Kodiaq op Mercedes niveau ?

Teek

Lid
Nee, zeker niet op Mercedes niveau. Ik had een fel blauwe Mercedes B-180 met veel extra's, nu een rode Kodiaq met veel extra's. Verschillen vooral:
1) Bij Mercedes heb ik de handleiding nooit nodig gehad, over alles is heel goed nagedacht en werkt intuïtief. Bij de Kodiaq moet je de spiegels op R zetten voor zakken bij inparkeren. Had ik niet kunnen bedenken. Voor de regensensor moet de pook op de eerste stand i.p.v. de ruststand. De hold functie bij de Mercedes werkt door iets door te drukken op het rempedaal. Bij de Kodiaq automatisch waardoor je de functie eerst uit moet zetten wil je heen weer steken of parkeren o.i.d.
2) De afwerking bij Mercedes is tot in de achterbak tot in de puntjes. De materialen zijn hoogwaardiger en alles zit precies op de juiste plek.

De keus voor de Kodiaq was heel bewust en ik begrijp en accepteer de verschillen. Minder van 1) en 2) maar een zee aan ruimte en veel waar voor je geld!
 

Japanese Power

Donateur
Elke prijs heeft zo zijn niveau in afwerking en zoals je zegt: je keus was heel bewust. Ik vind de vergelijking met een Merc. nogal ver gaan. Net zoals de test in AW met de Disco. Ze hebben een aantal raakvlakken maar ook een aantal vergelijkingen gaan gewoonweg niet op. Heb jarenlang een Disco 3 gereden maar er zijn wel degelijk grote verschillen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Teek

CDK

Forumguru
@Teek, de dingen die jij noemt die onlogisch zijn die zijn voor mij heel gewoon, maar ik rij al 19 jaar met VAG auto's :) Die spiegelschakelaar op R zetten bij inparkeren zou ik niet anders willen en het activeren van de interval op de regensensor is inderdaad op stand 1, maar als je het weet is er niets aan de hand toch? Qua afwerking en materiaalverbruik in het interieur kan een Skoda bij lange na niet tippen aan de premium merken als Audi/BMW/Mercedes. Het ziet er netjes uit, niet meer en niet minder. Zelf overweeg ik het Kodiaq dashboard en de deurpanelen met leder te laten bekleden en de hemel eventueel met alcantara. Dan ziet het er al heel anders uit.
 

Cordoba

Forumguru
@Teek Wat voor jou als Mercedesrijder logisch is, is niet voor iedereen logisch. Bij autojournalisten lees je juist het omgekeerde, en zeker de navigatie schijnt bij Mercedes niet bepaald logisch te werken. Persoonlijk heb ik weinig belangstelling voor een merk als Mercedes, dus heb me er verder niet in verdiept, maar de algemene mening is dus wel dat juist Mercedes onlogische zaken heeft.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Logisch is vooral wat je gewend bent. Ik weet uit mijn professionele verleden dat "negative transfer" (wanneer eea anders is dan je altijd gewend was), fatale gevolgen kan hebben. Meest pregnante voorbeeld: een parachute springer die tevergeefs ergens aan bleef trekken tot zijn handen ontveld waren
 

Teek

Lid
@Teek, de dingen die jij noemt die onlogisch zijn die zijn voor mij heel gewoon, maar ik rij al 19 jaar met VAG auto's :) Die spiegelschakelaar op R zetten bij inparkeren zou ik niet anders willen en het activeren van de interval op de regensensor is inderdaad op stand 1, maar als je het weet is er niets aan de hand toch? Qua afwerking en materiaalverbruik in het interieur kan een Skoda bij lange na niet tippen aan de premium merken als Audi/BMW/Mercedes. Het ziet er netjes uit, niet meer en niet minder. Zelf overweeg ik het Kodiaq dashboard en de deurpanelen met leder te laten bekleden en de hemel eventueel met alcantara. Dan ziet het er al heel anders uit.
Het is mogelijk wat je gewend bent maar ik heb ook een Ford Modeo gehad en die vond ik ook niet intuïtief en knoppen slecht geplaatst. Daarvoor altijd Passat gereden in knalgeel. Die mis ik nog steeds na 13 jaar privé in gereden te hebben. Daar zat ook alles op zijn plek, maar de uitvoering was eenvoudig. Ben heel blij met mijn Kodiaq en ook dit forum. veel info.
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik denk dat bij VAG auto's de ergonomie goed verzorgd en doordacht is. Moet wel zeggen dat ik een voorstander ben van eenvoud. Ik vind een goede motor, onderstel en bak belangrijk. Verder wat mij betreft zo weinig mogelijk toeters en bellen. Inklapbare spiegels zit ik niet op te wachten en wat mij betreft bij een volgende auto bv ook niet niet meer die super irritante parkeer sensor achter, die niet kan tippen aan mijn eigen inschatting
 

Cordoba

Forumguru
Logisch is vooral wat je gewend bent. Ik weet uit mijn professionele verleden dat "negative transfer" (wanneer eea anders is dan je altijd gewend was), fatale gevolgen kan hebben. Meest pregnante voorbeeld: een parachute springer die tevergeefs ergens aan bleef trekken tot zijn handen ontveld waren

Sprong met "hand-deployment"(throw-away) terwijl ie dat niet gewend was/voldoende op had getraind? (andere systeem is pull-out)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, ik meen dat dat het was idd. Maar zo zijn er meer voorbeelden, bv met handle om landing gear (niet) te selecteren
 
Skoda op Mercedes niveau? Hahah neen, natuurlijk niet. En gelukkig niet. Ga maar vergelijken met de GLC van mercedes. Vergelijkbaar van formaat, totaal ander segment en dito prijsklasse. Laat ik het maar zo zeggen, waren de Kodiaq en de GLC gelijk geprijsd, dan kocht "niemand" de Kodiaq.
-
En dat geeft niet. Hét unique selling point van de Kodiaq is een alleszins redelijk afgewerkte auto met redelijke luxe verpakt in een ruime verpakking wat te koop staat voor redelijke tarieven.
-
Mercedes mikt met de GLC op een heel andere doelgroep. Verwacht perfecte afwerking, grote luxe, veel vermogen, in een ruime verpakking tegen dikke prijzen.
-
De Kodiaq is gewoon een leuke wagen en biedt veel waar voor zijn geld. Het steeds maar weer vergelijken met wagens uit heel andere segmenten is belachelijk. Het vergelijk moet zijn met wagens zoals de ateca XL, Tiguan allspace, Passat, Superb, Mondeo, Sportage, Sorento, 5008 etc. Etc.
-
Skoda is een concurrent van merken als Seat, Volkswagen, Hyundai, Kia, Ford, Opel, Renault, Citroën, Peugeot. Je moet producten van Skoda dus vergelijken met wagens uit dergelijke stallen.
-
Het vergelijken van een Skoda Kodiaq met een Mercedes GLC, GLE is ongeveer zoiets als een Dacia Duster/LoganMCV vergelijken met de Kodiaq. Het slaat gewoon nergens op.
-
Laat ons realistisch blijven
 

sitechris

Donateur
Qua gebruiksvriendelijkheid vind ik navigatiesysteem van de A, B en C-klasse echt verschrikkelijk. Interieur van de C-klasse is (op die lelijke goedkope iPad lookalike) top, maar dat vind ik niet voor de A-klasse gelden. Die scoort onder de Golf qua afwerking en materiaalgebruik.

Wat rijden betreft. Ik ga begin juni rijden met de Kodiaq, ik ben benieuwd.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

leon-cupra

Forumguru
Mercedes mikt met de GLC op een heel andere doelgroep. Verwacht perfecte afwerking, grote luxe, veel vermogen, in een ruime verpakking tegen dikke prijzen
ik ga hier geen betoog houden voor de kodiaq omdat je idd wel gelijk hebt betreft het doelpubliek maar je agrumenten die je aanhaalt zijn wel al lang achterhaalt.
Perfecte afwerking? Wordt inderdaad verlangt en verwacht, maar is verre van perfect. Ken iemand met een c43amg die rammelt van vanvoor tot helemaal vanachter. En dan komen ze ook af met het argument: tja, het is door de harde ophanging.
Grote luxe? Neem een full option kodiaq, heb je dan geen luxe?? Een kodiaq kan je quasi met identiek dezelfde opties uitrusten als een glc.
Veel vermogen? De meeste glc zijn ook maar 170pk. Is tegenwoordig ook niet zo overdreven veel.
Ruime verpakking? Een kodiaq is dan klein?
Dikke prijzen? Tja daar kan ik weinig tegen inbrengen :D
 

Triple4

Actief lid
Geen mercedes maar ik ken iemand die zijn buitenspiegel van zijn nieuwe x6 gewoon verloor tijdens het rijden op de snelweg - hoeveel hij toen deed zei hij er niet bij:nailbiting:
 
ik ga hier geen betoog houden voor de kodiaq omdat je idd wel gelijk hebt betreft het doelpubliek maar je agrumenten die je aanhaalt zijn wel al lang achterhaalt.
Perfecte afwerking? Wordt inderdaad verlangt en verwacht, maar is verre van perfect. Ken iemand met een c43amg die rammelt van vanvoor tot helemaal vanachter. En dan komen ze ook af met het argument: tja, het is door de harde ophanging.
Grote luxe? Neem een full option kodiaq, heb je dan geen luxe?? Een kodiaq kan je quasi met identiek dezelfde opties uitrusten als een glc.
Veel vermogen? De meeste glc zijn ook maar 170pk. Is tegenwoordig ook niet zo overdreven veel.
Ruime verpakking? Een kodiaq is dan klein?
Dikke prijzen? Tja daar kan ik weinig tegen inbrengen :D

Ach, Skoda past her en der nog harde plastics toe waar dat eigenlijk niet meer zou mogen. Verder passen ze her en der nog wat spul toe uit de eeuwwisseling (bijvoorbeeld het pookje voor de cruisecontrol en de LCD displays voor de climatecontrol. En dat geeft niets, want daar is de prijs ook mee in verhouding. Persoonlijk heb ik het dubbele niet over voor de verbeteringen die Mercedes wel levert. De 170 PK die je noemt is overigens het lichtste dieseltje dat Mercedes in de GLC lepelt. Het instappertje op benzine begint bij 210 pk. Dan is er nog een 360 pk benzine een 260 pk Diesel en 325 pk hybride. Bij de Kodiaq begint het bij 125 PK en stop het bij 190 PK Dat zijn behoorlijke verschillen hoor. Kodiaq en GLC zijn onvergelijkbaar. Mercedes en Skoda ook. En dat is super!
 

B.Stuurder

Forumguru
Logisch is vooral wat je gewend bent. Ik weet uit mijn professionele verleden dat "negative transfer" (wanneer eea anders is dan je altijd gewend was), fatale gevolgen kan hebben. Meest pregnante voorbeeld: een parachute springer die tevergeefs ergens aan bleef trekken tot zijn handen ontveld waren
Hè, gezellig! LOL
 

SuperBeeb

Forumguru
Dat soort dingen moet je ook niet tijdens t parachutespringen doen :D:D:D
En als z'n handen al ontveld waren, dan wil ik niet weten hoe het met het leidende (of lijdende ;)) voorwerp was :deuk:
 

BBO

Senior Member
Ik ben al dik 10 jaar Skoda rijder, met even een misstap richting Volvo. Tien jaar geleden dacht niemand er aan om een Skoda te vergelijken met Mercedes of BMW. In de, voornamelijk Duitse, pers vergelijken ze regelmatig een Skoda met een Duitse wagen van de grote 3. Tien jaar geleden vergeleken ze Skoda met een Koreaan. Ik zie weinig vergelijkingen van een Koreaan met een Mercedes of BMW. Toch knap van Skoda wat ze verwezenlijken....

Mijn vader is al 15 jaar Mercedes rijder. Ik kan niet ontkennen dat zijn Mercedes E op een hoger niveau staat. En ik droom ook van een Mercedes E estate. En wat ik voor mijn Superb combi L&K heb betaald is niet veel minder als een basis E. Of een mooie C. Maar doe mij maar de Skoda met veel meer ruimte als de C en veel beter uitegrust als de E. En dat de E dan iets minder rammelt en het stiksel van de zetels in een ander kleur is, daarom voel ik mij niet minder gelukkig in mijn Skoda.

@Teek Skoda heeft een typische VAG ergonomie. Is die slechter als bij Mercedes, als ik in de E van mijn vader kruip moet ik toch ook even denken waar het knopje van de zetel staat... En stap je in een Volvo of BMW, het is weer net iets anders.... Bij mijn Volvo V70 moest ik de regensensor telkens opnieuw aanzetten en mocht ik niet vergeten om op de knop te duwen naast het stuur om een de tank klep te openen. Dit was gewoon een qwestie van gewoonte...
 
Bovenaan Onderaan