Kabelboom Fabia vocht

Andres

Lid
Inderdaad 2.65 voor een stripje metaal is niet echt weinig, maar goed ik kom net terug van universeel garage € 5,- zekering + reset. Het ABS lampje is uit mocht het nu nog terug komen dan is er meer aan de hand.

De monteur wist mij te vertellen dat de zekering niet was doorgebrand, geen gesmolten metaal, maar naar alle waarschijnlijkheid door rijtrillingen gebroken is.
Feit blijft wel dat de zekering vervangen diende te worden en dat de modificatie aan de kabelboom ook wel nodig was, vocht en wegrottende tape.

Mocht het ABS lampje toch weer gaan branden, ik hoop van niet, dan zal ik dat hier melden met de ondernomen stappen en oplossingen.

Dames en Heren van het forum, tot zover hartelijk dank voor alle informatie die op dit medium te vinden is.


Groet Andres
 

Cordoba

Forumguru
Was bij ook gewoon gebroken. Omdat ik even een paar dagen geen tijd had om langs de dealer te gaan (tijdens openingstijden), heb ik eerst geprobeerd om de helften tegen elkaar te buigen, zonder direct resultaat. Na een paar dagen ineens geen storing meer (halve dag voor ik de zekering bij de dealer ging ophalen op koopavond), zekering helften waarschijnlijk net aan elkaar gesmolten.

Overigens kreeg ik bij de dealer nogal een onzinnig verhaal te horen, toen ik de auto vanavond op ging halen: opnieuw geen enkel systeem toegankelijk vanaf de VASkast, en volgens de dealer is het boordnetregelapparaat defect. Het rare is alleen, dat ALLE functies inclusief de ABS gewoon functioneren, alleen het uitlezen bij de dealer is een probleem. Als ik dit bij de dealer zou laten fiksen, kost het 500€, maar ik geloof er geen barst van, het klopt gewoon niet.

Overigens vanmorgen bij de dealer naar de actie op de kabelboom gevraagd. De monteur, kende de actie, maar volgens de computer stond mijn auto niet op de lijst voor de actie, en heeft ie de actie ook nooit gehad. Met andere woorden volgens Skoda/Pon is de actie voor mijn auto niet nodig.
 

Andres

Lid
<copy van ABS systeem met kuren>
Nou daar ga je dan, monteur zoekt het probleem dus alleen bij de klant en gaat ervan uit dat zijn zijn apparatuur dus niet met een defect te kampen zou kunnen hebben.

Een second opinion kan kan nooit geen kwaad, zeker als je als klant al je twijfels hebt.
</copy van ABS systeem met kuren>

Wat betreft de actie op de kabelboom, als blijkt dat er vocht en rottings verschijnselen zijn bij een wagen die niet voor de modificatie in aanmerking komt dan lijkt het of VAG geen gedegen onderzoek heeft laten uitvoeren of de dealer waar je nu komt met het verhaal van de defecte boordnetregelapparaat lijkt foutieve informatie te hebben of te geven.

Persoonlijk vind ik het wel vreemd dat VAG geen terugroep actie heeft onderomen, maar deze modificatie uit te voeren bij een onderhoudsbeurt. een brief met uitleg naar alle Fabia bezitters lijkt mij nog het beste te werken.

succes met de second opinion. Jij betaald dus jij bepaald.

Groet Andres
 

turboturbo

Forumguru
Even wat afstoffen hier. Want ik vroeg me al een tijdje af of mijn Fabia de modificatie op de kabelboom al gehad heeft (denk het wel, want is altijd dealer onderhouden waarvan het grootste gedeelte door Autostudio Vepreda) en ik kan zien dat de kabelboom 'open' ligt.

Wat me echter nog steeds niet bevalt, is dat die kabelboom bij elke regenbui zeiknat wordt. Het water lijkt van bovenaf langs de ruitenwissers (parafaanbak?) zo naar beneden te druipen.
In het stukje bodem / plaatwerk er direct onder blijft ook een laagje water staan.

Hebben jullie dat ook? En kan dat kwaad?

Op deze foto's is overigens helaas niet goed te zien dat er een plasje water blijft staan....

IMG_4924.jpg


IMG_4925.jpg
 

Andres

Lid
Goedemiddag,
het ziet ernaar uit dat de modificatie is uitgevoerd, zal waarschijnlijk dan ook wel in de onderhoudshistorie staan van de wagen.
ook bij mij staat er weleens een laagje water op het plaatwerk, de kabelboom hangt er ruim boven en heeft tot op heden geen probleem opgeleverd.
Het is moeilijk te zien op de foto maar zolang je kabels niet continu in het water hangen moet het kunnen.

groet Andres
 

turboturbo

Forumguru
Oke, bedankt voor je reactie. Ik heb alleen een boekje met km standen en stempels. En een enkele factuur. Dus daar valt het niet uit op te maken.

De kabelboom ligt idd niet in het plasje water, maar wordt wel drijfnat elke regenbui. Dat leek me op de lange duur ook niet zo goed....
 
waar kan ik de kabelboom vinden in de motor ruimte ga ik ook is kijken of ik geen last heb van rotte kabels mijn verlichting knippert continu
 

Cordoba

Forumguru
Kabelboom waar het hier over gaat, is van de ECU en heeft dus niets met de verlichting te maken. Welke motorisering heb je steve? (ooit bij een diesel gehad dat de verlichting ook knipperde op hobbelige wegen, bleek de accupool gewoon losgescheurd/geroest van de accu, waardoor steeds de spanning werd onderbroken, nieuwe accu en probleem over)
 
he Cordoba heb een 1.4mpi AQW motor de massa punten zijn goed. de accu kabels zijn ook nog goed de spanning regelaar is ook nog goed en de dynamo ook dus ben rustig aan het verder zoeken maar waar kan ik die kabelboom vinden eve checken kan nooit geen kwaad en natuurlijk om storingen in de toekomst te voorkomen:xyxthumbs:
 

turboturbo

Forumguru
Je ziet de kabelboom van rechtsachter vanaf de ECU gemonteerd aan het schutbord naar voren lopen, onderlangs de ruitensproeier vloeistof reservoir. Daar ergens.

Van wat ik ervan begrepen heb, is die kabelboom ingepakt en moet die juist 'open' (gesneden?) liggen. Mogelijk, als je de kabels niet meteen ziet, dat ze nog 'ingepakt' zitten?
 

Berry1912

Forumguru
Vandaag na een ritje in de 1.4 Fabia 2007 auto geparkeerd en wilde daarna niet meer starten. Lampje motormanagement brandt en bij starten gaat alles weer uit en gebeurd er noppes. Kap open en ik zag ook de kabelboom uit de ecu in een gootje liggen die vol stond met water. Dealer gebeld en die gaat uitlezen. Moet alleen ff slepen zonder rem- en stuurbekrachtiging. Vreemd dat de Faab niet op noodprogramma loopt.
Moet wel zeggen dat het vreselijk takkeweer is en ik nooit eerder een probleem met de Faab heb gehad.
 

Berry1912

Forumguru
Na het takkeweer de boel ff opnieuw bekeken en doorgemeten, gelukkig geen probleem in e kabelboom(was wel lekker 'vochtig') Management lampje bleef branden maar dat is normaal als de Faab niet loopt begreep ik.
Accu gaf precies 12V aan wat een beetje weinig is in ruste echter bij omdraaien contact viel de meter naar 0,7V terug. Conclusie accu naar de kl*te. Nieuwe besteld en morgen inzetten. Kon me al niet voorstellen dat er iets aan dat betrouwbare bakkie zou mankeren.
Kabelboom lag er trouwens niet lekker bij. 20150108_164505 (Medium).jpg
 

turboturbo

Forumguru
Ik zie ook elke keer als ik de motorkap open heb, en het regent of heeft geregend, de kabelboom nog even extra zijknat worden van het water dat langs de opengekiepte motorkap, en eronder ligt dan idd altijd een plas water. Ongelofelijk 'dom' geconstrueerd op deze manier.

Maar volgens mij 'hangt' jouw kabelboom er netjes bij, hoor. Hij is 'open' en hangt ipv dat hij in de plas op de balk ligt te zwemmen.
 

Berry1912

Forumguru
Ik zie ook elke keer als ik de motorkap open heb, en het regent of heeft geregend, de kabelboom nog even extra zijknat worden van het water dat langs de opengekiepte motorkap, en eronder ligt dan idd altijd een plas water. Ongelofelijk 'dom' geconstrueerd op deze manier.

Maar volgens mij 'hangt' jouw kabelboom er netjes bij, hoor. Hij is 'open' en hangt ipv dat hij in de plas op de balk ligt te zwemmen.
Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik eerst een lapje door de goot heb gehaald en de boom een beetje droog heb gemaakt, maar neem van me aan dat er een lekker plasje stond in de steun en daar hing de boom in.

Ben alleen een beetje geschrokken van alle electrische problemen met o.a. de ecu en uitlezen daarvan. Halve dashboards vallen uit, halve voertuigen geen stroom en heen en weer gewandel naar de garage waar ze er klaarblijkelijk ook geen raad mee weten.

Morgen de accu erin en dan hoop ik dat alles werkt of moet er dan ook een reset worden gedaan?
 

turboturbo

Forumguru
Nee, alleen de ramen hoef je opnieuw te calibreren [edit: in te leren voor het automatisch op en neer gaan]

Als je je i inderdaad gaat verdiepen in welke problemen allemaal wel niet voor kunnen komen uit een rotte kabel boom dan schrik je wel ja....
 
Laatst bewerkt:

Berry1912

Forumguru
Jep hij loopt weer. Raamknopje moest je wel vasthouden om dicht te doen maar na een paar keer ging dit ook weer automatisch. Ik wist wel dat het betrouwbare bakkies waren.
 

JurgenTDI

Actief lid
Ook maar eens posten wat ik momenteel beleef:

Een maand of 2 geleden stopte de raam-comfortbediening op de voorste portieren, die gingen dus alleen nog maar open/dicht met de knopjes ingeduwd houden. Daarnaast werkt de ontgrendeling op mn rechter achterdeur niet meer.

Ondertussen is een week of 2 geleden de storing mbt de comfortbediening op de voorruiten ineens weer goed.
De portiervergrendeling rechts achter werkt nog steeds niet (blijft op slot, en zit helaas kinderslot op).
Daarnaast ging afgelopen week mn kofferklep niet meer open (vandaag toevallig wel weer).

Is het aan te raden de kabelboom te vervangen of is er iets anders aan te doen?
 

JurgenTDI

Actief lid
Ik lees op internet net iets over een terugroep regeling (97j7), maar die dateert uit 2005/2007?. Zal nu wel niets meer van over zijn.
 

Vdub

Actief lid
Kabelboom in de motorruimte heeft niks van doen met je comfortproblemen, heb je niet een gebroken draad in de deurslurf?
 
Bovenaan Onderaan