KM heffing

Fabia

† In Memoriam
Pfffffffff, wat een vragen. Ik heb 'm net ingevuld en ben benieuwd wat ze met de uitslag gaan doen. Jammer van die vaste vragen, ik zou graag meer persoonlijke mening willen geven. Ik mis ook een aantal aspecten zoals bezwaarprocedure tegen afrekening.

L

lambert

Ook ik de vragen ingevuld,viel er tegen vond best wel moeilijk hoe zal dat gaan met oudere deelnemers?.
Het was beter dat er minder vragen zouden zijn en duidelijk wel voor of tegen te zijn.

Gr Lambert

Constant

Erelid
@Delight: Ja, er zijn universitaire instituten voor. Maar het is een wetenschap die te kort bestaat om enige zekerheden te geven, dus die zeggen inderdaad wat we allemaal al weten :1761:. Dus vooralsnog weet het gewone volk (mits ervaren filerijder) even veel (of weinig) als de wetenschappers. 15% afname van spitsrijders dankzij de heffing, dat kan niemand onderbouwen want er zijn namelijk geen vergelijkbare situaties getest (behalve een zeer beperkte test in Almere).

Het is bekend dat tijdens vakanties 15% minder verkeer inderdaad leidt tot veel minder files. Dus die 50% kan wellicht gehaald worden indien er 15% minder automobilisten zijn als gevolg van de heffing. Maar dat laatste betwijfel want ik ken niemand die vanwege de spitsheffing later op het werk mag komen. Van mijn kennissen en collega's die later op hun werk mogen komen om de files te omzeilen, die doen dat reeds.

kcj

Actief lid
Zo, ook de vragenlijst ingevuld...als belg :bye:.
Postcode + letters + huisnummer is het enigste dat ze vragen...

Tja, niet echt beveiligd dus.

Koen

Captain Hook

Forumguru
Ik vertrouw de overheid niet blindelings maar ik ben ook niet verblind door wantrouwen.
Eigenlijk :ot:, maar toch belangrijk om te melden:
http://techworld.nl/technologie/16198/achterdeur-in-gmail-en-desktopbeveiliging.html#source=newslist
Je hoeft echt niet verblind te zijn door wantrouwen, maar dit toont nog eens aan dat alle technologie kan en zal tegen je gebruikt worden... :icon_smile_dead:
En de nederlandse overheid is op dat gebied vaak nog heftiger bezig dan onze amerikaanse 'vrinden'. :mad:

hemi24

Forumguru
Lees net dat de ANWB zich ook weer zwak opstelt:

"ANWB-directeur Guido van Woerkom verklaart in het AD dat zijn organisatie geen beslissende stem wil over het invoeren van de kilometerheffing."

Kick

Lid
Eigenlijk :ot:, maar toch belangrijk om te melden:
http://techworld.nl/technologie/16198/achterdeur-in-gmail-en-desktopbeveiliging.html#source=newslist
Je hoeft echt niet verblind te zijn door wantrouwen, maar dit toont nog eens aan dat alle technologie kan en zal tegen je gebruikt worden... :icon_smile_dead:
En de nederlandse overheid is op dat gebied vaak nog heftiger bezig dan onze amerikaanse 'vrinden'. :mad:

Informatietechnologie biedt grote kansen en veraangenaamd ons leven in hoge mate. Of het nou gaat om de pinnen, internetbankieren, mobiel bellen, etc., we kunnen niet meer zonder. Aan nieuwe technologieen zitten ook risico's, jawel. Niemand zal dit ontkennen. Maar dit betekent niet dat je ze moet afwijzen. Het betekent dat je het gebruik ervan goed moet reguleren om misbruik te voorkomen. Mensen zijn nu opeens bang dat door het 'kastje' de overheid precies zou kunnen nagaan waar je je bevindt terwijl dit via je je GSM al lang mogelijk is. We moeten erop vertrouwen dat de overheid van deze mogelijkheden geen misbruik maakt. Indien wel, zijn er in ons systeem instellingen als het parlement, het College Bescherming Persoonsgegevens, nationale en internatiole rechters, die voor voldoende tegenwicht moeten en kunnen zorgen.

Kick

Lid
Wat is doorgeleerd?
Is er een opleiding om dit te kunnen onderzoeken?
Hier hoef je niks voor te leren....dat heet logica.

Hier kan ik niet serieus op in gaan.

Als iedereen tussen half 8 en 9 op z'n werk moet zijn, zitten we ook allemaal tegelijk op de weg....dat veranderd echt niet door km-heffing!
Mijn baas zegt echt niet...ach jongen moet jij spitsheffing betalen?
Nou, dan kom je toch gewoon een uur later....
Dus ook hier wordt er maar weer eentje beter van het idee....en dat is Den Haag zelf!

Jouw baas misschien niet. Maar de situatie op jouw werk is misschien wel niet representatief voor die van miljoenen andere Nederlanders. Een proef rond de Waalbrug in Nijmegen, waaraan mensen vrijwillig konden deelnemen, leidde tot een vermindering van het aantal filerijders met 10% en het vrijwel volledig verdwijnen van de files. Overigens werden de mensen in deze proef niet gestraft als ze wel in de file reden maar beloond als ze het niet deden. Wel anders dus als bij de KM-heffing. Maar het toont duidelijk aan dat er veel mensen zijn die kennelijk niet perse in de file hoeven te rijden.

EdK

Forumguru
Het punt is wat MarcoO2 al zegt, en al zal men in den beginnen het kastje niet voor andere doeleinden gebruiken, maar regeringen wisselen om de 4 jaar en er hoeft maar een ander suffie daar te komen zitten en die gaat het bv gebruiken voor snelheidsovertredingen.
Tja invoeren is zo gedaan, maar om het weer terug te draaien zijn we met alle gerechtsprocedures weer en paar jaar verder, en wel die jaren incasseren !
En helaas blijf ik zeggen dat het invoeren weer een bodemloze put gaat worden alla betuwelijn, HSL lijn, OV jaarkaart , NoordZuid lijn maar het zijn weer onze belastingcenten die verspilt worden !
En als techneut zie je het nu al gewoon gebeuren dat het technisch zo'n complex verhaal wordt dat het veelll meer gaat kosten dan zu nu uberhaupt kunnen beramen !

En vandaar dat ik zeg , zoek een bestaand systeem wat simpel en evengoed doeltreffend is ! En dan maar 2,20 voor die brandstof, betalen de buitenlanders ook meteen aan de wegen !

Kick

Lid
@Kick

Denk je niet dat ze dat zouden doen als dat de oplossing zou zijn?

Ben bang van niet, want zoals je al zelf zegt zijn het heren en dames die doorgeleerd hebben ! maw ze hebben totaal geen kaas gegeten van techniek, en dus op technisch vlak alles of bijna alles wijs te maken. En tja een grote fabrikant zal liever een nieuw iets verkopen wat alleen theoretisch bestaat dan een bestaand iets.
Want op het eerste gaat hij uiteindelijk veel meer verdienen, en dus met mooie powerpoint precentaties maken ze de heren alles wijs.

Tja en dan wordt er vaak geopperd met de ontwikkeling van die nieuwe techniek , ja maar dat kunnen we ook weer doorverkopen naar het buitenland en hierdoor halen we onze kosten terug. Wel welk land wil die technologie hebben op de flitspalen na die we verkopen aan de belgen.

Maar laten we wel weer even voorop stellen dat ik evengoed een voorstander ben van de vervuiler betaald. Dus als ik veel Km rijdt dan betaal ik hier ook naar !
Maar de manier waarop het nu gaat gebeuren wordt een groot fiasco technisch gezien. En dat is niet erg als door zo'n fiasco mijn belasting niet omhoog gaat, maar helaas is dat wel het geval !
Dus hou het gewoon simpel en breng die brandstof naar die 2,20 eurie !
Hoeven er ook een boel mensen niet door te leren en geld komt toch binnen bij de heren DenHaag.

Ik denk zelf ook dat er rond de opzet van dit systeem technische problemen zullen ontstaan. Het is nieuw, innovatief en erg grootschalig. Het is een zure appel waar we doorheen moeten, maar het zal een state of the art systeem opleveren. Het systeem is (grotendeels) rechtvaardig, goed voor het milieu en in staat de files te sturen. Grote verkeersproblemen waar we al decennia resultaatloos tegen knokken kunnen nu worden aangepakt. En die 2,20 per liter is echt zinloos, dan kunnen we beter alles bij het oude laten.

En zoals hierboven door een ander forumlid ook al verkondigd, hoop ik dat je het vertrouwen nog lang houdt maar indien je het tegendeel tegenkomt hierin dat het niet al te hard voor je aan zal komen.

Ha, ha, nou maken jullie over mij maar geen zorgen, ik kan het wel aan.

Tallguy

Forumguru
Ik heb 'm ook ingevuld en aangegeven dat het ook eens moet stoppen met die belachelijk maten waarin ze meten.
Een hybride auto fabriceren, een normale leeftijd laten bereiken en afvoeren is vervuilender dan in een dikke Hummer rijden gedurende dezelfde leeftijd. Maar nee, er wordt gekeken naar de uitstoot, de rest wordt voor het gemak maar even vergeten. Wat doen ze met de accu's?

Ook geklaagd dat het van de zotte is dat een motorblok in een kleine auto zorgt voor een D of E-label, terwijl het zelfde motorblok in een grote slee opeens een B-label heeft. Is er opeens wat veranderd aan het motorblok? Neen zeg ik u, dat is allemaal de onzin van deze regering. We moeten dus eigenlijk allemaal een 1.4TSI blok kopen en dat in een Chevrolet Caprice classic zetten. Big ass car, little engine -> A-label. Slaat echt nergens op.

Bothje

Heel gewoon lid
NEEN zeggen we tegen deze heffing, volgens de Telegraaf.

di 26 jan 2010, 05:30 (bron Telegraaf)

Verpletterend NEE door René van Zwieten

AMSTERDAM - De kilometerheffing moet van de baan! Dat is de mening van 89 procent van de ruim 196.000 deelnemers aan de Stelling van De Telegraaf. Slechts 11 procent is voor de invoering van het plan van verkeersminister Camiel Eurlings.

KM-heffing: "ik zit er niet op te wachten"

De overweldigende respons op de peiling laat een groot en breed gedragen wantrouwen onder de stemmers zien jegens het 'kastje van Camiel'. Het mobiliteitsplan wordt in rake bewoordingen door de ondervraagden aangeduid als 'graaimachine', 'geldklopperij', 'belastingverhoging' en 'nieuwe melkkoe'.

Kastje

Uit de enquête blijkt dat de helft van de tegenstemmers niet gelooft dat het kastje de files zal oplossen. Velen menen dat de stremmingen 's ochtends en 's avonds op de Nederlandse wegen het gevolg zijn van het woon-werkverkeer en forenzen zijn niet in staat om hun werktijden aan te passen.
Ook meent bijna de helft dat de kabinetsplannen de kosten van het autorijden verhogen. Duurder voor de automobilist, een enorme kostenpost door de negen miljoen kastjes die moeten worden ingebouwd en de administratieve rompslomp. Ook de onduidelijkheid over wie de vervangingskosten van een kapot kastje moet betalen, zit sommigen dwars. Velen lopen ook te hoop tegen het 'spionagekastje' in de auto, dat alle ritten registreert. Zij vinden dit een grote inbreuk op de privacy en verwachten dat autoriteiten hiervan misbruik kunnen maken: "Een middel om nog meer controle over burgers te krijgen".

LenK

Forumguru
In een AD column stond een mooie opmerking over dat de ANWB een rol speelt bij het wel of niet doorgaan van de KM heffing:

Bij wel of niet afschaffen van de hypotheekrenteaftrek beslist de mening van Vereninging Eigen Huis leden.
Zaken mbt het koningshuis dan worden Oranje vereningingen leden geraadpleegd.
En of we wel of niet in Uruzgan moeten blijven vragen we aan de mensen op de vakantiebeurs.

Kirsten

Senior Member
Ik heb de enquete niet ingevuld, maar ik wil de heffing ook niet. Ik maak me vreselijk druk om de kosten. Ik ga me blauw betalen aan de kmheffing!
Vanwege privacy enzo, ja daar maak ik me niet zo druk om. Als je niets te verbergen hebt is er niets aan de hand, ze kunnen door dat kastje niet zien wat voor kleur onderbroek dat je aan hebt en wat je in de auto aan het doen bent. Ze kunnen alleen zien waar je geweest bent. En ook dat kunnen ze nu al zien door middel van mobiele telefoons en de camera´s die langs de weg staan tbv de belastingdienst enz.

Bovenaan Onderaan