Karoq Vragen & Weetjes

Okki

Donateur
Gewoon in de 1e versnelling laten staan bij parkeren.
Bij automaat helemaal geen probleem....

Ik gebruik de handrem bijna nooit
 

LdN

Forumguru
Zou wel eens serie/model afhankelijk kunnen wezen, bij mijn karoq staat bij de RDW dat er (nog) geen
terugroepacties zijn, ook (nog) geen brief ontvangen.
Mijn karoq 1.5 style business is van februari 2019
 

Beauri

Forumguru
Gewoon in de 1e versnelling laten staan bij parkeren.
Bij automaat helemaal geen probleem....

Ik gebruik de handrem bijna nooit

Misschien idd tijd dat ik me dat mezelf ga aanleren, gebruik eigenlijk altijd de handrem en nooit de 1e versnelling. Nu met die elektrische remfratsen van tegenwoordig niet zo'n gek idee om de 1e versnelling te gebruiken. Om eerlijk te zijn vind ik die electrische handrem niet echt fijn, heeft een paar nadeeltjes en heb er niet veel vertrouwen in, och...... je moet met je tijd meegaan, maar van mij had het niet gehoeven:nono:
 

064harry

Donateur
Bij mijn vorige auto zat een 'echte' elektrische handrem. Bij het verlaten van de auto ging de handrem er automatisch op.
Wel leuk hoor ... tot dat je een keer een leenauto hebt waar dit niet op zat en ik zonder de handrem aan te trekken wegliep.
Of dat je halve auto moet afbreken als ie vastgevroren zit. de achterbank moest er dan uit om erbij te kunnen komen.

Nu zet ik 'm eigenlijk altijd in de P
En moet ik gewoon wennen om 'm op de handrem te zetten....
 

Okki

Donateur
Eigenijk altijd in P?
Andere mogelijkheid is er toch niet? Anders krijg je de sleutel er niet uit. Handrem is dan ook niet nodig...

(Tenzij je op een helling van 10 graden staat misschien voor de zekerheid)
 

Qarok

Lid
Bij mijn vorige auto zat een 'echte' elektrische handrem. Bij het verlaten van de auto ging de handrem er automatisch op.
Bij mijn huidige 'voorloop'auto (tot m'n Karoq geleverd wordt) gaat de elekrische handrem er ook automatisch op, zodra ik de sleutel uit het contact haal. En dit is er toch ook echt één van de VAG. (VW Golf VII Variant)
Ze zijn er dus wel mee bekend ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Toen de automaat een keer niet in P stond, werd ik daar luidruchtig aan herinnerd op het moment dat ik de deur opendeed alsmede via de MFD daarop gewezen. De elektronisch bediende handrem als extra gebruik ik alleen als de wagen op een duidelijke helling staat.
Groot voordeel van die handrem vind ik dat je 'm bij een verkeerslicht ook kunt gebruiken zodat je de voet niet op de rem hoeft te houden. Vooral in combinatie met de DSG is dat ideaal: geen kruipneiging en de rem gaat er vanzelf af op het moment dat je gas geeft.
 

Pendragon

Forumguru
Maar dat je je voet niet hoeft te gebruiken komt door de auto hold, niet persé door de electrische handrem. Autohold is super. Ik kom nooit aan de handrem. Gaat allemaal automatisch. Ideaal.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar dat je je voet niet hoeft te gebruiken komt door de auto hold, niet persé door de electrische handrem. Autohold is super.
Het zijn - bij mijn Leon in elk geval - twee afzonderlijke functies:
  • Bij ingeschakelde autohold gaat de "handrem" automatisch vast bij elke keer dat je met de voetrem tot volledige stilstand bent gekomen (zolang je 'm niet bewust weer uitschakelt); de remlichten blijven daarbij aan zolang je stilstaat.
  • De "echte handremknop" activeert de rem éénmalig, houdt dus de auto ook op zijn plaats. Bij de volgende stop gaat de rem er dus niet opnieuw automatisch op. De remlichten gaan uit als je het rempedaal loslaat.
Dat laatste vind ik een groot voordeel als je bij duisternis wat langer voor een verkeerslicht moet wachten, want ik ben dan zelf ook nooit zo heel erg blij met met drie van die felle rooie pitten die me in mijn gezicht staan te schijnen.

De autohold gebruik ik eigenlijk alleen in druk stadsverkeer met veel kortdurende stops, verder staat hij altijd uit omdat ik er bij insteek- en parkeermanoeuvres meer last dan gemak van heb - daarbij maak ik juist steeds gebruik van de kruipneiging van de auto zonder na elke wisseling tussen vooruit en achteruit weer op het gas te moeten. Voet op de rem en deze afwisselend intrappen en iets lossen is dan veel makkelijker.
Ieder z'n eigen methodiek... :pardon:
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Geen idee, zou best kunnen. Maar "enkele minuten" (of eigenlijk: alles boven de pakweg 30 seconden) vind ik in dit verband al tamelijk langdurige hinder.
Als je zó lang moet wachten (brug of zo) dan kan de motor beter uit en in dat geval maakt het geen verschil meer.
 
De autohold blijft 10 minuten actief alvorens over te schakelen op handrem.
Vindt het trouwens spijtig dat bij het afleggen van de motor en dsg in 'p' de handrem enkel automatisch geactiveerd wordt als de autohold aan staat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vind dat helemaal niet spijtig, maar juist verstandig. Kan ik tenminste zelf kiezen of ik wel of niet de rem erop wil.
Bij strenge vorst bijvoorbeeld niet... :pardon:
 
Bovenaan Onderaan