Karoq Vragen & Weetjes

Witte Yeti

Actief lid
Vandaag even contact gezocht met de dealer voor de aanstaande levering en gevraagd of ze de achterlichten willen aanzetten bij DRV.

Bij navraag bij de werkplaats kwamen ze terug met de overtuiging dat het kan.

Kan iemand van jullie dat bevestigen of l*llen ze uit hun nek?

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk
Ik kan bevestigen dat dit mogelijk is, ik rijd al een poosje met DRV achterlichten. Service van de dealer.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik kan bevestigen dat dit mogelijk is
Nogal droog - het is al sinds 1-1-2015 een eis dat dit bij nieuwe modellen mogelijk MOET zijn.

De eerstvolgende stap kan ik je ook wel voorspellen: dat bij nieuwe modellen de achterlichten simpelweg moeten branden, ongeacht of er aan de voorkant DRL of ander licht wordt gevoerd.
 

Pendragon

Forumguru
Mijn DRV achter is overigens vandaag ook ingeschakeld terwijl ze mijn navigatie scherm hebben vervangen.
Mooi zo! Vind dat dit standaard moet zijn, maar Europa is bij veel dingen nogal laks in beslissingen. Gelukkig is het bij de Skoda eenvoudig te doen.
 

wakkie

Senior Member
Ik weet niet of deze vraag al voorbij gekomen is. Als de motor wordt afgezet en de versnellingshendel in P staat wordt dan automatisch de elektrische handrem geactiveerd? Kan dit nergens vinden. Bij mijn huidige auto wel en vind dit persoonlijk erg handig. Kun je nooit je handrem vergeten.
 

Pendragon

Forumguru
Ik weet niet of deze vraag al voorbij gekomen is. Als de motor wordt afgezet en de versnellingshendel in P staat wordt dan automatisch de elektrische handrem geactiveerd? Kan dit nergens vinden. Bij mijn huidige auto wel en vind dit persoonlijk erg handig. Kun je nooit je handrem vergeten.

Ik heb begrepen dat dat inderdaad zo is. Daarom vind ik de elektrische handrem ook zo mooi. Geen gedoe :)
 

wakkie

Senior Member
A26F5E88-A3E0-4BFD-B257-04461110FD87.jpeg Heb toch mijn twijfels. Heb het digitale instructieboekje gevonden en zie op pagina 214 staan dat je de elektrische rem handmatig moet inschakelen. Lijkt me eigenlijk niet logisch.
 

wakkie

Senior Member
Zou kunnen. Er zijn forum leden die al in een Karoq rijden met een elektronische handrem en die wellicht meer kunnen vertellen hoe de werking is.
 

Pendragon

Forumguru
Dit vond ik op briskoda.net:


I only use the electronic handbrake when I park and before I put the gearbox into "P" (I have a DSG gearbox)



No need to do it manually. Stop the car on footbrake, autohold keeps brakes on. Put into P. Turn off engine. Electronic handbrake comes on automatically (you can hear it, and see red handbrake symbol illuminate).
 

Canon-Eye

Forumguru
Precies wat er staat: "Autohold keeps brakes on". Althans, als je die ingeschakeld had...
En dat doet-ie onafhankelijk van de stand van de dsg-hendel, dus ook als je gewoon voor een verkeerslicht of zo tot volledige stilstand komt, ook met draaiende motor; hij gaat dan niet kruipen als je de voetrem loslaat.

De handrem moet je wel bewust inschakelen. Die hoef je dan weer niet "te lossen" als je weer wegrijdt, dát gebeurt vanzelf, maar als je dan weer stopt gaat de handrem er niet weer vanzelf op en dat blijft de ingeschakelde Autohold nou juist wel doen totdat je deze handmatig uitschakelt.
 
Laatst bewerkt:

wakkie

Senior Member
M.a.w. Auto Hold altijd ingeschakeld houden om als je bijv. gaat parkeren dat dan de elektr. handrem automatisch wordt ingeschakeld. heb ik nog een vraag: Blijft de Auto Hold ingeschakeld als je de auto weer start of moet je deze dan weer inschakelen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Auto Hold altijd ingeschakeld houden om als je bijv. gaat parkeren dat dan de elektr. handrem automatisch wordt ingeschakeld.
Ik probeerde nou juist duidelijk te maken dat autohold en elektronische handrem twee verschillende dingen zijn. Of ze uiteindelijk op dezelfde manier de wielen blokkeren weet ik overigens niet zeker, maar ik vermoed van wel.

Als ik op een vlakke weg parkeer, dan gebruik ik allebei niet. Autohold niet omdat ik bij het inparkeren gebruik maak van het kruipen van de auto (en dat gebeurt niet als de Autohold erop staat) en de handrem niet uit luiheid, het is gewoon niet nodig. In de P-stand kan hij toch niet wegrollen. Op een helling schakel ik wel de handrem in voordat ik 'm in P zet om de aandrijvingscomponenten niet onnodig te belasten.
nog een vraag: Blijft de Auto Hold ingeschakeld als je de auto weer start of moet je deze dan weer inschakelen?
Ik meen van wel, maar daar heb ik nog niet op gelet dus dat weet ik niet zeker. Ik gebruik de Autohold vrij incidenteel, namelijk in druk verkeer met veel stop&go, aanschuiven, verkeerslichten en zo (altijd met uitgeschakeld start/stopsysteem). Zodra ik weer vrij baan heb schakel ik 'm weer uit.
 

CDK

Forumguru
Eenmaal autohold en / of de elektronische handrem aangezet blijft deze actief (Kodiaq en Karoq zullen daarin niet van elkaar verschillen) Dus gewoon starten en de DSG van P naar D en gas op die lollie ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Eenmaal autohold en / of de elektronische handrem aangezet blijft deze actief
Voor wat betreft de elektr. handrem gaat dat - in elk geval bij mijn Leon*) - NIET op, zoals ik zojuist heb gemerkt:
  1. geparkeerd, stand P;
  2. handrem erop > voetrem los > motor uit.
  3. Bij vertrek motor gestart en hendel naar D (beide uiteraard met voet op de rem want anders gaat het niet), handremlichtje gaat niet aan;
  4. voet van de rem > auto kruipt en er wordt na enkele meters van 1 naar 2 geschakeld;
  5. als double check kort nadien nog een keer gestopt met de hendel in D, maar de handrem komt er niet terug op want de auto rijdt weer weg zodra de voetrem wordt gelost.
Conclusie: de handrem inschakelen ("aantrekken") is een eenmalige operatie die telkens herhaald moet worden als je 'm wilt gebruiken. Dit in tegenstelling tot de Autohold, die bij stoppen in het verkeer wel steeds opnieuw de auto op zijn plaats houdt tot je 'm weer uitschakelt. Soms is dat handig, soms ook niet (bv. bij parkeermanoeuvres).
Of de Autohold ook vanzelf terugkomt nadat de auto met uitgeschakeld contact heeft stilgestaan is onderwerp van een volgende test.

*) Ik ben overigens wel benieuwd of er op dit punt verschil in de bediening is tussen de verschillende VAG-merken en typen met DSG. Je zou het eigenlijk niet verwachten, maar de wegen van VAG zijn soms ondoorgrondelijk...
 

Kwark

Senior Member
Iemand een Karoq met 3 sleutels?
Wel besteld icm personalisatie, elektrische stoelverstelling en geheugen. Maar bij aflevering twee sleutels. Zit nu te wachten op de 3e sleutel. Vraag is of dat weer zo een lelijke lompe klapsleutel is of een compactere.
De dealer weet het in elk geval niet ☹️
 

Jrtt

Forumguru
Eenmaal autohold en / of de elektronische handrem aangezet blijft deze actief (Kodiaq en Karoq zullen daarin niet van elkaar verschillen) Dus gewoon starten en de DSG van P naar D en gas op die lollie ;)

Correct. Autohold staat bij mij altijd aan en blijft ook aan staan. Hoef me dus nooit zorgen te maken over de handrem.
 

wakkie

Senior Member
@Canon-Eye volgens een paar posten hierboven (@Pendragon) de volgende tekst:

No need to do it manually. Stop the car on footbrake, autohold keeps brakes on. Put into P. Turn off engine. Electronic handbrake comes on automatically (you can hear it, and see red handbrake symbol illuminate).

Misschien werkt het op de Leon anders, wat inderdaad vreemd zou zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan