Jesko's Octavia VRS !

Tees

Donateur
Waar wordt die BIV in België eigenlijk op gebaseerd? Ik heb jullie hier nu geregeld over horen praten, maar heb nog weinig lijn erin kunnen vinden wat nou bepaald of dat hoog of laag is.
 

Timmer

Forumguru
@Timmer, is het dan dat u kijkt naar een BMW M omdat uw buur er zo eentje rijd of omdat u daardoor geprikkeld bent en het ook echt zelf zou willen?
ik ben sinds 2020 al geïnteresseerd in een M, maar toen kwam covid en enkele maanden later een zoon. Eigenlijk heb ik het wel voor die M's sinds ik een jaar of 8 was en eens meegereden heb in een E36 M3. Dat was zo'n sensatie, is me altijd bijgebleven. En nu er dagelijks eentje naast mij staat te ronken...
Maar kijk, ik heb andere prioriteiten momenteel, en hoewel een M een prachtig leuk ding is, is het momenteel een kost die ik wel kan doen, maar moeilijk kan verantwoorden :)
Edit: een nieuwe G80 kost al snel 110k, mits wat gekke opties nog meer. Dat kan ik niet verantwoorden
een occasie M3 F80 vind je vanaf 50k (maar of het dan een goeie is...), en een M4 F80 vanaf 40k
 
Laatst bewerkt:

Timmer

Forumguru
Waar wordt die BIV in België eigenlijk op gebaseerd? Ik heb jullie hier nu geregeld over horen praten, maar heb nog weinig lijn erin kunnen vinden wat nou bepaald of dat hoog of laag is.
Hangt ervan af;
Vlaanderen; Cilinderinhoud en CO2-uitstoot + euronorm
Wallonië/Brussel; Vermogen en cilinderinhoud (ik dacht dat je vanaf 200pk al aan de 5000 inschrijving zat?)
 

Rallye

Forumguru
Vreemd, dat soort verschillen binnen een land. Al is België natuurlijk wel een speciaal geval.

Wellicht wat off topic, maar Nederland is misschien nog erger dan Vlaanderen qua BPM, vergelijkbaar met de BIV als belasting bij ingebruikstelling:

IMG_0046.jpeg

Wel iemand straffen met een forse belasting als hij een leuke auto koopt, maar als je een zwembad aanlegt hoor je ze niet…….
 

Tees

Donateur
Dien ten verstande dat de BIV in België élke keer dat een voertuig op naam van een nieuw persoon gezet wordt betaald moet worden. Geef mij dan maar liever de BPM...
 

JeSko

Forumguru
Bericht #1000 en het is een mooi bericht! Volgende week heb ik mijn Skodi terug!!!!!!!

Hij staat maandag bij de carrosier en dan duurt het tot einde van de week alvorens hij klaar zou zijn, man man man.. pfff... Er valt hier veel van me af.. dat gaat een grote ontlading worden als ik hem volgende week weerzie :)
 

Tees

Donateur
Kwam je nou achteraf er achter dat dit bericht #1000 was? Stond eerst wat anders volgens mij ;)

Maar wel fijn nieuws, binnenkort alles weer achter je laten!
 

Timmer

Forumguru
Dien ten verstande dat de BIV in België élke keer dat een voertuig op naam van een nieuw persoon gezet wordt betaald moet worden. Geef mij dan maar liever de BPM...
Neen, toch maar niet. De vRS245 had een inschrijving van €800 ongeveer in 2020, en een rijtaks van 400-450/jaar.
4 jaar later, zit ik dus aan grof geteld €2500 aan taksen. Als ik deze in NL zou kopen, ben ik nog ver van de BPM verwijderd denk ik.
Als ik de wagen verkoop, moet de volgende persoon inderdaad wederom de BIV betalen, en de rijtaks, en ik krijg de restwaarde van de rijtaks terug.
Maar in Nederland is er ook toch die 3maandelijkse belasting ? en die is volgens mij nog wel iets hoger dan 450/jaar voor een RS.
Dusja, doe mij dan maar even een inschrijvingstaks van (in mijn geval) net geen 1000, ipv die BPM van 33k op een yaris :sterretjes:
 

Tees

Donateur
Ik heb nog nooit en zal voorlopig ook geen nieuwe auto kopen. Dus in mijn geval is t nog maar de vraag of zo'n BIV gunstig zou zijn. Maar goed, t maakt mij ook weinig uit, een auto is nou eenmaal prijzig, je past je (als je verstandig bent) aan aan wat je te besteden hebt, heb je minder te besteden dan zoek je wat kleiner/ouder/meer kms.
 

Rallye

Forumguru
Bij de tweedehandswaarde zit de BPM in de prijs van de auto, net als de rest van de aanschafwaarde. Ik kan mij voorstellen dat je als Belg rekent met een prijs inclusief BIV, maar ik neem aan dat je die zelf moet berekenen. Als ik dat hierboven zo lees kan dat bij een echt leuke auto nog best een tegenvaller zijn…..
 

Captain Hook

Forumguru
Maar in Nederland is er ook toch die 3maandelijkse belasting ? en die is volgens mij nog wel iets hoger dan 450/jaar voor een RS.
:sterretjes:
Wij hebben ook nog eens de MRB ja. :sick:
E.e.a. afhankelijk van de massa van de auto en type energiedrager (diesel, benzine, lpg, elektrisch/combo, etc.)
 

JeSko

Forumguru

Wat een fiasco... Het is trouwens echt een ramp dit nieuwe non systeem, ipv gewoon de dorpskern zone 30 te maken hebben ze alles zone 30 gemaakt, nu mag je op brede langere wegen zelfs maar 30, ze knallen je uit frustratie langs alle kanten voorbij, wat een rampen in dit dorp :ROFLMAO: pas vanaf de verbindingsweg met Mol en Geel kan je weer 50/70, als ze denken hiermee de veiligheid te bevorderen... Iedereen slaapt aan 30 in de auto, of ze zijn ao gefrustreerd dat ze gaan inhalen in de dorpskern en daarbuiten, wie dit bedacht heeft mogen ze gelijk ontslagen.
 
"Op sommige plekken staan verkeerde borden op de juiste plek en elders dan weer de juiste borden op de verkeerde plek", zegt burgemeester Nele Geudens (CD). "Dat is natuurlijk heel verwarrend en niet de bedoeling."

Gelukkig legt de burgemeester het even kraakhelder uit. :ROFLMAO:
 

JeSko

Forumguru
@OctaviaSportBusiness

Ja het is niet ons grootste licht wat de sjerp al mogen dragen heeft :D maar goed, wat verwacht je van een Burgemeester die niet eens verkozen is door de mensen, er was een andere burgemeester verkozen maar deze zijn partij heeft het op een akkoordje gegooid om de sjerp af te staan aan de huidige burgemeester. Beetje datzelfde als wat ee regering ons gelapt heeft, in België is democratie een illusie, want ze beschermen hun postjes en eigen belangen toch zodanig dat verkozen partijen/mensen niet aan de macht kunnen komen.
 
Bovenaan Onderaan