Columbus Kaartupdates MIB Columbus

Dennis Nijholt

Forumguru
nou ik heb de kaarten gedownload en even op een 32GB SHSD class 10 kaartje gezet (deze was van samsung) en hem in de Columbus van de nieuwe octavia gedrukt (ja ben er even heen gereden)...en inderdaad deze kaarten zijn nieuwer dan die erop staan...tot mijn verbazing... Maar goed hij update voorspoedig en alles doet het.
ik ga nu even proberen in de columbus van de Superb, ik laat het jullie weten.
 

Borrie1973

Actief lid
heb zelf een amundsen+ en net een sd-kaart aangeschaft via de dealer bij pon, wat bleek een oudere kaart te bevatten (v4 weu 2013). Ik las hier over de mapupdate bij de navteq-site, maar snap niet helemaal hoe dat nou in zijn werk gaat, want als je niet wilt downloaden kan je het ook via de dealer doen, zeggen ze (maar dan krijg je een oude kaart) en hier zie ik nergens dat je moet betalen!
heeft iemand er al goed mee gewerkt en is het ook voor de amundsen+??
 

Borrie1973

Actief lid
het leuke is dat ik net van het weekend 209 euries heb betaald en op de site van NAVTEQ dit verhaal staat
"Met Skoda sneller op uw bestemming! Om ervoor te zorgen dat uw MIB Amundsen navigatiesysteem voortdurend up-to-date is, kunt u op deze website kosteloos de nieuwste versie van uw navigatiekaart downloaden"
 

Dennis Nijholt

Forumguru
over de Amundsen kan ik je nog niks zeggen, ik ben die wel aan het downloaden en kan ze van de week op de Amundsen uittesten in de nieuwe octavia (1tje van de dealer) en bij me ouders in de Fabia die nog de "oude" Amundsen hebben. Ik weet dat de Columbus update die daar staat werkt voor de nieuwe Columbus die in de nieuwe Octavia zit, want ik heb hem uitgeprobeerd in me eigen Octavia (ook al staat hij nog bij de dealer)
 

Borrie1973

Actief lid
Dennis, heb jij er nou wat voor betaald?? want dat zou betekenen dat navteq zijn kaarten gratis weggeeft en de importeur PON er straks niks meer aan verdient! toch?
 

paulus474

Senior Member
nou ik heb de kaarten gedownload en even op een 32GB SHSD class 10 kaartje gezet (deze was van samsung) en hem in de Columbus van de nieuwe octavia gedrukt (ja ben er even heen gereden)...en inderdaad deze kaarten zijn nieuwer dan die erop staan...tot mijn verbazing... Maar goed hij update voorspoedig en alles doet het.
ik ga nu even proberen in de columbus van de Superb, ik laat het jullie weten.
Ik lees op die Navteq site dat het uploaden van de nieuwe data wel 4 uur kon duren, en dat al die tijd het contact aan moet blijven staan... (voldoende accuspanning is nodig).
Duurde dit inderdaad zo lang?
Vreemd trouwens dat de laatste update niet in de Columbus zit?
Hoe weet je nu of er een update beschikbaar is eigenlijk?
 

Dennis Nijholt

Forumguru
ik heb heb zeggen en schrijven € 17,95 betaald voor een 32GB SHSD kaartje van Samsung , en voor de rest niks.

De kaarten update duurde een uurtje in me Octavia. En merk dat de kaarten die ze bij de auto's leveren niet altijd de nieuwste zijn. Want als de kaarten database hetzelfde of nieuwer is op de Columbus harde schijf wil de update niet starten maar dan geeft hij een melding of je zeker weet dat je verouderde database wilt installeren.

Bij de Citigo zat ook de kaarten van 2011 op de Move en Fun navigatie heb die ook moeten downloaden naar de laatste versie
 

Borrie1973

Actief lid
Wat betekent eigenlijk de toevoeging MIB bij columbus en amundsen, het kwartje valt nog niet bij mij!

Ik ga ook maar alvast downloaden, tegen die tijd dat ik klaar met downloaden hebben we wel antwoord op de werking van deze update, toch?
 

Dennis Nijholt

Forumguru
MIB is de nieuwe Admunsen en Columbus die in de nieuwe Octavia 3 zitten. Ik heb de kaarten update ook in me Columbus (ouder type ) geprobeerd van de Superb (ja volgende week is het me ex Superb \0/) maar daar werkt hij niet..tenminste niet vanaf een SD kaartje ik moet nog even proberen via een DVD...maar ja 19GB op een DVD...gaat niet echt lukken dus moet hem dan splitsen.
 

Borrie1973

Actief lid
ik ben hem nu aan het downloaden en ga hem op een sdkaart zetten en er gewoon in mijn amundsen indrukken om te kijken wat ie doet. heb je echt 32GB nodig of is 8GB ook voldoende??
 

Dennis Nijholt

Forumguru
8GB is genoeg voor de Amundsen, ik download de segmenten je heb wel 7zip nodig om hem uit te kunnen pakken (of op de mac unarchiver zoals bij mij) je kiest dan de eerste segment en dan pakt de rest vanzelf ook uit in 1 bestand en 2 mappen (en in die mappen zitten uiteraard meer bestanden en mappen)

metainfo2.txt
NavDB
SpeechresVDE

en die kopieer je naar je SD kaart. klaar is klara.

@Borrie1973 wil je laten weten of het lukt, want ik heb zo' n vermoeden van wel met de Amundsen omdat die altijd al met SD kaartjes werkt.
 

CoesDoes

Forumguru
Dat bedoelde ik ook te zeggen
[ietsduidelijkeremodus]
Nu doe je zelf de kaarten (vrijwel risicoloos) en krijg je geen updates.
Doe je de updates zelf wat een risico met zich meebrengt dan kan je het zelf verprutsen. En heb je kans dat je je Navi "bricked"

Ga je naar de dealer. Verzorgt deze 3 gratis updates van kaarten én firmwares. En lopen zij het risico.
Maar heb jij gewoon garantie op een werkend systeem
[/ietsduidelijkeremodus]
Ik kan me niet voorstellen dat de dealer na 3 firmware updates geld gaat vragen voor de firmware updates...
 

Pendragon

Forumguru
Dit kan niet voor de oude Amundsen zijn, die heeft een folder cryptnav en daarin een paar andere folders.
 
Bovenaan Onderaan