Jetta 1.2 Tsi distributieketting

Philleuh

Actief lid
Iemand die mij kan vertellen waar ik de distributieketting kan vinden? Loopt deze iets schuin onder de koelvloeistofbak? Of kan ik deze niet zien zonder de motor open te gooien?

Alvast bedankt
 

leo442

Forumguru
Kan je van buitenaf niet zien, hiervoor moet je minimaal je klepdeksel verwijderen. Ketting zit aan de voorzijde in het motorblok. Bij ratelende geluiden tijdens het starten en stationair lopen van de motor meteen actie ondernemen. Dikwijls geeft motor al storing op de nokkenaspositie sensor omdat ketting oprekt.
 

Philleuh

Actief lid
Tot nu toe hoor ik geen geratel. Wagen is van Januari 2012 en 24357km op de teller geen idee tot welk bouwjaar ze problemen hadden met de ketting.

Ook geen idee hoe dat geratel klinkt. Heb 2 youtube filmpjes bekeken en daar hoor ik toch niets in.

Heb wel een getik als hij stationeer draait zowel koud als warm maar ik denk dat het de motorblok is die heen en weer schud.
 
Laatst bewerkt:

Philleuh

Actief lid
En die hoor je met de motorkap dicht luid?
Dat getik hoor je niet met de kap dicht en de 3 cilinder van mijn vrouw heeft die tik ook.
Daarom dat ik denk dat het gewoon het motorblok is dat rondgaat.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik hoorde het voor het eerst met de kap open. Dacht, toch eens luisteren. Was wel meteen overduidelijk
 

Philleuh

Actief lid
Ja geen idee naar wat ik moet luisteren.
Heb de wagen nu een week en rijd echt super maar als ik het dan las van de tsi motoren krijg ik toch een beetje schrik voor een miskoop.
 

Philleuh

Actief lid
Ben je nou serieus noord of?
Want ik zie dat je zelf een tsi hebt wel de 1.8 maar toch. Voorlopig rijd die echt super de 1.2 tsi en ik heb geen ratel denk ik volgende onderhoudsservice eens naar vrage of ze ernaar willen horen of tegen dan dat ik het zelf hoor.
 

Noord26

Forumguru
Dat was niet serieus. Je vind alleen nogal wat horror-verhalen. Dit komt omdat het op de markt wellicht een van de beste motoren zijn en er miljoenen van verkocht zijn. Daarom vind je veel negatieve verhalen. En de reeks slechte kettingen zijn het bekende verhaal.

Als je van elke heel veel verkocht product gaat zoeken op het grote web vind je altijd legio negatieve berichten.

Gezien de leeftijd en kilometerstand hoef je je nergens zorgen over te maken: fabrieksgarantie.
 

Philleuh

Actief lid
Hoelang is de fabrieksgarantie toch maar 2j? En wat als het buiten de fabrieksgarantie gebeurd? En dan bedoel ik in Belgie?
En inderdaad heel wat horrorverhalen maar die geven ook geen goede indruk namelijk.
Nu had ik eerst testgereden en ik was tevreden en nog steeds maar ik ben graag goed ingelicht hoe en wat.
 

piair1982

Forumguru
De probleem motoren van de 1.2 tsi stammen uit 2010 en 2011.

de stans machine van de kettingfabriek werd te lang door gebruikt waardoor er te veel speling kon ontstaan en dus uitgerekte ketting.

dus maak je geen zorgen.
 
Hoelang is de fabrieksgarantie toch maar 2j? En wat als het buiten de fabrieksgarantie gebeurd? En dan bedoel ik in Belgie?
En inderdaad heel wat horrorverhalen maar die geven ook geen goede indruk namelijk.
Nu had ik eerst testgereden en ik was tevreden en nog steeds maar ik ben graag goed ingelicht hoe en wat.

Mijn fabrieksgarantie was al 9 maanden verstreken maar de ketting is na toestemming van de importeur alsnog kosteloos vervangen , probleem was bekend .
 

Philleuh

Actief lid
Mijne is van Januari 2012 dus nog geproduceert in 2011 en dus maak ik nog kans.

@White Roomster: dat is al positief. Hopelijk is dat in Belgie ook het geval,want daar vind ik weinig van terug.
 

piair1982

Forumguru
Wat is bepalend in belgie voor de garantie periode? Datum eerste toelating op kenteken? Of chassisnummer?
 
Volgens mij is er vanaf modeljaar 2012 ( dus v.a. ca. September 2011) een nieuw type ketting toegepast die geen problemen meer geeft . Kans is dus groot dat uw Jetta gewoon in orde is , de dealer moet dit kunnen bevestigen ter geruststelling.
 

Philleuh

Actief lid
Geen idee wat de garantieperiode bepaald in Belgie. Weet dat er 2jaar fabrieksgarantie is dus ik denk vanaf aflevering.

Dus vanaf september 2011 is er een nieuwe ketting dan zal ik wel safe zitten. Momenteel nog steeds geen last van een ratel dus we wachten alles wel af en laten het op ons afkomen.

Dit weekend dagtripje naar de kust gedaan dik 200km gereden en nog steeds zeer tevreden van dit fijne motortje.
 
Bovenaan Onderaan