Jesko's Octavia VRS !

Fmoon

Forumguru
Ik moet eind deze maand voor onderhoud. Omdat ik 2 kleine garantie puntjes heb ga ik maar naar de dealer waar ik hem gekocht heb.
Op voorhand geven ze al het volgende aan;

  • APK i.c.m. onderhoud
  • Longlife Onderhoudsservice
  • Luchtfilter vervangen
  • Petromark toevoegen
Dat voor € 616,16

Vind het ook al een stevig bedrag.
Dat is echt bizar, toen ik vorig jaar een Hyundai kocht had ik ook gevraagd wat onderhoud kost. Elk jaar was dat €330,- (staat ook op de site) vroeger was ik bij Skoda ook zoiets kwijt.
 

1983jeroen

Forumguru
Zit er ook over te denken om hem alleen naar de dealer te brengen voor de garantie puntjes en het onderhoud elders te laten doen
 

Tuner111

Forumguru
865 euro zou ik moeten betalen voor groot onderhoud bij m'n VW specialist :

Olie
Oliefilter
Interieurfilter
4 x NGK bougies (stg2 capabel)
DSG olie
DSG filter
Remvloeistof

Is dit aannemelijk? Vind het best stevig, groot onderhoud van de Mazda bij een officiële dealer garage was 650. Klein onderhoud was telkens 150-250 euro voor de Skoda bij deze garage.
dat lijkt me een mooie prijs. bij de dealer zit je aan +1200 euro. zeker met een dsg service erbij :)
 

Fmoon

Forumguru
Serieus? Wat is dat schandalig hard gestegen die prijs bij Skoda dan afgelopen jaren. Ik ging destijds voor de garantie nog naar dealer 3 jaar maar dat was toen iets van €225,- voor een beurtje. DSG was toen €299,-, deze liet ik toen bij DSG dokter doen omdat de dealer de auto een avond van de voren wilde hebben anders zou de monteur zijn handen verbranden… olie moet er juist warm uit.

In dit geval had je dus een leuke prijs @JeSko haha. Kan je weer even ertegenaan.
 

JeSko

Forumguru
@Fmoon

Over die Olie is veel discussie, de kerel die aan mijn auto werkt en ook bij de VW dealer werkt zei dat de olie er koud uit moet, niet warm. Heb hem ernaar gevraagd en hij gaf aan dat het toch echt koud was ALS het gebeurd met de juiste apparatuur, vullen gebeurd bij hem langs onder met een VW systeem aangezien hij net een MK8 GTD aan het vullen was, ook houd hij met een app constant bepaalde waarden in de gaten in de DSG bak, daarmee stuurt hij ook vanalles aan ( vraag me niet wat ) .

En ik had zeker een leuke prijs, ik vroeg hem wat hetgeen ik nu allemaal liet doen zou kosten bij zijn werkgever, -1700€ :sterretjes: hij gaf aan dat mensen inderdaad vaak zo zot zijn om zo'n bedragen te betalen voor groot onderhoud, en dat de prijzen nog hoger gegaan zijn omdat VW schade wilt recupereren door hun massale verlies die ze lopen met de elektrificatie van het wagenpark. Gisteren had hij een recente VW Caddy bij de VW dealer in OH, Olie, filter, bougies, interieurfilter, nieuwe wisserbladen voor en achter -1250€. Prijzen zijn waanzinnig daar.
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Toen ik destijds, (want misschien is dat tegenwoordig anders) het aan DSG dokter vroeg gaven ze aan dat dit echt met warme olie moest gebeuren. Voordat ze de olie gingen wisselen reden ze zelfs met mij nog een testrondje om te horen en voelen of alles nog oké was, hij deed wat testjes en ik kon wachten op de wissel, dus die was dan ook daadwerkelijk warm/heet. Neem aan dat dit bedrijf die echt bekend is in Nederland er toch wel wat verstand van heeft. Extra voordeel was dat hun toen ook goedkoper nog waren dan de dealer en dat je met een uurtje weer met de auto weg kon.
 

JeSko

Forumguru
@Fmoon

Ik neem aan van wel ja, maar dat verwacht je ook van een specialist die al 10 jaar aan VW's werkt bij een dealer en zo bekwaam is dat hij destijds als 20 jarige zijn eigen hoogst succesvolle specialisme garage uit de grond heeft gestampt :) dus wat is waarheid? Geen idee, misschien hangt het af van gebruikte technieken, apparatuur? Wie zal het zeggen, ik vertrouw mijn mechanieker 100%.
 

Patron

Forumguru
Bij Porsche ben je al 2500 kwijt als je hem de parking oprijdt en Audi kost qua arbeidsloon ook 180 per uur dus valt best mee :koffie:
 

JeSko

Forumguru
Dit is ook zo tof aan mijn mecanicien, die stuurt van alle stappen foto's door, hoeft hij niet te doen, maar het is toch mooi dat hij het doet. De olie die erafkwam heb ik ook gezien... Gitzwart, dus vermoedelijk heeft de DSG geen onderhoud gehad na 60.000 bij de dealer, gelukkig geen stukken gereden, nu schakelde de bak wel gewoon goed, maar dat zou nu nog beter/vlotter moeten gaan, ik ga het gegarandeerd merken zei hij me :)

Screenshot_20241004_201858_Instagram.jpg Screenshot_20241004_201923_Instagram.jpg
 

Fmoon

Forumguru
Bedoel je bij de eerste 60k of de 2de vermoedelijk geen nieuwe DSG olie erin? Heb je helemaal geen documentatie van de wagen verder?
 

JeSko

Forumguru
Een deel boekje en digitaal @Fmoon , zo was het bij men Superb ook, maar DSG heeft hij de tweede maal niet gehad dus daar zit ie 25.000 km over --' , moet het nog eens goed doorlezen.

Edit: foute tag.
 

JeSko

Forumguru
De auto is thuis, wellicht het duurste onderhoud dat ik ooit betaald heb, maar hij is het waard. Merkte gelijk dat de bak toch wat vlotter/soepeler schakelde onderweg. Morgen, alé '.. vandaag, meteen weer naar Nederland voor een auto cross te gaan kijken, kan ik ervaren hoe de auto aanvoelt met alle verse sappen filters en bougies erin ;)

#gerusthart :D

IMG-20241006-WA0003.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan