kleine TSI motoren

WouterO2C

Actief lid
Even een vraagje.

Tegenwoordig zie je veel kleine motoren met een turbo erop. Gevolg: daar waar je vroeger met een 1.2 nog net boodschappen kon doen, rijd je nu met 200km/uur naar Oostenrijk voor je skivakantie. Leuk en goed voor het milieu. Maar die turbo erop heeft wel een nadeel: onderhoudsgevoeligheid.

Ik begrijp dat je een turbo (vroeger in ieder geval) moest laten "uitdraaien" na een snelle rit. Als je plankgas had gegeven en de turbo flink mee had gedaan, moest je de motor even laten uitdraaien/afkoelen. Ook als je bijvoorbeeld van de snelweg komt en je gaat tanken, moet je niet meteen de motor uitzetten, maar even de turbo laten "afkoelen". Een turbo draait namelijk als een gek rond en die moet je niet zomaar stilzetten.

Maar bij de kleine TSI motoren van tegenwoordig draait de turbo al bij 1500 toeren mee en dus niet alleen als je plankgas met 4000 toeren rijdt. Dat betekent dus dat de turbo in een TSI in feite altijd meedraait, ook als je een rustige rit door het drop hebt gedaan. Conclusie: met een TSI moet je altijd even wachten met het uitzetten van je motor na een rit, om de turbo de gelegenheid te geven om "rustig uit te draaien".

Begrijp me goed ik ben GEEN techneut. Dit heb ik allemaal van horen zeggen en is mijn eigen conclusie.

Nu vroeg ik me drie dingen af:
1. klopt dit verhaal?
2. zo ja, geldt dat ook voor die kleine TSI'tjes van tegenwoordig?
3. en zo ja, moet ik dan echt iedere keer even 1 minuut de turbo laten uitrazen bij mijn (straks nieuwe) 1.4TSI? Of is de techniek wellicht anders?

Groet, Wouter
 

TL@

Forumguru
Tegenwoordig loopt de koeling van de turbo door na uitschakelen contact, wat meteen de reden voor uitdraaien weg neemt. Kan dus geen kwaad.

Koud aftrappen kan veel meer kwaad.
 

andrehj

Forumguru
Hoe werkt het dan, zo'n doorlopende koeling? Want de oliepomp gaat samen met de motor uit, en een turbo wordt alleen door olie gekoeld (en gesmeerd). Nadraaien is vooral na een snelle rit wel degelijk nog steeds nodig. Dit geldt des te meer voor kleine TSI'tjes, maar ook voor de grotere 1.8 en 2.0 TSI.
Dit was voor mij een van de belangrijkste redenen om een nieuwe auto te willen, zodat ik niet afhankelijk ben van het rijgedrag van een vorige eigenaar. Het is niet voor niets dat er nog steeds veel turbo's van leaserijders stuk gaan en veel mensen die wel netjes rijden geen enkel probleem hebben. Zo heb ik mijn vorige auto van 12 jaar oud met bijna drie ton op de teller recent verkocht met een nog steeds perfect werkende originele turbo. Die was dus altijd netjes warmgereden en nooit heet uitgezet. Het zelfde geldt voor een Volvo V40 1.9d van mijn schoonvader. Bijna 4 ton op de teller met de originele turbo. Het kan dus best, maar vereist wel discipline.
 

Ronnie

Forumguru
Dit gaat via een extra electrisch waterpompje welk de koelwaterkringloop in beweging houdt. (pos.11)
 

Bijlagen

  • Turbo TSI Deel Il.doc
    185,5 KB · Weergaven: 132

Ronnie

Forumguru
wellicht is het hier iets duidelijker........(pos 11).
 

Bijlagen

  • TSI Laadluchtsysteem.doc
    191,5 KB · Weergaven: 127

andrehj

Forumguru
He Ronnie, interessante info. Levert wel gelijk een paar vragen op:
- Op welke motoren zit dit systeem? Zit het ook op de 1.8 TSI?
- Hoe zit het met de oliesmering/koeling van de lagers? Want de turbo's die ik ken (maar mijn kennis zal wel wat roestig zijn) worden vooral (of alleen maar) gekoeld via de lagers, en dan met olie. Hoe voorkom je met water dat die te warm worden?

Edit:
Net SSP 74 (over de 77 kW 1.2 TSI motor) nog even vluchtig doorgelezen, en daarin wordt niet over de koeling van de turbo gesproken. Wel uitgebreid over het by-pass ventiel en alle andere innovaties die in dit blok te vinden zijn.
 

WouterO2C

Actief lid
Deze antwoorden zijn te technisch voor mij heren! Hahaha
Hoe zit het nu? (als het kan in jip en janneke taal?)
 

reeseend

Forumguru
Uit het laatste voorbeeld van Ronnie
"To prevent oil deposits from burning onto the turbine shaft in the turbocharger, an auxiliary water pump
runs-on for up to 15 minutes after the engine has been switched off. It transports the cooler coolant
against the direction of normal flow. As it does this, coolant drawn in from the auxiliary pump flows from
the radiator via the turbocharger in the engine block and back to the radiator to break down the residual​
heat."

Ik zeg: Nice to know :)
 

andrehj

Forumguru
Zeer interessant. Op pagina 18 wordt inderdaad een koelsysteem voor de turbo met een elektrische waterpomp beschreven. Nu nog even uitvogelen of hetzelfde ook in mijn 1.8 TSI zit.

Edit: Gevonden in mijn eigen digitale archief in SSP401 "1.8 l TFSI 16v 118kW engine, Architecture and Operation":
This cooling circuit operates under the cross-flow principle.
The coolant flows from the radiator to the coolant pump module, which drives it to the inside of the engine block. Like in other overboosted petrol engines, the circuit has an electrical pump, V51, for coolant post-circulation. This pump protects the turbocharger, after stopping the engine, against excess heating up after being under intense loads and thus prevents the oil accumulated in the blower fan shaft from carbonizing. The electrical pump is activated by the engine control unit for a maximum of 15 minutes from the moment of switching off the ignition. During this period of activation, the pump drives the coolant from the radiator to the turbocharger, in the opposite direction.
Misschien moet ik dat document over de 1.8 TFSI toch maar eens helemaal doorlezen, wie weet wat ik nog meer te weten kom.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb even een schema geplaatst van de 1.8 Ltr. TSI, de CDAA motor. Ook hier zit de electrische koelwaternalooppomp schuin onder/achter de dynamo. In principe is de opbouw dus gelijk.
 

Bijlagen

  • Aansluitschema koelvloeistofslangen 1.8 TSI.doc
    55 KB · Weergaven: 32

andrehj

Forumguru
In SSP401 wordt steeds gesproken over motortypes BZB en BYC. Mijn motortype is CDAA. Weet jij wat de verschillen tussen deze drie motoren zijn?
 

Skoody Boo

Actief lid
Toch staat er in de gebruikershandleiding van de Fabia 1.2 TSI dat je de motor na continu zware arbeid twee minuten moet laten uitdraaien.
 

Ronnie

Forumguru
Dat is altijd beter; ook bij niet-turbomotoren; op deze wijze voorkom je een warmtestuw van de motor.
 

Skoody Boo

Actief lid
O ja sorry,

Je had het in de inleiding over 1.2 tsi en over kleine tsi-tjes. In mijn beleving is 1.4 een grote tsi, en was me ook in je handtekening toen niet opgevallen dat je 1.4 hebt.

Ik reageerde meer op deze opmerking: Tegenwoordig loopt de koeling van de turbo door na uitschakelen contact, wat meteen de reden voor uitdraaien weg neemt. Kan dus (niet laten nadraaien) geen kwaad.

Ik denk dat die opmerking te generaliserend is. Volgens mij loopt de koeling van de turbo van een 1.2 wel door na het uitschakelen van het contact, maar moet je volgens de gebruikershandleiding des ondanks toch de motor laten nadraaien, waarbij ik denk dat dit komt omdat extra waterkoeling niet kan voorkomen dat de werking van de oliepomp nodig blijft om de olie rond de turbo-lagers nog even te blijven verversen. De beste manier om uit te vinden of die conclusie ook voor jou geldt is volgens mij kijken wat jouw gebruikershandleiding daar over zegt, omdat Skoda kennelijk waar nodig aanwijzingen geeft hieromtrent.
 
Heb vandaag een Octavia 2FL mee, omdat mijn huidige auto (Toyota Avensis 2L turbodiesel) bij de schadeherstel staat. Klein krasje op de bumper. Niet erg, want nu kan ik eindelijk Octavia rijden. Mijn 1.6TDI Combi EL BL komt pas in januari (begin juni besteld :icon_smile_dead:).

Dit is een 1.2 TSI en ik sta er echt van te kijken, het verschil valt niet zo veel op met de Avensis. Die heeft toch 120 pk en 300 Nm. Ik ben sowieso een liefhebber van diesel, dus een TSI zal ik niet snel gaan rijden. Toch is dit echt een prima auto met voldoende power. Helemaal niets mis mee. Ik weet niet hoe in de Ardennen bergoprijdt, maar 175 Nm zou genoeg moeten zijn om een bergje op te komen. Daarnaast is hij echt super stil.
 

Skoody Boo

Actief lid
@reddrummaster: Wat heerlijk om zo'n positief verhaal te horen over de 1.2 tsi van iemand met serieus vergelijkingsmateriaal. Geeft er toch meer kleur aan dan alleen de getalletjes. Begin december hoop ik mijn nog lichtere Fabia af te halen met het zelfde motortje.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb ruim een week geleden gereden in een Touran 1.2TSI met drie kinderen en twee volwassenen. Uiteraard was het geen snelheidsmonster en is de koek snel op, maar 't viel me voor een dergelijke zware auto nog niet tegen!
 

sitechris

Donateur
Toch vond ik verschil met de 1.4 TSI (ondanks verschil van maar 17 pk) toch vrij groot in de Octavia. De 1.4 is met name boven de 160 stukken sneller. De 1.2 valt dan al een beetje stil.
 
Bovenaan Onderaan