Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

Hier ook bewust geen DCC. Komende van een strakke Ford Focus, grondige testrit gemaakt en toen wist ik al dat de Kodiaq prima in balans is.

Op het werk hebben we een Octavia met DCC, dat is zeker leuk om eens mee uit te proberen maar na een tijd vergeet je het ook. En heb al eens een herstelkost gezien van zo'n demper..

Nou ik heb juist expliciet wel voor DCC gekozen. Omdat ik dan in de eigen stand. Veel dingen op sport kan zetten. Drie tandjes comfortabeler of sportiever kan kiezen en bv economische qua verbruik. Dan zit je heerlijk met en sportief sturen en reageren op ACC en comfortabel verend en met prettig verbruik

Nou moet ik wel zeggen dat ik eens een Kodiaq met DCC wil vergelijken met mijn auto. Geen idee waarom de VW 2cm hoger staat op zijn assen. En of je dat kunt voelen. In hoe veel wind gevoeliger hij dan is. In het terrein of stoeprandjes zijn dan wel weer 2cm veiliger verwijderd voor mij.

Een kleine maand geleden heb ik de auto naar de Skoda-dealer (Maas-de-koning Gouda) gebracht voor onderhoud aan de auto ivm de krakende/piepende buitenspiegels (zoals wel vaker omschreven in dit forum). Met een beetje smeerwerk klappen die weer in en uit als een zonnetje.
Ook terugroepactie '94EW' (vervanging cruise-control bediening) en softwareupdate 90EE laten uitvoeren.
Bij mij ging alles vlekkeloos en was het in 1 dag gepiept.
Qua cruise control bediening hebben ze het pookje omgewisseld voor een nieuw, smaller exemplaar. Ik vind het een goedkoop prulletje wat ze er nu op hebben gebouwd, mja, het werkt zullen we maar zeggen.
Wel jammer dat je het nog steeds moet doen met de ACC en de speed limiter. Ik zou graag standaard CC willen hebben (deze zit ook op de uitgeklede versie ipv de ACC). Ik snap dan ook niet waaron dit niet gewoon tot de mogelijkheden behoord. Zou toch gewoon een kwestie moeten zijn van een knopje omzetten in de software

Wat betreft de software-update, begreep ik van de dealer dat deze o.a. het foutief ontladen van de 12v accu oplost, incl. enkele andere software probleempjes. De problemen met het laden van de Navigatiekaart in het dashboard is bijvoorbeeld gerelateerd aan het foutief ontladen en ik heb sinds mijn update hier geen last meer van gehad.

Binnenkort ga ik weer even uitzoeken of het probleem met het voorklimatiseren ook is verholpen met deze update, of dat dit nog steeds een punt ter verbetering blijft.

Na de werkzaamheden heb ik nog een tourtje richting Zwitserland gedaan, wat me uitermate goed is bevallen. De auto ging ook op hoge snelheden (in Duitsland) lekker vlot en ik heb comfortabel 9 uur heen en terug gereden.

Rallye

Forumguru
Van ACC naar CC was ook altijd te programmeren. Sinds vorig jaar zitten auto’s echter softwarematig op slot (SFD2, EU-regel) en sindsdien kun je weinig meer aanpassen.

MikeyMan

Forumguru
@Skod(M)a(cho) Weet niet of je hetzelfde bedoelt, maar vanmorgen de voorklimatisering geprobeerd, en die werd deze keer niet van de accu capaciteit afgesnoept. Lijkt dus in ieder geval iets veranderd te zijn.

ebu

Lid
vandaag is de mijne aan de beurt voor de 90EE update. Had nooit accu problemen. Ben benieuwd wat er anders gaat werken.

Momenteel heb ik een Octavia uit eind 2024 mee. Opvallend dat Android Auto daar zonder problemen werkt. In mijn Kodiaq is het gemiddeld van de 3x starten 1x dat Android auto niet werkt.
Verder lijkt Travel Assist soepeler te werken in de Octavia dan in de Kodiaq

MikeyMan

Forumguru
is toch normaal dat dit niet van de HV-accu wordt afgenomen, als de wagen aan de laadpaal hangt.
of begrijp ik je verkeerd?
Dat zou je zeggen, maar voor de inmiddels derde keer, dat deed ie dus niet. Vertrekken met volle accu was onmogelijk met de voorklimatisering aan. Is ook door meerderen aangeven eerder in dit topic.

Marchel1

Senior Member
Is inderdaad een bekend probleem en het zou heel fijn zijn als dat met de update opgelost wordt.
Als de auto aan de lader staat en je gebruikt voorklimatiseren dan zou het accu niveau (hv) op zijn minst gelijk moeten blijven. In de praktijk schiet het laden in storing (rood lampje en melding op dashboard) en loopt het accu niveau terug door het voorklimatiseren

EdK

Forumguru
dan zou het accu niveau (hv) op zijn minst gelijk moeten blijven
Dat ligt er aan !
Als je meer verbruikt dan dat je er op dat moment in laad dan zal je niveau toch dalen !
Want bij het voor klimatiseren gaat deze dan in eerste instantie in vol vermogen draaien ? of doet deze dit met een max vermogen dat onder het laadvermogen ligt ?
En wat doet de load balancing (als je die hebt ) op dat moment ?

Maw er zijn redelijk wat factoren dat er voor kan zorgen dat je niveau echt niet gelijk hoeft te blijven.....

Marchel1

Senior Member
De auto schiet direct in een storing (rood lampje en melding) dit staat sowieso los van of er meer gebruikt dan geladen wordt.
Daarnaast, als klimatiseren echt zoveel zou gebruiken dat een laadpaal dat niet bijgeladen krijgt dan is er iets goed mis en zou de accu binnen de kortste keren leeg zijn als het een beetje koud of warm is buiten.
Uitzonderingen zijn er altijd maar het gaat hier echt om een fout in de software waardoor het voorklimatiseren met aangesloten laadkabel niet (goed) werkt en hoop ik dat dit straks na de update verholpen is. Het bericht van @MikeyMan geeft goede hoop.

willemc650

Senior Member
Helaas.. begin september de laatste updates gehad vanwege lege accu en storing in aandrijflijn meldingen.. en net wil ik de auto weer pakken (zondag laatste rit 200KM gemaakt).. en wat denk je.. yup.. helemaal dood.. accu spanning 3.77 volt.. pfff had gehoopt de 90EE update alle problemen zou verhelpen maar niet dus.. 2e keer binnen 1 1/2 maand..

@willemc650 , had je hem 's nachts op lading staan?
Vanuit een laadpaal??

Ik heb begrepen dat wanneer de 12V gel accu meerdere keren diep ontladen is geweest deze bij de 90EE update vervangen moet worden.
Het is wel mogelijk de accu te testen om te zien of deze nog bruikbaar is.

Leo

Ik neem aan een laadpaal?
Is het zeker dat de 90EE daadwerkelijk is uitgevoerd?
Ik heb getest direct nadat bij ons de 90EE was uitgevoerd, en bij ons was het daadwerkelijk opgelost.

Bovenaan Onderaan