Kodiaq vragen en weetjes

Skodiak

Senior Member
Best leuk filmpje die de verklaring achter de keuze van de naam Kodiaq aangaat.
Als dit waar is is onze auto naar het Eiland bij Alaska genoemd en niet de beer.
Om de originele taal betekent Kodiak Reconnecting.. met natuur, vrienden en Familie.
Tegelijk is het ook de naam van de grootste Beren in de wereld waar er heel veel van op Kodiak eiland wonen .
Al met al best leuk als je een auto rijdt met een naam waar goed over is nagedacht en ook nog eens een dubbele betekenis heeft die beide okay zijn.

 

Skodiak

Senior Member
De beren zijn naar het eiland, of het eiland naar de beren genoemd, ik heb het eens ergens gelezen.
Overigens ruim voordat Skoda die naam koos voor deze auto's.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kodiak_Island
https://www.britannica.com/place/Kodiak-Islan

Als je dit leest is het Eiland eerst en Beren erna, naam van het eiland is afgelopen bijna 300 jaar geevolueerd tot wat het nu is.

Uiteindelijk gaat het om de mooie beelden het verhaal die voor onze auto gemaakt is
 

Ohdear

Lid
Weet er toevallig iemand wat de maximale maat voor een telefoon is in die de phonebox past? Ik twijfel over een aanschaf van een nieuwe telefoon tussen een iPhone XS en een XS Max, echter vraag ik mij af of dit past.
Ik heb een Kodiaq Business Edition besteld waar de phone box met inductielader op zou moeten zitten.
Dank jullie wel!
 
Iemand ervaring met de Skoda Connect app en de opties op de Kodiaq?

Zoals zijnde voorverwarming aanzetten via de app, open en dicht doen via de app, etc...
 
Ja, dat had ik gezien, de vraag is wat de ervaringen in het veld hiermee zijn. Wat de gebruikers ervan zeggen.
 

cloink

Actief lid
Iemand ervaring met de Skoda Connect app en de opties op de Kodiaq?

Zoals zijnde voorverwarming aanzetten via de app, open en dicht doen via de app, etc...
Yes, beiden werken meestal prima. Af en toe wel eens een hapering gehad en het systeem is niet bijster snel (je moet vaak flink wachten eer de auto "bevestigt"), maar ik vind het wel fijn. Enige kritiekpuntje is de "scheduler" die ze voorzien voor de voorverwarming: je kan maar 1 schedule-punt actief hebben, terwijl je er wel meerdere kan instellen. Je moet dus elke avond opnieuw niet vergeten de schedule voor bv. de volgende ochtend actief maken. Toch wel een beetje vreemd systeem, maar ok, het werkt wel. :)
 

cloink

Actief lid
Hier is een kostprijs aan verbonden, alleen krijg je het eerste jaar (?) gratis en vind ik nergens terug wat het daarna moet kosten.

Dacht recent hier op het forum iets gelezen te hebben van 39 of 49 € per jaar. Dat zou ik er nog wel voor over hebben (maar veel meer ook niet).
 
Is de functie van het infotainment online de moeite om te nemen? De updates van de kaarten, het vinden van een parkeerplek, ... werken deze systemen degelijk?

Ik zie dat je dan een sim-kaart in de wagen moet hebben. Wordt deze sim-kaart automatisch geleverd door Skoda of moet deze apart worden aangevraagd bij een Telecom provider?
 

cloink

Actief lid
Kan ik niet op antwoorden, daar ik dit momenteel niet gebruik (ben nogal aanganger van Android Auto, ook al heeft dat systeem ook zeker zijn gebreken...).

Ik zou echter gokken dat de sim-kaart in je auto reeds zit. Ik zou anders niet weten hoe dat vandaag ook kan functioneren.
 

elephtera

Forumguru
Is de functie van het infotainment online de moeite om te nemen? De updates van de kaarten, het vinden van een parkeerplek, ... werken deze systemen degelijk?

Ik zie dat je dan een sim-kaart in de wagen moet hebben. Wordt deze sim-kaart automatisch geleverd door Skoda of moet deze apart worden aangevraagd bij een Telecom provider?

Als het werkt, dan zou het voor mij qua kosten wel mooi zijn. Ik laat op de prive auto (O3EBL) namelijk 2-4x per jaar de kaart updaten a 25 euro (Ja kan ik ook zelf, maar teveel gedoe, en hij staat toch wel 3-4x per jaar bij de garage voor onderhoud, apk, banden)
Als dit systeem werkt en ik daarmee de kaart kan updaten scheelt weer 50-100 euro per jaar bij de dealer. En dat streept dan weg tegen de kosten voor Skoda online diensten. Waarmee je zelfs meer krijgt dus win/win hoop ik.

Over de simkaart heb ik inmiddels verschillende dingen gelezen, en niet echt uitsluitsel. Maar voor deze diensten vermoed ik dat je zelf een simkaart moet plaatsen of gebruik moet maken van een wifi hotspot.

[edit]
Als simkaart kun je kiezen voor een "data abonnement", zoals deze bij kpn: https://mobielshop.kpn.com/mobiel/mobiel-internet/basis/1-jaar
Dan is je auto altijd online, geen gedoe met wifi hotspot oid.

[edit2]
Het kastje wat PON plaatst bevat waarschijnlijk wel iets van een simkaart om met je mobiel te communiceren. Maar ook daar heb ik tegenstrijdige verhalen over gehoord, en wat de oplossing daar ook is, die werkt niet samen met de skoda online diensten.
 
Laatst bewerkt:

cloink

Actief lid
Ja, dat klopt wel: Skoda Connect en Skoda Online zijn twee verschillende zaken. Voor Skoda Online moet ik mijn hotspot activeren op m'n gsm, maar voor Skoda Connect niets. Dus er zit inderdaad vast iets "ingebakken", maar allicht iets aan een zeer beperkte snelheid ofzo (ik gok maar wat), waardoor het onbruikbaar is voor iets anders dan "impulsen".
 

steege2

Senior Member
Skoda Connect en Mijn Skoda zijn 2 aparte systemen.

Skoda Connect is van Skoda zelf en die krijg je 1 jaar erbij daarna moet je betalen per jaar. Simkaart of hotspot moet je zelf verzorgen.

Mijn Skoda is van Pon en daar hoef je niets voor te doen dat zit er gewoon op.

Zijn ook 2 verschillende apps voor.

Kaarten kun je altijd zelf updaten via een download op de website van Skoda, alleen met Skoda connect kan dat ook online in de auto maar dat wil je toch niet want dat is verschrikkelijk traag.

Voor file info en kaart updates online in de auto heb je infotainment online pakket nodig dat kost nu 49 euro per jaar.

Voor je parkeerlocatie en je auto laten toeteren/knipperen etc op afstand heb je nog een pakket van 39 euro per jaar nodig.

De functionaliteiten van dat laatste pakket zitten grotendeels al in Mijn Skoda app van Pon.
 

Rallye

Forumguru
Meestal kan voor Skoda Connect in de Columbus een simkaart worden geplaatst. In de Amundsen kan de internetverbinding via de bij Skoda verkrijgbare LTE-stick worden geregeld. In beide gevallen kan ook de telefoon als hotspot worden gekoppeld.

@elephtera Jouw dealer update de kaarten 3 á 4 maal per jaar, terwijl er maar twee maal per jaar nieuwe kaarten klaarstaan?
 

Skodiak

Senior Member
Waar is jouw brandblusser geplaatst?
Laat komende week een brandblusser in de kodiaq plaatsen. Is iets dat ze bij aflevering vergeten zijn.
Dealer kon mij niet echt overtuigen dat hij de meest logische plek ging kiezen, had niet meteen een goed antwoord op waar hij hem dacht te gaan vast schroeven :)

Zodoende vraag ik mij af wat de beste plek voor een brandblusser is. Zou hem graag "tegen" de bijrijders stoel laten plaatsen alleen daar zit een handig vakje dat dat volgens mij niet meer open kan. De kofferbak kan natuurlijk maar ben dus benieuwd of iemand andere goede ideeën heeft of even kan laten weten waar deze bij hem/haar geplaatst is.
 
Bovenaan Onderaan