Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

Ik heb er dan ook geen verklaring voor. ‘Mijn’ parkeervak voor de deur is 13 in een dozijn maar als ik de achteruitremassistent niet uitschakelen, zit ik in angst voor een ingreep zo gauw hij die stoeprand ziet
Mijn startritueel; snelheidsherkenning, lane assist en front bots assist uitschakelen en dan rijden
mijn achteruit ritueel; naar R schakelen , tandwieltje; remassist uit en parkeren. (Hielp alleen niet tegen die hond gister)
en dat voor 55k
Ik ervaar exact zelfde issue met achteruit inparkeren. Ik heb 2 prive plekken waar ik al 20jaar parkeer, maar nu besluit de auto dat dit niet past en soms wel tot 2x ingrijpt. Achteruit inparkeren moet nu met 2km/u of de noodrem uitzetten, wat ik de laatste tijd ook doe. mijn inziens hadden deze disable opties direct in beeld moeten komen net als geluid uit. Ik heb die 360 camera, dat beeld is zo vertekend, erg jammer.

Tot op heden zet ik alleen daarnaast de snelheids notificatie uit, niet de andere zaken, alhoewel ik niet echt tevreden ben over lane assist/travel assist, dit was in de vorige kodiaq een stuk beter.

Front bots heeft mij in mijn vorige auto wel een geholpen, maar hoe deze in de nieuwe Kodiaq afgesteld staat is wel zeer gevoelig. Ik krijg regelmatig deze meldingen, terwijl ik aan het remmen ben... Misschien rij ik iets te sportief voor deze auto.

Bij fileparkeren heb ik nog geen ingreep gehad bij achteruitrijden. Wel 2x als er tievallig een grasprietje beweegd. Ik ervaar t als overkill: je hebt parkeersensoren en een achteruit camera. Als je dan nog ergens of tegen iemand aanrijd ben je we echt afwezig.

EdwardP

Actief lid
Skoda geeft in de video zelf aan dat de breaking assist heftig kan reageren, zelfs voor stoepranden:

Video staat ook in de My Skoda App onder Status > Autodetails > Instructievideo’s

MikeyMan

Forumguru
Meer mensen die merken dat maps niet meer fullscreen wil op Android auto?

Afgelopen week een huur-5008 hybride gehad. Wat een zee van rust tijdens parkeren en in krappe straatjes zeg.

MikeyMan

Forumguru
Blijkt dat je tegenwoordig niet meer op het maps schermpje kunt klikken, maar op de logo's. Dan werkt het weer netjes fullscreen.

Vraagje: als "Lane Assistant" uitstaat krijg je dan geen actie "Stuur overnemen" meer? Die melding komt namelijk vaker voorbij als dat mij lief is, in plaats van meer veiligheid geeft het mij eerder een onveilig gevoel, door alle stuurbewegingen die je moet maken om de melding weg te krijgen en niet spontaan aan de kant gezet te worden...

Nu een paar weken verder en 3500 km gereden te hebben valt het allemaal mee. Zoals eerder door iemand anders gedeeld is kan brake assist wat gevoeliger zijn dan kodiaq 1, dit resulteert voornamelijk in een wat paniekerige front assist melding maar zou meer door mijn in rijstijl komen zoals wat later remmen en dichter op de voorganger. Brake assist met achteruit helpt om rustiger achteruit in te parkeren. Maar die vind ik iets minder fijn. Lane assist is gewenning en lijkt nu steeds beter te werken. Of ik begin er beter mee overweg te gaan. Is ook beetje gewenning. Het meest vervelende vind ik nu dat mijn stuur licht naar links staat bij rechtuit rijden. Dit had ik ook bij kodiaq 1. Voor een auto van deze prijsklasse mag je dit niet verwachten. Ook banden lijken niet goed uitgebalanceerd want op 125kmh begint de auto te trillen. Afwerking geschiet beetje te kort. Maar denk dat mijn eisen steeds hoger worden.

MikeyMan

Forumguru

Yup, 100%.

Ik krijg het vaakst meldingen als ik het stuur met twee vingers vast heb. Hele hand eromheen en het is weg.

Nog steeds irritant natuurlijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dealer vertelde mij dat dit te maken heeft met sensoren in het stuur. Ik pakte voorheen ook altijd met rechterhand stuur aan onderkant. Dan krijg je continue de melding. Nadeel is dat de ruimte tussen arm en deur heel groot is waardoor je niet relax met je linkerarm kan laten rusten. Maar ik begin me langzaam aan te passen aan de auto en hebt daardoor veel minder ergernis. Tot op heden maar een keer gehad dat de auto naar de vluchtstrook wilde.

Ik heb al eerder aangegeven dat er sensors in het stuur zitten (volgens diverse forumgebruikers was dat totaal het geval niet, maar moet je tegensturen), want beter beetpakken dan 2 vingers zorgt ervoor dat de melding op dat moment weggaat. Of je hand/vingers op een andere plek op het stuur leggen. En dat werkt nog steeds.
Vorige week is de auto geupdate maar de garage meldde mij wel dat mijn klachten over de belachelijke snelle ingrepen mbt afstand, inparkeren etc etc niet verholpen zijn, ze hebben er domweg geen oplossing voor.
De gekregen update was ervoor te zorgen dat ik reguliere updates via OTA binnen krijg, dat was het geval niet (wel een update van het online instructieboekje maar andere updates niet). De versies zijn overigens hetzelfde gebleven dus daar kan ik niets aan zien.

Rallye

Forumguru
"Better safe than sorry". En daarom halen we alle verantwoordelijkheid bij mensen weg. Ik denk dat we daardoor naar de afgrond gaan.

@mvank01 Hoe is je zitpositie als het voor jouw goed is om het stuur met één hand onderaan vast te houden? Ik begrijp dat het als je erg lang of kort bent moeilijk is om je eraan te houden en soms biedt de auto onvoldoende mogelijkheden, maar actieve veiligheid begint bij jezelf. En dus is een actieve zitpositie noodzakelijk. Zie bijvoorbeeld https://www.autovisie.nl/video/dit-is-de-ideale-houding-achter-het-stuur/ en https://www.nu.nl/auto/5975562/zo-stel-je-voor-een-lange-autorit-de-beste-zitpositie-in.html

MikeyMan

Forumguru
@karma precies. En ik heb het idee dat het gewoon een weerstandsmeting is die over het hele stuur werkt.

Heb inmiddels ook de service melding op mn scherm gehad. Maar ik ga er niet extra voor naar de dealer. Als er geen daadwerkelijke oplossingen langs gaan komen mag het gewoon bij de volgende beurt.

.....@mvank01 Hoe is je zitpositie als het voor jouw goed is om het stuur met één hand onderaan vast te houden? Ik begrijp dat het als je erg lang of kort bent moeilijk is om je eraan te houden en soms biedt de auto onvoldoende mogelijkheden, maar actieve veiligheid begint bij jezelf. En dus is een actieve zitpositie noodzakelijk. Zie bijvoorbeeld https://www.autovisie.nl/video/dit-is-de-ideale-houding-achter-het-stuur/ en https://www.nu.nl/auto/5975562/zo-stel-je-voor-een-lange-autorit-de-beste-zitpositie-in.html
Goed artikel over zit positie. Mijn weten heb ik een actieve positie rugleuning goed recht en eigenlijk wat het artikel beschrijft. Ik ben maar 1.74 maar op lange afstanden en weinig verkeer rechtuit rijdend steunt mijn hand op mijn knie en houd ik het stuur vast. Dit kan niet meer, lijkt, want de melding gaat pas weg als ik het stuur vast houd met 1 hand op positie 2u, 4u, 8u en 10u. Het is gewenning alles is wat gevoeliger. Enige waar ik moeilijk aan kan wennen is de rem ingreep bij achteruit inparkeren. Iets te snel inparkeren en hij grijpt in, terwijl er ruimte zat is. Uit zetten is een trage handeling, had net zoals geluid uit ook een shortcut voor moeten zijn.

MikeyMan

Forumguru
Nu heb ik een verwarmd stuur, wat misschien nog wat verschil zou kunnen maken. Maar die doet het ook onderop gewoon.

heb zelf ook verwarmd stuur, maar onderaan beet pakken op 5,6,7u vind de auto niet leuk en begint te piepen. Stuur bewegen geen effect. Vast pakken op 2,4,8,10u is dan enige oplossing.

wfabrie

Nieuw lid
heb sinds 6 mei de auto opgehaald, maar het het gevoel dat het elke spannender wordt met auto rijden, zeker nu vandaag het hulp systeem in eens aanschoot en ik geen controlle over de auto meer had. De auto reageerde niet meer op gas pedaal en wilde mij van de linker baan naar de rechter baan begeleiden op de a16 in de spits met 100km/u. dit was even de druppel en maar met dealer contact opgenomen. helaas pas in augustus tijd...

Auto op de snelweg zonder iemand voor me, zegt ineens dat ik moet remmen.
achteruit inparkeren, gaat steeds op noodrem
wegen waarbij je soms stukje fietspad mee moet pakken omdat je andere auto's moet passeren, gaat de auto niet lekker overweg
heel vaak krijg ik de melding dat ik het stuur niet vast heb, wat ik wel heb en moet dan het stuur heen en weer bewegen om de melding weg te krijgen. dit gebeurd ook vaak bij rechtuit rijden. toch wel gevaarlijk beetje moeten slingeren aan je stuur.

Zo jammer 5 jaar met plezier in kodiaq 1 gereden en elke dag met spanning wat ik nu weer mee ga maken...
tot nu toe wel een tegenvaller... had niet verwacht dat er zo veel issues zouden zijn... en dit al in nog geen 2wkn...
Ik herken alles wat je schrijft. Ook 5 jaar Kodiaq 1 gereden en met veel plezier. Nu sinds januari een Kodiaq 2 en alleen maar storingsmeldingen. Vandaag ook op een volle snelweg geen controle meer over de wagen. Wagen begrenst dus naar parkeerplaats gereden uitgezet en na een tijdje weer gestart alle storingen weer weg. Wat een drama deze wagen…

Bijlagen

• e304e4f3-fecc-4816-9bbe-6f3e22e914b8.jpeg
    e304e4f3-fecc-4816-9bbe-6f3e22e914b8.jpeg
    356,9 KB · Weergaven: 66
  • e99debbe-08db-4c40-89d9-468af99d2cbc.jpeg
    e99debbe-08db-4c40-89d9-468af99d2cbc.jpeg
    112,2 KB · Weergaven: 56
Bovenaan Onderaan