Columbus Kaartupdates MIB Columbus

Darkside

Forumguru
Ik kan me niet voorstellen dat de dealer na 3 firmware updates geld gaat vragen voor de firmware updates...


Nee zullen ze ook niet doen. Ze update het gewoon niet.
Dat is mijn ervaring tot nu toe. Waarom een firmware updaten als alles het al doet.
Zo kreeg ik bij Opel met heel veel moeite pas een firmware update voor de telefoon na heel veel zeiken.
En willen de skoda dealers geen update doen om Nederlandse spraakcontrole toe te voegen.
 

Pendragon

Forumguru
Beste André, Wij hebben navraag gedaan bij de producent van de SD kaart. De huidige 8GB SD kaart Europa V5 (artikelnummer TPC113FXEUR) blijkt 3 GB vrije ruimte te hebben, echter, de SD kaart heeft helaas een schrijfbeveiliging, waardoor deze 3 GB inderdaad niet gebruikt kan worden voor muziek. Naar aanleiding van feedback van klanten gaat TeleAtlas de SD kaart voortaan leveren zonder schrijfbeveiliging, zodat er 3 GB ruimte beschikbaar is voor MP3 muziek.
Daarbij dient de gebruiker wel op te letten dat de navigatie-data niet te overschreven wordt, maar je computer waarschuwt, wanneer je dit dreigt te doen. Het artikelnummer van de 8GB SD kaart Europa V5 zonder schrijfbeveiliging is TPC113FXEU. Deze wordt over ca. 2 weken leverbaar

Ter info: Er wordt door TeleAtlas overwogen om de Europa V6 kaart, die naar verwachting eind 2013 leverbaar wordt (ook) op een 16GB SD kaart te gaan leveren, waarschijnlijk wel met een meerprijs.
Ik hoop dat je zo toch enigszins geholpen bent!
 

Pendragon

Forumguru
Info gekregen via fb. Via email kreeg ik terug dat ik het bij de dealer moest vragen. Fb werkt duidelijk beter :-)
 
Ik heb zojuist geprobeerd om via een USB-HD de kaarten te updaten, maar dat duurt lang, heel lang. heb na anderhalf uur de stekker eruit getrokken en wacht op de levering van m'n SD-kaart.
 
@Paulus474: M'n Columbus werkt nog wel, de navigatie functie niet. M'n SD-kaart wordt vandaag geleverd, dus vanavond ff updaten.

@Dennis: Klopt, het werkt wel, maar je kan wachten tot je een ons weegt. na anderhalf uur en 5 sigaretjes was ik er wel klaar mee.
 

paulus474

Senior Member
Hmm, dan inderdaad maar even wachten op de SD-kaart (die zal dan hopelijk wat sneller zijn).
Wat heb je besteld?
 
Ok, even mijn ervaring met het updaten van de 'nieuwste' kaarten van de Columbus.

Maandag via een USB-HD begonnen met updaten. In beeld 'resterend: 88' en het duurde anderhalf uur toen ie bijna op de 100 zat. Ik was het wachten wel beu en moest ook ergens anders heen, stekker eruit getrokken onder het motto 'dat maak ik morgen wel af met het SD-kaartje'. (de Columbus geeft een software fout en de navigatie functie werkt niet, wat natuurlijk logisch is).
Sd-kaartje binnen, naar de auto en in het SD-slot. auto geeft aan dat ie update gevonden heeft en lijkt alsof ie gaat updaten. na een kwartier nog altijd op 0%. SD-kaart eruit, en navigatie blijft staan op 'software updaten'.

Wat blijkt nou dus? Het apparaat moet de update afmaken met het device waarmee ie begonnen is.
Gister m'n USB-HD er weer in, en tijdens rijden gaat ie updaten. Zolang je het device laat zitten gaat ie de volgende keer verder waar ie gebleven is. Gister heeft ie bij mij de update afgemaakt na een aantal keer de auto in en uit.

Wat bleek nou, de versie van de navigatiedatabase is exact hetzelfde na de update! ik bleek dus al de laatste versie te hebben. Vreemd dat de Columbus dus aangeeft dat ie een update gevonden heeft.

TIP! kijk eerst welke versie navigatiedatabase je hebt, anders is het verloren tijd (en geld in mijn geval vanwege het aanschaffen van een SD-kaart!). Check voor de nieuwste versie de bijgevoegde foto, gemaakt vóór de update, wat na de update exact hetzelfde bleek te zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_20130625_155427.jpg
    IMG_20130625_155427.jpg
    311,4 KB · Weergaven: 124

Darkside

Forumguru
Mooi om te weten. En fijn dat je het systeem nu niet vrij hoeft te schakelen om versies van hw en sw te zien alsmede de kaart versie
 

Thorgal

Forumguru
Bedankt voor de tip.
Ook handig om te weten dat je de update met hetzelfde device af moet (maar ook kan) maken.
Hoelang heeft de update er in totaal (zonder overnachting ;) ) er over gedaan?
 
Bedankt voor de tip.
Ook handig om te weten dat je de update met hetzelfde device af moet (maar ook kan) maken.
Hoelang heeft de update er in totaal (zonder overnachting ;) ) er over gedaan?

Gisterochtend het USB-device erin gedaan naar m'n werk (15 min. rijden), auto uitzetten, update loopt nog even door voordat het scherm zichzelf uitschakelt. vervolgens van Utrecht naar Tiel (30 min), daar een paar keer heen en weer gereden vanwege verhuizing en 'ineens' was ie klaar. Heb niet echt in de gaten gehad hoelang ie er daadwerkelijk over gedaan heeft.
 

Darkside

Forumguru
Volgens de website kan het wel tot 4 uur duren. Als het echt zolang duurde is het wel fijn dat hij een resume functie heeft. Mijn oude Columbus doet er ongeveer 50 min over, precies mooi op de rit naar werk
 

paulus474

Senior Member
Ok, even mijn ervaring met het updaten van de 'nieuwste' kaarten van de Columbus.

Maandag via een USB-HD begonnen met updaten. In beeld 'resterend: 88' en het duurde anderhalf uur toen ie bijna op de 100 zat. Ik was het wachten wel beu en moest ook ergens anders heen, stekker eruit getrokken onder het motto 'dat maak ik morgen wel af met het SD-kaartje'. (de Columbus geeft een software fout en de navigatie functie werkt niet, wat natuurlijk logisch is).
Sd-kaartje binnen, naar de auto en in het SD-slot. auto geeft aan dat ie update gevonden heeft en lijkt alsof ie gaat updaten. na een kwartier nog altijd op 0%. SD-kaart eruit, en navigatie blijft staan op 'software updaten'.

Wat blijkt nou dus? Het apparaat moet de update afmaken met het device waarmee ie begonnen is.
Gister m'n USB-HD er weer in, en tijdens rijden gaat ie updaten. Zolang je het device laat zitten gaat ie de volgende keer verder waar ie gebleven is. Gister heeft ie bij mij de update afgemaakt na een aantal keer de auto in en uit.

Wat bleek nou, de versie van de navigatiedatabase is exact hetzelfde na de update! ik bleek dus al de laatste versie te hebben. Vreemd dat de Columbus dus aangeeft dat ie een update gevonden heeft.

TIP! kijk eerst welke versie navigatiedatabase je hebt, anders is het verloren tijd (en geld in mijn geval vanwege het aanschaffen van een SD-kaart!). Check voor de nieuwste versie de bijgevoegde foto, gemaakt vóór de update, wat na de update exact hetzelfde bleek te zijn.
Hey Jelmer,
Dank voor deze info!
Weet je toevallig ook waarmee je deze nummers (van het Columbus-systeem) kunt vergelijken op je pc?
Had nl. het idee dat deze nummers niet overeenkomen, of zit ik hier fout?
Thnx!!
 
Bovenaan Onderaan