KM heffing

Constant

Erelid
Ze weten niet wie er in de auto rijdt alleen dat je auto rijdt, waar die auto rijdt en daar wordt belasting op geheft....
De kastjes registreren alleen de afgelegde afstand en die wordt uitgelezen bij controlepunten. Dus men weet alleen welke auto op welk moment langs zo'n paal is gereden.

Maar voor Kaptein Hook, svp mobieltje uitzetten, de overheid kan moeiteloos nagaan waar je geweest bent. Idem voor pinpas en creditcard betalingen in winkels, dus voortaan contant afrekenen. Ik denk overigens dat de privacy is gewaarborgd voor de doorsnee burger, voor de Holleeders van deze wereld ben ik benieuwd wat het kastje vastlegd en doorgeeft.

Captain Hook

Forumguru
Ze weten niet wie er in de auto rijdt alleen dat je auto rijdt, waar die auto rijdt en daar wordt belasting op geheft....
Sure, dream on. :bye:

Ik zit al jaren in de ICT en security. En ik weet wat er mogelijk is. Alles is traceerbaar, hackbaar, manipuleerbaar. Al die kastjes hebben gegarandeerd een uniek ID. En zodra je via satelliet navigatie (hetzij het huidige amerikaanse systeem of het nieuwe Europese Galileo systeem) begint te communiceren wordt er een trace log vastgelegd met waypoints (en die hebben een accurate timestamp). En ja, dat kastje is door persoon X in auto met kenteken Y ingebouwd (want de rekening moet immers ergens heen). Kortom...

Constant

Erelid
Daarom houdt het College Bescherming Persoonsgegevens toezicht want de overheid moet ook in de gaten worden gehouden.

Overigens staan er nu ook al kentekenregistrerende camera's op diverse strategische plekken in NL. Die privacy ben je allang kwijt.

En als je naar programma's als Opsporing Verzocht kijkt, dan zie je dat de overheid best goed kan nagaan waar iemand op een bepaalde dag is geweest bijv. aan de hand van bewakingscamera's, pinpas betalingen.

Sure, dream on.
Met dit soort inhoudloze persoonlijke aanvallen geef je aan een gesprek niet op inhoud aan te kunnen.

Captain Hook

Forumguru
Met dit soort inhoudloze persoonlijke aanvallen geef je aan een gesprek niet op inhoud aan te kunnen.
Dan begrijp je me verkeerd. :ahum:
Is niks persoonlijks! Ik wil alleen aangeven dat je niet de illusie moet hebben dat er zoiets als privacy nog bestaat, zeker niet als je over geavanceerde elektronische registratiesystemen praat! Ik wil het juist over de inhoudelijke kant van de zaak hebben; als je namelijk weet hoe technisch gezien zulk soort dingen werken en wat de (on)mogelijkheden zijn, weet je ook wat de gevaren c.q. consequenties kunnen zijn.

Constant

Erelid
Je verwart privacy met anonimiteit, dat is niet hetzelfde.

Privacy is dat gegevens alleen mogen worden gebruikt voor een voorafgesteld doel en dat de gegevens beschermd dienen te worden tegen elk ander gebruik (dat hoeft niet eens misbruik te zijn). Daar zijn uitzonderingen op zoals gerechtelijke onderzoeken, maar dan hebben we het niet over verkeerskwesties maar het zwaardere criminele werk.

Privacy is nooit helemaal te garanderen via techniek, daarvoor is ook wetgeving benodigd (gelukkig hebben we die in NL en ook op EU basis) en toezicht (Ombudsman, College Bescherming Persoonsgegevens, Europees Hof). Als de privacy echt zo slecht zo zijn, dan komt de invoering van het rekeningrijden in gevaar.

Bakkertje

Forumguru
Maar voor Kaptein Hook, svp mobieltje uitzetten, de overheid kan moeiteloos nagaan waar je geweest bent. Idem voor pinpas en creditcard betalingen in winkels, dus voortaan contant afrekenen. Ik denk overigens dat de privacy is gewaarborgd voor de doorsnee burger, voor de Holleeders van deze wereld ben ik benieuwd wat het kastje vastlegd en doorgeeft.

Toevallig las ik dit..

EdK

Forumguru
Overigens staan er nu ook al kentekenregistrerende camera's op diverse strategische plekken in NL. Die privacy ben je allang kwijt.

Sterker nog, de kentekenregistrerende camera's worden al gebruikt bij toegangscontrole systemen !
Er zijn in Nederland al een paar bungalow vakantie parken die dit toepassen, en zodra jij voor een week een huisje huurt dan wordt er tijdens de boeking ook om je kenteken gevraagd !
Deze wordt in het toegangs controlesysteem ingevoerd en als jij aankomt rijden voor de slagboom zal deze na het lezen van je kenteken opengaan !
En zal dit doen zolang je voor die periode geboekt hebt, en hierna weer netjes gesloten blijven !

Bothje

Heel gewoon lid
Net even het nos journaal, gezien en daar word aangegeven dat de provincies het geld wat zij mislopen in de motorrijtuigenbelasting mogen compenseren, zo betaald niet de automobilist maar nu de huiseigenaar/huurder

geloof me, wij gaan er allemaal onder de streep er op achteruit, typisch nederland zeg maar...........

Ingezetenenheffing voor bewoners provincie

16 november 2009 Bron: FD
Bij invoering van de kilometerheffing in de periode 2012-2018 worden uiteindelijk de provinciale opcenten op de Motorrijtuigenbelasting (MRB) vervangen door een ingezetenenheffing.

ANP-file_250.jpg

Daarop wordt volgens bronnen in het overleg tussen Rijk en provincies aangestuurd, hoewel een definitief besluit daarover pas door een nieuw kabinet wordt genomen. Den Haag had eigenlijk al toegezegd vóór de zomer van 2008 met voorstellen te komen. In mei werd in het overleg tussen Rijk en provincies nog eens definitief bezegeld dat de provincies bij het verdwijnen van de opcenten een eigen belasting mogen invoeren. Aan opcenten incasseerden de provincies vorig jaar euro 1,4 mrd.

Zelfde bedrag via andere weg
De provincies rekenen erop dat zij via het nieuwe kanaal eenzelfde bedrag mogen innen. 'We moeten iets vinden dat nominaal dezelfde opbrengst heeft', zegt een woordvoerder van de Provincie Noord-Brabant.

Hoogleraar openbare financiën aan de Universiteit van Twente, Peter Boorsma, is voorstander van de ingezetenenheffing. 'Ik ben er pal voor', zegt hij. 'In 2001 was ik voorzitter van een commissie die de ingezetenenheffing opperde als alternatief voor de opcenten.'

Idee van heffing al uit 2002
Aanleiding voor het advies van Boorsma cum suis in februari 2002 was toen ook al het in de verdere toekomst wegvallen van de motorrijtuigenbelasting, zo zei de Twentse hoogleraar zondag. Als tweede alternatief voor de opcenten op de MRB noemde de commissie destijds een heffing op de onroerendzaakbelasting.

De ingezetenenheffing kan volgens Boorsma gemakkelijk worden gestapeld op die van de waterschappen. En huishoudens die het niet kunnen betalen, kan de provinciale heffing worden kwijtgescholden, zoals nu ook bij de waterschappen kan.

Redelijker systeem
'Ik vind het huidige systeem van opcenten via de MRB veel onredelijker. Ik heb me destijds laten vertellen dat Gerrit Zalm, oud-minister van Financiën, geen auto had, dus geen MRB en dus geen provinciale belasting hoefde te betalen. Dat is dwaas.'

De CDA'er en oud-Eerste Kamerlid Boorsma speelde recentelijk een belangrijke rol bij het afweren door de provincies van een korting van euro 600 mln op de rijksbijdrage. Die korting was voorgesteld door de Raad voor de financiële verhoudingen in mei . Uiteindelijk is in de voorjaarsnota opgenomen dat de provincies voor euro 300 mln worden gekort op de rijksbijdrage.

Delight

Actief lid
Denk dat ik hier niet blij van ga worden....
BPM heb ik nooit last van, rij nooit nieuw.
Dus de afschaffing is voor mij geen voordeel.
Als ik het ff snel uitreken, kan ik met die 3cent nog wel uit, maar word het 6,7cent dan kan ik ineens nog maar 12179km rijden en niet mijn huidige 20000/25000.
Kan de regering mij dan ff melden hoe ik op Zondagmorgen met mijn 2 honden en de nodige zooi van partytent e.d. op tijd kan aankomen bij de hondenwedstrijden in de middle of niks?
Daar rijdt echt geen busdienst rond die tijd en op de meeste plekken rijdt er daar überhaupt geen bus....

Punt 2.....er zijn toch nog regelmatig plekken in Nederland waar de GPS van mijn tomtom uitvalt.....rij ik dan gratis, of verzinnen ze daar weer een noodregel voor?

Dus met andere woorden....wij Nederlanders worden weer een heerlijk genaait door Den Haag!
En als ik genaait wordt, wil ik ook :545:! :D

skodaoctavia2

Actief lid
:ot: je honden inruilen voor huskies en dan een slee nemen, is een optie natuurlijk.

In Duitsland vonden ze het afgelopen zondagmorgen nog een top idee van Nederland met de km heffing en wilden ze dat hier ook gaan invoeren. edoch zondag in de namiddag al in het kabinet afgeschoten. NIET HAALBAAR!!! en toch kennen we al een soortgelijk systeem met de maut (tol) voor al het vrachtverkeer.

EdK

Forumguru
Denk dat ik hier niet blij van ga worden....
BPM heb ik nooit last van, rij nooit nieuw.
Dus de afschaffing is voor mij geen voordeel.

Is volgens mij een redelijk verkeerde opmerking !
Je betaald dan wel geen directe BPM , maar ook als je een 2e hands koopt dan betaal je indirect er toch weer aan !
Want de nieuwprijs wordt door de BPM aardig opgeschroeft en als ik mijn nieuwe na bv 2 jaar verkoop dan wordt de inruilprijs bepaalt aan de nieuwwaarde van de wagen minus aantal jaar en aantal Km en hoe de staat van de wagen verder is
Dus als hij 25.000 kost met BPM wordt aan deze prijs een inruilwaarde bepaalt, en zodra ik geen BPM meer over een nieuwe betaal dus diezelfde wagen kost ineens 16.000 eurie en ik ruil deze na 2 jaar in , dan zal mijn inruilwaarde over die 16000 bepaald !
Dus al koop je momenteel een 2e hands je betaald zo en zo een X aantal procent over die BPM die ik heb afgedragen en dus de nieuw waarde bepaalde !

skodaoctavia2

Actief lid
stukje uit de autoweek

Vanaf 2012 wordt de kilometerheffing stapsgewijs ingevoerd. Daarvoor krijgt iedereen een kastje van de overheid in zijn auto. Ook zijn er verkeersdeelnemers die de dans ontspringen.

Voor de invoering van de kilometerheffing worden acht miljoen auto’s en een half miljoen bestelauto’s voorzien van een registratiekastje dat bijhoudt hoeveel kilometers er worden gemaakt. Een private dienstverlener ontvangt die gegevens en het eindbedrag komt terecht bij het CJIB. Aan het einde van de maand volgt de rekening voor de autobezitter.
Omdat niet alle kastjes in één keer kunnen worden aangebracht, worden auto’s willekeurig aangewezen om een kastje te laten inbouwen. Dit gaat op basis van de eerste twee cijfers van het kenteken. Zodra het systeem actief is, wordt het kenteken geschrapt voor het betalen van motorrijtuigenbelasting. De kosten voor de inbouw van het kastje zijn voor de eerste keer voor rekening van de overheid.
Motoren betalen geen kilometerprijs omdat de inbouw van een kastje te lastig is. Motorrijtuigenbelasting blijft voor hen wel verplicht. Klassiekerbezitters zijn compleet vrijgesteld van kilometerheffing. Wel is onlangs de oldtimergrens getrokken bij bouwjaren tot 1987. In de loop der jaren zullen die auto’s dus steeds schaarser worden.
De kilometerprijs wordt variabel; op verschillende tijdstippen en plaatsen gelden andere tarieven. Het basistarief dat voor auto’s wordt berekend hangt af van de brandstof en de CO2-uitstoot. Diesels zonder roetfilter betalen bijvoorbeeld een boete van 2,5 cent per kilometer. De overheid zegt dat het gemiddelde basistarief in 2012 ligt op drie cent per kilometer; in 2018 groeit dat tot 6,7 cent. Kilometers gereden in het buitenland tellen niet mee, mensen met een auto op buitenlands kenteken die langer dan vier weken per jaar in Nederland wonen, moeten wel gaan betalen.

Kirsten

Senior Member
Ik ben er aardig ziek van... ik rij 65.000 km per jaar. Welliswaar met een leaseauto, maar ik ben benieuwd wat voor een effect dit gaat hebben op het leasebedrag.

LenK

Forumguru
In het AD van vandaag stonden wat berekeingen. Ik kon ze niet helemaal volgen want ze hanteerden km prijzen van 1.4 tot 12 ct.

Het effect bij de 5 voorbeelden liep van € 639 voordeel tot € 1368 nadeel!

Ik denk dat het werkelijk effect veel negatiever is.

In alle voorbeelden rekenden ze BPM en MRB bij de kosten van nu. Maar dat klopt natuurlijk voor geen meter. De BPM die ik betaald heb daar zie ik straks geen reet meer van terug als de BPM voor nieuwe auto's is afgeschaft. Bovendien wordt BPM vervangen door milieugeneuzeltax.

Dus gewoon MRB delen door de heffing per km en je weet wat je break-even punt is.
En dan blijkt de zware auto met hoge MRB dus minder nadeel te krijgen dan de lichte auto met weinig MRB. Omgekeerde nivellering ?

Captain Hook

Forumguru
[advocaat van de duivel mode on]

als het allemaal doorgaat

-Er is zometeen technologie om van minuut tot minuut met exacte lokatiebepaling te registreren en uit te lezen waar een bepaald voertuig zich bevond.
-Dan heeft onze 'betrouwbare' overheid helemaal geen trajectcontroles meer nodig...
-Aangezien men zag aankomen dat de bonnenfabriek in Leeuwarden minder te doen zou krijgen, is dat instituut gelijk aangewezen als factureringsbedrijf.
-Dan is de volgende stap ook niet zo moeilijk meer: in Leeuwarden zullen clevere software ontwikkelaars aan het werk gaan om uit de geregistreerde data volautomatiek aanwezigheids- c.q. snelheidsbelasting te gaan factureren.

Al deze maatregelen geven juist aan dat het de overheid helemaal NIET te doen is om allerlei loze milieu dogma's te handhaven, maar als verkapt belastingregime.
Immers; waarom wordt de technologie niet aangewend om de oorzaak van dat milieugeneuzel aan te pakken, c.q. te voorkomen? Juist ja, dat levert geen belastinggeld c.q. werkgelegenheid voor ambtenaren op, maar zou juist minder belastinginkomsten tot gevolg hebben!
Hoe hypocriet kan een overheid zijn?
En hoe mak zijn wij dat we dit pikken? :eek:

LenK

Forumguru
Er komen ook steeds meer details naar buiten.

- Koningshuis hoeft weer niet te betalen (omdat ze nu geen MRB betalen). Het zal ook eens niet dat die lui profiteren.
- Motoren zijn ook vrijgesteld. Heel slecht. Er komt natuurlijk een wildgroei van die dingen. Door de files zijn er al veel verkeerd gemotiveerde motorrijders bijgekomen die als gekken tussen rijstroken doorscheuren. Wordt nu helemaal een plaag.

En dan zijn er nog diverse andere vrijstellingen die ongelijkheid veroorzaken. Bussen bijvoorbeeld geen heffen, maar mensen die ergens wonen waar geen bus komt mogen wel betalen.
En hoezo oldtimers vrijgesteld?

Aiii

Lid
Wat me aan het koningshuis nu echt irriteert is dat ze zelfs tijdens de zware economische crisis, val van verschillende banken niet even zeggen. Ja jongens, we zien even een paar jaar af van onze staatsvergoeding, tot de economie is bijgetrokken, en nemen die weer in ontvangst als Nederland dat financieel weer aankan. Wij hebben immers meer dan genoeg om die tijd te overbruggen en jullie als volk kunnen dat goed gebruiken.

Maar ja, sinds wanneer is het koningshuis echt betrokken geweest bij de Nederlanders?

[sorry, ik ga wat offtopic, maar ik kan daar een beetje boos om worden.]

Bovenaan Onderaan