Koelventilator motor

Rob

Forumguru
Inmiddels weer contact gehad met de dealer en met de alhier verkregen kennis verzocht om de oorzaak te zoeken bij de thermostaat en aanverwanten attributen. "Oke meneer, ja, goed idee, daar dachten wij ook al aan" Me dunkt....

Als ik geweest ben geef ik een update.
 

Rob

Forumguru
Zojuist nog een uitgebreidere reactie van de garage ontvangen. Ik deel de reactie hier even letterlijk:

"We zijn er even ingedoken. Het kunnen diverse dingen zijn, helaas komt het niet heel vaak voor dat het gebeurt en meet je geen afwijkingen als alles normaal is.
Als we geen goede meting kunnen uitvoeren blijft beredeneren over en dan komt de temperatuur voeler als beste verdachte uit de bus. Daar zitten er 2 van in jou auto.
We kunnen deze beide vervangen, want als 1 de boel “oplicht” kunnen dit soort problemen optreden. Alleen heb ik zonder meting geen zekerheid dat we na vervanging echt de storing opgelost hebben. Dat blijkt pas weer in de praktijk.
Van deze storing is verder geen info vanuit de fabriek dus dat helpt ons ook niet verder.
Als we het moeten uitvoeren moet de motor wel afkoelen voor we die voelers kunnen vervangen, want anders loopt het koelwater van 90 a 100gr over je handen en dat voelt niet echt fijn."
 

Falcon

Donateur
Als ik de onderstaande reactie zo lees, dan is het ook mogelijk om zonder ze te vervangen...te controleren of ze nog goed functioneren of niet.

Ja maar de informatie die de sensor doorgeeft kan verkeerd zijn, en je hebt de thermostaat van de Koelventilator die contact moet geven, zou eens laten uitmeten de thermostaat en sensor, zijn ohmse waarden normaal gezien die binnen een bepaalde plage moeten vallen, als die een andere waarde geven dan zijn ze kaput.
 

peterrapid

Forumguru
@Octavia 1.2TSI DSG sorry maar vindt dit een heel rare uitleg. Voor een meting te doen op je temp.sensoren moet men eerst de temperatuur meten van je koelwater(circuit) en dan een ohmse meting op je sensor, die waarde op de sensor komt in de lijst dat iedere garage moet hebben overeen met een temperatuur, als de gemeten temperatuur van het koelwater en de ohmse waarde gemeten op de sensor min of meer overeenkomen dan werkt hij, geeft hij een ohmse waarde (sensor) die volledig anders ligt is hij kapot. Is enige manier om correct te meten.
 

Rob

Forumguru
@Octavia 1.2TSI DSG sorry maar vindt dit een heel rare uitleg. Voor een meting te doen op je temp.sensoren moet men eerst de temperatuur meten van je koelwater(circuit) en dan een ohmse meting op je sensor, die waarde op de sensor komt in de lijst dat iedere garage moet hebben overeen met een temperatuur, als de gemeten temperatuur van het koelwater en de ohmse waarde gemeten op de sensor min of meer overeenkomen dan werkt hij, geeft hij een ohmse waarde (sensor) die volledig anders ligt is hij kapot. Is enige manier om correct te meten.

Geen speld tussen te krijgen, helder! Nu nog duidelijk maken aan de :arghh:experts.......:D
 

turboturbo

Forumguru
Tjonge dit is wel de omgekeerde wereld zeg. Ik zou niet eens meer teruggaan naar zo'n toko, maar een andere garage zoeken.

Een beetje meedenken en de monteurs gunnen om een foutje te maken of ergens langer over te doen, is natuurlijk prima.
Dit, je klant 'lastig vallen' met verhalen dat de monteur geen heet water over z'n hand wil (dat begrijpt u toch wel als consument, he?) komt op mij vrij onprofessioneel over. En dan moet jij ze nog allerlei oplossingen en suggesties en onderzoeksmethodes gaan aandragen....? :nono:
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

CDK

Forumguru
Ik zou er klaar mee zijn en op zoek gaan naar een bedrijf die wél de benodigde kennis in huis heeft!
 

Rob

Forumguru
Ik zou er klaar mee zijn en op zoek gaan naar een bedrijf die wél de benodigde kennis in huis heeft!

Tips? In de omgeving Westland graag (Poeldijk, Naaldwijk, 's-Gravenzande, Wateringen) ;)
Nee hoor gekheid, ik heb ze inmiddels de uitleg van @peterrapid aangedragen en geef ze nog een kans.
Ik ken ze namelijk als een garage die juist wat verder kijkt dan de voorraad van de magazijnchef....
 

Joske

Forumguru
Het heet-water verhaal is uiteindelijk wel een terechte opmerking van de garage, ze bedoelen daar mee dat ze het niet direct kunnen doen als je de auto langsbrengt.. Althans zo zou ik het interpreteren ;).

Over de 2 sensoren spreek ik me even niet uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Rob

Forumguru
Opnieuw reactie van de garage gekregen:

Hoe je de sensor kan doormeten weet Alex wel (ik niet), maar het probleem is dat de storing dan wel aanwezig moet zijn anders meet je prima waardes en dat klopt ook op dat moment.
Oftewel, de kennis van de garage is goed en door "ons" te snel afgeschreven. Aangezien de temperatuur incidenteel oploopt en niet met een bepaalde handeling reproduceerbaar is blijft het lastig om te meten. Dat is eigenlijk wat ze bedoelen.

Nu het volgende afgesproken: Als het zich opnieuw voordoet maak ik direct een afspraak, gaan ze de sensoren maar fijn vervangen. Als het niet de juiste oplossing blijkt te zijn wordt er niks in rekening gebracht.
En zo ken ik ze weer ;)
 

Rob

Forumguru
Gisteravond een onverwachte climax m.b.t. het koelingsprobleem.. In ieder geval om 19.15u vertrokken en om 00.15u aangekomen over een afstand van 130km :D .. oh ja, daartussenin nog iets met wegenwacht en berging... Het hele verhaal doe ik later even, irritant op mobiel.
 

Bijlagen

  • IMG-20140801-WA0002.jpg
    IMG-20140801-WA0002.jpg
    132,8 KB · Weergaven: 43
  • IMG-20140801-WA0004.jpg
    IMG-20140801-WA0004.jpg
    122,9 KB · Weergaven: 39
  • IMG-20140801-WA0005.jpg
    IMG-20140801-WA0005.jpg
    136,7 KB · Weergaven: 39

Monteurtje

Forumguru
Zit het probleem in de waterpomp. Die is namelijk uitschakelbaar. Dat die nu aan de kook is geraakt???
Ben ook wel erg benieuwt
 
Bovenaan Onderaan