Kabelboom Fabia vocht

Vdub

Actief lid
Voor diegene die het (nog) niet weten/wisten. Bij de Fabia I is er na een aantal jaar kans op intreding van vocht in de kabelboom in de motorruimte.

Hoe kun je het merken:

Diverse lampjes op je klokkenwinkel gaan branden zoals die van je Koelvloeistof of je Stuurbekrachtiging..

De motorkabelboom is netjes omtaped zoals dat gebruikelijk is. Helaas loopt er toch water in/door de tape. Omdat de kabelboom in een overdreven J vorm hangt blijft er onderin de J water liggen en dat gaat rotten.. rotten zul je denken? Ja, echt vies.. ik monteer liever een nieuwe ashoes.. das ook smeerwerk maar dit is vies..

Ik heb de complete omwikkeling weggesneden/afgepeld en de bekabeling uitgeplozen en zo goed als mogelijk schoongemaakt.. KVS en StBK lampjes heb ik na de reparatie niet meer gezien..

Je kan er redelijk goed bij als je even het luchtfilterhuis en de steun ervan en de ECU demonteert.

Luchtfilterhuis is:
1x sterschroefje voor de aanzuigbuis richting de FAN
1x M6 moer, dopje 10 om de bak los te maken van de carosserie
1x grote slangklem om de luchtaanzuigslang naar het gasklephusi
Huis omhoog eruit trekken.

ECU kun je zo van de kant klikken, 2 stekkers eraf en wegleggen.

Steun luchtfilterbak is 2x M8 dopje 13.


Wat plaatjes..
IMAG0106.jpg
IMAG0107.jpg

IMAG0108.jpg

IMAG0109.jpg
 

namleop

Actief lid
Bedankt voor de tip.
Zou dit ook het motormanagementlampje kunnen triggeren? Die brandt bij mij weer vaak, EPC komt er ook zo nu en dan bij.
Of hebben die kabels die ergens anders langs lopen?
 

Vdub

Actief lid
Ik zou het sowieso even open maken, is op zich een werkje van een 30-60min en je zal daarme iig geen problemen meer krijgen.

IK heb de kabels nu gewoon/los niet getaped daar op dezelfde plaats laten hangen.
 

FredV

Banned
Bedankt voor de tip.
Zou dit ook het motormanagementlampje kunnen triggeren? Die brandt bij mij weer vaak, EPC komt er ook zo nu en dan bij.
Of hebben die kabels die ergens anders langs lopen?
Als het de auto van namleop is en niet van mevr namleop, zou ik niet zelf die boom openmaken, maar terug gaan naar de dealer...
Is bovendien het bekabelingssysteem van de FabI niet afwijkend van die in de FabII .. => Canbus?
 

Skoder

Lid
Is dit ontwerpfoutje bij elke Fabia 1 ? Of is dit ook afhankelijk van welke motor er in ligt ? Heb hier een 1.4 16v uit 2005 maar geen problemen met de waterbak of de kabelboom. Ik ga het wel een keer nalopen op de brug eerstvolgende keer.
 

Ronnie

Forumguru
In 2004 (dacht ik) is er een modificatie geweest waardoor het probleem wegblijft.
De mijne is van 2005, 200.000 km en nog nooit last gehad.....
 

Skoder

Lid
Aha, okay en met het feit dat jij al meer Km's gemaakt hebt Ronnie lijkt het minder ernstig voor mij fabia. :489:
 

Djinn_4fun

Actief lid
Bij de mijne is de kabelboom compleet vervangen.
Was zo erg rot, en dure vervanging.
Natuurlijk konden we geen aanspraak maken op coulance.
Terwijl het toch een fabrikage fout is geweest...
 

namleop

Actief lid
Als het de auto van namleop is en niet van mevr namleop, zou ik niet zelf die boom openmaken, maar terug gaan naar de dealer...

Fred bedankt voor je bezordheid maar het inderdaad de Fabia 1, die is bijna 9 jaar oud. Met mijn mooie nieuwe Greenlinetje ga ik niet knutselen aan kabelbomen hoor!

Ik duik er wel eens achter, kan ik meteen nog een poging doen het gasklephuis (nog) schoner te maken.
 

piair1982

Forumguru
Wanneer een kabelboom verrot is werkt ie naar openen van het omwindsel niet altijd goed meer.
Het opensnijden was namelijk een modificatie die destijds veel uitgevoerd werd.
Maar in een enkel geval was de rot al zover dat de koperdraad zelfs aangetast was. Dus toen alsnog nieuwe kabelboom in de auto. (Toen nog wel met coulance regeling praat over 2007 bij een auto uit 2003)
 

Andres

Lid
kabelboom aangepast

Goedemiddag,

Bij mij ging het ABS lampje branden en na een zoekopdracht op de site en google kwam ook dus de modificatie op de kabelboom naar voren als een mogelijke oorzaak, motorkap open en kijken of er een modificatie is uitgevoerd.

Dat was bij mijn Fabia dus niet gebeurt, tape verwijderen, veel troep en vocht, droogmaken en controle op de blootgelegde kabels, de kabels zien er goed uit gelukkig geen koperdraad te zien.

Motor starten, ABS lampje brand nog steeds. Wil ik nu te snel? of is er bij jullie, voor degene die het zelf heeft gedaan ook enige tijd overheen gegaan voordat de lampen op in het instrumenten paneel verdwenen.

Ik wacht het nog een tijdje af, anders is er meer aan de hand.

Groet Andres

Ps. de zekeringen zijn allemaal in orde.
 

Cordoba

Forumguru
@Andres: ik heb dus ook gehad dat ik ineens een ABS-lampje had dat ging branden. Auto bij dealer geweest, niet uit te lezen (geen enkel systeem, was toegankelijk voor de VASkast),ECU op het oog bekeken op vocht, maar dat was zover de monteur kon zien in orde. Naar huis gegaan, via een tip op het forum hier gevonden dat zekering 6 (op de accu, niet in de gewone zekeringkast), was gebroken en dat zou de zekering van de ABS-pomp zijn. Vervolgens zekering opgehaald bij de dealer, zekering vervangen maar ABS lampje bleef uit, ook bij het contact aan. Opnieuw bij de dealer langs om de auto uit te laten lezen, nu waren andere systemen wel toegankelijk, alleen met het ABS-systeem geen contact via de VASkast. Vanwege de tijd afgesproken om een nieuwe afspraak te maken om de storing/oorzaak te zoeken, onderweg naar huis nog even een paar boodschappen gedaan, en bij het wegrijden bij de winkel, zag ik in een flits bij het starten ineens het ABS lampje aangaan, en direct uit bij het starten.

Morgen heb ik de afspraak bij de dealer, maar al anderhalve week werkt mijn ABS gewoon (stomtoevallig vorige week een keer gemerkt, dat niet alleen het lampje maar ook het ABS-systeem zelf naar behoren werkt).
 

Andres

Lid
@Cordoba : bij controle van de zekering op de accu bleek dus inderdaad dat deze uit twee delen bestond, "lijkt" me makkelijk te vervangen, twee moertjes los en de oude eruit -> nieuwe erin.
Wel een vraagje : Kan dit zonder de accu los te moeten koppelen?

Groet Andres
 

Cordoba

Forumguru
Yep, je moet alleen even de goede zekering halen bij de dealer. De waarde staat ook in het metaalstripje geperst, je hebt zekeringen die er hetzelfde uitzien, maar van dikker materiaal gemaakt zijn, daarom echt even kijken wat er in staat. Bij mij was het een 40 Ampere zekering, en ik denk dat het bij jou hetzelfde is.

Wel even oppassen, je moet de deeltjes er met een klein schroevendraaiertje ofzo uit wippen. (let op dat er geen sleutels in de auto zitten, en je via de schroevendraaier niet beide deeltjes kortsluit als er spanning op staat)
Zekering kost overigens € 2,65 bij de dealer.
 

Andres

Lid
Dat valt reuze mee, en inderdaad ook bij mij is het een 40 ampère zekering , ik kom net terug van de dealer maar die ziet mij niet meer terug.
Ik had ook een luchtfilter nodig voor de polo, ook een 1.2 - 3 cilinder, van de vrouw en of ik maar 24.90 kon aftikken en dat dacht ik dus niet.
Dat een officiële dealer wat duurder is dan een universeel garage vind ik niet zo erg maar als ik ruim twee keer zoveel moet betalen voor hetzelfde filter gaat mij dat te ver.
Dus de zekering heb ik niet eens meer naar gevraagd evenals een nieuwe antenne.

Maar goed dan de onderdelen bij een ander halen, duurt nu alleen wat langer, er moet ook nog gewerkt worden.
Zodra ik de zekering geïnstalleerd heb, zal ik dit hier melden.

Groet Andres
 

Cordoba

Forumguru
Ik vind 2.65 een aardig bedrag voor een stripje metaal. (ik heb 'm zelf vervangen)
Het handigste is om even het deksel van de accubak af te halen, dan sta je daar niet mee te vechten tijdens het vervangen. Aan één zijde is het een losse moer die je los moet draaien, aan de andere kant zit ie met een listige constructie vast aan de draad (heb je geen last van, voorkomt alleen dat de moer kan vallen als ie los is.

Deze zekeringen heb je normaal ook niet als reserve liggen, de normale mini-steekzekeringen die in het bovenste deel van de normale zekeringkast zitten heb ik onlangs wel een setje gekocht. Bij de originele (Skoda)reserve-lampen set zitten wel de gewone steekzekeringen, maar gek genoeg niet de mini-zekeringen.
 
Bovenaan Onderaan