Karoq Vragen & Weetjes

064harry

Donateur
Bij mijn SKODA was ineens de berichtgeving uit? Ik moest de berichtgeving opnieuw instellen. Meer mensen last van?
 

wakkie

Senior Member
Notificaties en meldingen zijn wel ingeschakeld, maar berichtgeving “hapert”. Krijg dan weer wel, dan weer geen berichtgeving.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb het al lang opgegeven, kreeg in het verleden eigenlijk alleen onzinnige notificaties. "Auto beweegt met de motor uit", nee hoor, staat gewoon helemaal stil. "Er is een storing opgetreden in uw auto", wat dan, zie niks, merk niks, en in de auto zelf is er ook geen melding. "Auto is niet op slot", jawel hoor, nog gechecked. Kortom, zoveel valse meldingen dat als er een keer eentje wel klopt je die melding ook gewoon negeert.
 

CharlesTucker

Forumguru
Haha, dat vraag ik me ook wel eens af :)

Maar ja, ritten-informatie klopt wel, dus hij lijkt me toch wel gekoppeld met de juiste auto. en afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst van de app gebruik om de auto terug te vinden, op een enorm weiland in de buurt van de luchtmachtbasis Volkel, dat werkte prima, maar daar zijn ook andere oplossingen voor, dus die app is best overbodig voor mij.
 

Witte Yeti

Actief lid
Bij montage van een trekhaak af fabriek of uit originele Skoda accessoireprogramma wordt TSA (aanhangwagenstabilisator) geactiveerd. Hoe kan je dit controleren?
 

Beauri

Forumguru
Heb helemaal niets genomen, maar heb nu 2 wat langere ritten gemaakt met de navigatie, heb zelfs ontdekt hoe je die overbeleefde alstublieft mekkerende dame haar mond kunt snoeren of laten schreeuwen.

De dame wist me een aantal zaken te melden, zoals problemen op de route, een obstakel op de weg, over ..km langzaam rijdend verkeer op de A. en meer van dat soort verkeersinformatie.

Nu vraag ik mij af....... hoe komt die dame aan al die.... in mijn geval..... ook nog eens kloppende informatie??????

(heb het ook gevraagd aan ene Lisa van Skoda, maar deze dame stelde heel veel tegenvragen, maar na een paar dagen nog steeds geen antwoord gehad op deze voor hun toch wel makkelijk te beantwoorden vraag lijkt mij....)

Vandaar de vraag hier nog maar een keer gesteld, ben echt benieuwd hoe de dame aan haar wijsheid komt.....
 

Beauri

Forumguru
Dank Peter-036:thumbsup: , heb even gezocht op het begrip TMC ontvanger en las reviews van vele zeer tevreden gebruikers van dit systeem, meegezonden digitale informatie in het radio signaal. Heb tot voor kort heel lang gebruik gemaakt van een losse, zeer oude Tom Tom die het nog steeds doet maar wel erg achtergebleven was met updates en wist niet van het bestaan van zoiets dergelijks.

In mijn geval heeft het TMC tijdens de 2 lange ritten goed gewerkt en ik vind het een fijne aanvulling op het navigatie systeem. Ook fijn dat je je phone niet hoeft te koppelen aan het systeem, iets dat ik ook liever niet doe, neem toch geen telefoongesprekken aan onder het rijden.
 

Okki

Donateur
In mijn O1 zat een Blaupunkt radio met daarop, naar ik meen, een knop AIM

Daarmee nam het systeem een aantal berichten verkeersinfo steeds in een "loop" op. Auto in, druk op de knop en de laatst bekende verkeersinfo werd herhaald.
Nooit meer zoiets gezien op een radio. Vond ik best handig.

Als je nu instapt, moet je eerst wachten tot de gegevens in "traffic" gevuld worden.


Screenshot_2019-06-22-11-41-48_1.jpg
 
Laatst bewerkt:

Pendragon

Forumguru
Ik gebruik een sim kaart in de Karoq. De Columbus kan dan online (via Skoda Connect) informatie halen in plaats van via tmc. Tmc komt vanaf radio stations en loopt regelmatig wat achter. Tmc doet vaak ook alleen Snelwegen. De online versie doet ook andere wegen. In plaats van een aparte sim kaart kun je dit ook doen via je telefoon als hotspot.
 

Beauri

Forumguru
Ik gebruik een sim kaart in de Karoq. De Columbus kan dan online (via Skoda Connect) informatie halen in plaats van via tmc. Tmc komt vanaf radio stations en loopt regelmatig wat achter. Tmc doet vaak ook alleen Snelwegen. De online versie doet ook andere wegen. In plaats van een aparte sim kaart kun je dit ook doen via je telefoon als hotspot.

Die aparte simkaart, is die van Voda? werkt dat via die apart te plaatsen module waar die simkaart al inzit en dat 1 of 2 jaar gratis is en waar je dan voor betalen moet? Is dat tevens dat systeem met die slecht werkende app waar ik een hele hoop ontevreden berichten over heb gelezen?

Dat is dan tevens de module die ik absoluut NIET geplaatst wilde hebben, misschien leuk voor de LM rijder die elke kilometer moet verantwoorden en helemaal in de gaten gehouden wordt, zelf heb ik er als particulier helemaal niets mee en wens niet PON van allerlei info te voorzien, die zogenaamd niet persoonsgebonden is en nog meer bla bla bla en wat ze nog meer beloven. Heb de dealer beloofd om die module door zijn raam terug te bezorgen als ik het tegen zou komen:D

Heb overigens de Amundsen, vind het al heel wat in vergelijking met mijn vorig navigatie systeem, een meer dan 15 jaar oude losse Tom Tom, die me wel altijd heeft gebracht waar ik moest zijn. Tot nu toe ben ik nog aan het ontdekken hoe de Amundsen werkt, al krijg ik al wel het eea voor elkaar, er zitten meer mogelijkheden op dan ik al ontdekt heb, maar tot nu toe vind ik het al een heel fraai staaltje van techniek:thumbsup: Vind het ook prachtig dat je in de klokkenwinkel, tussen de 2 klokken in, ook al een schermpje hebt met een simpele aanduiding welke richting je moet volgen en hoe ver het nog is tot de bestemming.

Heb er persoonlijk geen behoefte aan om de telefoon met de auto te verbinden, wil deze echt apart houden, dat wederhelft Spotify of zoiets er mee doet is dan weer een andere zaak..... hoor daarvan gelukkig helemaal niet het woordje alstublieft.....

Nu rijd ik mijn auto privé, heb de tijd van de wereld en hoef gelukkig niet zakelijk onderweg, niet elke minuut telt en als ik eens tig kilometer omrij is dat ook geen ramp, kan wel begrijpen dat iemand die voor zijn beroep onderweg is heel andere denkbeelden heeft dan ik en voor de zakelijke rijder is het waarschijnlijk wel nodig om de telefoon met de auto te verbinden....... zie ze wel eens rondzwalken, inhouden en andere fratsen uithalen..... autorijden en zaken bespreken gaat denk ik niet goed samen.....
 
Laatst bewerkt:

Pendragon

Forumguru
@Pendragon , hoeveel GB abbo heb je daarbij? Verbruikt dat veel? Kun je ook hiermee via google map navigeren?
Deze is zakelijk en unlimited. Geen idee hoeveel GB ik verbruik per maand. Google maps navigeren kan alleen met Android auto. Staat los van deze simkaart. Wat wel handig is, je kunt de simkaart in de unit als hotspot instellen en in de auto met andere apparaten hieraan koppelen. Kids gebruiken het regelmatig.
 

Pendragon

Forumguru
@Beauri, kort antwoord: nee, totaal andere simkaart die je in het dashboardkastje in de simkaart gleuf stopt. Waar jij het over hebt is de Mijn Skoda unit van de Pon importeur. Die heb ik ook, maar gebruik hem haast niet omdat de App super slecht is.
 

Beauri

Forumguru
@Pendragon - Heb me er na je schrijven iets meer in verdiept, werd wel errug warrig voor mij met al die simkaarten, wifi, Skoda Connect en Mijn Skoda en dan is er nog een bluetooth verbinding mogelijk.

Inderdaad kun je bij het Columbus systeem direct een simkaartje in je dashboardkastje stoppen, maar de iets eenvoudiger systemen hebben dat niet, toch heeft men met het Admundsen systeem nog wel de mogelijkheid om een (VW)USB Carstick te gebruiken, misschien handig voor mensen die geen telefoon hebben/of een telefoon hebben die geen hotspot kan genereren, de Carstick functioneert dan hetzelfde als de aansluiting in het dashboard van de Columbus.

Denk dat een simkaart en knappe telefoon geen probleem voor de meesten zullen zijn lijkt mij, als je een Karoq kunt rijden, dan kun je je dat dacht ik ook wel veroorloven, voor mij is het meer dat ik mijn telefoon niet wil verbinden met de auto, ook niet voor dat kleine beetje meer betrouwbaarheid voor de navigatie.

De Mijn Skoda Unit/Module heb ik niet laten inbouwen, had er het eea over gelezen en vind het meer iets van PON om jou in de gaten te houden dan dat het iets van echte nut heeft voor jezelf. Je schrijft dat de App super slecht is, maar ik heb wel het idee dat het de kant naar PON toe wel supergoed werkt, denk dan ook niet dat het voor de auto eigenaar bedoeld is. Heb er ook niet veel vertrouwen in, je telefoon kun je uitzetten(echt uitzetten) over de Mijn Skoda Unit heb je helemaal geen controle en dat zint mij niet, vandaar dat ze hem van mij lekker mogen houden.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn advies: houd het simply clever en vraag je af wat de toegevoegde waarde van eea is. Daarbij de belabberde kwaliteit van de diverse gadgets in aanmerking nemend. Ik kan het allemaal gebruiken maar activeer het bewust niet. Men wil o zo graag meegaan in de vaart der volkeren met dit soort gadgets en apps, maar de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid zijn nog lang niet op een acceptabel peil. Je kunt je een hoop ergernis besparen. In het gunstigste geval werkt het, maar is de vraag wat je er nu echt aan hebt.
 
Bovenaan Onderaan