Kinderziektes Octavia III?

MaRco2

Forumguru
enig verbruik van olie is idd normaal bij een nieuwe auto, vooral bij TSI EN TDI motoren, na de inrij periode van pakweg 3000km zou het olie én brandstof verbruik lager moeten worden, mijn vorige S2 2.0TDI verbruikte in de 1e 4000km ook een dikke liter, daarna nooit meer bij hoeven vullen tussen de beurten, bij mijn huidige FSI motor staat het oliepijl na 18000km nog keurig in het midden.

Greetz Corné

Klopt zeker. Alleen was deze hoeveelheid even niet wat ik gewend was in de beginperiodes (half litertje op 10.000 km ofzo bijvullen).

Afwachten maar hoe het stabiliseert. De komende tijd zal vast ook nog niet representatief zijn (volgende week caravan er achter en het nodige bergwerk daarna, hoewel dat met de S2000 nog altijd een nihil verbruik is bij veel forser gebruik :D).
 

MaRco2

Forumguru
Benzinemotoren VW 504 00
(inhoud l) 4,0

1,2 l/63 kW TSI
1,2 l/77 kW TSI
1,4 l/103 kW TSI
1,8 l/132 kW TSI 5,2

Dieselmotoren VW 507 00
(inoud l) 4,6

1,6 l/77 kW TDI
2,0 l/110 kW TDI

Yep, in het instructieboekje staat nog voor de benzines: 504 bij variabele onderhoudsindicatie en 502 bij vaste onderhoudsperiodes. Diesel is in beide gevallen de 507.

502 = 5W40 vol syntheet. Die voor variabel (0W30 ofzo) is ook bedoeld voor als mensen weinig rijden en pas na 2(!)jaar voor een olieservice komen.

In mijn geval vertrouw ik die 5W40 Castrol Magnetic wel, want in die twee jaar komt er 3 a 4 keer een verse vulling in.:)
 

MaRco2

Forumguru
5W30 en 5W40 maakt niet uit, 40 is alleen beter (bij extreme hoge temperaturen, de 5 is vloeibaarheid bij lage temperaturen, als je dan te dikke hebt, kan het minder smeren en andersom, 0 kan bij warmte te dun zijn (lees: olieverbruik of gebrek aan smering).
 

MaRco2

Forumguru
Dat is wel het beste, maar welke is het 502 of 504 (bij de fabriek weten ze ook niet of iemand een vaste of variabele interval gaat gebruiken)?
 

Joske

Forumguru
Eens op de sticker kijken onder de motorkap? Dan zie je toch wat er aangevinkt staat van interval en welke olie (VW ... ..) er gebruikt moet worden.
 

MaRco2

Forumguru
Grappig: de diagnoseman bij de dealer dacht aan 507, maar het kon per motor schelen en er was nog geen nieuw model (zou deze 1.4TSI zoveel uitmaken dan een eerdere qua smering?) voor een beurt geweest natuurlijk.
 

res-q

Senior Member
Ik dacht altijd dat er 710 in de auto moest? Dat meen ik me te herinneren van vorige auto's, ik bedoel zoiets:
710-cap.jpg
 

MaRco2

Forumguru
504 en 507 is bijvoorbeeld Castrol Edge 5W30 zag ik gisteren. Edge is ook in het boekjesmapje genaaid.

Lane Assist werkt (weer) na het vervangen van de juiste trekhaakkabel. Chroomlijst is besteld (backorder).
 

Atria

Actief lid
enig verbruik van olie is idd normaal bij een nieuwe auto, vooral bij TSI EN TDI motoren, na de inrij periode van pakweg 3000km zou het olie én brandstof verbruik lager moeten worden, mijn vorige S2 2.0TDI verbruikte in de 1e 4000km ook een dikke liter, daarna nooit meer bij hoeven vullen tussen de beurten
Mijn 1.4 tsi heeft nu na 16.000 km 0,7 liter olie gebruikt. in het begin inderdaad meer dan de laatste km-ers.
 
Bovenaan Onderaan