WouterO2C
Actief lid
Even een vraagje.
Tegenwoordig zie je veel kleine motoren met een turbo erop. Gevolg: daar waar je vroeger met een 1.2 nog net boodschappen kon doen, rijd je nu met 200km/uur naar Oostenrijk voor je skivakantie. Leuk en goed voor het milieu. Maar die turbo erop heeft wel een nadeel: onderhoudsgevoeligheid.
Ik begrijp dat je een turbo (vroeger in ieder geval) moest laten "uitdraaien" na een snelle rit. Als je plankgas had gegeven en de turbo flink mee had gedaan, moest je de motor even laten uitdraaien/afkoelen. Ook als je bijvoorbeeld van de snelweg komt en je gaat tanken, moet je niet meteen de motor uitzetten, maar even de turbo laten "afkoelen". Een turbo draait namelijk als een gek rond en die moet je niet zomaar stilzetten.
Maar bij de kleine TSI motoren van tegenwoordig draait de turbo al bij 1500 toeren mee en dus niet alleen als je plankgas met 4000 toeren rijdt. Dat betekent dus dat de turbo in een TSI in feite altijd meedraait, ook als je een rustige rit door het drop hebt gedaan. Conclusie: met een TSI moet je altijd even wachten met het uitzetten van je motor na een rit, om de turbo de gelegenheid te geven om "rustig uit te draaien".
Begrijp me goed ik ben GEEN techneut. Dit heb ik allemaal van horen zeggen en is mijn eigen conclusie.
Nu vroeg ik me drie dingen af:
1. klopt dit verhaal?
2. zo ja, geldt dat ook voor die kleine TSI'tjes van tegenwoordig?
3. en zo ja, moet ik dan echt iedere keer even 1 minuut de turbo laten uitrazen bij mijn (straks nieuwe) 1.4TSI? Of is de techniek wellicht anders?
Groet, Wouter
Tegenwoordig zie je veel kleine motoren met een turbo erop. Gevolg: daar waar je vroeger met een 1.2 nog net boodschappen kon doen, rijd je nu met 200km/uur naar Oostenrijk voor je skivakantie. Leuk en goed voor het milieu. Maar die turbo erop heeft wel een nadeel: onderhoudsgevoeligheid.
Ik begrijp dat je een turbo (vroeger in ieder geval) moest laten "uitdraaien" na een snelle rit. Als je plankgas had gegeven en de turbo flink mee had gedaan, moest je de motor even laten uitdraaien/afkoelen. Ook als je bijvoorbeeld van de snelweg komt en je gaat tanken, moet je niet meteen de motor uitzetten, maar even de turbo laten "afkoelen". Een turbo draait namelijk als een gek rond en die moet je niet zomaar stilzetten.
Maar bij de kleine TSI motoren van tegenwoordig draait de turbo al bij 1500 toeren mee en dus niet alleen als je plankgas met 4000 toeren rijdt. Dat betekent dus dat de turbo in een TSI in feite altijd meedraait, ook als je een rustige rit door het drop hebt gedaan. Conclusie: met een TSI moet je altijd even wachten met het uitzetten van je motor na een rit, om de turbo de gelegenheid te geven om "rustig uit te draaien".
Begrijp me goed ik ben GEEN techneut. Dit heb ik allemaal van horen zeggen en is mijn eigen conclusie.
Nu vroeg ik me drie dingen af:
1. klopt dit verhaal?
2. zo ja, geldt dat ook voor die kleine TSI'tjes van tegenwoordig?
3. en zo ja, moet ik dan echt iedere keer even 1 minuut de turbo laten uitrazen bij mijn (straks nieuwe) 1.4TSI? Of is de techniek wellicht anders?
Groet, Wouter