Jesko's Octavia VRS !

Chrisjemol

Forumguru
Het is niet altijd 130, enkel met caravan en warm buiten in de bergen klimmen, toeren makend

Olie mag best hoge temperaturen hebben, is anders dan koelvloeistof

Zelfs toen het vroor buiten, in lange rit gewoon 105gr olie
Deze blokken worden altijd zo warm denk ik.

Is een 1.5tsi e-tec 150pk benzine en zie altijd zulke waardes, deed hij al vanaf nieuw
 

JeSko

Forumguru
Hmm zal van blok tot blok afhangen dan, heb mijne nog niet hoger dan 97°c weten gaan en dat was met sportief rijden in de Ardennen.
 

Tees

Donateur
Heb je reden om aan te nemen dat dat niet zo is @Peter-036? Temperatuursensoren zijn echt niet heel moeilijk om te fabriceren, voor een paar cent heb je al redelijk betrouwbare sensoren, laat staan voor een paar tientjes die ze voor een auto kosten. Lijkt me héél raar als die meer dan een graad afwijken van de werkelijke waarde...
 

Fmoon

Forumguru
Vaak genoeg 105 erop gehad hoor en ook wel eens hoger als die wat meer van z’n vermogen vroeg.

Laten we niet doen alsof de Octavia RS nou zo een dikke sportauto is…
 

JeSko

Forumguru
@Fmoon

Nooit gezegd dat de VRS een dikke sportauto is, ik zeg alleen maar dat ik hem nog geen 100graden heb zien halen.

@leon-cupra

Nee er zijn er stage 3 met 400+ pk met dit blok, maar dan zit je met een andere turbo en andere intercooler. Ze kunnen echt nog meer aan deze blokken. Maar 355 pk en 510 NM is zat voldoende om mee te komen in het verkeer ;)
 

JeSko

Forumguru
Ja klopt wel hoor de laatste jaren is het auto Klimaat erg veranderd met de EV's, 10 jaar geleden was 350 pk bizar veel voor een gewone auto, nu met de EV's is het normaler geworden om 300 pk mee te hebben. Meestal wegen de EV's wel 2 ton, mijn Octi met zen 1400-1500 kg is een pak lichter. Maar mensen kijken anders naar zulke cijfers nu tegenwoordig, genoeg EV's die, zeker tot 100, mij eruit rijden.
 

leon-cupra

Forumguru
Vind dat gewicht van een EV voor het rijden eigenlijk geen nadeel. Zwaartepunt en gewichtsverdeling is bij een EV zo veel beter dan bij ene ICE dat het rijden , ondanks het hoge gewicht, verrassend goed is bij de meeste EVs (uiteraard rijdt het niet zoals een Cayman of dergelijke).
 

Fmoon

Forumguru
Koelvloeistof en VAG is nooit een een succesverhaal, dus wellicht de sensoren dan ook niet betrouwbaar.
 

ertromp

Forumguru
De sensor voor de koelvloeistof is prima alleen de presentatie op het dashboard in een VAG tja dat kan blijkbaar niet een ieder bekoren. Principe van de sensor is hetzelfde als in een Hyundaai of KIA of Benz of noem ze maar op. Het is een doodnormale NTC weerstand
 

ertromp

Forumguru
En de olietemperatuur @JeSko zal niet minder zijn/zakken door je cold-air intake. Kan me voorstellen gezien de tuning die er op zit en de wijzigingen die gedaan zijn dat er wellicht een andere oliekoeler gemonteerd is?
 

Canon-Eye

Forumguru
Als het over de koelvloeistoftemperatuur gaat, heb ik sterk de indruk dat die bijna standaardindicatie van 90° niet zozeer aan de (kwaliteit van) de sensor ligt, maar eerder aan softwarematige manipulatie van de gemeten waarde*). Vraag mij niet waarom...

Als ik kijk naar het verloop qua tijd/afstand/snelheid van de olietemperatuur vanaf 55° opwaarts (daaronder wordt geen waarde getoond), dan komt dat behoorlijk geloofwaardig over. Ik zie geen reden waarom de ene temperatuursensor beter zou werken dan de andere - het gaat er m.i. vooral om dat er verschillend wordt omgegaan met de meetresultaten.

*)
<edit> post #1548 van @ertromp (geplaatst terwijl ik nog zat te typen) zie ik als bevestiging van mijn vermoedens.
 

JeSko

Forumguru
@ertromp

Nee het is de originele oliekoeler, maar deze is samen met het hele motorblok gefinetuned en onder handen genomen door Ilias Bakkar van progressive tuning. En dat is volgens mijn maat de reden dat deze zo goed presteert en blijft presteren en waardoor de olietemperatuur zo laag blijft maar toch snel stijgt naar de optimale werkingstemperatuur. De auto staat eigenlijk zo goed als klaar voor een stage 3, maar daar heb ik geen behoefte aan, ik houd van de resterende marges en de betrouwbaarheid.
 

Canon-Eye

Forumguru
Sjoemelen heeft een vrij negatieve connotatie: ontduiken van regels en zo. Dát lijkt me hier niet aan de orde. Rond de koelvloeistoftemperatuur zijn er bij mijn weten geen wettelijke voorschriften...
Wellicht gaat het erom om de bestuurder niet nodeloos ongerust te maken en worden er daarom pas afwijkende waarden getoond als daar een duidelijke reden voor is. Zelf zou ik liever zien dat de actuele waarde wordt getoond, maar dan in combinatie met duidelijke voorlichting over de waarden die nog wel OK zijn en die welke zorgwekkend beginnen te worden.
 

MarcoO2

Forumguru
Er is eerder op dit forum al eens een uitgebreide onderbouwing gegeven waarom de KVS-meter een genivelleerde (en dus globale) waarde laat zien, terwijl de olietemperatuur gewoon real time weergegeven wordt. Heeft dus inderdaad niets met sjoemelen te maken.

Het argument dat het de weergave van de KVS-temperatuur geen vertrouwen geeft in de nauwkeurigheid van de olietemperatuursensoren vind ik dan ook niet bepaald overtuigend.
 
Bovenaan Onderaan