioneert. Ik weet niet bij welke motortypen en bouwjaren dit probleem precies voorkomt, maar weet wel dat het er is, in ongeveer de periode van de auto van de TS.
 
Laatst bewerkt:

Rob

Forumguru
Nou, daar gaat ie dan.....

Vrijdagavond om 19.15u vertrokken en nog voor we goed en wel de snelweg hadden bereikt liep de koelwatertemperatuur weer op tot 110,120 graden inclusief toeters en bellen in het infoscherm.
Geen paniek aan boord, want dit grapje kennen we... En inderdaad, snelheid liep binnen een kilometer weer terug tot normaal, niks aan de hand. We draaien de snelweg op, A4 t.h.v. Wateringen. verrassing, koelwater liep tegen de verwachting weer op. Dit keer helemaal donkerrood 130+ graden. Kon nog net de afrit Rijswijk bereiken en bij een infobord een veilig heenkomen gezocht. Motorkap open.. Het koelwater stond tot aan de deksel van het reservoir te klotsen en aan de onderkant liep er van alles uit.

To the point: Wegenwacht kwam. Die constateerde een aantal rare dingen. De aircopomp stond als een gek te draaien terwijl de airco niet aan stond. Met Climatronic op "off" bleef de aircopomp zelfs draaien. Koelwater werd niet rondgepompt. Koelvin stond ook te draaien. Snelle oordeel was dat er toch iets met de thermostaat aan de hand moet zijn. @Monteurtje @Cordoba, hij noemde inderdaad ook de waterpomp als mogelijke zwakke schakel.

In ieder geval niet verder kunnen rijden. Berger heeft de auto meegenomen, op het depot kregen we vervangend vervoer en maandag gaat de auto naar de dealer. Edit: Dit alles via de Skoda Mobiliteitservice. Top geregeld. We konden in ieder geval ons familiebezoek naar Callantsoog (Bij Den Helder) afmaken.

Vanavond weer naar huis, maandag weten we meer.
 

turboturbo

Forumguru
Wat een verhaal! Ben benieuwd naar hoofdstuk 3 van het verhaal: de dealer as maandag. :lezen:

Nu maar duimen voor een goede afloop (nieuwe waterpomp en klaar bv :thumbsup:)
 

andrehj

Forumguru
De aircopomp draait altijd. Ook als de airco uitstaat. Wordt aangedreven door de multiriem, net als de waterpomp.
Inderdaad, dat is het hele principe van een aircopomp met variabel pompvolume. Slecht dat een wegenwacht zoiets niet weet.
@Octavia 1.2TSI DSG :
Dat het koelwater niet wordt rondgepompt is toch echt niet goed.... Bedoel je dat het niet van en naar de radiator ging (thermostaat dus) of dat het ook binnen het blok niet werd rondgepompt (waterpomp stuk)?
 

Joske

Forumguru
Zelfs al zou het "enkel" de waterpomp zijn.. Bestaat het risico nog steeds dat je koppakking beschadigd is geraakt door het tekort aan koeling in de motor. Goed laten nakijken bij de dealer!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Cordoba

Forumguru
Ik ben benieuwd wat er uitkomt als oorzaak, maar het is nu wel overduidelijk dat er een echt probleem is, en dat het niet om een consument gaat die (te) snel in paniek raakt bij bewegende metertjes.
 

The bone collector

Senior Member
Dat zouden ze bij de garage ook al moeten weten, want de meeste moderne metertjes zijn zo afgesteld dat ze helemaal niet bewegen tussen bepaalde marges. Pas als de temperatuur echt al té hoog oploopt, zal de bestuurder iets kunnen merken. In oudere auto's, waar de temperatuurmetertjes niet zijn gemanipuleerd, zie je ze constant bewegen.

Oorzaak ligt denk ik wel bij de pomp of de thermostaat, maar wel met een beetje atypische symptomen. Het lijkt me raar dat er bij bijvoorbeeld filerijden geen probleem was, als het puur om een mechanisch probleem zou gaan. Ik ben ook benieuwd...
 

Rob

Forumguru
Oorzaak is ontdekt en verholpen! :thumbsup:
Het was een zogenaamde magneetklep (of vacuumklep) op de foto.

Als ik het goed onthouden heb zit hier een klepje in dat via de waterpomp wordt aangestuurd middels vacuum. Klepje zou open moeten gaan als de motor na een koude start op bedrijfstemperatuur is om koelwater door te laten naar het lange koelcircuit. Dit klepje was kapot. Het zou zo geconstrueerd moeten zijn dat het klepje automatisch open blijft bij uitvallen van vacuum of bij desfunctioneren ervan. Echter, in dit geval bleef het klepje dus hangen.

Dit geeft tevens de verklaring waarom de temperatuur incidenteel al opliep en na een kilometer weer terugliep. Het klepje ging dan alsnog open. Afgelopen vrijdag was dit niet meer het geval. Het koelwater bleef in het korte circuit rondgepompt worden.

@Monteurtje weet vast een technischere uitleg ;)

Onderdeel was 68,-.

Ik had trouwens de primeur, de dealer had dit onderdeel nog nooit stuk gezien.


magneetklep.jpg
 

Rob

Forumguru
Zelfs al zou het "enkel" de waterpomp zijn.. Bestaat het risico nog steeds dat je koppakking beschadigd is geraakt door het tekort aan koeling in de motor. Goed laten nakijken bij de dealer!

Waterpomp functioneerde goed. Geen schade aan koppakking ontstaan gelukkig. Ik was er gelukkig al alert op dus zocht gelijk een veilige plek waardoor de piektemperatuur maar heel kortstondig was.
 

Monteurtje

Forumguru
Uitschakelbare mechanische waterpomp
Bij de 1,2 l-TSI-motor wordt voor het snel bereiken
van de bedrijfstemperatuur een uitschakelbare,
mechanische waterpomp gemonteerd.
Tot aan een temperatuur van 87 °C is de waterpomp
dan ook tijdens het warm draaien van de
motor niet ingeschakeld. De koelvloeistof circuleert
dan ook niet door het hele motorkoelcircuit,
de motor bereikt sneller zijn bedrijfstemperatuur,
wat een positieve invloed heeft op het brandstofverbruik,
de CO2-emissie en de uitlaatgassamenstelling

Werking
Waterpomp
- zonder koelvloeistofcirculatie:
De regelklep voor de waterpomp N513 wordt
aangestuurd door het motorregelapparaat en
geeft de toevoer in het inlaatspruitstuk vrij. Via
de onderdruk uit het inlaatspruitstuk wordt een
membraan belast, die via een zuigerstang is verbonden
met de regelschuif. Door de onderdruk
verplaatst de regelschuif zich ten opzichte van
het schoepenwiel van de pomp en blokkeert zo
de koelvloeistoftoevoer in het motorkoelcircuit.

Waterpomp
- met koelvloeistofcirculatie:
Het motorregelapparaat sluit de regelklep voor
de waterpomp N513 en op de membraan van de
pomp heerst geen onderdruk. De veren drukken
de membraan en de hiermee verbonden regelschuif
terug in de uitgangsstand. Het schoepenwiel
van de pomp wordt vrijgegeven en de koelvloeistof
wordt rondgepompt in het motorcircuit.
Voor het opnieuw inschakelen van de waterpomp
worden klep N513 meerdere malen per seconde
met een frequentie van ca. zeven seconden gesloten
en geopend.
Hierdoor wordt gewaarborgd dat de regelschuif
bij het terugschuiven niet scheef wordt gedrukt en
het schoepenwiel niet geheel is vrijgegeven.


Waterpomp.png Geen circulatie.png Met Circulatie.png
 
Bovenaan Onderaan