Kodiaq probleempjes.....

BramBam

Forumguru
Fijn zo'n maandagmorgen exemplaar.

Bijna 5 maanden oud, 15000km op de teller en nu al de volgende problemen (gehad):
* Kangarooing (schokkend/onregelmatig lopen) als motor koud is (software update in ontwikkeling). Ondanks berichten hier op het forum dat de update er is, geeft mijn dealer aan dat er voor mijn auto nog geen update is;
* Brandend motormanagement lampje. Kabel naar sensor in spruitstuk verkeerd gemonteerd en daardoor gesmolten. Vervangende kabel besteld bij fabriek en vervangen (2x naar de dealer);
* Krakend raammechanisme in passagiersportier. Raammechanisme vervangen. (2x naar de dealer);
* Kraak/tik in rollo kofferbak. Gemaakt tegelijk met raammechanisme;

En nu weer een nieuw probleem eergisteren. Brandend oliepeil lampje. Wil oliepeil checken en olie bijvullen, krijg ik de motorkap met geen mogelijkheid open. Skoda Mobiliteitsservice gebeld en die hebben wegenwacht gestuurd. Die hebben de motorkap opengekregen en olie bij kunnen vullen (ruim halve liter moeten bijvullen). Net bij dealer geweest en auto maar weer achtergelaten. Motorkap vergrendelingsmechanisme kapot en moet vervangen worden. Kan gelukkig vandaag gedaan worden, dus hoef hier niet nog een keer voor terug.

Ik hoop dat het hier voorlopig bij blijft. Alleen nog een keer terug voor die software update.
 

Skodiak

Senior Member
Balen hoor, niet goed voor het vertrouwen. Rechten van koper zijn best slecht geregeld voor auto’s. Een van de duurste roerende goederen die je bezit. Kost je bakken met tijd en zij komen er met sorry vanaf. Er zou een punt moeten zijn dat ze moeten gaan compenseren voor de uren en gederfd plezier of ze je gewoon een nieuwe auto moeten geven. Een slechte ipad of boormachine mag je gewoon omruilen voor een nieuwe maar bij een auto moet je blijven aanmodderen
 

4Motion

Senior Member
Kodiaq 2 weken in bezit. 2 kleine issues.

- mijn eigen huisnummer zit nog niet in de nav? Huis 5 jaar oud :fool:. Kaarten zijn 2019.

- een klapperende nummerplaat bij toeslaan kofferdeksel.

Het laatste ga ik eens navragen bij de dealer of hier iets kan aan gebeuren. Moesten jullie tips hebben ook welkom natuurlijk!
 

Japanese Power

Donateur
mijn eigen huisnummer zit nog niet in de nav?
Al geprobeerd je adres/locatie op de kaart te selecteren en vast te leggen?

- een klapperende nummerplaat bij toeslaan kofferdeksel.
Even de kentekenplaathouder open maken, 2 reepjes tochtstrip van de rol erachter plakken en de plaat weer terug in de houder doen. Had ik bij m’n fietsendrager ook. Heeft de plaat net wat teveel ruimte in de houder. Nadeel van niet geschroefde kentekenplaat.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb wel eens een nieuwe auto bij de dealer geweigerd omdat de kentekenplaat er scheef opzat. Dat was nog vrij simpel te herstellen. Met een sticker gaat dat niet meer, denk ik: uit diefstal- en fraudepreventie zal die wel scheuren als je 'm probeert los te trekken.
Als je er op let dan zie je toch heel wat auto's rijden waar de plaat net een haartje uit het lood staat. Mijn vertrouwen in de correcte montage/opplakken is dus niet zo groot...
 
Laatst bewerkt:

Tinus78

Forumguru
Ik vermoed dat RDW geen stickers wil, omdat deze te gemakkelijk zijn na te maken en dus fraude gevoelig. Bij een kentekenplaat is dit toch iets lastiger.
Ik zou wel voor de looks van een sticker gaan overigens.
 

Sk_Hans

Forumguru
Zojuist mijn auto (Kodiaq) opgehaald bij de dealer. Ik had al vanaf het begin wat last van een trilling en geluid bij het remmen. Alsof je over zo'n witte strepenlijn rijdt. Het was niet erg storend maar werd langzaamaan wel steeds sterker en leek alsof er een onregelmatigheid op de remschijf zat.

Dus auto naar de dealer gebracht. Daar kenden ze het probleem. Vandaag zijn remblokjes en schijven achter vervangen. Valt onder garantie. Hopelijk is het probleem nu opgelost. Werd door de dealer allemaal netjes opgelost en geregeld.
 

Skodiak

Senior Member
Al geprobeerd je adres/locatie op de kaart te selecteren en vast te leggen?


Even de kentekenplaathouder open maken, 2 reepjes tochtstrip van de rol erachter plakken en de plaat weer terug in de houder doen. Had ik bij m’n fietsendrager ook. Heeft de plaat net wat teveel ruimte in de houder. Nadeel van niet geschroefde kentekenplaat.

Of meteen betere/mooiere kentekenplaathouder kopen. Mijn af dealer houder rammelde ook en was ook nog eens afzichtelijk met leaseplan logo’s. Dubbele NONO.

Deze gemonteerd..
https://www.kentekentekst.nl/kentekenplaathouder-black-brilliant
en nu YESYES.. geen rammels, geen logo’s en lekker clean en glossy.
 

Tuono

Lid
Mijn Kodiaq 1.5 met DSG 7 gaf vandaag ook ineens aan dat het olie gepeild moest worden. De auto heeft bijna 15000 km gereden sinds aflevering op 3 januari. Volgens het boekje 0,5 l bijgevuld. Is dit normaal? Bij mijn vorige auto's hoefde ik eigenlijk nooit bij te vullen. Ik denk dat de dealer dit tijden het onderhoud deed.
 

Skodiak

Senior Member
Ja herkenbaar.. aantal carplay apps die radio onderbreken voor meldingen lijken na onderbreken niet correct meer vrij te geven. Heb het aantal keer op kunnen lossen door in carplay even naar telefoon of spotify te schakelen (of een van de andere laatste 3 gebruikte aan linkerkant van scherm) waardoor Radio weer opkwam.. niet zoals het hoort, lijkt een bug te zijn. Wellicht even massaal bij Flitsmeister melden.. hebben nog niet zo heel lang Carplay beschikbaar gemaakt dus bug zo niet heel gek zijn.
 

salpoels

Nieuw lid
@Tuono Ik heb mij auto ook op 3 januari geleverd gekregen en vandaag na iets minder dan 15k ook oliepeil lampje branden. Dealer gaf aan dat dit normaal is en dan de motor de eerste 60k extra olie kan verbruiken.
 

Claas

Nieuw lid
Onze Kodiaq maakte laatst zomaar uit het niets een noodstop zonder aanleiding. Een heel aparte ervaring en levensgevaarlijk als er iemand dicht achter je rijdt. Zijn hier mensen met dezelfde ervaring en een oplossing?
 

elephtera

Forumguru
Ik heb het met onze O3 een keer meegemaakt. Maar ook al een paar keer een terechte noodstop, waarmee het systeem voor mij absoluut aan blijft. mocht je het niet meer aandurven dan kun je het front assist hulpsysteem uitzetten.
 

johndoe

Forumguru
Ik ben een paar weken van het forum geweest toen de frustratie te hoog was opgelopen met de rampzalige bestelling/aflevering van mijn Kodiaq. Inmiddels zijn we wat verder en lijkt Cartronic in Den Haag de opties te kunnen inbouwen/activeren die de dealer is vergeten te bestellen (Adaptive Cruise Control, Traffic Jam Assist, Emergency Assist en Front Assist). Nog geen garantie dat het gaat lukken, maar ze hebben goede hoop dat het in 4 of 5 dagen zou moeten kunnen lukken. Laten we het hopen zodat ik alsnog de Kodiaq kan gaan rijden. Mocht het niet lukken dan wordt het een nieuwe bestellen en weer (heel?) lang wachten.

Het is wel bizar wat er allemaal mis is gegaan sinds de bestelling vorig jaar mei:
  • Men zou mijn oude privé auto inruilen (naar de handel) en hadden daar ook al een offerte voor uitgebracht. Vlak voor levering van de Kodiaq gaf de dealer aan toch niet te willen inruilen. Na wat gesteggel de dealer toch aan hun afspraak kunnen houden dat ze mijn auto zouden inruilen
  • Omdat ik de auto zelf naar de detailer zou brengen om te laten detailen en wrappen afgesproken dat de dealer alle beschermfolie zou laten zitten. Ik werd gebeld dat men per ongeluk toch alle beschermfolie had verwijderd.
  • Vervolgens nogmaals duidelijk afgesproken dat de auto NIET door de wasstraat mocht. Op de dag van de aflevering bleek dit toch gebeurd (dus micro-krasjes en meer polijstwerk)
  • Bij aflevering bleken dus een aantal opties te ontbreken. Dit leek ook fout op de bestelbon te staan en het afgelopen jaar heb ik meerdere keren gevraagd of dit wel goed ging en werd mij iedere keer verzekerd dat de bestelling goed was (NIET dus)
  • Vervolgens zou mijn oude auto opgehaald worden bij mij thuis. Op de afgesproken dag kwam er niemand opdagen en was men de afspraak vergeten.
  • Dealer gaf aan dat inbouw van de opties achteraf niet mogelijk was. Van een andere dealer kreeg ik de tip over Cartronic in Den Haag. Die gaven aan het waarschijnlijk wel te kunnen en ik heb de dealer dus zelf op dat spoor moeten zetten
  • De dealer bood aan om ter compensatie de ruiten te laten tinten. Ik heb om een aantal redenen aangegeven dit niet te willen. Vervolgens zijn de ruiten toch getint.
  • De auto zou afgeleverd worden met een kentekenplaathouder zonder reclame, en je raadt het al...
Maar laten we in ieder geval hopen dat het Cartronic gaat lukken om de opties alsnog in te bouwen en te activeren. Als ze dat toch lukt zijn het mijn helden en kan ik hopelijk gaan genieten van de Kodiaq. Komende week hopelijk meer nieuws.


IMG_2449.jpg
 
Bovenaan Onderaan