Kodiaq probleempjes.....

steege2

Senior Member
Mijne maakt een heel irritant geluid als hij op een bepaalde stand koelt. Hebben anderen dat ook ? Komt uit de ventilatie bij de voorruit. Als je hem dan harder zet gaat hij fluiten.
 

wdejong32

Actief lid
heb ik inderdaad vanmorgen in onze Rapid ook gezien de melding van een spookrijder , ca kwart voor 11 was dat
 
Probeer het ook eens - als op een mistige ochtend de spiegels beslaan - zonder de achterruitverwarming aan te zetten. Dikke kans dat ze wel degelijk gaan verwarmen (voor een minuut of 10). Zo werkt het in elk geval wel bij mijn F2c en ook bij de voorafgaande O2c.

Ik wil het welleens timen in m'n Superb III via het menu 'verbruikers' zie je ook of de verwarming actief is.

De laatste keer vroeg ik me af middags op de weg terug naar huis af waarom de stop/start de motor niet afzette bij het verkeerslicht. Airconditioning was uit, motor warm, en normaal zou hij af moeten slaan. Oeps, spiegelverwarming nog aan sinds die ochtend.
 
  • Leuk
Waarderingen: 907

VanRoyal

Forumguru
Mijne maakt een heel irritant geluid als hij op een bepaalde stand koelt. Hebben anderen dat ook ? Komt uit de ventilatie bij de voorruit. Als je hem dan harder zet gaat hij fluiten.
Ik meen me te herinneren dat een forumlid een tijd terug ook klaagde over een vreemd geluid, dat kwam toen doordat een ventilator op de microfoon voor de spraakversterking gericht stond. Grote kans dat het iets anders is, maar je zou het even kunnen controleren.
 

krikke5150

Senior Member
Daarnet, na een restaurantbezoek, een in de zon geparkeerde beer opgestart en vastgesteld dat de airco geen zin meer had...

Deze morgen de wagen binnengereden bij de garage.
Hij werd onmiddellijk door een technieker nagekeken waarbij vastgesteld werd dat er maar 25% koelmiddel meer aanwezig was..
Een lek lek werd niet gevonden, maar er werd fluo toegevoegd die er voor zal zorgen dat een lek gemakkelijker detecteerbaar is...
Wordt vervolgt...
 

krikke5150

Senior Member
Hebben ze dan het systeem gevacumeerd ?

Het systeem werd opnieuw gevuld, en voorzien van een fluo stof die het eventuele lek duidelijk moet aantonen als de airco er opnieuw mee zou ophouden...

Hoe ze precies tewerk gaan weet ik niet, maar ik denk dat ze er eerst het bestaande aanwezige gas uit halen, het systeem vacuum zuigen, en dan de correcte hoeveelheid koelmiddel vullen.
 

CBreedijk

Donateur
Als het systeem vacuum gezogen wordt, horen ze dat zo een poos te laten staan en dan het vacuum te controleren.
Dan weet je of er een lek is, maar als er een lek is, mag het systeem niet gevuld worden!

Mag mag.
Ik heb m in de zomer ook wel eens laten vullen ondanks dat ie lek was.

Anders was t niet te harden in de auto.
En ja ik weet (uit eigen ervaring) vroeger hadden we ook geen airco.

We zijn inmiddels allemaal tot over onze oren verwend
 

krikke5150

Senior Member
Als het systeem vacuum gezogen wordt, horen ze dat zo een poos te laten staan en dan het vacuum te controleren.
Dan weet je of er een lek is, maar als er een lek is, mag het systeem niet gevuld worden!

Tja... ze zijn er toch langere tijd (uurtje of 2-3) mee bezig geweest, en ik veronderstel dat ze dit proberen te doen volgens de regels van de kunst...
Zou er een probleem geweest zijn van in het fabriek, of is er niet onmiddellijk lekkage te vinden...
Ik heb vertrouwen dat de garage het nodige zal doen om me van de zomer te laten genieten met een koel briesje in de Kodiaq... :D
 
Ik wil het welleens timen in m'n Superb III via het menu 'verbruikers' zie je ook of de verwarming actief is.

Het heeft even geduurd, maar ik kwam er vanmorgen achter dat de spiegelverwarming - waarschijnlijk al > een week - aan staat. Hij schakelt zichzelf zeker niet uit. Simply not so clever.

IMG_3370.JPG
 

DeNnZ

Forumguru
Ik meen me te herinneren dat er aan de werking van de spiegelverwarming wél limieten zitten:
*Maximale werkingsduur van 15(?) minuten
*Alleen ingeschakeld bij een buitentemperatuur van <10ºC
*Alleen met draaiende motor

Ik vermoed dat de indicatie op 't display alleen kijkt naar de stand van de schakelaar en dat deze dus niet persé ingeschakeld hoeft te zijn, nog steeds niet zo clever dus ;)

Maar nogmaals, ik meen dit ooit ergens gelezen te hebben. Als iemand zeker weet hoe de werking precies in elkaar zit horen we dat natuurlijk graag!
 
Het zou kunnen dat hij na 15 min. Uitgeschakeld, dit zal ik morgen eens nagaan. Maar het was zeker > 10 graden en ik zou het vreemd vinden als alleen het knopje omzetten verbruik meld zonder dat de verwarming daadwerkelijk aanstaat.
 

Canon-Eye

Forumguru
*Maximale werkingsduur van 15(?) minuten
*Alleen ingeschakeld bij een buitentemperatuur van <10ºC
*Alleen met draaiende motor
Van oudsher herken ik hiervan de beperkte tijdsduur van ca. 10 minuten. Dat het contact aan moet staan is niet zo onlogisch en dat daarbij meestal ook de motor draait ligt ook voor de hand - beter voor je accu...

Die 10 graden minimumtemperatuur kan ik niet bevestigen, integendeel. Het is immers ook wel eens mistig boven de 10 graden en dan willen de spiegels best wel beslaan. In mijn ervaring trekt dat snel weg als ik de verwarming inschakelt. Hetzelfde geldt voor natgeregende spiegels, die trekken ook bij hogere temperaturen wel droog.

Deze systematiek heb ik sinds eind jaren '80 bij verschillende VAG-auto's (Audi, VW en Skoda) ervaren en ik verwacht eigenlijk niet dat dit nu ineens heel erg afwijkend is?
 
Laatst bewerkt:
Boven de 22 graden kan je het knopje draaien zonder dat er in het verbruik scherm iets verandert.

Zojuist geprobeerd (17,5 graden) en de verwarming gaat gewoon aan en blijft in ieder geval 18 min. aan. (Verder ging mijn rit niet. En de eerste foto heb ik genomen toen ik bij een verkeerslicht stil stond).

Het omslag punt zit qua temperatuur dus tussen 17,5 - 22 graden. De timer setting heb ik nog niet vast kunnen stellen. IMG_3383.JPG IMG_3385.JPG
 

s-line

Forumguru
Airco systemen zitten af fabriek nooit vol. Zo besparen ze op het koelmiddel. Ze vullen hem in de fabriek zo dat hij nog net werkt. En officieel zou een dealer hem bij aflevering verder af moeten vullen maar er zijn er maar weinig die dit doen. Wij komen bij ons in de auto schade regelmatig half gevulde airco tegen, bij verschillende merken. Als wij hem dan moet aftappen ivm een schade bijv. kan je goed zien dat er te weinig in zit. En als wij hem dan weer afpersen/vullen dan gaat er weer gewoon de juiste hoeveelheid in. Eigenlijk zou je hem na aanschaf gewoon moeten laten aftappen en weer opnieuw vullen voor het behoud van je airco. Het is triest maar blijkbaar gaat het zo in auto land.
 
Bovenaan Onderaan