Kodiaq probleempjes.....

Ik ben het volledig eens met zijn opmerking over de spiegelverwarming. Waarom dit niet gewoon gekoppeld is met het knopje voor de achterruitverwarming en deze automatisch uitschakeld is mij een beetje raadsel.

Ik ben zelfs teruggegaan naar de garage dat het defect was, waar ze mij lieten zien dat het werkte door het knopje te draaien. Schaamrood op m'n kaken.

Maar eigenlijk is het een hele vreemde oplossing, vooral omdat je inderdaad vergeet om het uit te zetten.
 

Japanese Power

Donateur
Klopt. Denk dat bij 99 van de 100 Skoda rijders de achterruitverwarming altijd aan staat. Zo ook bij mij. Simply niet zo clever eigenlijk.
 

Rallye

Forumguru
Bij de Octavia gaat de spiegelverwarming aan als:
- het knopje van de spiegel op het tekentje verwarming staat; en
- je vervolgens de achterruitverwarming aanzet.

Dan loopt de spiegelverwarming mee met de timer van de achterruitverwarming. Langer is wat mij betreft ook niet nodig; ook de achterrruitverwarming is dus niet altijd aan. Wat is er bij de Kodiaq anders?
 

CBreedijk

Donateur
Bij de Octavia gaat de spiegelverwarming aan als:
- het knopje van de spiegel op het tekentje verwarming staat; en
- je vervolgens de achterruitverwarming aanzet.

Dan loopt de spiegelverwarming mee met de timer van de achterruitverwarming. Langer is wat mij betreft ook niet nodig; ook de achterrruitverwarming is dus niet altijd aan. Wat is er bij de Kodiaq anders?

Denk niet dat t anders is bij de Kodiaq, maar als je spiegelknopje normaliter in R-stand hebt, gaat de spiegelverwarming dus ook niet mee met de achterruitverwarming.

Maw er zou geen spiegelknop keuze mogelijkheid moeten zijn. Maar standaard via achterruitverwarming.
 

EdK

Forumguru
Zo wil ik al jaren spiegels met wisser hebben, hoef ik niet steeds schoon te maken met een doekkie.
Maar wat krijg ik standaard op me Fab 3, koplamp sproeiers...... heb ik helemaal niet om gevraagd...
 

Schmart

Forumguru
Zo wil ik al jaren spiegels met wisser hebben, hoef ik niet steeds schoon te maken met een doekkie.
Maar wat krijg ik standaard op me Fab 3, koplamp sproeiers...... heb ik helemaal niet om gevraagd...

Da's een eis bij bepaalde type koplampen. Zelfs wettelijk geloof ik...
 

Schmart

Forumguru
Er staat in de wettelijke tekst (zoals ik die gevonden heb) niets over lichtopbrengst in dat verband, nog afgezien van de vraag of je zoveel licht wilt voeren.

Bron: Artikel 6.2.9 van de ECE Regulation 48

Dipped-beam headlamps with a light source or LED module( s) producing the principal dipped-beam and having a total objective luminous flux which exceeds 2,000 lumen shall only be installed in conjunction with the installation of headlamp cleaning device( s) according to Regulation No. 45

Ik heb diverse zaklampjes die al 1300 lumen OTF produceren op een 3.7v accu, dus 2000 lumen lijkt me helemaal niet idioot veel voor 12v autolampen.

Bovendien denk ik dat PON de wasinstallatie voor de koplampen graag had weglaten om kosten te besparen als dat in Nederland en Europa toegestaan was geweest. Dus ik denk toch echt dat het wettelijk verplicht is voor bepaalde type lampen zoals in mijn originele opmerking.
 

Schmart

Forumguru
Sinds 2012 geldt er geen verplichting meer voor sproeiers op xenonverlichting

De door mij geciteerde Europese wettekst is van januari 2013 en het mogen weglaten van koplampsproeiers geldt daarin alleen als de lamp minder dan 2000 lumen produceert.

Veel websites vergeten gemakshalve de randvoorwaarden van dat soort aanpassingen in de wet ook even te noemen. Het is natuurlijk veel leuker om te melden aan je retrofittende lezerspubliek dat "koplampsproeiers niet meer verplicht zijn", dan de waslijst van mitsen en maren ook even te bespreken. Als er überhaupt al goed journalistiek onderzoek is verricht. Zelfde issue gaat op met dagrijverlichting trouwens.

Ik hou me natuurlijk aanbevolen als je een officiële bron kan vermelden waarin ook die eis is vervallen. Ik zit hier ook maar op m'n telefoon te posten, wat niet ideaal is voor zoekopdrachten.

Mijn interpretatie van de wet is dat wanneer je Xenon hebt die meer dan 2000 lumen produceert, je toch sproeiers moet hebben.

Ook de full-LED koplampen op mijn Octavia 3 FL hebben nog gewoon sproeiers. Ik denk dat PON die echt wel wegbezuinigd zou hebben als dat had gemogen toch?
 

0ri0n88

Forumguru
Dat zou kunnen @Schmart het weglaten van sproeiers betekent ook niet dat je zomaar iedere lichtbundel mag monteren. Daar gelden weer andere regels voor en daar kun je dus prima op aangeproken worden of niet door een apk komen.
Overigens mijn xenon heeft gewoon af fabriek sproeiers en zou er zelf niet over peinzen achteraf xenon in te bouwen. Zit xenon erop prima zit het er niet ook prima.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Bij de Octavia gaat de spiegelverwarming aan als:
- het knopje van de spiegel op het tekentje verwarming staat; en
- je vervolgens de achterruitverwarming aanzet.
Probeer het ook eens - als op een mistige ochtend de spiegels beslaan - zonder de achterruitverwarming aan te zetten. Dikke kans dat ze wel degelijk gaan verwarmen (voor een minuut of 10). Zo werkt het in elk geval wel bij mijn F2c en ook bij de voorafgaande O2c.
 

Schmart

Forumguru
@Schmart
https://handboek.rdw.nl/personenaut...ngen/verplichte-lichten-en-retroreflectoren#1
Er staat bij gasontladingslampen (xenon) niks meer over wis was installatie en de verplichting daarvan.

In een APK wordt maar een beperkt aantal punten gecheckt met als doel dat een voertuig veilig de weg op kan. Het is geen allesomvattende toets of het voertuig voldoet aan alle wettelijke bepalingen, regelgeving en toelatingseisen. Maar het zegt natuurlijk wel heel veel dat dit punt vervallen is! En terecht natuurlijk.
 

Rallye

Forumguru
Zou het niet kunnen dat alleen af-fabriek xenon (of LED) moet zijn voorsien van een schoonmaaksysteem? Vroeger was dat meestal met wissers, zelfs zonder xenon (Saab, Volvo V40, oude Ford trucks als deze: http://transport.jalbum.net/Bedrijven U tm W/Wal van der Groningen/slides/Ford met 3 asser oplegger Van der Wal.html, met een ronddraaiende wisser op de koplamp). Bij inbouw achteraf hoeft er geen wasinstallatie aanwezig te zijn, zo blijkt uit veel discussies op het forum.

Voor waar het de spiegelverwarming betreft vind ik het zo prima. Ik zet het knopje altijd op de verwarmingsstand, dan verstelt de spiegel niet als er iemand tegenaan tikt.
 

EdK

Forumguru
Maar goed ik heb halogeen projector lampen en een koplamp sproeier en dat lijkt me niet dat deze verplicht zijn dan
En dus vraag ik me af waarom ze die krengen er wel op zetten..... Begon al bij de Yeti met de H4 lampen...
 

Schmart

Forumguru
En dus vraag ik me af waarom ze die krengen er wel op zetten..... Begon al bij de Yeti met de H4 lampen...

Het is vast een complot van de industrie die de ruitensproeiervloeistof maakt. Je blaft er zo een halve liter vloeistof per keer doorheen. Daarom pas ik de activeringstijd van het SRA-systeem ook altijd aan, zodat de koplampsproeiers pas na 1500ms ook mee gaan doen.
 

krikke5150

Senior Member
Daarnet, na een restaurantbezoek, een in de zon geparkeerde beer opgestart en vastgesteld dat de airco geen zin meer had...
De wagen heeft amper 1700km...
Mooi opgekleed als gebakken garnalen thuisgekomen, en het cliootje opgestart om de feestelijkheden in de koelte te vervolgen..
Ik ben benieuwd wat er loos is met de Skoda.
Qua mizerie/km kan dit alvast tellen... :nailbiting:
sinds gisteren blijft een melding van een spookrijder steeds maar weer komen op de verkeersmeldingen ... Als dat echt dezelfde is, houdt die het goed vol... kan deze melding op de een of andere manier manueel gewist worden?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan