Kodiaq op Mercedes niveau ?

EdK

Forumguru
Awel
Maar in Nederland kennen jullie dat gebakje niet zeker ?
dat heet hier weer anders alleen mogen we dat woord niet meer gebruiken net als wij geen zwarte pieten meer hebben maar alleen maar regenboogkleuren pieten en dan ook nog eens transgender uiteraard , want ja jongens meisje is ook uit de mode bij de Hema...
Nog ff en dan heten de warme worsten , warme dildo's......:banghead::banghead::banghead:
 

Fabia 123

Forumguru
Ben ooit eens bij Mercedes binnen geweest voor de A klasse. Niets bijzonders onhandige navigatie en duur.
Maar het ergste was de houding van de verkopers. Ze negeerden iedereen die niet met een grote auto aan kwam rijden.
Vallende ster.
 

B.Stuurder

Forumguru
Goedkoper zijn Skoda's tegenwoordig niet meer ivm Renault, Ford, Opel etc. Die tijden zijn inmiddels wel voorbij.
Tja als ik naar mijn O3 kijk dan zou je dat denken, maar ik denk dat een willekeurige Ford van vergelijkbare afmetingen (!) wel nog wat duurder zal zijn dan mijn wagen met dezelfde uitrusting. Full option met nog eens een fors bedrag aan accessoires, dan schrik je je bij Ford of Renault ook lam denk ik.
 

philippe bakker

Forumguru
Tja als ik naar mijn O3 kijk dan zou je dat denken, maar ik denk dat een willekeurige Ford van vergelijkbare afmetingen (!) wel nog wat duurder zal zijn dan mijn wagen met dezelfde uitrusting. Full option met nog eens een fors bedrag aan accessoires, dan schrik je je bij Ford of Renault ook lam denk ik.
Ik vind nu de Mondeo tegenwoordig ook wel mooi maar ik ben daar precies geen +250 pk motor tegengekomen ???
 

B.Stuurder

Forumguru
Dus dan speelt geld wel degelijk een rol. Als het geen rol speelde, kocht ik echt geen Skoda
Geld speelt altijd een rol, ook als je wel een duurdere wagen kunt betalen, dan nog denk je aan je portemonnee. (:pardon:) Ik vind daarbij de pre FL O3 echt een mooie auto, mits leuk opgedirkt. Maar dat vind ik bij élke auto, zelfs een Ferrari.
 

B.Stuurder

Forumguru
En een leaserijder kiest makkelijker voor een grotere / duurdere wagen dan een privé rijder.
Tja vanzelf. Het kost dan ook veel minder. Ik zou ook niet snel een splinternieuwe wagen kopen, maar één met de kop er af, die nieuw héél duur was. De beste deal!
 

wdejong32

Actief lid
Ik rij nu 3 jaar naar tevredenheid in mijn Volvo V60 maar de binnenruimte in mijn bestelde kodiaq 7 zitter is riant en de navigatie is door het touchscreen ideaal in de skoda , in de V60 moet ik alles met draaiknoppen letter voor letter invoeren , zoooo traag , klein scherm en stelt grafisch weinig voor ( v60t3 OCEANRACE BJ 2015)(met family line , geintergreerde zitverhogers in de lederen achterbank)

Daarbij komt dat mijn vrouw een Rapid spaceback rijdt sinds vorig jaar en de kids van 9 en 11 rijden liever met haar auto mee dan in mijn dikke V60 , in de rapid hebben ze meer ruimte achterin dan in de Volvo en met name beenruimte
 

CharlesTucker

Forumguru
Sprak net een collega die zelf een redelijk aangeklede Mercedes rijdt. Hij vertelde me dat hij redelijk onder de indruk was van de (nieuwe) Octavia van een vriend van hem, de Columbus was volgens hem echt een klasse beter dan wat hij zelf in z'n Mercedes heeft zitten aan infotainment, route(her)berekeningen gaan veel sneller, het scherm is groter en mooier.
 

0ri0n88

Forumguru
Navi in Mercedes is al jaren ruk. Gebruik gewoon lekker google maps als ik al navi nodig heb...
Wat dat betreft is Skoda ver boven Mercedes niveau!
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Skoda op Mercedes niveau? Hahah neen, natuurlijk niet. En gelukkig niet. Ga maar vergelijken met de GLC van mercedes. Vergelijkbaar van formaat, totaal ander segment en dito prijsklasse. Laat ik het maar zo zeggen, waren de Kodiaq en de GLC gelijk geprijsd, dan kocht "niemand" de Kodiaq.
(...)
Het vergelijken van een Skoda Kodiaq met een Mercedes GLC, GLE is ongeveer zoiets als een Dacia Duster/LoganMCV vergelijken met de Kodiaq. Het slaat gewoon nergens op.
-
Laat ons realistisch blijven

Bij de introductie van de Kodiaq bij de dealer heb ik m'n vader meegenomen.
In de showroom was hij onder de indruk van de ruimte en de praktische zaken en vooral de instap.
Bij de proefrit werd hij steeds stiller...

Waarom ik dit met jullie deel? Hij is de gelukkige eigenaar van een fraaie GLC, maar elke keer als hij een Kodiaq voorbij ziet komen, zie je hem toch weer denken...
 

CharlesTucker

Forumguru
Navi in Mercedes is al jaren ruk. Gebruik gewoon lekker google maps als ik al navi nodig heb...
Dat doet die betreffende collega dus ook, google maps gebruiken. Ik heb overigens ook een collega met een redelijke nieuwe XC60, die gebruikt ook google maps en een losse TomTom ipv z'n ingebouwde navigatie. Hij gebruikt ze allemaal tegelijk, maar vertrouwt bij verschillen op die TomTom of google maps, niet z'n Volvo spul. Verder overigens wel een heel mooi ding, zo'n XC60
 

0ri0n88

Forumguru
Mijn command systeem heeft me nog nooit de goede kant op gestuurd :maakmegek: nou heb ik zelden echt navigatie nodig, maar het is wel flop van zo een premium merk zoiets af te leveren, om nog maar te zwijgen over de kosten voor een update :nailbiting:
Dan maar google maps, het rij- en vooral ook zitcomfort ligt toch wel net even op een hoger niveau.
 

peterhuppertz

Forumguru
Mijn vorige auto was er eentje van dik een halve ton. Ik zat er elke dag minimaal anderhalf uur in, en ik heb ervan genoten.
De gebruikte materialen waren tiptop in orde, het gebruikte leer (op de zetels, maar ook op pook en stuur) was van premium-kwaliteit en extreem slijtvast, de display in het dashboard was 100 x beter dan de Maxidot, het glas was rondom geluidswerend, de climate control functioneerde perfect, de audio was precies niks mis mee, van de automaatbak vergat je dat 'ie erin zat zo zijdezacht, de rugleuningen waren super-verstelbaar (onderkant en bovenkant apart, en dan nog een lendensteun, en die zitting... ooh, die zitting...). Enne, qua vering leefde de auto héél ernstig boven z'n stand. De premium-beleving was ultiem.

En in het vooronder lag een zescylinder diesel. En omdat ik ineens terugging van 40.000 naar 10.000 per jaar, en ik het blok maar ternauwernood warm kon stoken bij de rit naar het werk, werd het tijd om opnieuw te gaan nadenken.

De eerste reactie was, dezelfde maar dan op benzine.

De tweede was, ik wil eigenlijk gewoon een auto die ik leuk vind, en voor 95% van de tijd maar 32 minuten per dag in de auto zitten, en dat maar drie dagen per week... daar heb ik geen stoelmassage voor nodig. Maar ik wil wel een beetje ruimte, ook in de kofferbak... ik sleep nogal weleens wat zooi achter me aan.

Ik had vroeger een Octavia, en daar had ik goeie herinneringen aan, dus die lag voorop de radar. Maar de O3 vond ik minder leuk, en minder "eigen" dan de O2. De mooiste Octavia vind ik nog steeds de O2 pre-facelift. Maar na enige tijd op dit forum leek me een O2 van 2012 toch een betere keuze. Maar dan wel met een beetje motor erin, dus niet een 1.2 of zo. En dan liefst eentje die je niet elke dag ziet, dus geen zwarte of grijze. Oja, en een automaat... ik ben alweer acht jaar lang opa van vier kleinkinderen, dus dan vind ik dat dat mag.

Da's gelukt.
Is 'ie minder luxe, en minder premium dan mijn vorige auto? Absoluut.
Denken de buren nu dat we een stap terug hebben moeten doen? Zal vast wel.

Heb ik minder lol van deze auto dan van de vorige? Absoluut niet! Ik vind 'm leuk! Hij heeft iets... knuffeligs, met z'n 17" wieltjes, en z'n B-stijl in de kleur van de auto, en die mooie motorkap en die aan de bovenkant doorlopende voor-zijschermen, en dat eigenwijze "ronde" grilletje. En hij is best nog aardig stil, en als 'ie zich een beetje boos maakt nog aardig vinnig ook.

Toen ik begin dit jaar voor een auto ging shoppen, heb ik ook serieus naar een C180 gekeken, en naar een 520i. Allebei fijne auto's... met elk hun eigen karakter, waarbij de 520i me meer trok dan de C180. En ja, ook de Superb is nog een paar keer langsgekomen in mijn zoektocht.

Maar bij geen van die drie kreeg ik hetzelfde, bijna vertederde, gevoel als bij het Octaafje. Die zo goed z'n best doet om géén premium-auto te zijn, geen pretenties te hebben... en toch substantieel meer ruimte biedt (behalve dan de Superb, natuurlijk), en waarover heel goed is nagedacht in termen van praktisch dagelijks gebruik. Die paraplubak... die tassenhaken... die afleg-vakjes...

En die, ik kan het niet laten, in tegenstelling tot een merk met premium-ambities (zonder die waar te maken), je niet extra laat betalen door, let even goed op, een oliepeilstok op de optielijst te plaatsen. Voor 60 euro... jawel. Als dat "premium" is, mag je wat mij betreft premium in je r**t st*k*n.

Ik geniet elke keer dat ik erin rijd van mijn Octaafje. Hij is lief, en ik wil 'm vertroetelen.

En hij beloont me met (tegen de verwachting in) een negeerbaar olieverbruik, en geen rare geluiden bij de koude start. En die DSG? Die laat ik wel opfrissen door TVS.

Enne, de navigatie in die O2 laat inderdaad te wensen over, ook met de meest recente kaarten. Maar mijn telefoon, met TomTom voor Android (die het beter doet dan Google Maps) vangt dat prima op.
 
Bovenaan Onderaan