KM heffing

Kick

Lid
Verhogen van de brandstofprijs is geen oplossing:
-de prijs is niet te varieren naar plaats en tijd, dus niet specifiek in te zetten als spitsheffing;
-ook de mensen die nooit in de file staan betalen dus eigenlijk spitsheffing;
-een verhoging van de brandstofprijs (en dan hebben we het bij het gelijktijdig verdwijnen van BPM en MRB over een veelvoud van Kok's kwartje, circa 0,75 cent per liter erbij) leidt wel tot minder rijden maar is t.a.v. het verminderen van de files maar half zo effectief als een spitsheffing.
-een dergelijke verhoging van de brandstofprijs zal tot grote economische schade leiden (circa 1 miljard euro per jaar). In de grensstreek zal namelijk massaal in Duitsland en Belgie worden getankt. Nederland zal hierdoor accijns mislopen. Het investeren in wegen moet in Nederland echter gewoon doorgaan omdat er slechts een beperkt effect is op de files, bovendien zal een groot aantal pomphouders in de grensstreek failliet gaan.

MarcoO2

Forumguru
Zo maar een berichtje op nu.nl van vandaag... hoe bedoel je, de zorgvuldigheid waarmee met de privacygevoelige gegevens wordt omgegaan is gewaarborgd...?

Ik citeer:

''Het leidt ertoe dat iedere automobilist als potentiële verdachte wordt beschouwd'', aldus Jannette Beuving, plaatsvervangend voorzitter van het CBP. ''Grote groepen burgers komen zo in politiebestanden terecht, terwijl ze niets op hun kerfstok hebben.
Als alle korpsen dat zouden doen, krijg je een nationaal volgsysteem, waarbij alle burgers in politiebestanden zijn opgenomen. Het is een grote inbreuk op de privacy en op de rechten van burgers.''

Captain Hook

Forumguru
Verhogen van de brandstofprijs is geen oplossing:
...
:winkie:Volgens mij ben jij gewoon een lobbyist van die hypocriete milieurakkers die er tegenwoordig bij onze overheid rondlopen. :D

Wat ik ongelofelijk vind, is dat jij al die registreerwoede van onze overheid en daarbovenop het feit dat de overheid wil gaan bepalen wanneer ik wel en niet over de weg mag rijden ook heel 'normaal' vind? Echt onbegrijpelijk! :crazy:
En dan nog rustig loopt te beweren dat alles zorgvuldig in goede banen geleid zal worden met de juiste controle mechanismes van de betrouwbare overheid.
Heb je ooit '1984' wel eens gelezen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/1984_(boek)

Constant

Erelid
Het is niet alleen de registratiewoede van de overheid, wat nog vele mate ernstiger is dat de toegangcontrole en monitoring daarvan ernstig tekort schiet.

Stel dat gegevens alleen worden gebruikt bij goede verdenkingen, dan heeft niemand bezwaar tegen registratie. Helaas wijst de praktijk uit (in meerdere gepubliceerde rechtbankzaken) dat het vrij gebruikelijk is dat opsporingsambtenaren zit te hobbyen in de gegevens om vrienden, bekenden en buren te bestuderen danwel te verkopen aan prive detectives/recherchebureaus.

De oplossing zit mijn inziens niet in het verbieden van registratie, maar in het zeer goed beheersen van toegang en rechtmatig gebruik. Maar aangezien de overheid hier keer op keer in faalt terwijl het heus niet moeilijk is, mag tot die tijd de registratie wat mij betreft worden verboden.

Kick

Lid
:winkie:Volgens mij ben jij gewoon een lobbyist van die hypocriete milieurakkers die er tegenwoordig bij onze overheid rondlopen. :D

Wat ik ongelofelijk vind, is dat jij al die registreerwoede van onze overheid en daarbovenop het feit dat de overheid wil gaan bepalen wanneer ik wel en niet over de weg mag rijden ook heel 'normaal' vind? Echt onbegrijpelijk! :crazy:
En dan nog rustig loopt te beweren dat alles zorgvuldig in goede banen geleid zal worden met de juiste controle mechanismes van de betrouwbare overheid.
Heb je ooit '1984' wel eens gelezen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/1984_(boek)

Tsja, wie nu nog niet doorheeft dat milieumaatregelen hard nodig zijn, die kan niet goed nadenken. Dat de overheid gaat bepalen wanneer jij de weg op mag is natuurlijk complete onzin.

En die registreerwoede? Welkom in de wereld van de informatietechnologie. Alles over jou en mij ligt digitaal vast. We kunnen niet meer zonder deze technologie. In plaats van het af te wijzen moeten we ons richten op goede regulering. En wees dan blij dat je in een van de meest beschaafde landen ter wereld woont.

En 1984 heb ik gelezen. Goed boek.

Kirsten

Senior Member
Ik blijf erbij, als je niets te verbergen hebt, heb je niets te vrezen. En volgens mij geld daarvoor zelfs al de regel dat deze gegevens alleen ter beschikking worden gesteld als er toestemming van de rechter is verleend. Mochten er gegevens zonder bevel worden gebruikt voor bijvoorbeeld strafzaken is het niet rechtsgeldig en mag het niet worden toegelaten als bewijs. Geen enkele rechter zit te wachten op 16 miljoen verzoeken om de gegevens van de GPS te gebruiken.
Momenteel hangen er hier in de buurt op iedere weg camera's: ze houden ons al veel langer in de gaten... en ik heb daar nog nooit last van gehad.

Constant

Erelid
Ik heb ergens in 2004/2005 een seminar bijgewoond waar de toenmalige landelijke officier van justitie mbt IT zaken hardop zat te klagen dat rechercheurs en OM toestemming nodig hadden van een rechtercommissaris om in gegevens van telecomproviders te mogen grutten. Mijn tenen stonden krom, het kan gewoon niet zo zijn dat rechercheurs zonder onderbouwing en/of toestemming aankloppen bij een telecombedrijf. Sterker zelfs, dan begaat het telecombedrijf een misdrijf en kan daarvoor vervolgd worden!

En wees dan blij dat je in een van de meest beschaafde landen ter wereld woont.
Je moest eens weten wat er in werkelijkheid gebeurt met je gegevens. En dan maak ik geen veronderstellingen.

Constant

Erelid
Nu in het 20h00 Journaal!

Eerder in het nieuws, zie mijn eerdere bericht over grutten in gegevens en/of doorverkoop aan derden.

LenK

Forumguru
Gedrag van die lui van de Portemonnee Van De Ander is toch genoegzaambekend: het Links Lullen Rechts Vullen gedrag :473:

De echte linkse partijen is het te doen om de solidariteit, maar de partij van Kokkie en Bosje wil alleen maar zoveel mogelijk geld uit zakken kloppen om zichzelf aan het werk te houden. Walgelijk. Weg met die klote partij.

Captain Hook

Forumguru
Je maakt me nieuwsgierig. Noem eens een paar voorbeelden.
Weer zo'n idioot voorbeeld.
De politie overtreedt de huidige wetten en wordt door het CBP op de vingers getikt.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1343003.ece/Politie_misbruikt_kentekenherkenning
Maar wat doet de minister? Die gaat er niet voor zorgen dat de politie zich WEL aan de wet houdt, maar wil gewoon de wet aanpassen! :shocked::crazy:

M.a.w. we passen het 'gewoon' aan zoals het ons blieft!
Nee, lekkere, betrouwbare en zichzelf controlerende overheid hebben we hier. NOT!
Maar droom rustig verder. Blijkbaar hebben we niks geleerd van het verleden. De technieken om nu alles vast te leggen zijn dankzij ICT veel geraffineerder en efficienter geworden. Remember waar dat uiteindelijk toe leidde, zo'n 60 jaar geleden. :1439:

Captain Hook

Forumguru
Afgezien van het feit dat die kastjes helemaal niet tonen waar je gereden hebt
Ha ha, jij bent zeker zelf geen ICT deskundige?
Er wordt precies vastgelegd wanneer je waar was. Dat je dat niet te zien krijgt op de rekening, is iets heel anders.
Maar net zo goed als dat een simpele Garmin GPS die je gebruikt voor geo-caching een hele route mbv waypoints later kan plotten op een kaart, zo is het voorgestelde systeem nog uitgebreider.

En de voorbeelden hoe allerlei beveiligingsmechanismen gemanipuleerd kunnen worden c.q. gehackt zijn legio. Kijk alleen al naar de 'simpele' hack voor het Columbus navi systeem (notabene hier op dit forum). Denk aan de OV-chipcard, etc.

Dat de overheid haar eigen ICT projecten en -organisatie totaal niet onder controle heeft, blijkt maar weer eens uit de storing die de politie nu al zelf ruim een week heeft:
http://www.computable.nl/artikel/ic...litie-noordoost-kampt-met-netwerkstoring.html

Maar droom rustig verder...

LenK

Forumguru
Nog even over die kastjes.

1e kastje is op kosten van de staat. En het volgende? Als je een andere auto koopt of je kastje wordt gejat of gaat kapot?

En hoe gaat het met de inbouw. Bedrijf die het doet krijgt natuurlijk een vast bedrag per auto. Zal zo laag mogelijk zijn. Inbouw bedrijf heeft ook geen belang met klantenbinden.
Dus hoe lomp zal het er in gefrot worden (zie de foto elders van een dashboard met gaten er in).
Als je de verhalen al leest over nonchalant half beun werk bij de quick fitters, die nog wel klanten willen houden, dan bereidt maar vast je op het ergste voor met deze gedwongen inbouw winkelnering ws ook bij dit soort bedrijven.

Captain Hook

Forumguru
Ik blijf erbij, als je niets te verbergen hebt, heb je niets te vrezen.
Alsjeblieft, wordt nou eens wakker. :shocked:

Een voorbeeldje:
De 'slimme' energiemeters in je meterkast. Daaruit is je verbruiksgedrag af te lezen, van minuut tot minuut. Dus op het moment dat je daar op inhackt, weet je precies wanneer de bewoner wel of niet thuis is (is af te leiden uit het energieverbruik). Dit is zeer waardevolle informatie voor b.v. inbrekers!
http://vrijbit.nl/dossiers/itemlist/category/50-dossier-slimme-energiemeter.html

Zometeen is er een complete historie vastgelegd van waar jij je op enig moment bevond. Dan neemt iemand een keer jouw auto mee (al dan niet met of zonder toestemming) begaat daarmee een overtreding en dan mag jij aantonen dat jij het NIET was. Suk6...:yeah:

Nog afgezien van de fouten (technisch en menselijk) die er zullen optreden en tot kafkaiaanse toestanden zullen leiden. Het gebeurt nu ook al met mensen die post krijgen van het CJIB voor verkeersovertredingen die onzinnig zijn (200km/h met een auto die amper 170km/h haalt) of verwisselde kentekens, dubbele geboortedata, etc.
Door het toenemende volume zal het aantal fouten alleen maar gaan toenemen.

Kijk naar OV-chip fraude, naar skimmen, naar manipulatie van digitale tachografen, columbus-hacken, digitale kilometerstand manipulatie, BSN diefstal, bankrekening incasso fraude, etc, etc.

Dream on en geef mij je pincode maar, want jij hebt toch niks te verbergen... Toch? ;)

Kirsten

Senior Member
Mijn pincode mag je hebben... staat toch niets op! ;) Het gaat nu om dat kastje in de auto, ik vind het geen probleem als ze kunnen zien waar ik ben geweest.

hemi24

Forumguru
Waar ik ben geweest is nog niet het grootste probleem, waar ik ben vindt ik minder: das een goede aanleiding voor het dievengilde om een bezoekje te brengen aan het thuisadres...

Bovenaan Onderaan