kleine TSI motoren

Skoody Boo

Actief lid
Heeft dit er wat mee te maken? Ik weet niet hoe ik "alternateur" moet vertalen. Het gaat hier duidelijk niet over dynamo's. Capture.JPG
 

Canon-Eye

Forumguru
Is "support de l'alternateur" niet gewoon de dynamosteun?

Als ik het plaatje - meer specifiek de Franse tekst - goed begrijp is de dynamosteun voorzien van een leidingenstelsel voor zowel olie als koelvloeistof. De precieze werking van e.e.a. gaat mijn technische kennis te boven, dus laat ik graag aan de techneuten over.
 
Is "support de l'alternateur" niet gewoon de dynamosteun?

Als ik het plaatje - meer specifiek de Franse tekst - goed begrijp is de dynamosteun voorzien van een leidingenstelsel voor zowel olie als koelvloeistof. De precieze werking van e.e.a. gaat mijn technische kennis te boven, dus laat ik graag aan de techneuten over.

Je slaat de spijker op de kop, de dynamosteun (dynamo 3 fases wisselstroom) is meer dan dat, er gaat zowel olie als koelwater doorheen, die elkaar koelen ( toch een soort warmtewisselaar)
Bovenop de steun zit het oliefilter, als herkenningspunt.

De turbocharger heeft 3 leidingaansluitingen:
- koelwatertoevoer
- koelwaterafvoer
- smeerolietoevoer

de smeerolieafvoer gaat via het blok.
 

Skoody Boo

Actief lid
@hobbel de bobbel: Dank voor de uitleg. Zo wordt het nog een leerzame ochtend...:xyxthumbs:

En jij bedankt voor in goede interpretatie van het Frans. Ik vind dat echt hel, dat je dan mooie plaatjes hebt met een uitleg in het Frans..... grrrrr. Ik heb wel drie jaar Frans gehad, maar dat was dan van bepaald niet van mevrouwen die je ooit een technische tekening zouden laten vertalen, zelfs niet van een 2CV. Ik kan me van 1 herinneren dat ze een gebreide trui had met drie beertjes voorop, in pastelkleuren, waarop ze voor brugklasleerling werd aangezien door een collega.
 

Skoody Boo

Actief lid
Hobbel (of iemand anders) mag mij wat meer uitleggen, want het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de turbo in direct contact komt met koelwater/-vloeistof... Of zie ik iets over het hoofd?!?

Hoe direct is direct. Direct genoeg om te koelen. Om de warmte uit de cilinders te koelen hoeft er ook geen koelvloeistof in de cilinders te worden gebracht (mijn laatste is op die manier total loss geworden). Maar de koelvloeistofstroom er langs door het blok is wel direct genoeg om te koelen. Ik denk dat het ook zo is met de turbo.
 

Skoody Boo

Actief lid
Dank voor het delen van deze ervaring, Hobbel! Dat is dan dus die "Coolant circulation pump V50". Die koelt niet alleen de intercooler, maar ook de turbolader zelf.

Maar dan preciezer gezegd, de olie die bij de turbo vandaan komt. Waardoor nadraaien dus in die al genoemde gevallen noodzakelijk blijft ook als je een electrisch pompje van een koelwatercircuit hoort.
 
Bovenaan Onderaan