Columbus Kaartupdates MIB Columbus

Sinds kort zijnde kaartupdates voor de Columbus en Amudsen navigatie systemen te download vanaf de NAVTEQ website.
Heeft iemand hier al ervaring mee?

Ik ben nu de nieuwe versie aan het downloaden (betreft 17 bestanden van elk ongeveer 1 Gb data) die met max. 3 bestanden tegelijk gedownload kunnen worden.
Vervolgens moeten deze bestanden worden uitgepakt en dan naar een 32 Gb SD kaart worden gekopieerd.
Tot slot gaat deze SD kaart in de Columbus die dan de update gaat laden.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ed
 
Goeiemorgen!

Dank voor je post. Ik heb gister aan m'n dealer gevraagd wat voor kaarten er op staan, en die kwam terug met 'TeleAtlas'. Dan zoek je je dus scheelt, want blijkt dat je gewoon bij Navteq moet zijn.

Ik ben de update aan het downloaden, dus ik hoop vanmiddag even te kunnen knutselen. Ben benieuwd!
 

CDK

Forumguru
ik ben ook heel benieuwd.... is er bij jullie bekend wat deze download kost?
 

RogerS

Forumguru
Volgens mij is dat voor de "nieuwe" Columbus in de O3 en niet de oude in de O2 en Superb.
 

CDK

Forumguru
ik ben'm ondertussen ook aan het downloaden, er werd niet om betaling of code gevraagd..... gaat wel een uurtje of 12 duren stond er in beeld.... ben benieuwd wat er van terecht komt
 

EdK

Forumguru
Ehhhh kijken jullie uit met updaten !!
Straks ga ik hier lezen dat jullie vanwege de update opeens allen een + versie nieuw moeten aanschaffen.

Want dat VAG opeens kaartmateriaal gratis gaat weggeven zonder er wereldnieuws van te maken.........
lijkt me onwaarschijnlijk
 

Pendragon

Forumguru
Nog eens gezocht en is voor de MIB versies, dus de nieuwe versies in de O3. Schijnbaar is er ook een nieuwe MIB Amundsen (wist ik niet). Wel gek dat daarvoor kaart updates gratis zijn en voor die van ons moeten we veel geld betalen.
 

EdK

Forumguru
Wel misschien eens een reden dat jullie als admundsun en columbus eigenaren een collectief protest gaan opzetten naar PON toe ?
Samen sta je sterker en bij de dealers hoef je niet te wezen want die begrijpen het ook niet als ik de verhalen zo lees.
 

Pendragon

Forumguru
Ik had ze inmiddels een email gestuurd :) En als hier niks van komt is het misschien beter om het samen te doen. Ik blijf het maar gek vinden dat je een duur af fabriek systeem neemt en dat hier vrijwel geen updates voor komen en dat de updates die er komen gewoon heel duur zijn en verouderde kaarten hebben.
 

CDK

Forumguru
even een opmerking, ik krijg van mijn dealer sowieso gratis kaartupdates, dat heb ik afgesproken bij aanschaf en staat zwart op wit
 
ik ben'm ondertussen ook aan het downloaden, er werd niet om betaling of code gevraagd..... gaat wel een uurtje of 12 duren stond er in beeld.... ben benieuwd wat er van terecht komt

Volgens de site zou de kaartupdate gratis zijn:
Om ervoor te zorgen dat uw MIB Columbus navigatiesysteem voortdurend up-to-date is, kunt u op deze website kosteloos de nieuwste versie van uw navigatiekaart downloaden.
Ik vraag me alleen het volgende af:
1) Is dit (MIB Columbus) de Columbus zoals hij in de nieuwe Octavia wordt geleverd, dus bestaande uit
2 losse componenten?
2) Ik ben benieuwd welke kaartversie er op de inmiddels uitgeleverde nieuwe Octavia's (met
Columbus) staat.
Misschien staat de meest actuele versie er toch al op? (Kan ik me haast niet voorstellen.)
Mocht dat niet het geval zijn, dan zou ik mijn dealer kunnen verzoeken om deze er alsnog op te zetten
voordat ik straks (eind september) mijn nieuwe auto op mag komen halen.
3) Uiteraard ben ik dus ook héél benieuwd of deze download ook daadwerkelijk werkt en welke versie
dit is.
 
Ik heb inderdaad nog eens goed gekeken op de website van skoda: Het gaat om de O3 versie van de Columbus en Amudsen (die in de O3 Amudsen + heet).
Ik sluit me graag aan bij het initiatief van Pendragon: Ook eigenaren van een Columbus of Amudsen die geleverd zijn in versies voor de O3 hebben erg veel geld betaald voor overigens een prima navigatiesysteem.
Ook wij/zij hebben toch 'recht' op kaartupdates?!

Ik zal vanmiddag nog een e-mail aan PON hierover sturen en de voortgang hier melden.

Ed
 

Darkside

Forumguru
Dit soort zaken hou je altijd.
Koop je een mio navigatie systeem. Blijkt er 2 maanden later een nieuwe versie uit te komen met live time maps ondersteuning. Hetzelfde geld natuurlijk voor de RNS510 en de columbus uit de O2.
Overigens vraag ik me af of we daar nog een v10 van zullen zien.

Waarschijnlijk na de klachten over de kaarten van de O2. Heeft VW besloten om bij de nieuwe systemen deze te voorzien van gratis kaart updates. Overigens geeft de dealer aan dat deze je systeem gratis voorziet van 3 updates. Dit heb ik vanuit meerdere dealers bevestigd gekregen.
Maar als de link publiekelijk toegankelijk is heb je de dealer natuurlijk niet nodig. En kan je hem zelf oneindig up to date houden.
(overigens vertelde mijn dealer dat ze ook firmware up to date zouden houden. Iets wat je hier natuurlijk niet hebt en wat een groter risico meebrengt als je dit zelf zou doen).
 

EdK

Forumguru
(overigens vertelde mijn dealer dat ze ook firmware up to date zouden houden. Iets wat je hier natuurlijk niet hebt en wat een groter risico meebrengt als je dit zelf zou doen).

Juist want gaat het updaten dan fout dan zijn de herstelkosten wel voor jezelf.
Want de tekst op eigen risico zal prominent dan aanwezig zijn.
 

Darkside

Forumguru
Dat bedoelde ik ook te zeggen
[ietsduidelijkeremodus]
Nu doe je zelf de kaarten (vrijwel risicoloos) en krijg je geen updates.
Doe je de updates zelf wat een risico met zich meebrengt dan kan je het zelf verprutsen. En heb je kans dat je je Navi "bricked"

Ga je naar de dealer. Verzorgt deze 3 gratis updates van kaarten én firmwares. En lopen zij het risico.
Maar heb jij gewoon garantie op een werkend systeem
[/ietsduidelijkeremodus]

Zelf probeer ik zo weinig mogelijk zelf mijn firmwares te doen.
Maar een nieuwe versie kaarten wil ik best zelf doen.
Al moet ik hem wel goed in plannen zo te lezen (kan wel 4 uur duren) Nu ben ik ongeveer 50 a 60 min kwijt.

PS hij schijnt wel na onderbreking verder te kunnen gaan waar hij gebleven is.
 
Bovenaan Onderaan