kleine TSI motoren

Skoody Boo

Actief lid
sorry hoor, maar volgens mij bepaald het start-stop systeem wel degelijk of het qua koeling is toegestaan om de motor te stoppen..!
Maar het systeem kan een (inschattings)fout van de bestuurder natuurlijk niet overruelen, dus als de bestuurder de sleutel omdraait, gaat de motor helaas gewoon uit...

Dus gewoon even een minuutje laten nadraaien op de parkeerplaats of bij de pomp langs de snelweg!

Er staat op blz. 92 van de handleiding in het rijtje voorwaarden voor uitschakeling van de motor wel "de motor moet op bedrijfstemperatuur zijn", maar ik lees dat als dat de motor niet te koud moet zijn.

Qua koeling.... ja, maar welke sensor meet nou op welke plek of de turbo zoveel hitte in zich heeft dat de olie rond de turbolagers moet blijven stromen?

Verder is het volgens de handleiding (kennelijk max) 2 minuten, maar das natuurlijk ook afhankelijk van hoe zwaar de motor belast is.
 

hemi24

Forumguru
@Skoody Boo: ik denk dat er wel een verband te leggen valt tussen olietemperatuur en de thermische belasting van de turbo...
 
Heb zelf een 1.2tsi dus heb het topic net even doorgelezen. Voor mij is deze info nieuw omdat ik nog nooit :-$ met een turbo heb gereden.
Maar ik heb de handleiding er nog ff op na gespit en inderdaad ook de bedoelde tekst gevonden, de eerste keer lezen dus totaal niet gezien...

Maar er staat "Na langdurige hoge motorbelasting moet u...", maar hoe is dit dan gedefinieerd? Er wordt gesproken over vol beladen auto's en 160+ op de snelweg, nu rijd ik meestal alleen en (over het algemeen) max 120 op de snelweg (natuurlijk 100 waar je 100 mag), wel trek ik vlot op bij de stoplichten en bij het oprijden van de snelweg etc. Valt dit onder hoge belasting en geldt dat verhaal dan ook voor dat soort rijgedrag, want als ik de zin zo lees zou ik het zo niet per definitie op vatten.
 

Rosinfield

† In Memoriam
dat valt dus niet onder hoge belasting. Wel: langdurig over steile hellingen of langdurig met zeer hoge snelheid
 
ok mooi, maar zoals gezegd wel goed om te weten voor als ie me voor de eerste keer op vakantie gaat vergezellen :D.
iig weer wat geleerd :D
 

Skoody Boo

Actief lid
Heb zelf een 1.2tsi dus heb het topic net even doorgelezen. Voor mij is deze info nieuw omdat ik nog nooit :-$ met een turbo heb gereden.
Maar ik heb de handleiding er nog ff op na gespit en inderdaad ook de bedoelde tekst gevonden, de eerste keer lezen dus totaal niet gezien...

Maar er staat "Na langdurige hoge motorbelasting moet u...", maar hoe is dit dan gedefinieerd? Er wordt gesproken over vol beladen auto's en 160+ op de snelweg, nu rijd ik meestal alleen en (over het algemeen) max 120 op de snelweg (natuurlijk 100 waar je 100 mag), wel trek ik vlot op bij de stoplichten en bij het oprijden van de snelweg etc. Valt dit onder hoge belasting en geldt dat verhaal dan ook voor dat soort rijgedrag, want als ik de zin zo lees zou ik het zo niet per definitie op vatten.

Als je je altijd aan de max. snelheid houdt doet het probleem zich in Nederland niet voor. De samenvatting van Freewheeler valt niet te overtreffen in bondigheid, duidelijkheid, en volledigheid. Dus ik denk, ik zwam daar nog ff over door, anders wordt het ook zo saai en zakelijk....

Nou ja, nog 1 toevoeginkje dan: langdurig 130 op een snelweg in heuvellandschap. Kan verraderlijk zijn, want dan heb je een beetje van beide. Enfin, wat je voor gebruik moet weten staat allemaal in je handleiding, ook dit.
 

Skoody Boo

Actief lid
@Skoody Boo: ik denk dat er wel een verband te leggen valt tussen olietemperatuur en de thermische belasting van de turbo...

Als de turbo zwaar belast is, is de olietemperatuur hoog. Eens. Andersom: als de olietemperatuur hoog is, is de turbo zwaar belast >> weet niet of dat ook op gaat. Maar goed, als de BC StartStop uitschakeld bij hoge olietemperatuur is het probleem natuurlijk opgelost.

Ik weet er verder niets over, maar ik vermoed toch dat de BC dit niet doet. Het "op bedrijfstemperatuur" uit de handleiding vind ik te vaag om het daar aan op te hangen. Maar ik hoop dat dat vermoeden onjuist is natuurlijk.
 

Skoody Boo

Actief lid
Over een caravan achter de auto hoor ik niemand.

In een hypothetische toekomst:
"....en jullie hebben me op het forum ook helemaal niet gewaarschuwd dat het rijden met een caravan ook gold als zwaar belasten, en nou zit ik met een kapotte turbo omdat ik nou niet het StartStopsysteem heb uitgeschakeld bij rijden met caravan, en dat is allemaal jullie schuld."

Nee klopt, maar wie gaat rijden me caravan moet altijd even apart nadenken wat dit met zich meebrengt toch? :laugh:
 

Ron_2

Senior Member
Ach, gelukkig ben ik zelf technisch genoeg om te weten dat een caravan achter de auto ook onder zware belasting valt, een startStop systeem zit niet op de bestelde auto, maar b.v. bij tanken langs de snelweg kom je wel van een volle belasting ineens tot niets aangezien je je motor bij de pomp altijd zo snel mogelijk (volgens voorschrift) uitzet, vond het wel iets om even aan het rijtje toe te voegen.

Bij onze vorige auto kon ik het aan een aantal dingen heel goed merken dat het een zware belasting was, ook al vroeg ik echt niet het uiterste.
Sowieso werd de motorruimte veel heter dan bij regulier gebruik, en dan reden we niet eens bij hoge buitentemperaturen.
 

hemi24

Forumguru
In de eerder genoemde handleiding staat ook dat het start/stop-systeem gedeactiveerd wordt zodra er een stekker in de aanhangwagencontactdoos wordt gestoken...

Even voor de duidelijkheid: na (hoge) belasting de motor niet goed na laten koelen is ook voor moteren zonder turbo slecht!!!
 

WouterO2C

Actief lid
Dus gewoon even een minuutje laten nadraaien op de parkeerplaats of bij de pomp langs de snelweg!

Maar dan alleen na "het trappen"???? Of ook als je "gewoon" rijdt, laat zeggen schakelen tussen 2500/3500tr/pm. Altijd dus eigenlijk?



EDIT: sorry had tweede pagina van de discussie niet gezien. Alleen na hoge belasting. Ok... dat zal ik dan zelf maar een beetje inschatten wanneer dat is.

Maar toch, wat dan na een uurtje steeds plankgas naar 140/160, weer afremmen ivm slome voorganger en dan weer naar 140/160 en dan zonder aanhanger, vlakke weg met een 1.4 tsi.... is dat dan hoge belasting of valt dat wel mee?

Is/blijft toch wel; beetje onduidelijk vind ik.
 

Skoody Boo

Actief lid
In de eerder genoemde handleiding staat ook dat het start/stop-systeem gedeactiveerd wordt zodra er een stekker in de aanhangwagencontactdoos wordt gestoken...

Kijk, dat had ik wel gelezen, maar als iemand over een caravan begint valt het kwartje dan toch niet!
Nakoelen van niet-turbomotoren wist ik ook niet.

Thanks Hemi24!
 
Idd caravan had ik zelf wel bedacht inderdaad, je gaat (afh van wat je erachter hebt hangen) richting de max trekbelastring, het wordt zegt het al, dus idd na het rijden af laten koelen zoals ik hier gisteren heb geleerd :D.
 

hemi24

Forumguru
Nakoelen van niet-turbomotoren wist ik ook niet.

:ot: Oudere luchtgekoelde motoren van Deutz waren hier ook erg gevoelig voor...

On-topic: bij tanken of stoppen langs de snelweg laat ik de auto, ongeacht belasting en buitentemp. altijd even doordraaien voordat ik deze uitzet; je hoeft namelijk niet direct doorrijden tot naast de tankzuil...
 
VW_air-to-water_2.jpg Als aanvulling op de zeer gedetailleerde overzichten van Ronnie, vond ik dit schema, wat voor mij de samenhang van het "subkoelsysteem"zo noem ik het maar, wat begrijpelijker maakte
 
Ik ben er eens op gaan letten bij mijn 1.2 TSI.
Je kunt het electrische hulppomje na een wat langere rit, als je gestopt bent, met de sleutel eruit, nog even horen lopen.
Maar ik laat de motor meestal toch maar even nadraaien, vanwege zuigerveren, lagers etc.
 

Skoody Boo

Actief lid
Dank voor het delen van deze ervaring, Hobbel! Dat is dan dus die "Coolant circulation pump V50". Die koelt niet alleen de intercooler, maar ook de turbolader zelf.
 

hemi24

Forumguru
Hobbel (of iemand anders) mag mij wat meer uitleggen, want het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de turbo in direct contact komt met koelwater/-vloeistof... Of zie ik iets over het hoofd?!?
 
Bovenaan Onderaan