Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

MikeyMan

Forumguru
Hier ook weer wat nieuws... Knop van de achterklep doet niks...

Echt hoor, vijf jaar tegen mn zin Peugeot gereden, geen enkel probleem gehad. Absurd...
 
Afgelopen week ook weer iets vreemd gehad.
Auto staat de laatste maanden vooral stil omdat ik met de speedpedelec ga werken.... afgelopen week toch een keer de auto genomen, en kreeg een melding dat de bandendruk links achter niet in orde was. Visueel was band OK, ok kan wel dat de bandendruk wat gezakt is, dat is op zich niet gek.

Wel gek, of opvallend: na een kwartiertje rijden met die melding over bandenspanning, kwam er ook melding over "side assist niet beschikbaar" en "pro-actieve inzittenden bescherming niet beschikbaar"....

Die melding is al eerder geweest maar verdween na enkele seconden ook vanzelf, deze keer bleef deze staan. Doorheen de rest van de dag enkele kortere ritten gemaakt (telkens met pakweg een uurtje parkeren tussenin) en elke keer opnieuw bij het starten kwamen de 3 meldingen allemaal terug.

Eens thuisgekomen 's avonds even snel de compressor erbij genomen en band terug op juiste niveau gezet (was van 2,4 bar gezakt naar 2,2 ofzo) en vervolgens in de boordcomputer de bandenspanning terug ingesteld (SET) waarna niet alleen de melding over de bandenspanning verdween maar ook de meldingen over side assist en pro actieve inzittenden bescherming. Compleet onnozel, ik zie echt het verband tussen die dingen niet hoor.....
 
Hier ook weer wat nieuws... Knop van de achterklep doet niks...

Ik dacht dat het aan mij lag maar heb dat ook al een paar keer gehad. Eveneens lijkt het erop dat het 'slider' paneel voor de dak bediening en binnenverlichting ook weer problemen begint op te leveren. Is al een keer eerder vervangen maar krijgt alweer kuren.
 

VluggeJapie

Nieuw lid
Afgelopen week ook weer iets vreemd gehad.
Auto staat de laatste maanden vooral stil omdat ik met de speedpedelec ga werken.... afgelopen week toch een keer de auto genomen, en kreeg een melding dat de bandendruk links achter niet in orde was. Visueel was band OK, ok kan wel dat de bandendruk wat gezakt is, dat is op zich niet gek.

Wel gek, of opvallend: na een kwartiertje rijden met die melding over bandenspanning, kwam er ook melding over "side assist niet beschikbaar" en "pro-actieve inzittenden bescherming niet beschikbaar"....

Die melding is al eerder geweest maar verdween na enkele seconden ook vanzelf, deze keer bleef deze staan. Doorheen de rest van de dag enkele kortere ritten gemaakt (telkens met pakweg een uurtje parkeren tussenin) en elke keer opnieuw bij het starten kwamen de 3 meldingen allemaal terug.

Eens thuisgekomen 's avonds even snel de compressor erbij genomen en band terug op juiste niveau gezet (was van 2,4 bar gezakt naar 2,2 ofzo) en vervolgens in de boordcomputer de bandenspanning terug ingesteld (SET) waarna niet alleen de melding over de bandenspanning verdween maar ook de meldingen over side assist en pro actieve inzittenden bescherming. Compleet onnozel, ik zie echt het verband tussen die dingen niet hoor.....
Ik denk dat indien 1 band serieus druk verlies heeft ze niet meer kunnen instaan dat side assist de auto goed corrigeerd, daarom wordt uit veiligheid het systeem uitgeschakeld. Crew assist werkt met een meting aan het begin van de rit zodat die weet wat voor voorspanning hij op de riem moet aanbrengen, dit systeem zou ook van de leg kunnen raken doordat de balans van de auto anders is bij drukverlies en ze willen voorkomen dat crew assist daardoor fouten maakt. Al met al, is er denk ik wel over nagedacht dat hulpsystemen ten allen tijden de veiligheid moeten verbeteren en als ze niet meer betrouwbaar zijn door omstandigheden zullen ze uitgeschakeld worden.
 

rokla

Nieuw lid
Bij mij is vorige week de hele boordcomputer vervangen. Mijn scherm ging pas na 30 minuten rijden aan. Dat heeft de nodige problemen opgelost. Ik lees wel veel van gevoelige sensoren. Pas nog een noodstop gemaakt. Er stond iemand langs de kant te wachten om over te steken en die begon, volgens de auto, net iets te vroeg te lopen. Noodstop. Heb ook al een noodstop gemaakt toen ik naar links afsloeg maar een vrachtwagen mij rechtdoor voorbij reed. Vind het lastig te auto te vertrouwen op deze manier.
 

Rallye

Forumguru
Tja. De opmerking van Skoda bij de beveiliging bij achteruit rijden is “better safe than sorry”. Dat lijkt ook voor de andere sensoren te gelden. De sensor voor als je de deur opent en die als de fiets al voorbij is nog piept, de sensoren aan de zijkant die voluit piepen als ik in de spiegel zie dat het nog kan (bijvoorbeeld op onze eigen oprit naast de heg….
 
heb sinds 6 mei de auto opgehaald, maar het het gevoel dat het elke spannender wordt met auto rijden, zeker nu vandaag het hulp systeem in eens aanschoot en ik geen controlle over de auto meer had.........
Ik rij de auto nu ook nog maar net. krappe 7000km erop nu maar ik vind t ook steeds enger om in deze auto te rijden. Rijhulpsystemen schieten hun doel ver voorbij als je t mij vraagt. Grijpt in als er letterlijk niks aan de hand is. Gaat zo maar op de rem voor auto's die nog kilometers verwijderd zijn zonder opgaaf van reden wat situatie enkel maar gevaarlijk maakt ipv veiliger. Ik hoop dat er een manier bestaat om deze systemen permanent uit te schakelen, want dit is echt waardeloos.

Ook de remmen zijn niet te doseren... super sponzig en totaal niet lineair. Mijn eerste Skoda, maar op basis van mijn eerste ervaring tot nu toe zeker mijn laatste. Ik heb voor mn werk al heel wat auto's versleten, maar dit heb ik niet eerder meegemaakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

KC!

Nieuw lid
Ik ben sinds juni 2024 eigenaar van een Kodiaq PHEV IV Business Line. Dit is mijn 5e Skoda (Superb, Octavia, Kodiaq 1) maar zo erg als dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Heb inmiddels 20.000 km gereden en naast de standaard dingen die niet goed werken zoals:

1. Regelmatig melding Side Assist is niet beschikbaar;
2. Regelmatig melding Lane Assist is niet beschikbaar;
3. Regelmatig Front Assist is niet beschikbaar;
4. Regelmatig Pro-actieve inzittendenbescherming is beperkt.
5. Spiegels kraken bij uitklappen. Nog nooit meegemaakt bij een auto van ruim 55.000 euro.
6. Achterklep deurknop werkt soms helemaal niet, moet dan met sleutel openen
7. Verkeersbord signalering werkt zeer slecht. Dit houdt ook meteen in dat je geen Travel Assist kunt gebruiken en dat je de Cruise Control niet kunt laten reageren op verkeersborden. Doe je dit wel, dan vertraagt de auto op de snelweg van 130 km/u naar 30 km/u terwijl er in de verste verte geen bordje 30 te zien is geweest, want die staan niet langs de snelweg!!
In file situaties met veel optrekken vanuit stilstand reageert het gaspedaal heel erg bruusk na verloop van tijd. Als de accu leeg is en de verbrandingsmotor loopt, dan reageert de DSG ook schokkerig.
8. Side / lane change assist. Ik vind het op zich fijn om een optische waarschuwing te krijgen dat er iemand in mijn dode hoek zit, maar er moeten (op de snelweg) voor mijn gevoel vier autolengtes tussen zitten voordat hij je van baan laat wisselen. Ga je te vroeg, als het lampje nog brandt, dan gaat hij me toch een partij tegenstribbelen. Irritant en gevaarlijk.
9. Achteruit rijden met aanhanger is nagenoeg onmogelijk, autohold schakelt steeds opnieuw in. Moet dan aanhanger loskoppelen om de auto nog weg te krijgen. Gelukkig rijd ik niet veel met een aanhager.
10. Achteruitrij-camera blijft heel erg lang aan staan en de beelden zijn erg onduidelijk (naast je auto kun je niet zien of obstakels zijn)
11. De haakjes voor tassen in de kofferbak zijn nutteloos. Door de hogere bodem van PHEV kun je geen tas meer ophangen. Ook jammer dat er nog maar één paraplu in de deuren past. Dat waren er altijd twee en is wel zo handig. Dus weer een losse paraplu achterin...grrrr

Maar dit is alleen maar irritant. Wat echt storend is onderstaande:

12. FLuitend geluid bij regeneratief remmen al vanaf de 1e km dat ik de auto bij de dealer ophaalde. Komt in alle verschillende modi voor. Elektrisch, hybrid, lege accu, volle accu, maakt niet uit. Krijg geen enkele medewerking van de oorspronkelijke (verkopende) dealer uit Doetinchem. Heb de geluiden opgenomen en gestuurd etc. Maar ze bellen niet eens meer terug. Ben nu naar andere dealer. Heb de geluiden meerdere keren verstuurd, maar desondanks geen idee. Ook had de dealer geen mogelijkheid om even 5 minuten mee te rijden om het te laten horen. Heeft dus de auto een dag in de garage gehad en het ook geconstateerd. Hahaha, lijkt me ook logisch want ik heb het nagenoeg iedere rit. Schijnt een bekend euvel te zijn, dat komt uit de DSG koppeling. Constatering was in april. De auto gaan in augustus (1e mogelijkheid van de dealer...) 3 dagen naar garage voor een reparatie van 18 uur!!! Ben heel benieuwd.

13. Random noodstops bij achteruitparkeren, hele gevoelige sensoren (voor en achter). Ik woon in de stad en moet opschieten met achteruit inparkeren op onze oprit vanwege druk verkeer van fietsers, voetgangers etc.. NIET TE DOEN. Als ik ook maar iets "te hard" achteruit rij krijg ik een noodstop. Mijn hartslag zit dan op 180 en ik ben al zeker 10x uitgestapt omdat ik echt overtuigd was dat ik een aanrijding had met fietser/fat bike of zo en deze geramd had. Gelukkig was het telkens loos-alarm maar je schrikt je helemaal rot en ik zit soms vloekend in de auto vanwege de schrik. De auto heeft zelf parkerenfunctie. Ook die gaat regelmatig vol in de ankers. Mogelijk omdat er 6 meter verderop een voetgangs loopt. Better safe than sorry noemen ze dat...

14. Collission warning komt te pas en te onpas. Geen enkele reden voor ingreep. Situatie is echt gevaarlijk. Laatst al bijna iemand in de kofferbak bij het naderen van een rotonde. Auto voor mij trekt op, ik laat de auto uitrollen en krijg alsnog een keiharde ingreep als ik gas wil geven, waardoor de achterligger bijna bij me naar binnen reed. Ook in flauwe bochten naar links met aan de rechterkant geparkeerde auto's regelmatig de waarschuwing. Mijn dochter laat ik liever niet meer met de auto rijden omdat ze nog niet veel rij-ervaring heeft en ik bang ben dat ze ongelukken krijgt... Bizar toch!

15. Ik ben vandaag voor het eerst op dit forum en schrik me rot van wat ik hier lees. De reden is dat mijn 12 volt accu vandaag leeg was en ik op zoek ging naar hoe ik die op kan laden. Het alarm ging vanochtend ineens af en toen bleek de accu leeg. Met startkabels en een behulpzame buurman het gelukkig weer aan de praat gekregen. De auto stond aan mijn thuislader, maar opladen doe ik al vanaf het begin zo. Nog niet eerder meegemaakt. Ik doe altijd de auto in P-stand voordat ik hem uitzet. Gewoonte bij al mijn auto's.
Ik vroeg me af hoe ik de 12 volt accu op kan laden omdat mijn auto nagenoeg alles elektrisch rijdt en zelfs als de grote accu leeg is dan blijft de auto steeds de benzine motor uitschakelen en elektrisch rijden. Heb zelfs boost mode en hybride met handmatige accu niveau en de Sport stand met handmatige peddels geprobeerd, maar het is niet te doen om gewoon op benzine te rijden. Dealer gebeld. De auto zou alleen de 12 Volt accu laden bij draaiende benzine motor. Maar hoe dan. Wisten ze ook niet... Ik zou teruggebeld worden. In de tussentijd ontdekte ik dat de auto ook de 12 Volt accu laadt bij het laden van de grote accu. Dus ik hoop dat hij nu dus goed opgeladen is als ik er vanavond weer mee weg moet.

Ik denk dat dit mijn laatste Skoda wordt. Mijn vorige Kodiaq was echt top, vandaar ik zonder proefrit de nieuwe Kodiaq wel aandurfde. Heb er nu wel spijt van. Ook de adaptive cruise control en lane assisst was veel fijner en reageerde veel soepeler/natuurlijker dan deze. Ik durf het niet aan om de auto op cruise control naar stilstaande voertuigen bij een stoplicht te laten rijden. Dat gaat zo onbenullig hard waardoor er veel te laat en abrupt geremd wordt. Dat is echt eng.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2025-06-16 162656.png
    Schermafbeelding 2025-06-16 162656.png
    165 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:

TomDB

Actief lid
Toch bijzonder dat er zoveel verschil zit tussen de auto's. Die van mij is na 8.000 km nog storing en probleem vrij op een incidentele kortstondige melding na dat er een paar veiligheidsstystemen het niet doen. Die melding verdwijnt dan binnen een minuut.
Laden doet hij prima, ook in combinatie met verwarmen of koelen. Remmen doen het prima, maar ik rem vooral af op regeneratie. Noodstop doet hij echter ook prima. Hij is wel wat bang uitgevallen en houdt grotere veiligheidsafstanden aan t.o.v. andere auto's maar dat went.
 
Ik ervaar exact zelfde issue met achteruit inparkeren. Ik heb 2 prive plekken waar ik al 20jaar parkeer, maar nu besluit de auto dat dit niet past en soms wel tot 2x ingrijpt..............
Vanuit mijn garage moet ik langs een heg rijden die iets te lange takken op dit moment heeft..tot 3 x toe mijn gebit op de grond dankzij die ingrepen!! ook achteruit rijden zonder reden vol in de rem...oohh waar ben ik aan begonnen..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alle fabrikanten hebben problemen met die hulpsystemen, tot aan een Mercedes E classe aan toe die ongewenste noodstops maakt bij komende verkeer van rechts of op rotondes.

Alles word opgedrongen vanuit Brussel dat het erop moet vanaf een bepaald bouwjaar.
Ben zelf totaal geen voorstander van die systemen. Het enige wat ‘aan’ staat is de dode hoek detectie, en de ACC (die kan helaas niet uit en je kan hem ook niet op normale CC zetten) verder zet ik alles uit.
Altijd op ACC laten staan, met Travel assist krijg je vage ingrepen op slinger wegen of rotonden, net als lane assist.

2 systemen die standaard bij elke keer contact aan weer actief zijn, zet ik dan elke keer weer handmatig uit. Het is niet anders. Maar tot dus ver dan wel een heerlijke auto om mee te rijden. Geen ingrepen igg, en geen storingen.
 

Patron

Forumguru
Met alle negativiteit hier (wat ik kan begrijpen) hier wat positiviteit.
Behoudens de uitval van CarPlay en de random meldingen over de hulpsystemen heb ik nagenoeg geen issues. Achteruit rijden zonder gordel is een no-go want dan grijpt de auto continue in, maar das gewenning. Aanhanger van 1800kg erachter, geen probleem en ook geen ingrepen. Wat wel lekker zou zijn als de meldingen dat ie vol is weer doorkomen.
 

MikeyMan

Forumguru
Met alle negativiteit hier (wat ik kan begrijpen) hier wat positiviteit.
Behoudens de uitval van CarPlay en de random meldingen over de hulpsystemen heb ik nagenoeg geen issues. Achteruit rijden zonder gordel is een no-go want dan grijpt de auto continue in, maar das gewenning. Aanhanger van 1800kg erachter, geen probleem en ook geen ingrepen. Wat wel lekker zou zijn als de meldingen dat ie vol is weer doorkomen.

Dus random meldingen over hulp systemen, uitvallende CarPlay en niet werkende app moeten we al positief zien? :tongue:
 
Bovenaan Onderaan