Kodiaq vragen en weetjes

marang73

Forumguru
Hebben jullie standaard reserve olie in je auto liggen? Bij vorige auto's reed ik probleemloos 30.000 km tussen onderhoudsbeurten zonder maar 1 druppel olie bij te vullen. Nu lees ik dat de TSI motoren wel een druppeltje lusten. Wat zijn jullie ervaringen?

Halen jullie de olie de dealer of (goede) bij een tankstation?

Vandaag bij 15.000 km bijna 1/2 liter olie bijgevuld (peilstok zat op de helft).
 

marang73

Forumguru
Stel dat het stabiliseert dan maakt het toch niet uit dat je bijvultl? Laat zakken tot onderaan lijlt me ook risicovol ... als het lampje gaat branden ben je eigenlijk al te laat.
 

Arjann

Forumguru
Als het lampje oranje gaat branden ben je op tijd om het bij te vullen. Dat is ook de functie van het lampje; aangeven dat er olie bijgevuld dient te worden.
Met een te hoog olie niveau moet je wel uitkijken, o.a.keerringen vinden dit niet zo lekker.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakboord1

Forumguru
Sommige motoren hebben idd de neiging om het teveel aan olie te verbruiken. Je zou eens kunnen kijken / peilen hoe snel de olie verdwijnt tussen de streepjes. Misschien stabiliseert het inderdaad halverwege de peilstok en is bijvullen dus geld weggooien.

Te veel olie kan echt schadelijk zijn voor de motor zoals gezegd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar zolang het nivo niet boven het door de fabrikant aangegeven maximumstreepje uitkomt, zal er toch geen sprake mogen zijn van "te veel"?
 

marang73

Forumguru
Je moet ook zeker niet op het lampje wachten.........af en toe zelf peilen, en als het zakt: wat vaker peilen.
Als het stabiliseert, zal dat op een bepaald niveau zijn, elke keer dat je daarboven vult zal het eruit gegooid of verbrand worden. (Mijn ervaring, en voor mij werkt het. Als een ander zich daar niet wel bij voelt: niet zo doen :).)

Zal het eens proberen. Volgende keer bij de 1/2 wacht ik met bijvullen.

Gaat olielampje eerst oranje en daarna rood branden? Sowieso vind ik zo'n peilstok nogal ouderwets .... bij sommige merken kun je het digitaal aflezen of is dit minder betrouwbaar?
 

CDK

Forumguru
Wat @Peter-036 en @Arjann zeggen :jaja:
Heb bij m’n 1e Superb (2.0 CR diesel) alleen voor de 1e beurt een kwart litertje moeten bijvullen en bij de 2e (3.6 benzine) alleen voor de laatste beurt nadat de beurt ervoor was overgestapt op 0w30 olie.
Altijd gewacht totdat het pijl net boven minimum staat en altijd goed luisteren naar de stationairloop van de motor. Je hoort het echt als er olie bij moet :jaja:
 

CDK

Forumguru
Tip voor waarschuwing Lane Assist: zakje zand op stuur. Deze tip is natuurlijk heel onverstandig en potentieel gevaarlijk, maar toch doe ik het regelmatig. Om van de waarschuwing af te komen dat ik mijn handen weer aan het stuur moet doen, heb ik een pennen-etui gevuld met zand. Als je deze op het stuur legt, net zwaar genoeg om het systeem te foppen.

Ik heb nog een andere foute mogelijkheid ontdekt op het www ;)

IMG_0693.JPG
 

JJJ

Nieuw lid
Als ik vanuit stilstaand op trek met de 1.4 dsg 150 PK, willen de wielen door slippen, en gaat de auto slaan..

tevens vind ik dat het op schakelen van 1 naar 2 als auto koud is enorm lang duurd...

en als ik rustig wil remmen vind ik dat de auto hakerig remt op het laatst....

waarom ben ik soms alle radio zenders kwijt.....

Start stop systeem doet het soms wel soms niet....

Iemand een van bovenstaande bekend ?
 

coolrunnings

Actief lid
...

Start stop systeem doet het soms wel soms niet....

...

Start/stop systeem houdt met veel zaken rekening, nu de temperatuur wat kouder wordt heb je waarschijnlijk de verwarming aanstaan en zolang de auto niet op temperatuur is, werkt het start/stop systeem niet.
Net als in de zomer, als je de airco aan hebt staan en het is warm, als de airco nog volop aan het koelen is, zal het start/stop systeem niet werken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Start stop systeem doet het soms wel soms niet....
Dat is al zo sinds de introductie en geldt voor alle modellen, en wel omdat dit systeem werkt met enige tientallen parameters die alle binnen bepaalde grenzen moeten vallen wil het inderdaad werken.
Korter gezegd: dat hoort gewoon zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJJ

De Ridder

Senior Member
Als ik vanuit stilstaand op trek met de 1.4 dsg 150 PK, willen de wielen door slippen, en gaat de auto slaan..

tevens vind ik dat het op schakelen van 1 naar 2 als auto koud is enorm lang duurd...


Iemand een van bovenstaande bekend ?

Je eerste twee punten herken ik.
Het doorslaan van de wielen is op te lossen door minder gas te geven bij het wegrijden.
Maar het tweede krijg ik ook niet onder controle. Alleen als je veel gas geeft schakelt hij sneller op naar 2.
 
Bovenaan Onderaan