kleine TSI motoren

Skoody Boo

Actief lid
Tja, binnen NL als de stemming er een keer in zit 140, nog iets erboven o.k., maar probeer mezelf toch altijd wel te dwingen om onder de 150 te blijven. Daarbij zijn er ook wel eens momenten dat ik onder de 120 rij, als ik gewoon echt geen haast heb.

Wat betreft hogere snelheden is allemaal onder het mom van "ja maar op Deutsche Autobahn...". Maar ook daar staan op steeds meer trajecten bordjes. En ook daar is het steeds vaker de weg te vol. En als je dan de tijdswinst eens optelt van die paar keren dat het wel echt harder gaat, en over die uren de extra kosten van al dat vermogen, benzine, duurdere banden etc. dan zul je schrikken van wat dat per uur is. Bij de meesten ligt het salaris niet zo hoog zeg maar.

Het gaat dus om fun, maar accelereren doe je elke dag, boven de 160 rijden niet.
 

sitechris

Donateur
Ook in Nederland zijn er genoeg gelegenheden om nog wel eens het gaspedaal in te trappen. Vierbaans weg van Vianen naar Deil leent zich best goed voor snelheden van 160 km/h. En een lege A6 door de polder natuurlijk ook etc etc. Maar het gaat natuurlijk ook om de acceleratie en souplesse als je bv van 100 naar 150 wilt accelereren. Dan is beetje extra power altijd lekker. Overigens begrijp me niet verkeerd, ik vind de 1.2 TSI best wel een prettig blok. Stil, zuinig en redelijk soepel. Helemaal niet verkeerd. Maar als minpunt vind ik toch dat je net wat power mist voor dat kleine beetje meer, als je bijvoorbeeld even ergens snel wilt invoegen.
 

Skoody Boo

Actief lid
@sitechris:

Dat is natuurlijk allemaal wel waar. Maar we hadden het over nog boven de 160, en dan komt naast het rijbewijs al vrij vlot ook de bolide in gevaar. Het is ook niet zo dat ik nooit boven de 150 kom, maar ik - voor mijzelf - probeer dat toch te beperken. Er zijn ook andere manieren om autorijden leuk te maken.

Mijn 1.2 tje hoeft overigens alleen een fabiaatje mee te sleuren, dus ik denk dat het mij gaat lukken om daarmee in te voegen. Ik denk dat ik in een Octavia ook een 1.4 zou willen hebben. Stoplichtsprintjes ben ik niet zo mee bezig, maar vlot van 90 naar 130 is op de snelweg toch best functioneel.
 

sitechris

Donateur
Ik denk dat 1.2 TSI blok in Fabia idd best voldoende is. Scheelt toch weer ff 150 a 200 kg met de Octavia. Zelfde met de 1.4 TSI. In Octavia ruim voldoende, maar ik denk dat je in de Superb net iets meer nodig hebt.
 

TL@

Forumguru
MAar goed, wanneer rij je in nederland nu boven de 160?

In België toch bijna dagelijks :680: Maar ja, daarom heb ik dan voor de 2.0TDI gekozen (en een Wikango voor de enkel keer dat ze eens langs de weg fotootjes aan het nemen zijn)
 

Skoody Boo

Actief lid
Werkt natuurlijk pakkans verlagend, maar kan ook slechts handig zijn voor de hardrijder na jou....

De kracht (...) van Wikango zit hem in het feit dat gebruikers onderweg ook (...) zelf flitslocaties kunnen toevoegen, waarbij deze gelijk toegevoegd worden aan de database. De volgende chauffeur die langs dezelfde plek komt zal dus gelijk al gewaarschuwd worden als het om bijvoorbeeld een mobiele radarcontrole gaat.
 

LT83

Forumguru
Kortom.....een prutssysteem.....even leuk wat locaties invoegen waar helemaal niks staat, lachen man...allemaal remmen daar! Heb in mijn Pioneer AVICHD1BT ook de flitspalen zitten, maar je hebt altijd de kans op mobiele controles dus gewoon uitkijken!
 

Skoody Boo

Actief lid
Ja prima,

en ik zou dan wel eens willen weten wat er nou eigenlijk in de gebruikershandleiding van de 1.4 tsi staat over het stationair laten draaien na hoge belasting. Ik braaf intypen hoe het met een echt klein tsi-tje zit, maar info over een medium tsi krijgen ho maar.
 

WouterO2C

Actief lid
O ja sorry,

Je had het in de inleiding over 1.2 tsi en over kleine tsi-tjes. In mijn beleving is 1.4 een grote tsi, en was me ook in je handtekening toen niet opgevallen dat je 1.4 hebt.

Ik reageerde meer op deze opmerking: Tegenwoordig loopt de koeling van de turbo door na uitschakelen contact, wat meteen de reden voor uitdraaien weg neemt. Kan dus (niet laten nadraaien) geen kwaad.

Ik denk dat die opmerking te generaliserend is. Volgens mij loopt de koeling van de turbo van een 1.2 wel door na het uitschakelen van het contact, maar moet je volgens de gebruikershandleiding des ondanks toch de motor laten nadraaien, waarbij ik denk dat dit komt omdat extra waterkoeling niet kan voorkomen dat de werking van de oliepomp nodig blijft om de olie rond de turbo-lagers nog even te blijven verversen. De beste manier om uit te vinden of die conclusie ook voor jou geldt is volgens mij kijken wat jouw gebruikershandleiding daar over zegt, omdat Skoda kennelijk waar nodig aanwijzingen geeft hieromtrent.

Om hierop terug te komen en weer ontopic..... :)

Volgens mijn dealer is het inderdaad zo, dat met de tegenwoordige turbo's in de TSI er GEEN noodzaak meer bestaat om "na te draaien".
 

sitechris

Donateur
Twijfel aan die lezing. Hoe vaak een dealer niet gewoon onzin verkoopt. Ik zou toch gewoon de turbo laten nadraaien, zeker als je hebt zitten trappen. Vraag me btw wel af hoe dit gaat met start-stop systemen. Stel dat je net flink hebt zitten planken op bv de Autobahn en je stopt om te tanken en hij stopt direct met draaien. Kan niet goed zijn.
 

Skoody Boo

Actief lid
Om hierop terug te komen en weer ontopic..... :)

Volgens mijn dealer is het inderdaad zo, dat met de tegenwoordige turbo's in de TSI er GEEN noodzaak meer bestaat om "na te draaien".

En... Wat zei je dealer toen jij zei dat dit in strijd was met wat er in de handleiding staat?

Of gaat deze reactie niet verder dan "er is een dealer die roept iets, en dus roep ik dat nou ook maar". Dat zegt dan iets over dealers (weten dus ook niet wat er in een handleiding staat), en over waarom ze met dat soort gelul wegkomen (omdat er door de goedgelovige klant naar wordt geluisterd, die goedgelovige klant niet in de handleiding kijkt, zelfs niet als hij in een forum er op gewezen wordt dat daar in staat). Maar das dan weer off-topic natuurlijk.
 

Skoody Boo

Actief lid
yep, dat is de conclusie: start-stop moet je dus uitzetten als je hebt zitten trappen. En dat staat dan weer niet in de handleiding. Dat zou Skoda wel eens mogen oppakken. Nog beter: dit zou de boordcomputer eigenlijk automatisch moeten oplossen.

Ik denk dat die dealer wel gelijk heeft in de gevallen dat de motor niet zwaar belast is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Trappen? We hebben het hier toch niet over trap-auto's of fietsen? Maar terzake, bij langdurige zware belasting, zoals lange bergritten, is het wel verstandig even uit te laten razen.
 

hemi24

Forumguru
sorry hoor, maar volgens mij bepaald het start-stop systeem wel degelijk of het qua koeling is toegestaan om de motor te stoppen..!
Maar het systeem kan een (inschattings)fout van de bestuurder natuurlijk niet overruelen, dus als de bestuurder de sleutel omdraait, gaat de motor helaas gewoon uit...

Dus gewoon even een minuutje laten nadraaien op de parkeerplaats of bij de pomp langs de snelweg!
 
Bovenaan Onderaan